"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Lightning maroon x gold stripe maroon - Then and now

Indlæg af Jones »

Har lige fundet æg hos lightning x gold stripe. De sidder på bagsiden af urtepotten og jeg har kun lige drejet potten for at sikre mig at der rent faktisk var æg. DET ER DER !! :W

Mit hjerte sprang næsten et slag over af glæde. MEN..... Tidspunktet kunne ikke være dårligere. Jeg har ingen foderkulturer klar og skal være væk fra akvariet i en uges tid. Svigermekanikken kan næppe fodre ungerne opi den uge, så jeg er noget frustreret. Lige nu er den eneste glæde, at mit hårde arbejde med fiskene i det mindste har affødt, at to af dem gerne vil formere sig.

Skulle der være nogen på fyn, der har foderkulturer kørende vil jeg gerne købe. Så må jeg få styr på det med pasningen bagefter.....

Billede kommer når jeg lige får ro på hænderne. De ryster sgu af bare spænding :y
Senest rettet af Jones man 5. aug 2019 20:52, rettet i alt 9 gange.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af crazy seahorse »

Det var åbenbart lidt trusler om, at du ville have kirurger (jfr. dit indlæg om hvilke du skulle vælge) der skulle til.
De skulle bare kildes lidt. I øvrigt synes jeg det er typisk. Når man næsten har opgivet og ikke viser fiskene opmærksomhed, så går det af sig selv.
At de så laver payback og lægger æg når du ikke er klar, er ikke pænt gjort.
Men nu ved du at de kan lægge æg. Held og lykke med dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Carsten »

Og heldigvis er det ret normalt at er de først startet, så bliver de ved, og ved.....


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Ja det er jo det gode ved klovne. Det piner mig bare at lade ungerne dø. Jeg har ventet på dette øjeblik lige siden jeg første gang læste, at man havde fundet en særlig fisk og døbt den "lightning maroon". Og nu står jeg her med æg i akvariet uden mulighed for at prøve at fodre det første kuld op.

Når jeg har foder og tid til at gøre forsøget vil jeg holde tråden her opdateret.


o_O
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Gambi »



Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Sådan en laban vil helt sikkert hyle mit avlspar ud af den. Jeg foretrækker at klække unger i en ekstern beholder og opfodre dem der. Det er gennemprøvet og alle de opdrættere jeg er i kontakt med gør sådan. Da det er mit første forsøg vil jeg ikke eksperimentere. Havde det været almindelige a. ocellaris kunne det være sjovt, men jeg tør ikke kaste mig ud i noget, hvor jeg ikke kan læne mig op af eksperter.


o_O
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af rozzzna »

Tillykke! :D
Bliver spændende at se om de bliver til noget, håber du finder foder til dem. Har desværre ikke selv rotifers ellers havde jeg gerne hjulpet.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Tak. Jeg håber også at jeg får styr på det. Men første kuld kan jeg nok godt skyde en hvid pil efter.

Som Erik var inde på, så havde jeg truet med at købe kirurger. Og jeg nåede faktisk at købe en enkelt. Den er nu sat til salg igen så jeg kan bruge pladsen og min tid på det projekt, som i så lang tid har været min førsteprioritet. Min mavefornemmelse siger mig, at jeg ikke skal afvige fra min oprindelige plan.

Tænk sig lige, de har lagt æg :D Jeg ved godt at mange her på forum har oplevet deres klovne lægge æg og nogle har opfodret ungerne. Men jeg tror ikke at mange har brugt så meget tid som jeg, på at få et par klovne til at lægge æg. Jeg er SÅ stolt :D


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af charlie saltvand »

FEDT Jones :GO :GO :GO

Mit råd er, VENT med at opfostre unger..... Nu har du været tålmodig læææænge, så vent.

Det jeg har set her er følgende.

Mine alm klovn har ynglet i ca 1 år. Jeg har så ikke fået gjort noget ved det endnu :BA :wc: :BA MÉN jeg har set følgende.

1) Den lille han, skal "lærer" at holde æg rene og ilte dem, det tager en del kuld før han har styr på det.

2) De første kuld var ikke særligt store... måske 30-40 æg, nu er der 100+ (Og der ryger desværre en hel del yngel de første måneder, så jo flere æg, jo flere unger ender du med).

3) Når de først er begyndt at yngle bliver de ved, så planlæg det ordentligt :GO

4) Indstil dig på VOLDSOMME tab de første gange, du skal, som fiskene også lærer "how to do it".

Det var mit indspark.

Og STORT TILLYKKE :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Det er vise ord Charlie.

Jeg gør ikke noget forhastet her. Og netop derfor har jeg besluttet at sætte mit 250 liters projekt på hold. Jeg vil hellere fokusere på at have plads til yngel og få nogle gode kulturer op at køre.

Endvidere frygter jeg at tilkoblingen af et stort system, der skal køre ind kan påvirke fiskene negativt, så de stopper æglægningen.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Æg
Vedhæftede filer
IMG_6845.JPG


o_O
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Bokelund »

Hej Jonas,

Af ren nysgerighed... Hvad har du givet for dit klovne par og hvor har du købt dem? :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

3.000 kr. Dejong, importeret fra ProAquatix i USA. Det er samme sted Nordic reef får fra så vidt jeg ved.

Jeg har lidt en drøm om at opdrætte flere arter af klovne, men jeg må jo starte et sted. Personligt ville jeg ønske at jeg kunne købe fisk, som er opdrættet privat, da man så kan følge fisken fra start. Det synes jeg er spændende. Og jeg håber da at andre vil synes at det kunne være sjovt at købe en klovn, som er danskopdrættet og ikke bare er importeret af store firmaer, der tjener kassen på det.


o_O
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Bokelund »

Det tror jeg du skal regne med, at folk vil.... Synes det er interessant og sjovt!!! :)

Du skal i hvertfald have held og lykke, det er helt sikkert! Husk at rapporter og skriv ned, alt hvad du gør.
Cheers!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Jeg synes at det kunne være fedt at sammensætte dem som par allerede som små, så folk undgår de samme problemer som jeg har haft med at sætte dem sammen.

Du kan tro at jeg skriver ned. Det er bare ikke alt, der er kommet med i tråden her endnu. Men når jeg har noget konkret at vise frem, så kommer der flere billeder. Indtil da vil jeg glæde mig over, at jeg har nogle dejlige fisk, som jeg nyder at arbejde med. Så vil jeg lade alle jer andre om at have flotte akvarier med smukke koraller. Det har jeg aldrig været god nok til at opnå. Så nu prøver jeg bare med fisk og billigt lys :D


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af nbd »

Jeg har stor respekt for dit projekt! Det svarer jo lidt til, at nogle nørder med cichlideopdræt mens andre dyrker selskabsakvarium. Mit saltvand er helt sikkert et selskabsakvarium med lidt af hvert i... ;-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Tak :)

Som vi talte om da du hentede kejseren, så synes jeg at det er spændende fordi genet kan spores tilbage til en bestemt fisk. Og nu laver jeg så rigtig rav i den ved at blande den med en fisk fra det indiske ocean. Men spændende er det stadig. Alene det, at de formerer sig er en kæmpe oplevelse at overvære :)


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Schwensen »

Jones skrev:Jeg synes at det kunne være fedt at sammensætte dem som par allerede som små, så folk undgår de samme problemer som jeg har haft med at sætte dem sammen.
Skal du ikke have flere "stammer", hvis du skal kunne lave par? Ellers bliver det vel bare en god gang indavl?


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Bokelund »

Vel ikke hvis han yngler med det samme par hele tiden og kun sælger 1 pr kunde? :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Læs lige overskriften. Fiskene er ikke i familie. Den ene er fra USA og den anden fra sumatra ;) jeg købte to lightnings men bruger kun den ene til avl lige nu


o_O
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af rozzzna »

Det er nu også mange generationer man skal ud før man kan se deciderede problemer med indavl. Tvivler på de samme personer vil yngle samme linje helt ud til f.eks F5, F6 eller F7.. Det er mange mange år det vil tage med maroons, de bliver jo ikke kønsmodne før de er flere år gamle.
De fleste mutationer fastholdes og renavles i fiskene via indavl eller linjeavl - som også er en form for indavl.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Man har avlet dem ved, at tage den oprindelige hun og sætte sammen med en anden vildtfanget, normaltegnet PNG maroon han.

Man har hele tiden taget nye PNG fisk ind i opdrætsprogrammet, så man kunne sikre renheden. Altså at fiskene ikke blev blandet med andre lokaliteter.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Dårligt billede, men jeg kan se at de har fået øjne derinde. Mange æg er væk her til morgen.
Enten har forældrene guffet dem i sig eller også kom de ud i går aftes.
Vedhæftede filer
IMG_6866.JPG


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Schwensen »

Jones skrev:Læs lige overskriften. Fiskene er ikke i familie. Den ene er fra USA og den anden fra sumatra ;) jeg købte to lightnings men bruger kun den ene til avl lige nu
Jeg taler ikke om dine nuværende fisk, men hvis du skulle sælge dem? Så kan du umiddelbart kun sælge søskendepar. Det ville jeg personligt aldrig anskaffe mig. Og det er uanset om fiskene godt kan klare det i mange generationer indavl.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

hvordan undgår du det når du køber klovne ved forhandler?

Ofte får de en masse små hjem som er opdrættet samme sted. De kan meget vel være søskende.

Jeg har her et avlspar, som består af en opdrættet fisk og en vildtfanget fisk.

På koralrevet finder man også tæt beslægtede klovne. Tak for dit indlæg, jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge det til, men det er da fint at du har en holdning til det.

Med hensyn til salg af søskendepar, så har det kun betydning hvis man vil avle på dem. Jeg ville ikke have bekymringer, men jeg har også brugt flere år på at følge med i amerikansk opdræt af klovne.

et alternativ til et søskendepar er at sætte en gold lightning sammen med en anden fisk. F.eks gold nugget eller alm. Gold stripe.


o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Schwensen »

Det startede egentlig som et spørgsmål af ren interesse, men din bedrevidende måde at svare på, det magter jeg ikke. Derfor mit seneste svar(og i øvrigt dette).

Held og lykke med projektet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Carsten »

Schwensen: Umiddelbart, vil det være en fordel at parre søskendefisk.
De bærer begge gener for f.eks. "gold nugget" eller hvad man nu vil kalde dem. Parrer du 2 søskende, hvor den ene er "gold nugget" og den anden almindelig, så vil ret statistiks 50% af afkommet blive "gold nuggets"
Tager du 2 almindelige vil ca. 25% blive "gold nuggets"
Hvordan tror du alle andre farve varianter er blevet fremavlet??


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Så er der æg igen. De skulle gerne klække på fredag. Har lidt problemer med mine rotifers, men ser om jeg kan nå at skaffe nye inden ungerne er der.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Så er der æg igen. De skulle gerne klække på fredag. Har lidt problemer med mine rotifers, men ser om jeg kan nå at skaffe nye inden ungerne er der.
Suk, er det ikke bare "murphys lov" i udfoldelse. Når man pinedød skal bruge sit foder, så brækker kulturen ned. Selvom man har passet og plejet den i måneder uden at have noget at bruge den til, så ramler skidtet den dag det skal vise sit værd. Typisk, ham Murphy er en skidt fyr :angry:
Håber du når at få nye tidsnok.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Lightning maroon x gold stripe maroon - nu med æg

Indlæg af Jones »

Jeg har skrevet til Sarah. Kan se at hun bor i Svendborg, så måske der er hjælp og lidt tips at hente der. Jeg kan se på hendes billeder at hun er dygtig og ved hvad hun laver.


o_O
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"