"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Snowberry reef

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af Carsten »

2 dl Rowaphos er nu heller ikke ret meget i et akvarie der er hårdt ramt af fosfat.
Du skriver at dine koraller begynder at tage skade. Et fosfat tal på 0,14 er højt, men jeg vil ikke mene at det ligefrem slår dem ihjel. Farverne kan blive mørke/brune.
Hvordan ser de koraller ud som du mener har taget skade?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:2 dl Rowaphos er nu heller ikke ret meget i et akvarie der er hårdt ramt af fosfat.
Du skriver at dine koraller begynder at tage skade. Et fosfat tal på 0,14 er højt, men jeg vil ikke mene at det ligefrem slår dem ihjel. Farverne kan blive mørke/brune.
Hvordan ser de koraller ud som du mener har taget skade?
Hej Carsten

Jeg prøver med noget mere RowaPhos (4 dl). Min Bali-slimer er godt brun, men ikke død. Flere af mine monti-plader er blevet mere matte i farverne og min Stylopora Milka begynder at få blegning på enkelte grene, den er jeg bange for kommer til at dø. :G


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af Ryom »

Er du sikker på at det ikke er alt for LIDT næring der er problemet?
Måske dit fosfat testsæt måler forkert?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Ryom skrev:Er du sikker på at det ikke er alt for LIDT næring der er problemet?
Måske dit fosfat testsæt måler forkert?
Tanken har strejfet mig, men har målt med samme Hanna ULR meter over de sidste to år, så stoler rimeligt godt på det, desuden måler jeg et fald i PO4 efter udskiftning af RowaPhos. Derudover kom stigningen et par måneder efter jeg stoppede med at bruge RO vand til vandskift og påfyldning.

Man det skal dog ikke kunne udelukkes. Er dog også obs på ikke at køre alt for langt ned i næring.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af PoulD »

Kan måske også tænkes, at problemet kan være et helt andet. Jeg ville som udgangspunkt antage, at for meget PO4 ville medføre et algeproblem.
Jeg har ikke i mange år set det mindste spor af alger i min balje. Jeg har kørt med PO4 niveauer fra ca. 0 helt op til ca. 0,3 uden at det har gjort den ringeste forskel. En stor del af koraller i min balje vokser ikke, uanset PO4 niveau.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

PoulD skrev:Kan måske også tænkes, at problemet kan være et helt andet. Jeg ville som udgangspunkt antage, at for meget PO4 ville medføre et algeproblem.
Jeg har ikke i mange år set det mindste spor af alger i min balje. Jeg har kørt med PO4 niveauer fra ca. 0 helt op til ca. 0,3 uden at det har gjort den ringeste forskel. En stor del af koraller i min balje vokser ikke, uanset PO4 niveau.
Der er vækst på forruden, men i baljen er der ikke noget tilbage har 4 stk store kirurger, så alt der er grønt bliver ædt meget hurtigt.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af Tykki »

Hvad sker der med baljen der Morten ?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Jeg kæmper stadigvæk med højt Fosfat måler 0,15 ppm, og skifter jævnligt mit RowaPhos, der er stadigvæk liv i mine koraller. Min Montipora ser ud til at være på vej i vækst igen. Stylopora og Acropora har det svært med er ikke helt døde, de fleste LPS har det bedre, der er hoveder på mine hammerkoraller der er døde, men alt i alt kunne det har været langt værere. Skifter nok ikke helt nok vand.
Fiskene har det fint.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af Tykki »

Er der stadigvæk liv i dine pyramide sommerfugle?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Tykki skrev:Er der stadigvæk liv i dine pyramide sommerfugle?
De er desværre gået til. :G

To døde under et parasit angreb i sommeren 2015 (har heldigvis ikke været ramt siden), og den sidste besluttede at hoppe ud af baljen, Øv.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af dyne »

Update


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Jeg stoppede i sommers min Calcium reaktor og gik tilbage til Balling dosering. Jeg blev aldrig helt glad for reaktoren, hvis jeg fik styr på KH og Ca, så havde jeg en pH på 7.7 eller deromkring, og kom aldrig igang med at dosere noget for at få den op. Så derfor kørte tanken med både for lavt KH og pH i en alt for lang periode.

Efter sommerferie i år startede jeg som skrevet op med Balling og alt ser ud til at spille max igen. Der er gik dog en masse SPS'ere til, men lysten til at akvariet er tilbage. Min fosfat er ganske lav eller ikke målbar, overvejer endda at slukke for Rowa reaktoren på sigt. Hvad er så ændret for at få fosfat'en ned? Jeg skiftede min Nyos 160 skummer til en Nyos 220, som er ganske kraftig og får hevet en masser snask ud af baljen, desuden dosere jeg vodka og eddike for at holde Nitraten nede.

Alle mine fisk har det godt, jeg har 4 kirurger, palet, gul, lilla og Desjardinii, de tre første har jeg haft i 3,5 og den sidste i knap 2. Desjardinii'en er blevet for stor til akvariet og er til salg her på forummet, men har ikke fundet en køber endnu. Desuden er der to Singapore Angels (Chaetodontoplus mesoleucus) som bestemt ikke er nogen engle, har bare ikke orket at fange dem endnu, men de skal op, og kommer op.

Jeg er nu i en process med at få opbygget min samling af SPS koraller igen og køber gerne frags, vil gerne have minimeret mine bløde koraller.

En sjov ting der skete hen over sommeren hvor varmen jo heller ikke gjorde det bedre, var at min bobble tip anemone, som altid har været mørkerød og næsten kedelig at se på, besluttede sig for at smide alle dens alger og dermed mistede den farven og blev næste transparent lyserød.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Snowberry reef

Indlæg af Tykki »

Fedt du stadigvæk køre på. Gi et billede? Har fulgt med siden du startede og er pænt nysgerrig . Mvh Dan


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Efteråret har været godt ved min balje og lysten til salt er i top. Mine tidligere problemer med fosfat lader til at være ovre, men jeg holder naturligvis godt øje med værdierne.

Jeg har taget et quick and dirty DT shot, med reflekser og det hele, som status. Nu gælder det om at få noget vækst på alle de frags der er væltet i baljen hen over efteråret.

Min bubble tip til venstre smed alle algerne hen over den varme sommer, men lader til at have genvundet sin rødlige farve, selvom den var ganske cool i lyserød transperant outfit.

Den store Stylophora Milka koloni lidt højre for midten foran de grønne monti skiver, så ud til at være helt død i august, jeg var faktisk klar til at knækket den af stenen, da jeg opdagede levende polypper nede i kolonien, derfor lod jeg den stå, og i dag er den næsten dækket med levende polypper :biggrin: De grønne monti plader var også helt døde med der voksede hurtigt et ny lag levende polypper hen over de "døde" plader.
IMG_20181231_102603.jpg
Der skal rydes ud i de bløde og jeg sælger meget gerne af mine hvid sacrophyton frags, ved ikke helt om det er willow weeds, men i den rigtige strøm er der godt med lange polypper.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Snowberry reef

Indlæg af PoulD »

Godt at høre, at det spiller :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Snowberry reef

Indlæg af ttkthomsen »

Det ser sstme fint ud Morten!


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Snowberry reef foto update

Indlæg af MortenL »

Tog lige et billede af baljen hertil morgen. Den lilla kirurg gemmer sig, men ellers er de tre andre med på billedet.
Snowberry marts 2020.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Snowberry reef

Indlæg af Tykki »

Det er blevet et fedt kar! Lækkert at se det bare køre


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Snowberry reef

Indlæg af Engelquist »

:K :K :K :K :K :K :K :K :K :K :K :K :K :K


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Snowberry reef

Indlæg af nielsk »

Det ser godt ud


SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"