"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad sker der her ???

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

hej SF


min Montipora danae ser skidt ud, det ser ud til der er noget der spiser den, jeg har været på jagt efter montipora spisene snegle, og kan ikke finde en eneste af dem, har også kigge efter om natten og der er heller ikke nogen, hvad kan det ellers være ? har prøvet at tage et billed af koralen og skaderne, men har kun en iphone til at tage billeder med, så kvalitet er derefter.
Vedhæftede filer
IMG_2384.JPG


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af ViggoN »

Ligner nudi ud fra egen erfaring. Ikke altid man lige ser dem når de lige er på rov


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

og hvad er nudi ? det har jeg ikke lige hørt om før


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Allan M »

Google: montipora eating nudibranch
Så skal du se løjer :-)


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af ViggoN »

+1


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

dem er der ikke nogen af, men der er massere af pods under stenen som koralen sidder på, de er lyn hurtige når jeg vender stenen så bunden får lys, så fare de om på den anden side i skyggen, i løbet at nul kommer 5


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også oplevet noget lignende. En hvid plet ind på en lilla plade Montipora cap.
Hos mig er der ingen snegle (Men) i systemet. Det eneste jeg kan komme på er en svingende og måske for lav Kh. Har du haft det?
Jeg fik lidt bøvl med det, efter jeg solgte 4/5 dele af korallerne i plejeakvariet. Udover bøvl med at justere de tre hellige, efter afgang af så mange forbrugere, så gav det en ubalance af en art. Derfor ved jeg at min Kh har været mindre stabil end den plejer at være.
Montipora er generelt glade for en højere Kh og kan reagere på det, hvis den bliver for lav. Jeg har haft det tidligere i en plade og der greb det mere om sig.
Jeg flyttede den til et andet akvarie og den er kommet sig helt. Måske var det også sket, hvis jeg ikke havde flyttet den. Det kan man jo ikke vide.
Her er et billede af min:
Pletten kom pludselig og inde på korallen. MEN plejer at starte udefra kanten af. Siden kom der en plet mere, lidt væk fra den anden. Det ser ud til at være gået i sig selv igen.
Pletten kom pludselig og inde på korallen. MEN plejer at starte udefra kanten af. Siden kom der en plet mere, lidt væk fra den anden. Det ser ud til at være gået i sig selv igen.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

hos mig er det både i kanten og inde på koralen, min Kh ligger på 7,7 og den har ikke været ustabil. jeg kører med AF probiotic reef salt, og der vil de have at man køre med en kh i mellem 6,5 - 8 i kh. Min Montipora reverse pokerstar står fint, og de 2 andre montipora jeg har som jeg ikke lige kender navnet på, står også snor lige. har målt idag og tallene ser således ud.

NO3 = 2,5 mg/l
PO4 = ikke målbart
Kh = 7,7
Ca = 435
mg = 1290
K = 360
salt = 34 ppt
temp 26,5


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af ViggoN »

Har lige været igennem et forløb som lyder som det du beskriver. En monti startede med at ligne den som du viser. Ledte efter nudi kunne ikke se og natten. Den næste monti, som stod ved siden begyndte at få samme spor. Tjekkede min KH som lå fint på7,5 bruger også aquaforest. En aften jeg skulle i seng, kiggede jeg lige ind i baljen, som jeg altid gør, og der var de så, ca.7dage efter de første spor. Prøvede at dyppe, næste og andre råd, virkede desværre ikke. Så begyndte jeg faktisk at sprøjte med en turkey baster, på de synlige dyr og under korallen, her kunne jeg se at de fløj ud i vandet og hvirvlede rundt. Mine klovne tyggede dem og nogle bliv spist. De gjorde jeg i 4dage i træk ved alle mine montier og har faktisk ikke set dem siden.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af crazy seahorse »

Hmm, hos mig var det også kun en enkelt. De andre har det fint.
Kom lige til at tænke på noget. På Aqua Forrests FB gruppe, var der en tråd om, at nogle fik Stn og deres koraller mistrivedes.
Det var lidt mærkeligt, for det var ikke alle der oplevede det. De brugte alle det salt du bruger. Nogle havde ingen problemer og det kørte fint.
Jeg skrev lidt med en der havde kommenteret (meget sagligt og lødigt). Han mener, at der i hovedtræk ikke er noget galt med saltet.
Bakterierne deri er der som sådan heller intet galt med. Problemet er muligvis Iflg. ham (han har arbejdet professionelt med bakterier og har en ret god baggrund for at udtale sig) at saltet er for kraftigt i visse tilfælde/akvarier - og så kan der komme sådanne reaktioner (Stn).
Problemer er nok, at man ikke ved hvornår det virker sådan (giver Stn)
Som han skrev, så skete det samme for KZ da de lancerede deres program. Deres var også for kraftigt og da de fik justeret på det, så virkede det fint.
Der er vist ingen der har problemer af den art, med det almindelige AF salt, kun probiotic salten - og kun hos nogle.
Så det KAN være en mulighed hos dig også.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af den_ »

Jeg har også lige mistet min store lysblå digi.
Her var der heller ikke nogle nudi'er, det var mere som om væven bare fladt/ blæse af.
Have også et bare mindre lysblå digi' er stående rundt omkring og de døde også, ingen af mine andre montipora har vist tegn på noget, heller ikke den lilla digi som står ligge ved siden af den store blå jeg havde.
Tror der gik 3 dage så var den helt hvid.

PS jeg bruger også aquaforest men alle andre koraller ser fine ud


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af crazy seahorse »

den_ skrev:Jeg har også lige mistet min store lysblå digi.
Her var der heller ikke nogle nudi'er, det var mere som om væven bare fladt/ blæse af.
Have også et bare mindre lysblå digi' er stående rundt omkring og de døde også, ingen af mine andre montipora har vist tegn på noget, heller ikke den lilla digi som står ligge ved siden af den store blå jeg havde.
Tror der gik 3 dage så var den helt hvid.

PS jeg bruger også aquaforest men alle andre koraller ser fine ud
Af probiotic eller den uden bakterier, "den almindelige"?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg vil godt lige slå fast, at jeg intet har imod Aquaforrest salt.
Faktisk så overvejede jeg meget, om jeg ike skulle benytte Probiotic salt som anden salt. Det er ud fra tanken om, at det er godt ikke kun at køre med en salttype. Skift mellem 2 eller flere salttyper, har flere gode erfaringer med.
Efter de ting jeg har læst om det og de erfaringer der er beskrevet, så overvejer jeg stadig, om det nu er en god idé for mig at bruge AF probiotic som andet salt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af martinknorr »

Min kh droppede også i akvariet og jeg havde kun en montipora purple haze der begyndte at se træls ud i kanten. Da jeg fik styr på kh så fik den det bedre og er allerede vokset udover det døde.
Så det behøver ikke være alle der reagere.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af den_ »

crazy seahorse skrev:
den_ skrev:Jeg har også lige mistet min store lysblå digi.
Her var der heller ikke nogle nudi'er, det var mere som om væven bare fladt/ blæse af.
Have også et bare mindre lysblå digi' er stående rundt omkring og de døde også, ingen af mine andre montipora har vist tegn på noget, heller ikke den lilla digi som står ligge ved siden af den store blå jeg havde.
Tror der gik 3 dage så var den helt hvid.

PS jeg bruger også aquaforest men alle andre koraller ser fine ud
Af probiotic eller den uden bakterier, "den almindelige"?

Erik
Nej det er Reef udgaven jeg bruger


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hvis du ingen snegle kan se, tror jeg også på det er den ustabile KH, har selv lige mistet næsten alle mine montipora.

Kæmpede med en alge og havde næsten vundet, da vores 9 dage gamle datter måtte indlægges i 14 dage for meningitis behandling. :(

Det klarede akvariet/koraller ikke uden min fulde opmærksomhed desværre. :(

Så nu er det forfra og tid til få sat noget dosering til.

Billige frags søges :)


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af joekill »

PO4 = ikke målbart, - det lyder heller ikke godt. Al for lav P kan godt give RTN, især hvis den er sænket meget over kort tid. Husk at probiotic salt er designet til at sænke N & P.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

nu har min Kh jo ikke været ustabil, måler 2 gange om ugen, og den siger 7,7 den droppede lige til 7,3 den første uge med koraler i akvariet, men det var før jeg fik denne montipora.

jeg har slet ikke kunne måle Po4 i den tid akvariet har kørt, er godt klar over at Probiotic salt er lavet til at sænke N og P, det er også derfor at jeg tilsætter AF AVBE og er begyndt stille og roligt at tilsætte Sangokai Nutri-complex, da jeg ikke har andet end 5 små fisk i akvariet, og de sviner ikke det vilde, ihvertfald ikke nok til at jeg kan måle noget PO4


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

Nå det ser ud til at det bliver værre med koralen, så jeg har lavet et micro fragment af et stykke der ikke så ud til at være skadet. håber at det overlever.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Mikas »

Jeg havde en montipora appleberry der begyndte at smide væv fordi den havde fået direkte cirkulation .
Det ku den ik lide.. måtte også fragge den og flytte den.
Den lever fint endnu :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Carsten »

Den gang Tunze kom med de første Stream pumper, fik jeg barberet en lilla Montipora plade, på en enkelt nat. Det var ikke den direkte strøm fra pumpen, men fra suget til pumpen.
Surt, men korallen kom sig heldigvis


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad sker der her ???

Indlæg af Gambi »

det kan da godt være det er det, synes nu bare ikke a det er så kraftig strøm, den står midt i akvariet og det vandstrøm der kommer, er fra returpumpen og det er ikke direkte på men en 15 cm over den. men nu er den som skrevet før fragget, så må tiden vise om den overlever.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"