"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstarten og CUC

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Opstarten og CUC

Indlæg af RasmusAaby »

Halløj med jer!
Jeg starter jo mit 180l op i denne uge. Jeg fik anbefalet Reef mature pro kit af klovnfisken, så det er hvad jeg starter med. Der står at på dag 10 efter opstart at jeg skal introducere mit CUC til akvariet (Hvilket jeg synes lyder lidt tidligt). Mit spørgsmål går på, hvor meget og hvilket clean up crew anbefaler i mig at invistere i til mit 180L.

Jeg havde tænkt 1 sandsøstjerne, nogle forskellige snegle og hermitkrebs. Men hvor mange af hver ved jeg ikke. :)


Udstyr: Har den std. Juwel 600l/ecco filterbox. 2 tunze 6015 nanostream, 1 tunze osmolator og tunze 9004.


Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af rozzzna »

Sandsøstjerner skal have meget at leve af.. Ville aldrig smide en i et nystartet akvarium, og jeg tror også at 180L er for lidt til at holde en i live i længere tid.

Ville i stedet finde nogle turbo snegle eller eremitter, (vær opmærksom på at eremitter kan slå snegle ihjel) evt. et søpindsvin.

Ville vente til du kan se de grønne alger har fået godt fat og de brune er på retur. Det varierer fra akvarium til akvarium hvor lang tid det tager.

EDIT: angående antal, så havde jeg selv valgt 5-10 snegle, 1 eremit og 1 søpindsvin.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af Carsten »

Rozzzna, rammer hovedet på sømmet. En sandsøstjerne vil sulte ihjel, og vil det i langt de fleste akvarier. Så jeg vil mene at det er et no-go. Der kan gå meget lang tid før end at de begynder at vise tegn på svaghed, men det sker alligevel. Og et ny startet akvarie, har så lidt næring til en søstjerne, at den sulter fra dag 1.
Snegle og eremitter, er heller ingen super god løsning. Eremitter er konstant på jagt efter en ny bolig, og er sneglene store nok, ender de både som mad og ny bolig. Og i mindre størrelse, så bliver de bare spist.
Synes også 10 dage lyder lidt hurtigt, men det vil da aldrig skade at smide et par Turbo snegle i akvariet, og så lade det blive ved det. Alger kommer og alger gå væk igen, så lad brun algerne komme og forsvinde igen inden du går noget mere.


Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af RasmusAaby »

Tak for rådet :)! Ligger snart lidt billeder op af opstarten :)


Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af RasmusAaby »

Hvilke søpindsvin vil i anbefale? :D


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af trine... »

Helt klart Tripneustes Gratilla, har pt 2 stk til salg for en hund. Det er muligvis lidt overkill til dine få liter men du kan jo måske give det ene væk?


Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af rozzzna »

har et astropyge radiata, men den er giftig og bliver enorm. Pt går det i mine 240L men den skal ikke vokse meget mere da. Og så vil den hellere spise kalkalger end de grønne alger :rolleyes: Havde valgt et gratilla svin hvis jeg kunne vælge om.


Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af RasmusAaby »

Hvis de stadig er tilsalg om 2 uger, så er jeg frisk :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af tim_rn »

Hej Rasmus (og indirekte Trine ;) )

Hvis I finder ud af en handel på et tidspunkt, vil jeg gerne aftage den ene af søpindsvinene. Jeg har selv 1 på kun 100 liter men nogle algeproblemer, så jeg tænker det ene søpindsvin kan få sig et festmåltid i en måneds tid. Herefter må der hjertens gerne komme en fuldtidsaftager til den, når den er blevet tyk og træt af at have mad omkring sig.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Opstarten og CUC

Indlæg af trine... »

Så kunne Tim måske hente dem og så give dem videre til dig (Rasmus) om 2 uger?Så skal de nok få renset hans akvarie på no time.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"