"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ecotech lamper?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

Hej Forum

Har besluttet at købe nogle ecotech Radion lamper. I den forbindelse vil jeg gerne høre jeres mening omkring hvilken model i vil anbefale ifh til størrelsen på mit akvarie og behov. Jeg ønsker ikke at have nogle begrænsninger på hold af koraller, men tror heller ikke at det bliver et problem uanset hvilken model jeg skulle ende op med at købe.
Valget af disse lamper er bla. pga at jeg ønsker at kunne styre dem via mit reeflink samt at de vil kunne fastgøres på bagruden med deres holdere som kan tilkøbes. Jeg har aldrig før haft dette mærke på lampesiden så derfor vil jeg også sætte stor pris på begrundelse på valg, og ikke bare vælg disse.

Akvariets mål: længde: 200cm, højde: 45cm, dybte: 50cm.

Det som jeg gerne vil høre jeres mening om, er om jeg skal købe 4 x Radion XR15w Pro eller 3 x Radion XR30w G4 Pro?

Kom glad med jeres erfaringer og hvilken i ville vælge, det vil jeg sætte stor pris på :GO


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af palamo123 »

Hej,

Jeg kører med XR30 G4 pro. Jeg er ultra imponeret over deres lys og ikke mindst spredning. Må bare bøje mig i støvet. Jeg kører med 1 stk på mit cube akvarie på 90x75, som ikke er plastret til i sps, men er mixed. Alt fra sps, gorgonia, lps, muslinger på bunden osv. Alt trives. Kører lampen på 80% styrke og er stadig igang med at finde balancen. Efter skift fra hybrid til denne(hvilket jeg var noget skeptisk omkring) har jeg set farver jeg aldrig har set før. Eksempelvis har min småkedelige montipora, som var mørkebrun/lilla før nu skiftet farve til pink :-)


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Schwensen »

Jeg tror jeg ville vælge 4 x xr15 for at få så meget spredning og frihed i placeringen som muligt. Men tror nu ikke helt du går galt i byen lige meget hvad.


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Gambi »

XR30 modellerne der kører blæseren konstant, men på XR15 der slukker blæseren da trods alt om natten, når der ikke er lys.

Har selv haft 2 stk. XR30 G1 over et 275 liters, hvor de kørte på 50% max, og havde godt med SPS og LPS og fin vækst på det hele. Havde en Montipora Digitata der voksede mellem 6-7 cm om mdr. så var yders tilfreds ned dem, bortset fra at blæserne kørte konstant.

Deres lamme forklaring på hvorfor at blæserne kører konstant, er at det er for at der ikke skal dannes kondens i dem. men hvorfor slukker de så på XR15 ?

mvh. Martin


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af peder »

Med en længde på 200 cm og hvis du vil have Sps vil jeg anbefale min. 4 stk Xr30 men ville vælge 6 stk xr15 som IKKE har blæserne kørende 24/7!
Har selv 3 stk xr30 gen3 Pro på 140x50x50 og det er ihvertfald ikke for meget.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

palamo123 skrev:Hej,

Jeg kører med XR30 G4 pro. Jeg er ultra imponeret over deres lys og ikke mindst spredning. Må bare bøje mig i støvet. Jeg kører med 1 stk på mit cube akvarie på 90x75, som ikke er plastret til i sps, men er mixed. Alt fra sps, gorgonia, lps, muslinger på bunden osv. Alt trives. Kører lampen på 80% styrke og er stadig igang med at finde balancen. Efter skift fra hybrid til denne(hvilket jeg var noget skeptisk omkring) har jeg set farver jeg aldrig har set før. Eksempelvis har min småkedelige montipora, som var mørkebrun/lilla før nu skiftet farve til pink :-)
Det er bestemt ikke første gang jeg høre om at farverne bliver mere intens når der skiftes til disse lamper :GO
Schwensen skrev:Jeg tror jeg ville vælge 4 x xr15 for at få så meget spredning og frihed i placeringen som muligt. Men tror nu ikke helt du går galt i byen lige meget hvad.
Jeg må også indrømme at jeg bliver mere og mere overbevist om at det kunne ende med xr15 modellen, specielt efter at have set et hav af film på youtube :y
Gambi skrev:XR30 modellerne der kører blæseren konstant, men på XR15 der slukker blæseren da trods alt om natten, når der ikke er lys.

Har selv haft 2 stk. XR30 G1 over et 275 liters, hvor de kørte på 50% max, og havde godt med SPS og LPS og fin vækst på det hele. Havde en Montipora Digitata der voksede mellem 6-7 cm om mdr. så var yders tilfreds ned dem, bortset fra at blæserne kørte konstant.

Deres lamme forklaring på hvorfor at blæserne kører konstant, er at det er for at der ikke skal dannes kondens i dem. men hvorfor slukker de så på XR15 ?

mvh. Martin
Argumentet men blæserne som ikke køre konstant samlignet med xr30 har jeg hørt flere gange før og syntes bestemt også at det er en vigtig faktor specielt da jeg (særdeles fruen) sætter stor pris på at støj minimeres. At der derudover så også ved disse lamper er stor vækst kan man kun sætte stor pris på :GO
peder skrev:Med en længde på 200 cm og hvis du vil have Sps vil jeg anbefale min. 4 stk Xr30 men ville vælge 6 stk xr15 som IKKE har blæserne kørende 24/7!
Har selv 3 stk xr30 gen3 Pro på 140x50x50 og det er ihvertfald ikke for meget.
Må indrømme at det lyder helt vildt det du skriver ifh til mængden af lamper, det vil sige at en xr30 kun kan oplyse 50cm i længden og en xr15 33cm. Det er set herfra ret meget overkill også når man læser producentens anbefalinger samt div. film mm. som jeg kan finde på nettet. Må indrømme jeg er lidt chokeret over din mening :lipssealed: men det er da muligt jeg tager fejl, men har bare forholdt mig til de oplysninger jeg har kunne finde.


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af palamo123 »

Uden at have haft G3, så tror jeg ikke de to lamper kan sammenlignes. De har lavet hele optikken om. Jeg var mega bekymret over, om spredningen blot var salgsgas. Dog er det alene årsagen til jeg ikke gik med to lamper.
Nå ja - prisen er selvfølgeligt også sindsyg.
Synes ikke blæserne siger ret meget. Men støj er jo svært.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

Så jeg forstår det så sider der 80 grader linser på lampen når den ankommer, men også at der skulle følge 120grader linser med hvis man ønsker en større spredning.

Muligt det er 80 grader linser som Peder har på sine lamper?


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af palamo123 »

Det er muligt. Men HEI optikken er jo nyudviklet til G4. Det var G3 ikke


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

palamo123 skrev:Det er muligt. Men HEI optikken er jo nyudviklet til G4. Det var G3 ikke
Som jeg forstår så er xr15 Pro den samme som xr30 G4 Pro den samme, bare kun med 1 kloster.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af PoulD »

Tror du og Kenneth taler forbi hinanden Michael. Du taler om XR15 G4 vs XR 30 G4.
Kenneth taler om G4 vs G3 (Peder har G3)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

PoulD skrev:Tror du og Kenneth taler forbi hinanden Michael. Du taler om XR15 G4 vs XR 30 G4.
Kenneth taler om G4 vs G3 (Peder har G3)
Poul tror du har ret, så for ikke at skabe mere forvirring så er det denne model jeg tænker på: http://www.shop-meeresaquaristik.de/Lig ... 18842.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Lord Mike ons 4. okt 2017 20:34, rettet i alt 1 gang.


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Gambi »

den er der til ferskvand den model :T


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Gambi »



Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har, som du ved, Radion Gen1 over mit.
Der er 6 lamper over og der er et flademål på 180x70cm og dybden er 70cm
Jeg startede med 4 stk over og det var for lidt. 5 havde nok været det rigtige. Pga den rådne midtersprosse måtte jeg sætte en ekstra over.
Var det mig der skulle vælge lamper i dag, ville jeg tage G4. Jeg kender flere der har dem og de siger alle, at de er markant bedre.
Jeg ville også starte med 4 og så senere udvide med en enkelt, hvis det viser sig at 4 ikke er nok.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

Gambi skrev:den er der til ferskvand den model :T
Ved jeg fik sat et forkert link ind, men håbede jeg fik det rettet inden nogen fandt ud af det, men det lykkedes tydeligvis ikke haha men takker for rettelsen :GO
crazy seahorse skrev:Jeg har, som du ved, Radion Gen1 over mit.
Der er 6 lamper over og der er et flademål på 180x70cm og dybden er 70cm
Jeg startede med 4 stk over og det var for lidt. 5 havde nok været det rigtige. Pga den rådne midtersprosse måtte jeg sætte en ekstra over.
Var det mig der skulle vælge lamper i dag, ville jeg tage G4. Jeg kender flere der har dem og de siger alle, at de er markant bedre.
Jeg ville også starte med 4 og så senere udvide med en enkelt, hvis det viser sig at 4 ikke er nok.

Erik
Hej Erik
Jeps det er netop xr15 G4 Pro jeg vil købe. Ja det bliver 4 stk da jeg altid kan udvide med en eller flere hvis der er behov.
Som du ved har jeg idag 3 Kessil over akvariet og syntes der mangler lidt lys i hver sin ende, og for at få fuld belysning i akvariet ville jeg kun skulle udvide med en mere. Så syntes godt nok det ville være vildt hvis der skulle 6 Radion xr15 til at skulle klare opgaven på mit akvarie som Peder foreslår.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Mikas »

Castello havde 2 xr15 g4 over sit reefer250
Ham har købt en xr30 til midten da han synes de spredte lyset for lidt på 90cm med 2.
Jeg tror det er en smagssag hvor meget lys man forventer .. kommer du fra t5 vil man nok føle 4 xr15 giver lidt lys men sikkert rigeligt .
Ku jeg vælge om så ville jeg hellere have 3-4 af de små

Man ku også købe 3 af de store og skifte blæserne . Man kan jo bare sætte originale blæsere tilbage hvis de går i stykker inden man sender den til rep :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

Der er tydeligvis mange meninger omkring hvor mange lamper der skal til, men jeg har netop nu bestilt 4 x XR15 G4 Pro med RMS holdere dertil. Så må jeg se om de 4 lamper rækker eller om der skal 1 muligvis 2 mere på for at akvariet bliver oplyst til mit behov.

Ville faktisk gerne have bestilt dem hos Ole fra ReefStore, men han har åbenbart solgt sin butik uden min viden da jeg kunne se på ReefStore.dk at det nu ligger nær Næstved (muligt han er flyttet?), men med en fragt på kr 175,- ved et indkøb på over kr 17000,- samt min rabatkupon fra tidligere indkøb er forsvundet blev bestillingen lagt i Tyskland hvor der så også er sparet lidt mønt i samligning.

Skal nok følge op på tråden når lamper er modtaget til evt. andre som går med tanker om køb af disse lamper.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af crazy seahorse »

Er der stor prisforskel på Xr15 og Xr30? Jeg har jo kun Xr30 at sammenligne med.
Jeg ville nok have valgt Xr 30 og så kan man jo skrue dem ned i output.
Jeg sætter mange over mit nye, netop for at få lys over hele fladen. Så kan jeg jo afstemme styrken.
Også ud fra en betragtning om, at det altid er godt at have noget overskuds kapacitet, når lamperne ikke skal køre på fuldt skrald.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:Er der stor prisforskel på Xr15 og Xr30? Jeg har jo kun Xr30 at sammenligne med.
Jeg ville nok have valgt Xr 30 og så kan man jo skrue dem ned i output.
Jeg sætter mange over mit nye, netop for at få lys over hele fladen. Så kan jeg jo afstemme styrken.
Også ud fra en betragtning om, at det altid er godt at have noget overskuds kapacitet, når lamperne ikke skal køre på fuldt skrald.

Erik
Pris forskellen kan du se her Erik:

Xr15 G4 Pro: http://www.shop-meeresaquaristik.de/Lig ... 18842.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Xr30 G4 Pro: http://www.shop-meeresaquaristik.de/Lig ... 18841.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af peder »

Hej Lord, hvis du lige nærlæser det Erik anbefaler så er det altså 4 stk xr30 og ikke xr 15 så han er faktisk enig med mig om den anbefalede antal lamper ;-)
Der findes mange tråde på RC hvor der endda anbefales min. En g4 pr. 40 cm. til Sps baljer.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af PoulD »

@Peder: Har du bemærket at Michaels balje kun er 45 cm i højden og kun 50 cm på den korte led?
En XR30 dækker langtfra det dobbelte areal af en XR15 (formentlig fordi der er stor overlapning, af de 2 LED klostre).
Jeg vil tro, at ved vandybder på >= 60 cm er man nok bedst tjent med XR30, men i Michaels tilfælde er der måske kun en vanddybde på 40 cm så han har nok ikke brug for overlapning.

I følge EcoTech er det anbefalede areal for XR15 45 x 45 cm og max. areal 60 x 60. For XR30 er det hhv. 60 x 60 og 80 x 80

Man kan også anskue det fra en anden vinkel: Du er formentlig enig i at der er OK lys på Sanjay Joshi's balje? Han har 6 stk XR30 = 1520 watt over en balje på ca. 1893 liter hvilket svarer til 0,8 watt pr liter. Michael's balje er 420 liter. 4 stk XR15 = 380 watt, det vil give 0,84 watt pr liter.
Senest rettet af PoulD tors 5. okt 2017 10:02, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Mikas »

Men nu handler det jo også tit lidt om økonomi.. havde de kostet det samme havde Michael nok også købt 4 xr30 men så havde vi også været oppe i omkring 32000.
Det mange penge for lys hvis man ku nøjes med halvdelen .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Schwensen »

Omkring 18:30 i videoen nedenfor kan du se par-værdier ved forskellige dybder målt over et areal. Umiddelbart ville jeg ikke være nervøs ved 4 x xr15. Hvis du tilmed er lidt obs på koralplaceringen, så er der slet ingen problemer. Hvis du vil have fuld frihed til placering af lyskrævende SPS, og du ikke finder de 4 xr15 tilstrækkelige, så ville jeg købe en til. Så begynder du også at få kraftigere overlap af lyskeglerne.

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af palamo123 »

Se eventuelt denne " onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af peder »

Poul jeg anbefaler jo netop xr15 til Michael i mit indlæg, passer klart bedst til hans balje :-) syntes jeg. Her er også en god video hvor de (midtvejs) bl.a. anbefaler en xr30 g4 pr 30 til 45cm til Sps baljer.

" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af PoulD »

peder skrev:Poul jeg anbefaler jo netop xr15 til Michael i mit indlæg, passer klart bedst til hans balje :-) syntes jeg.
Så er det nok bare mig der ikke kan læse hvad du skriver:
peder skrev:Med en længde på 200 cm og hvis du vil have Sps vil jeg anbefale min. 4 stk Xr30
:wink:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

Nu har jeg jo taget mit valg og det agter jeg at stå ved, om der så skal tilsættes 1 eller 2 lampe mere må komme an på en prøve.
Noget helt andet så kommer akvariet til at have en stor variation af koraller og ikke kun sps da dette efter min mening ganske enkelt bliver for kedeligt synsmæssig, jeg ønsker en stor variation af koraller bla. også koraller som ikke skal have meget lys. Placeringen af sps har jeg altid sat i den øverste halvdel af akvariet. Ved godt at jeg skrev at jeg ikke ville have nogle begrænsninger, og det er jo nok lidt forkert da jeg ikke vil placere acropora og andre lyskrævende koraller i den nederste del af akvariet. Ud fra dette synspunkt blev mit valg også truffet.

Økonomien har bestemt også været en faktor, pengene vokser desværre ikke på træerne her i Hvidovre :(

Takker for div. link til film, de vil blive set med stor interesse :GO

Lover at sætte lidt billeder ind i tråden når jeg har fået sat lamperne op så kan vi jo tage den derfra.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Lord Mike »

peder skrev:Poul jeg anbefaler jo netop xr15 til Michael i mit indlæg, passer klart bedst til hans balje :-) syntes jeg.
Det var bestemt også såden jeg opfattede det Peder, det var mere antallet som gav et mindre chok, men har valgt at købe 4 stk. Så kan der altid tilsættes efter behovet :GO


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Ecotech lamper?

Indlæg af Schwensen »

peder skrev:Poul jeg anbefaler jo netop xr15 til Michael i mit indlæg, passer klart bedst til hans balje :-) syntes jeg. Her er også en god video hvor de (midtvejs) bl.a. anbefaler en xr30 g4 pr 30 til 45cm til Sps baljer.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det er vist udelukkende af hensyn til lysfordelingen? For at undgå skygge.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"