"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:Jeg ved godt at LED producere mere PAR/W, men så meget mere effektiv er LED ikke. Enig i at indstillingsmulighederne kan være positive for nogen, men det kan også være noget skidt for rigtig mange. Jeg tror(og dette er tro, da jeg ikke har andet end egen erfaring), at rigtig mange får indstillet deres lys forkert, og det dermed gør mere skade end gavn. Med HQI kan dette ikke gå galt, hvis man vælger de kendte typer af pærer.

Dernæst er der spredningen, som vi allerede har været kort inde på :) jeg tror på(igen tro), at lys fra et større areal er vigtigere i vores akvarier, end vi lige går og tænker over. Altså lys fra flere vinkler/punkter.
Helt enig. Mener at de nyeste LED kan slå HID lamper med ca. 20% i ydelse. Ikke mere end det.

Min bror trak da sit 250L med en 150W hqi og 2 rør, og havde masser fine sps i topform. Syntes det er fedt du går "tilbage" til hqi. Mon ikke du skal kigge efter en pære med høj kelvin, hvis du vil køre den "ren"?
Jeg tænker tit om LED kom lidt for hurtigt på banen. De koster, de bliver alt for hurtigt slidt, og kan ikke skiftes.. Tror sgu HQIer, med ny pærer efter behov, havde været langt billigere i drift..

Aquafair har et pænt udvalg: http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... ort/page/1" onclick="window.open(this.href);return false;


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af ole kekkonen »

Håber ikke det er For ot
Jeg kan virkelig godt li det her nano
75 Liter OG 400w hqi 20k :biggrin:

https://www.nano-reef.com/featured/prev ... bucket-r5/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
image.jpeg


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

ole kekkonen skrev:Håber ikke det er For ot
Jeg kan virkelig godt li det her nano
75 Liter OG 400w hqi 20k :biggrin:

https://www.nano-reef.com/featured/prev ... bucket-r5/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er fedt :) Men en 250 W pærer kunne nok også godt være med. Dette ville selvfølgelig også være en mulighed - at opgradere til 250 W, men men men... Lad os nu se, om jeg æstetisk kan få en stor lampe på et lille akvarium. Det har trods alt også noget at sige i alle overvejelserne.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Kan det pas carsten de hedder rx7?

http://www.ebay.de/itm/Radium-HRI-TS-15 ... SwBEpZm8kI" onclick="window.open(this.href);return false;
Ole, svaret hedder fede fingre☺️, selvfølgelig rx7


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:
Schwensen skrev:Jeg ved godt at LED producere mere PAR/W, men så meget mere effektiv er LED ikke. Enig i at indstillingsmulighederne kan være positive for nogen, men det kan også være noget skidt for rigtig mange. Jeg tror(og dette er tro, da jeg ikke har andet end egen erfaring), at rigtig mange får indstillet deres lys forkert, og det dermed gør mere skade end gavn. Med HQI kan dette ikke gå galt, hvis man vælger de kendte typer af pærer.

Dernæst er der spredningen, som vi allerede har været kort inde på :) jeg tror på(igen tro), at lys fra et større areal er vigtigere i vores akvarier, end vi lige går og tænker over. Altså lys fra flere vinkler/punkter.
Helt enig. Mener at de nyeste LED kan slå HID lamper med ca. 20% i ydelse. Ikke mere end det.

Min bror trak da sit 250L med en 150W hqi og 2 rør, og havde masser fine sps i topform. Syntes det er fedt du går "tilbage" til hqi. Mon ikke du skal kigge efter en pære med høj kelvin, hvis du vil køre den "ren"?
Jeg tænker tit om LED kom lidt for hurtigt på banen. De koster, de bliver alt for hurtigt slidt, og kan ikke skiftes.. Tror sgu HQIer, med ny pærer efter behov, havde været langt billigere i drift..

Aquafair har et pænt udvalg: http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... ort/page/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg vil meget nødigt sætte procenter på, men den med at LED er meget mere effektive end HQI ifm. saltvandsakvarier er ved at gå lidt af ballonen - det er hvad jeg fornemmer på udenlandske fora. Desuden er den med, at lampen holder0 10 år uden vedligehold nok ikke helt testet i praksis endnu. Vi er jo en samling af grejludere, og vi har derfor sjældent en lampe kørerne i 10 år, før fristelsen for en ny smartere bliver for stor. Dermed ikke sagt, at den ene lyskilde er bedre end den anden! Blot et mere realistisk billede på LED-belysningen i vores hobby, og en accept af, at man ikke kan få det hele i samme pakke (endnu). Du har jo netop købt lampen, som jeg anser for Rolls roycen pt. inden for LED-belysning, da der netop er et stort areal, hvorfra lyset kan komme - Altså ikke singlepoint belysning.

Jeg bliver desværre nødt til at køre med HQI'en alene. Akvariet er kun 50 cm bredt, så jeg mangler 10 cm for at få en god gammeldaws giesemann infinity med 150 W HQI og 2 x 24 W T5, som ellers ville være det optimale for mit "forsøg". Så kelvingraden skal op - havde tænkt noget i nærheden af 14 K. Er bange for at højere Kelvin koster for meget på PAR-siden?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

Måske en moderator kan flytte denne tråd til noget andet end en købstråd, så den ikke bliver lukket/slettet om et par måneder?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Carsten »

De pærer som jeg brugte i sin tid, er dem der hedder reef lux 12000.
Flot klart hvidt lys med et blåt skær. Og korallerne groede som skidt under dem


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

Carsten skrev:De pærer som jeg brugte i sin tid, er dem der hedder reef lux 12000.
Flot klart hvidt lys med et blåt skær. Og korallerne groede som skidt under dem
Havde du dem til at køre alene eller var det sammen med T5?

Kan se, at Moby faktisk har en del at vælge imellem til fornuftige priser:
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/paere/hqi.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Marco R »

Schwensen skrev:Måske en moderator kan flytte denne tråd til noget andet end en købstråd, så den ikke bliver lukket/slettet om et par måneder?
Så er tråden flyttet :happy:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af ole kekkonen »

Schwensen skrev: Er bange for at højere Kelvin koster for meget på PAR-siden?
Fandt tilfældigvis specs

https://www.nano-reef.com/forums/topic/ ... r-results/" onclick="window.open(this.href);return false;


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

ole kekkonen skrev:
Schwensen skrev: Er bange for at højere Kelvin koster for meget på PAR-siden?
Fandt tilfældigvis specs

https://www.nano-reef.com/forums/topic/ ... r-results/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fedt, tak! Det er præcis samme størrelse akvarium. Og de par-værdier er jo rigtig fine!


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af Schwensen »

Jeg kan ikke finden nogen forhandlere, der sælger Radion 20K pærer, og som samtidigt vil sende til Danmark.

Hvor købte I dem tidligere?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lys til Nano - Radion, Hydra, HQI eller andet?

Indlæg af ole kekkonen »

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/ ... dition=new" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis ingen af dem vil sender jeg den bare til dig,no problemo!


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"