"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Trine_TD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 11:09
10
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Valg af akvarie

Indlæg af Trine_TD »

Jeg har tidligere haft ferskvandsakvarie, og går nu med overvejelse, om jeg skal starte et saltvandsakvarie. Mit gamle akvarie er med aluminiumskant, og har læst flere steder, at det ikke anbefales. Hvilket akvarie skal jeg vælge? Er der nogle mærker I kan anbefale?

Kan man have lamperne til at sidde i et låg (eller hvad man kalder det), eller skal den hænge et stykke over? Har læst, at det kan give problemer i forhold til temperaturen. Gælder det også ved brug af LED?

Min mand er ikke så meget for akvariet, mest fordi han er bange for vand på gulvet. Jeg havde tænkt mig at lave en sump, kan det på nogen måde garanteres, at det ikke løber over, f.eks. ved strømsvigt.

Et sidste spørgsmål - hvad gør I, når i tager på ferie i forhold til fodring og pasning - er det hver dag, man skal have nogen til at komme?

Håber I vil svare på mine spørgsmål - på forhånd tak ??


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af akvarie

Indlæg af Carsten »

Du kan sagens bruge et akvarie med ramme. Men det kræver en smule ændringer i det. Ikke noget voldsomt men alligevel.
Oftest er ramme akvariet ikke fuget oppe under rammen. Det skal gøres. Ellers får du saltvand ned af forruden, som giver salt kanter, og det ser ikke pænt ud. Der går et par tuber silicone til, men så er det også gjort godt.
Angående lamper, så vil det at hæve dem fra overfladen give en bedre oplysning af akvariet. Og igen så vil saltsprøjt fra vandet hurtigt give kalk skjolder på det glas som er under lampen. Det er det samme med led, og bliver dioderne for varme i lang tid, nedsætter du levetiden på dem.

Tvivler på at nogen i hobbyen, vil give en garanti mod vand på gulvet.
Men den med vand på gulvet ved strømsvigt, er ret let at give. Sumpen skal blot være så stor, at den kan optage det vand som løber ned, typisk 1 cm af vandsøjlen. Men det er til at regulere på overløbskammen.

Normalt er fodring af fiskene ikke noget stort problem. Jeg har selv været i Thailand i 3 uger hvor de ikke fik andet foder end det de selv fandt på stenene. Alt efter hvordan du sætter akvariet op, og hvor meget du automatiserer det, behøver du stort set kun en til at komme lige og kigge til akvariet 1 gang om ugen.

Men der vil være mange forskellige meninger om den sag, så find selv ud af hvad der passer dig bedst


Jesper ØH
Reactions:

Re: Valg af akvarie

Indlæg af Jesper ØH »

Kan se du bor i Vejle. Hvis du har lyst er du velkommen forbi, og se hvordan det fungerer.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"