"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Anderledes sump

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Toby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 05:38
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015

Anderledes sump

Indlæg af Toby »

Hej med Jer.

Jeg pusler lidt med et akvarie setup, hvor sumpen skal være over displaytanken. (den kan ikke være under)

Sumpen bliver ca. 12cm dyb, 45cm bred og 28cm høj. Bredden kan variere lidt, men de andre mål ligger rimelig fast. Jeg ved det er mikro, men det er hvad der er plads til. Displaytanken bliver ca. 120 liter.

Jeg havde tænkt noget i retning af :
sump.jpg
Jeg får en lille pumpe i display tanken som pumper vand op og ned i første kammer (yderste til venstre) - her skal være filtervat, Rowa, kul, mv.

I næste kammer bliver der lige plads til en tunze 9004 skummer. Den kommer til at vende med "grillen" mod venstre. Den næste adskillelse har jeg delt 2/3 nede for at minimere et sug fra bunden af skummeren.

Det "store" kammer er tiltænkt varmelegeme og lign. Evt. et mini refugium med henblik på pods...

Afløbet er lavet lidt skråt for at undgå vandplask og fungere ved tyngdekraft.

Har I nogen kommentarer til ovenstående tager jeg imod med kyshånd.

vh. toby


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Anderledes sump

Indlæg af kalmar »

Interessant.
Normalt har man jo fast vandstand overalt, pånær i retur kammeret i sumpen, som så er det eneste sted at vandstanden kan variere, og hvor man så også sætter sin ATO sensor.

Hvor havde du forestillet dig det skulle ske? Eller har du et overløbskammer i displaytanken som kan bruges som retur kammer til netop dette?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Anderledes sump

Indlæg af crazy seahorse »

Din sump bliver på omkring 15L, så vidt jeg kan regne ud.
Udløbet ligger ca midt i og da vandstanden i sumpen er ret høj, så vil der løbe omkring 5-7,5 L vand ud ved et evt strømsvigt.
Nu afhænger det af hvor høj vandstand du har i dit display. Har du regnet en sikkerhedsmargin, så det vand der løber ud kan være der?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Anderledes sump

Indlæg af Ryom »

Jeg tror det kommer til at slupre en del fra returkammeret. Men det kan jo løses med en durso og en ventil til at indstille vandstanden.
Der hvor vandstanden kommet til at ændre sig vil være i overløbskasden i displayet :-)


Toby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 05:38
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015

Re: Anderledes sump

Indlæg af Toby »

Fedt med lidt input.

- Kalmar : Jeg laver en lille overløbskasse i display til pumpen og til ATO.

- Crazy Seahorse : Det lille rum med den skrå væg, skulle gerne sørge for at det ikke er halvdelen af vandet der løber ud ved strømsvigt. Men strømsvigt skal helt klart tænkes med ind.

- Ryom : Arrrgh det må helst ikke komme til at larme - men du har sgu nok ret og fedt at blive gjort opmærksom på det i planlægningsfasen. Jeg har nu fået set lidt youtube om Durso og Stockman og der skal da klart være plads til en af de løsninger. Er Durso den mest lydløse? og hvad mener du med en ventil til at indstille vandstanden.

/toby


Toby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 05:38
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015

Re: Anderledes sump

Indlæg af Toby »

Måske sådan en udvendig durso løsning ville fungere godt.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Var det i øvrigt det du mente med ventil ? - Ryom.

Er der nogen der har erfaring med at øge rørdiameteren som ham i videoen snakker om?

/toby


Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Anderledes sump

Indlæg af Ryom »

Ventilen var til at indstille vandstanden i overløbet (som returkammeret i dette tilfælde bliver)
Men det kan vidst også laves uden. Hvor alt vandet løber igennem dursoen. Og hvor sikkerhedsrøret så bare sidder lidt højere. Så er luftventilen som han bruger i videoen en rigtig go ide til at indstille hvor meget luft der kan trækkes med ned i røret. Hvis ventilen er lukket for meget vil det slupre. Og hvis ventilen giver for meget luft vil man kunne høre en rislen.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"