"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Værdier og valg af fisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Værdier og valg af fisk

Indlæg af Knhobby »

4 mdr efter opstart.
Og 2 spørgsmål.
Jeg er nu nået til at der skal tilføjes lidt ca,mg,kh - hvilket anbefales at holdes stabilt.
Fint nok,
er det stabilt inden for de anbefalede værdier, eller samme tal hele tiden. Og hvor ofte måler jeg og kommer i.

Akvariet vrimler med tanglopper, der er pods og nu har jeg også set nogle små 1 - 2 cm børsteorme kravle på glasset.
Tænker det er på tide at mine to klovne får hjælp til at holde det lidt nede.
Hvilke fisk vil i anbefale.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Værdier og valg af fisk

Indlæg af PederP »

Vil du have koraller i din balje? Korallerne ønsker så ensartede værdier som muligt.
Vil du lave en fiskebalje, er det noget mindre sart.
Men igen så har fiskene godt af en pH ikke bliver lav. Kalkalgerne, som er med til at gøre baljen pæn, ønsker rimelige værdier i de 3 hellige, og står for et forbrug.
Alger gider man heller ikke, så en eller anden grad af kontrol over næring er der også brug for i fiskebaljen. Du behøves dog ikke tilstræbe stabilitet i samme grad, som hvis du har stenkoraller.

Ang. fisk. Hvor stort er dit akvarium?


Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Værdier og valg af fisk

Indlæg af Knhobby »

Det er styring af de tre hellige jeg er ude efter.
Jeg skal tilføre manuelt ( ihvertilfælde indtil jeg lige har mere styr på den her saltvandsverden :wink:
Så er det nok at feks ca ligger mellem 380 og 450ppm eller skal jeg tilstræbe 420ppm når jeg tilfører.
Derefter skal jeg have styr på hvor ofte jeg skal tjekke.
Lige nu er der 11 små koralfrags i, der dog er begyndt at vokse.
Candycane, green Star polyp, frogspaw Paw og hammer, var de første der kom i.
Så er der kommet zoa, 4 montipora, en svamp og et "gevir" som jeg ikke lige har navn på.

Akvariet er på 300l med led lys.
Tænker jeg kunne bruge noget til at spise lidt af det på bunden kunne det være feks en gylte.
Og ellers er meningenen der skal et par fisk i ad gangen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Værdier og valg af fisk

Indlæg af Carsten »

Som Peder skriver, er stabilitet alfa og omega for et akvarie.
Hvis du tilfører koraller, skal der gerne ske et forbrug af de forskellige ting, og derfor skal der måles for Kh og Ca mindst 1 gang om ugen.
Det er så absolut lettest at få værdierne stabile med en doserings maskine. Med den kan du minimere udsvingene, ved at tilsætte 2-3 gange om dagen.
Om du sætter Ca indholdet til 410-420 eller 430 er mindre væsentligt blot det er stabilt.
gylter er fine fisk, da har bare en tendens til at vælte ting som ikke er 100% sat fast , ligesom de kan gøre et stort indhug i snegle bestanden.
Mange af dem er også eminente springere!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Værdier og valg af fisk

Indlæg af PederP »

Nemlig ja. Stenkoraller har det bedst hvis værdierne er helt stabile, hvilket er svært. Men du kan helt sikkert komme langt med at smide en fast dosis i dagligt til at starte med.
I min optik, og der er sikkert mange forskellige holdninger, er det kh du skal kigge på. Den vil jeg nødig se glide mere end en ½ grad på et døgn. Så jeg ville lade den værdi diktere hvor tit det er nødvendigt at tilsætte de 3 elementer..

Jeg ville kigge på en gylte, og en eller anden grønt-spisende fisk som en kanin, kirug eller en hugo. :)
Køber du små fisk, så kan man godt tilsætte flere på en gang, uden at overbelaste systemet.


Knhobby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 1. jun 2017 06:58
6
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Værdier og valg af fisk

Indlæg af Knhobby »

Super tak for hjælpen. Jeg vil holde et våget øje med det. Og jo jeg skal nok have sat mig ind i det der Balling . Der er bare rigtig meget nyt at forholde sig til og en masse ny viden der lige skal sidde fast.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"