"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til sump filtrering?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

Hej saltnørder
Er der nogle som har gode ideer til mit akvariereols sump, der 3 akvarie på hver 140 l og sump på 70 l. Jeg skal bruge de 2 til opdræt, og en til at have små pods, mysis og makroalger. Men den skummer (tunze 2410) jeg ville bruge, kan jeg ikke få rensekoppen op igen. ( max 9.6 cm)
Jeg har 3 kg keramikrør, ellers er jeg åben for forslag.
Lars
s-l400RMJ8BVGY.jpg
s-l400RMJ8BVGY.jpg (19.54 KiB) Vist 8360 gange
der 469.JPG
reol.png


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

Hvad med at få en extern skummer?
Ikke fordi jeg vil sige at denne er er svaret på dit problem, men den kan vel bruges
http://www.fish-street.com/weipro_sa2011-2014" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PoulD »

Bare et par ider fra hoften. Kan ikke dømme ud fra billederne om de er brugbare:
Hvis reolen ikke skal flyttes rundt, kunne bunden måske tages ud af skabet, således at sumpen kommer helt ned på gulvet (bare med 10 mm flamingo under)?.
Evt kan frontglasset på sumpen måske gøres lavere?
Kan ikke se på billedet om den ene alu skinne sidder på overkanten af sump eller. . . Måske kan alu skinnen også fjernes?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

Jeg tror jeg har funden ud af med skummer, det bliver Tunze 9410, men med en anden top (Foam extraction unit)
https://www.tunze.com/AU/en/products/de ... D=9020.140" onclick="window.open(this.href);return false;
Reolen har to vinger på alu til at holde sump lidt nede. Og hvis den kommer ned passe det ikke med de to skyde låger. Alle Akvarierne har alu rundt.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PoulD »

Min tanke var at skære vingerne af.
Af og til skal man jo også have hele skummeren og returpumpe op for afkalkning og rensning, samt måske lave andre ting i sumpen. Man skal jo næsten være Morris mekaniker og have spaghetti arme for at arbejde med 9 cm frihøjde :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Min tanke var at skære vingerne af.
Af og til skal man jo også have hele skummeren og returpumpe op for afkalkning og rensning, samt måske lave andre ting i sumpen. Man skal jo næsten være Morris mekaniker og have spaghetti arme for at arbejde med 9 cm frihøjde :D
Kan kun være enig med dig.
Og skulle de få cm akvariet stikker under, genere så er det bare at købe et stykke pvc og lime på akvariet, så det ikke ses.
Udvalget af skummere vokser også


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PederP »

Helt enig med de to herrer.
Du vil komme til at fortyde hvis du ikke har let adgang til din sump.
Ville også skære støtten til sumpakvariet væk så det stod på gulvet, og så bygge en ramme/fundament-dims som hele reolen stod på, så du fik ekstra højde.
Beklæd evt. soklen med opskummet pvc.
Skide være med at man ikke kan se gennem siden på det nederste stykke af sumpen, bare lågerne giver god adgang ned i arbejdsrummet.


Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

De lyder fornuftig at sænke sump helt ned. så er der 57 cm i fri plads og 20 cm til at komme ned i sumpen.
Men hvad vil i gøre ellers forude skummer ( filterplader, filtervat, bio-materiale).
Lars


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

Lars R skrev:De lyder fornuftig at sænke sump helt ned. så er der 57 cm i fri plads og 20 cm til at komme ned i sumpen.
Men hvad vil i gøre ellers forude skummer ( filterplader, filtervat, bio-materiale).
Lars
Jeg ville helt klart nøjes med noget filtervat eller filtersvampe.
Det koster ikke alverden, og er let at rengøre


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PoulD »

Desværre ser det ud til, at boblefælden kommer før skummeren, så den vil nok ikke have den helt store værdi som boblefælde (hvis nedløbet ellers er lavet fornuftigt). Men den kan da fint bruges til filtervat, og det ville jeg komme i den i alle tilfælde. Jeg ville dog aldrig rengøre brugt filtervat . . ej heller toiletpapir . . eller kondomer . . . godt nok er jeg fattig meeen :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

Kan sumpen ikke vendes om?


Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

Hvorfor er det så vigtig, det med boblefælde, Er det farlig for fiske ? Min den anden akvarie kører også med Tunze skummer 9410 den har en filterpose så vand skal igennem den. Og ned i bunden på sidst glas kommer der et stykke filterplader før de 3 kg keramikrør, i en filter bag.
Jeg synes at det er godt med boblefælde først, så vandet falde lidt ro inden det kommer videre. (snavse kan så suges op der.)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

Lars R skrev:Hvorfor er det så vigtig, det med boblefælde, Er det farlig for fiske ? Min den anden akvarie kører også med Tunze skummer 9410 den har en filterpose så vand skal igennem den. Og ned i bunden på sidst glas kommer der et stykke filterplader før de 3 kg keramikrør, i en filter bag.
Jeg synes at det er godt med boblefælde først, så vandet falde lidt ro inden det kommer videre. (snavse kan så suges op der.)
En boblefælde er kun for at fjerne de bobler som evt. slipper ud af skummeren. Korallerne er ikke så glade for microbobler, og direkte dræbende for søheste unger.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PoulD »

Lad mig understrege, at jeg ikke har nogen som helst erfaring med opdræt, så måske er jeg fuldstændig på vildspor her.
Jeg ved dog, fra min egen balje, at pods har det med at strande i filtervattet. jeg kan ikke se på billedet hvordan dine overløb fungerer, men hvis jeg skulle forsøge mig med opdræt af fiskeyngel, mysis og små pods tror jeg, at jeg ville stjæle en af Laila's sømløse nylontrømper og montere den foran overløbskammen. Vel vidende at jeg formentlig ville være nødt til at skifte den dagligt (måske bare kaste den i vasketøjskurven, lugten er sikkert ikke så forskellig fra dem Laila selv har haft på)

PS: Gætter på nyfødte pods og andet småkravl heller ikke er super glade for fine luftbobler


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

Menning er at vandflow skal være meget langsomt. Der skal støvsugers i bunden hver dag. Artimiaskaller døder søhesteyngel af. Først ned i en spand derefter ned i sumpe. På overløb kommer der filterrør som er åben foroven.
http://www.avifauna.dk/eheim-filterpatr ... -2022.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det ikke nok med en filterplade under sidst glasplade plus de keramikrør som vandet skal igennem.
Jeg skal lave rumdeling i de to akvarie, med små huller og i toppen. Af noget blåt plexglas som jeg har.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Carsten »

Artemia skallerne skal fjernes, INDEN søheste og unger fodres med artemia.
Der skal slet ikke være nogen i deres foder


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af PoulD »

Giver du ikke artemia æg nogle få minutter (til de bliver orange) i Klorin + kaustisk soda + is inden du kommer dem i klækkeren?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til sump filtrering?

Indlæg af Lars R »

Eller saltsyre, jeg har prøvet lidt af hver, artemia med jern til magneterglas, de klumper. Sep-Art Artemia Cysts
http://www.deepoceanshop.dk/sep-art-art ... -200g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men når hverdagen kommer, jeg foder 5 gang om dagen. Virker Sanders artemiaæg. Blå 95% bedst for mig.
http://www.akvariebutikken.dk/product/s ... -gram-406/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lad glasset stå 3 - 4 min så kan man suge de tomme Artemiaskaller op med en stegepipette fra toppen, suge op hvor der er fleste i bunden i en artemiasi. Men der kan kommer hele æg, som klækker sener.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"