"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

780L på Amager

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

780L på Amager

Indlæg af Gludoc »

Hej alle,

Efter en lille flytning 2km længere ud på Amager, blev det tid til at øge størrelsen af baljen en smule. Så jeg er endt med Leth's gamle balje med målene 160 x 70 x 70 med keramik på hele bagvæggen. Super lækkert. :y Dog mente de kære flyttemænd at man sagtens kan smide rundt med sådan en balje, så da den ankom til Kbh var en keramikplade faldet ned - og jeg mangler fortsat (her 2 uger efter at de har afleveret akvariet) at modtage forsiden til akvariet :BA
thumbnail_IMG_0514.jpg
Så status er pt. at der mangler at blive lavet lidt rørføring (en enkelt utæthed), stensætning skal laves færdig, så har jeg lidt porsa og foamalux på vej så den kan blive beklædt og til sidst (men ikke mindst) skal RODI-anlægget på ekstrem overarbejde! :beer:

Tekniklisten:
Akvarie: 160 x 70 x 70 med weissglas front
Sump: 3 rum: nedløb/skummerrum, refugium, returkammer - ferskvand må blive separat akvarie/tank/beholder...
Retur: Jebao DC 5000 L/H
Skummer: Bubble King Supermarin 250
Reaktor: Vertex 2L reaktor
Lys: 2 x Maxspect 180W 15000K + 4 T5 54W rør
Cirkulation: Maxspect Gyre 150, Tunze 6205, Tunze 6105 - evt. lidt ekstra småpumper med tiden
Varme: TBD
Refugiumlys: TBD
Fodermaskine: Eheim batteridrevet fodermaskine
ATO: Tunze ATO
Dosering: Gro Tec NG 4
RO/DI: Mars anlæg med boosterpumpe fra rent-postvand.dk - skal helt sikkert opgraderes :)

Stensætningen
Denne gang vil jeg have flere søjler og mere fri sandbund - mere luft :) Jeg har en par keramiksøjler som er røget i, og så er planen at lave en sidste selv samt evt. forbinde nogle af søjlerne med 'broer'. Den lille keramiksøjle ender formentlig helt ovre til højre mens den "selvskabte" søjle ryger ind hvor den lille står lige nu. Sådan ser det ud lige nu (= jeg har smidt søjlerne ned :T )
thumbnail_IMG_0313.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Jeppe
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 780L på Amager

Indlæg af Tykki »

Ser fedt ud Jeppe , på med vand!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 780L på Amager

Indlæg af Anders månsson »

Ser fedt ud
Hvad er refugium lyset?


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: 780L på Amager

Indlæg af Gludoc »

@Tykki: Enig!! Håber på at der kommer vand i systemet i løbet af de næste 48 timer. Skal lige have lavet den sidste stensætning - smider billeder op senere når jeg synes det sidder i skabet :)

@Anders: Jeg har ikke helt fundet ud af det endnu... Det er et sted jeg helt sikkert også skal opgradere ift. mit sidste system - tror et velfungerende refugium kan løse mange af de problemer man ellers støder ind i.
Så tror jeg også jeg får en "voldsom" indkøring. Jeg har af gode grunde ikke kunne rense keramikpladerne med andet end postevand. Så de er blevet spulet godt, men jeg forventer at de "gasser" en del NO3 og PO4 ud i vandet så snart der kommer gang i det... Så refugiet skal relativt hurtigt op og køre :y

Men der er idag købt foamalux-plader til hele setup'et samt porsa stel til "overskabet" - så i aften skal der arbejdes videre på projektet!


Mvh Jeppe
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: 780L på Amager

Indlæg af søvnig »

Jeg elsker når akvarier har en ordentlig baggrund... Det bliver bare bedre :)


Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 780L på Amager

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:@Tykki: Enig!! Håber på at der kommer vand i systemet i løbet af de næste 48 timer. Skal lige have lavet den sidste stensætning - smider billeder op senere når jeg synes det sidder i skabet :)

@Anders: Jeg har ikke helt fundet ud af det endnu... Det er et sted jeg helt sikkert også skal opgradere ift. mit sidste system - tror et velfungerende refugium kan løse mange af de problemer man ellers støder ind i.
Så tror jeg også jeg får en "voldsom" indkøring. Jeg har af gode grunde ikke kunne rense keramikpladerne med andet end postevand. Så de er blevet spulet godt, men jeg forventer at de "gasser" en del NO3 og PO4 ud i vandet så snart der kommer gang i det... Så refugiet skal relativt hurtigt op og køre :y

Men der er idag købt foamalux-plader til hele setup'et samt porsa stel til "overskabet" - så i aften skal der arbejdes videre på projektet!
Jeg har renset sådan nogle plader i akvariet med en højstryks renser. De blev rene!! Og det på rekord tid. Der var ikke noget egentligt svineri, andet end en smule vand på gulvet


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: 780L på Amager

Indlæg af Gludoc »

De er blevet spulet med "Jet" indstillingen på haveslangen - er desværre ikke den lykkelige ejer af en højtryksspuler. Og så har akvariet været fyldt med ferskvand og stået med cirkulation i et par dage for at det kunne "gasse lidt af"... men jeg forventer nok at der kommer mere ud af de sten :shifty:


Mvh Jeppe
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: 780L på Amager

Indlæg af Gludoc »

Så kom der sten og sand i baljen - og vandet er så småt begyndt at risle ned i baljen... kommer dog til at tage et par dage inden det er fyldt når man kun har et 150GDP RODI anlæg :(

Men så er det jo herligt at der stadig mangler at blive lavet en top og noget beklædning :GO
IMG_0519.JPG
IMG_0518.JPG
IMG_0517.JPG
IMG_0516.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh Jeppe
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: 780L på Amager

Indlæg af tim_rn »

Er det ikke ved at være på tide at vise nogle af fremskridtene frem? Nu må du da snart være flyttet ind. ;)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"