"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Omv. Osmoseanlæg

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Omv. Osmoseanlæg

Indlæg af Knhobby »

Så er jeg nået så langt at jeg er ved at prøve at få læst op på osmosevand.
Jeg tænker selv der skal pumpe og harpiksfilter på.
Men hvad er nemt at finde ud af og godt til et 300l akvarium.
Det skal selfølgelig bruges til opfylding mes osmolatoren og vandskift.
Hvor ofte og hvor mange procent vand vil i anbefale at skifte.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Omv. Osmoseanlæg

Indlæg af PederP »

Det kommer lidt an på dig.
Et mindre billigt anlæg, som det her 200gpd kan jo sagtens dække dit behov: http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... uct_id=936" onclick="window.open(this.href);return false;

Det koster 350kr. Det billigste med pumpe koster 2475kr.
De er gode de store anlæg, og det er smart at man hurtigt kan lave efter behov. Men har man plads og lidt tålmodighed er der mange penge at spare på de små..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Omv. Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Uanset om du vælger et lille eller et stort anlæg, så vil jeg meget anbefale at det er med DI filter / ionbytter. DI filter kan evt, tilkøbes ved siden af (vælg en type granulat med både anionbytter og kationbytter, ellers skal du have 2 filtre ). En RO membran renser ikke vandet helt rent og især nogle stoffer, f.eks. PO4, kan ryge igennem. Hvis det skal være kan man bedre undvære RO delen end DI filteret.

Med hensyn til vandskift, er det nærmest religion. Der er helt fra folk der aldrig nogensinde skifter vand og til nogle der skifter meget store mængder, så du kan få meget divergerende anbefalinger. Selv skifter jeg ca. 8% om ugen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"