"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken træplade under akvarie?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

Hej folkens,

Jeg står og skal sætte mit næste akvarie op i en gammel - dog gennemrenoveret - murermestervilla. Jeg ved ikke hvad der er under gulvet, men det virker egentlig rimelig stabilt. Akvariet på små 800 liter skal stå til højre i billedet nedenfor (i stedet for det nuværende TV-møbel). Akvariet står dog på porsa med kun 6 ben. Og med en samlet "kamp-vægt" på små 1000kg, så vil der komme et tryk på ca. 150-200 kg. per ben. Jeg overvejer derfor at lægge en plade under porsa stellet som kan fordele trykket ud på flere gulvbrædder - samt undgå at der kommer mærker i selve gulvet.

Nogen der har erfaringer med dette? Hvilket materiale ville man med fordel kunne anvende til dette?

På forhånd tak!
Jeppe
IMG_6914.JPG


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Carsten »

Vandfast krydsfiner eller bedre en vognbundsplade. Minimum 25mm


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Marco R »

Jeg har en 16 mm vandfast krydsfinerplade, malet sort, under mit akvarie, da gulvet er lidt skævt/hælder lidt ud fra gulvpanelet :happy:


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

Hej begge - tak for input! Jeg er sikker på at mit gulv heller ikke er heeeelt i vatter :)

@Marco: Hvor stort er trykket per ben?

Ville dette begge være en mulighed? https://www.silvan.dk/husky-bcx-plade-1 ... 00-1876457" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Har fjernet STARK's idet den var for smal ift. akvariet


Mvh Jeppe
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Marco R »

Gludoc skrev:Hej begge - tak for input! Jeg er sikker på at mit gulv heller ikke er heeeelt i vatter :)

@Marco: Hvor stort er trykket per ben?

Ville dette begge være en mulighed? https://www.silvan.dk/husky-bcx-plade-1 ... 00-1876457" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Har fjernet STARK's idet den var for smal ift. akvariet
Velbekomme :GO

Du kan se mit akvarie i min signatur, hvordan det står. Lige nu er akvariet ved at få en overhaling, så der kommer udvendig sump m.m., men pladen forbliver den samme :y

Jeg har regnet ud, at jeg får omkring 400 liter vand, eller lidt over, og så kommer søjler, udstyr og sådan, og jeg har 6 ben på mit porsa-stel. Ved ikke, om det var svar på dit spørgsmål, og om du kunne bruge det til noget?


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

Takker. Jeg ville se om du have tilsvarende tryk på dine ben - men jeg tror du har ca det halve af hvad mine kommer til at have (400 liter + 40-50 kg sten + glas (vel en 50-60kg) må du have ca 500kg til de 6 ben - dvs ca. 80-85kg pr ben)

Men mon 21mm er tyk nok? Jeg kan ikke finde tykkere i vandtæt kvalitet :(


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Carsten »

Mon ikke 21mm går. Jeg brugte dog 25-27mm, men nok mere blot fordi jeg havde muligheden. Akvariet var i øvrigt på 1120 liter, plus alt det løse, så mon ikke vægten lå omkring 1700 kilo i alt. bordet havde ikke ben, men det havde ramme nederst også.
http://www.ferrywood.dk/plader/krydsfin ... finer.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af PoulD »

Man kan sagtens få vandfast krydsfiner tykkere end 21 mm. Der er ingen grund til at købe en hel plade. De fleste sælger i præcis de mål du skal bruge. Trailerbund i 30 mm tykkelse her: http://www.traebutikken.dk/shop/trailer ... 6746p.html" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Man kan sagtens få vandfast krydsfiner tykkere end 21 mm. Der er ingen grund til at købe en hel plade. De fleste sælger i præcis de mål du skal bruge. Trailerbund i 30 mm tykkelse her: http://www.traebutikken.dk/shop/trailer ... 6746p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lige det link du kom med der Poul, duer nok ikke rigtigt. Da det ligger helt ovre i det der Jylland :)
Og samtidig er han ikke lige frem billig med pladerne. En hel plade i 21 mm koster 5254,- :HA
Hvorimod en hel plade koster 1075,- i det link jeg lagde op, og så ligger det i Hedehusene


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af den_ »

en vandfast plade under som de andre siger også er det bedste hvis det står på tværs at bjælkelaget hvis det er træopbygning af gulvet, så vægten fordeles over så mange understrøger som muligt


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af kalmar »

En stor ulempe ved at have en plade nederst, ihvertfald som jeg ser det, er hvis man spilder vand som så kan komme ind mellem plade og gulvet.
Har du ikke mulighed for at sætte nogle flere fødder på, så trykket kan blive fordelt over nogle flere punkter. Gerne så højt, så du kan komme ind under det med en klud eller lign.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af den_ »

kalmar skrev:En stor ulempe ved at have en plade nederst, ihvertfald som jeg ser det, er hvis man spilder vand som så kan komme ind mellem plade og gulvet.
Har du ikke mulighed for at sætte nogle flere fødder på, så trykket kan blive fordelt over nogle flere punkter. Gerne så højt, så du kan komme ind under det med en klud eller lign.
Helt enig, men hvis der r strøger under gulvbrædderne så ville jeg være lidt betænksom, specielt hvis jeg ikke ved afstanden imellem strøgerne, gulvets tykkelse og hvis enden af akvarie kommer til da være mellem 2 strøgerne.

Nu ligner det et malet trægulv, så hvis det var mig ville jeg nok fuge langs kanten af pladen med en hvid akrylfuge/ sanitietsfuge

Her hjemme har jeg 6 stilbare føder under skabet, men der er også beton under brædderne men ret at man kan tørre om inde under.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af kalmar »

Selv har jeg 10 justerbare fødder under mine ca. 400 kg, så ca. 40 kg per fod. Og på parketgulv med strøger under som jeg ikke ved hvor er placeret.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Holmeren »

Jeg har været på jagt efter det i Silvan og hverken Nørrebro eller Vanløse har det.. så jeg går med den 22mm MDF jeg har, og så noget Gori Extreme 99 til at sørge for det ikke suger fugt :)
I Silvan ville de både bilde mig ind at det var en skrivefejl så det er bare alm krydsfiner, for det er også vandtæt samt at støbefiner/støbeplade var det samme :) Ikke smart at stå og være irriterende overfor en håndværker hvad det angår :)

Så jeg blev, af min kammerat, rådet til MDF så tyk som muligt og så behandle med udendørs maling i den kvalitet :)


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

Tak for de mange svar - jeg forsøger lige at give lidt yderligere input (til trods manglende håndværker viden :))

Akvariet kommer til at stå op ad en ydervæg. Planen er at stille akvariet på tværs af brædderne (langs højre væg på billedet). Der går en "søm-række" i brædderne ca 1m fra væggen mod venstre (er det mon den her "strøger"?). Jeg kan ikke se nogen inden, men går ud fra at der er et eller andet understøttelse ved ydermuren?

God ide med fugen! Det vil jeg gøre - er den nem at fjerne bagefter? Det er nemlig en lejebolig :)

Sidst, jeg linkede til en plade i silvan - ville den være ok?

Igen - tusind tak for de mange kommentarer...!


Mvh Jeppe
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Man kan sagtens få vandfast krydsfiner tykkere end 21 mm. Der er ingen grund til at købe en hel plade. De fleste sælger i præcis de mål du skal bruge. Trailerbund i 30 mm tykkelse her: http://www.traebutikken.dk/shop/trailer ... 6746p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lige det link du kom med der Poul, duer nok ikke rigtigt. Da det ligger helt ovre i det der Jylland :)
Og samtidig er han ikke lige frem billig med pladerne. En hel plade i 21 mm koster 5254,- :HA
Hvorimod en hel plade koster 1075,- i det link jeg lagde op, og så ligger det i Hedehusene
Det kan du selvfølgelig have ret i :D Lagde såmænd ikke engang mærke til hvor det var og kiggede heller ikke priser. Vidste bare, at man sagtens kan få vandfast x-finer i f.eks. 25 mm og vognbund i 30 mm så det var bare et hurtigt resultat af en Google søgning.

@Holmeren (og måske andre). Jeg ville ikke bruge MDF til det formål. Mit skab og lampekasse er i MDF, sprøjtelakeret med en virkelig god lak så vidt jeg er orienteret. Alligevel begyndte lampekassen, after 4-5 år, at hæve og blive tyk et par steder. Er der først trukket bare minimalt med salt ind, bliver det uundgåeligt værre og værre. Om det så var 2-komponent kemikaliebestandig lak ville det måske være sket alligevel. En lampekasse kan skiftes / repareres det er ikke så let med en plade som hele baljen står på.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af kalmar »

Jeg ville nok også gå et step op og bruge Støbekrydsfiner pladen, evt. køre ned i Silvan og høre hvad de skal have for det specifikke mål der er brug for (men er sikkert dyrere..)
http://www.bygmax.dk/stobekrydsfiner-12 ... 21-mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

@Carsten: Kan man handle ved Ferrywood som privatperson? For så tror jeg at jeg må køre en tur til Hedehusene i morgen.
Valget ender nok på en 27mm støbekrydsfiner net/glat til 795,- og så lige med en gang fugning mod listerne. Så har jeg vist taget de forholdsregler jeg kunne... så håber vi bare at gulvet holder :be:


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:@Carsten: Kan man handle ved Ferrywood som privatperson? For så tror jeg at jeg må køre en tur til Hedehusene i morgen.
Valget ender nok på en 27mm støbekrydsfiner net/glat til 795,- og så lige med en gang fugning mod listerne. Så har jeg vist taget de forholdsregler jeg kunne... så håber vi bare at gulvet holder :be:
Jeg har handlet der, godt nok for mange år siden. Men det er kun hele plader han sælger


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Gludoc »

det kan vel skæres til... ellers bliver konen nok ikke helt tilfreds ;)


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Holmeren »

Folkens, den der bliver linket til i Silvan har de ikke :) Der står de har 4 på lager i alle butikkerne og dem jeg har været i aner ikke hvad det er :) Dog fik jeg afvide at Jem og Fiks kan skaffe dem med næsten dag-til-dag levering :)


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken træplade under akvarie?

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:det kan vel skæres til... ellers bliver konen nok ikke helt tilfreds ;)
Selvfølgelig, men du "rider" dernede fra med en hel plade


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"