"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ich?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Ich?

Indlæg af Newbie »

Hej svf- brugere

Kan I fortælle mig om min gylte har fået ich? Jeg synes det er blevet værre...
den svømmer og spiser dog stadig fint.
Vedhæftede filer
Ich?
Ich?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ich?

Indlæg af crazy seahorse »

Det er svært at sige. Der er mange slags parasitter.
Er fisken ny? og - har du fået nye fisk i på det sidste?
Ich bliver altid introduceret til akvariet. Enten via nye fisk, koraller, sten, eller via vand fra et akvarie med ich.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Ich?

Indlæg af Newbie »

Den har gået der i ca 1 1/2 måned. Har for et par uger siden tilført en kardinal. Som døde en uge siden, og nu er gylten den eneste tilbage.

Hentede koraller igår, men gylten havde pletterne i forvejen.
Jeg prøvede at fange den tidligere (uden held), men synes godt nok det mister sin farve også.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ich?

Indlæg af crazy seahorse »

Nu skal man jo ikke male fanden på væggen, men det kunne være ich (MI).
Det er et dårligt tegn, at din Kardinal døde. Den var ny og kan have slæbt parasitterne med ind. Det er noget djævelskab og svært at få bugt med.
Jeg har fornylig set en ny indført fisk gå isoleret i sumpen (og altså i samme system) i over 14 dage. Spiste og opførte sig normalt. Så fik den pletter og døde kort efter.
Den smittede desværre resten af fiskene og tog 6-7 kirurger med sig.
Skulle din fisk klare den og blive frisk igen, så vil det være en god ide ikke at tilføre nye fisk (eller andet materiale, levende eller dødt) i minimum 8 uger.
Så skulle du være nogenlunde sikker på, at have et MI frit system. Det gode ved det er, at bliver den frisk igen, så burde den være immun over for nye angreb i ca 6 mdr.

Ellers så læs her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=81748" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er mange referencer der er værd at læse i forbindelse med MI. De tager fat på myter og fakta og er skrevet i klart sprog.
Håber at din fisk klarer sig og at der er en anden årsag til problemerne - det kan der sagtens være.
Pøj pøj med det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Ich?

Indlæg af PederP »

Jeg har haft parasitter af flere omgange, men nok ikke den rigtige MI, da kun enkete individer er gået til og resten har kommet sig.
For de angreb var gylterne rigtig hurtige til at komme sig. Gætter på deres "slimpose" kan hjælpe dem. Krydser fingre for din fisk.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"