"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

vandskifte

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

vandskifte

Indlæg af Hejmadi »

Jeg synes jeg har fundet en smart metode:

1. Tønde med 60 L opvarmet, perfekt justeret saltvand. (kunne være større eller mindre, overvejer at anskaffe en 200 L.
2. Tunze Osmolator pumpe i tønde.

3. Hævert, med 1 cm i diameter vand slange til vasken evt med et lille rense hoved på.

Vandskifte helt uden udsving i vandstand, temp eller salinitet. 40 L tager ca en time på denne måde. Men der er ikke noget arbejde undervejs.

Har været utålmodig med fiske indkøb og koraller, så 20% vandskifte hver uge, må være passende de første 6 mnd.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: vandskifte

Indlæg af MoG »

Spørgsmålet er om tunze osmolatorpumpen kan tåle at køre så længe ad gangen?

Jeg ville ikke løbe an på at bruge hævert, samtidig med at pumpen påfylder.. Hvad nu hvis din hævert stopper? Så er der sgu vand på gulvet! Formoder ikke at du sidder og stirrer på baljen i den time det tager! :biggrin:

Jeg selv, blandede vand gerne dagen før.
Stoppede returen, smed en 3000l/t returpumpe i sumpen med 3/4 tomme slange, sugede samme mængde af sumpen som der var blandet, smed pumpen i det nyblandede vand i tønden.. Og bum, så var det klaret.


Morten
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: vandskifte

Indlæg af PederP »

Mit system er også med en ekstra pumpe i vandskifte tanken, som kan vælges i stedet for den normale osmolatorpumpe på en omskifter.
Men det er jo lidt anderledes, da det er en vandskiftetank der cirkulerer med, bortset fra ved vandskift. Men smart når man skal støvsuge, at baljen selv topper op med saltvand.


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: vandskifte

Indlæg af Hejmadi »

PederP skrev:Mit system er også med en ekstra pumpe i vandskifte tanken, som kan vælges i stedet for den normale osmolatorpumpe på en omskifter.
Men det er jo lidt anderledes, da det er en vandskiftetank der cirkulerer med, bortset fra ved vandskift. Men smart når man skal støvsuge, at baljen selv topper op med saltvand.
Tænker også jeg sætter det sådan op på et tidspunkt.

Har en GHL man kan jo bare sætte den til at skifte mellem de to pumper ved lav vandstand. Man skal bare være fandens sikker på at skifte tilbage :)


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: vandskifte

Indlæg af Hejmadi »

MoG skrev:Spørgsmålet er om tunze osmolatorpumpen kan tåle at køre så længe ad gangen?

Jeg ville ikke løbe an på at bruge hævert, samtidig med at pumpen påfylder.. Hvad nu hvis din hævert stopper? Så er der sgu vand på gulvet! Formoder ikke at du sidder og stirrer på baljen i den time det tager! :biggrin:

Jeg selv, blandede vand gerne dagen før.
Stoppede returen, smed en 3000l/t returpumpe i sumpen med 3/4 tomme slange, sugede samme mængde af sumpen som der var blandet, smed pumpen i det nyblandede vand i tønden.. Og bum, så var det klaret.
Nu står baljen i vores køkken alrum,hvor jeg alligevel er 90% af dagen. Så jo. er stort set i rumet hele timen :)
Passer også fint med at jeg kan lave øvrigt vedligehold. Målinger, madpakker (til ungerne) osv osv.


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: vandskifte

Indlæg af Hejmadi »

Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Det var også min plan. Dog med 20 L spande. Men det her system passer mig bedre til denne størrelse.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: vandskifte

Indlæg af charlie saltvand »

PederP skrev:Mit system er også med en ekstra pumpe i vandskifte tanken, som kan vælges i stedet for den normale osmolatorpumpe på en omskifter.
Men det er jo lidt anderledes, da det er en vandskiftetank der cirkulerer med, bortset fra ved vandskift. Men smart når man skal støvsuge, at baljen selv topper op med saltvand.

Peder kan du ikke beskrive lidt nærmere? Jeg går m planer om en "fiskebalje" i den blir vandskifte nødvendigt :angry: og gider det IKKE. Hvordan laver man en dunk med vand der "cirkulere med i systemet" og så kan "lukkes af systemet" når vandet skal skiftes, jeg kan ikke rigtigt se det for mig?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

Hejmadi skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Det var også min plan. Dog med 20 L spande. Men det her system passer mig bedre til denne størrelse.
Ja det forstår jeg godt. Hvis jeg havde et større akvarie ville jeg også gøre det på en anden måde.

Men det er en af de få fordele der er ved et lille akvarie. At daglige vandskifte er lette og hurtige. :-)


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: vandskifte

Indlæg af PederP »

charlie saltvand skrev:
PederP skrev:Mit system er også med en ekstra pumpe i vandskifte tanken, som kan vælges i stedet for den normale osmolatorpumpe på en omskifter.
Men det er jo lidt anderledes, da det er en vandskiftetank der cirkulerer med, bortset fra ved vandskift. Men smart når man skal støvsuge, at baljen selv topper op med saltvand.

Peder kan du ikke beskrive lidt nærmere? Jeg går m planer om en "fiskebalje" i den blir vandskifte nødvendigt :angry: og gider det IKKE. Hvordan laver man en dunk med vand der "cirkulere med i systemet" og så kan "lukkes af systemet" når vandet skal skiftes, jeg kan ikke rigtigt se det for mig?
Hej :)

Det er såmænd bare et akvarium eller en tønde, man sætter overløb i. Og så et bundafløb, så det er hurtigt at tømme ud.
Hos mig er vandskifte rutinen, at jeg først slukker tilførsel til tønden. Så skifter jeg osmolatorpumpe til den i tønden, og støvsuger alt det jeg har lyst til (har 190L). Hvad der måtte være tilbage tømmer jeg ud.
Laver 190L frisk, og tænder cirkulation igen.

Har også automatiseret mit osmoseanlæg lidt. Der er en skiftekontakt hvor jeg vælger osmosekammer/vandskiftetønde. Begge er udstyret med flydeventil til at afbryde osmoseanlæg, og når du vælger kredsløb på kontakten har jeg også sat det på magnetventiler, så vandet ender i det rigtige kar.
Det syntes jeg er det, som har gjort det rigtigt nemt. Tryk på en knap, tilsæt salt..

Volumen er faktisk tilpasset til det salt jeg brugte engang, som kom i 6,7kg poser. Så doven er jeg, savede af overløbet til salinitet passede med volumen. Der skulle ikke engang en vægt frem.
Det savner jeg lidt, efter at være "på spanden" igen. :)


Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
15
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: vandskifte

Indlæg af spax »

Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Blander du nyt saltvand hver dag? Eller har du en spand til at stå med vand i?


Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

spax skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Blander du nyt saltvand hver dag? Eller har du en spand til at stå med vand i?
Jeg laver tre 10liters dunke klar af gangen. Så har jeg til to uger. Synes det ville være lidt for omstændigt at blande hver aften.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
15
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: vandskifte

Indlæg af spax »

Birkefeldt skrev:
spax skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Blander du nyt saltvand hver dag? Eller har du en spand til at stå med vand i?
Jeg laver tre 10liters dunke klar af gangen. Så har jeg til to uger. Synes det ville være lidt for omstændigt at blande hver aften.
Ja det er klart det nemmeste at lave 3 af gangen :) Sker der ikke noget ved at det bare står i en dunk, uden cirkulation?


Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

spax skrev:
Birkefeldt skrev:
spax skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Blander du nyt saltvand hver dag? Eller har du en spand til at stå med vand i?
Jeg laver tre 10liters dunke klar af gangen. Så har jeg til to uger. Synes det ville være lidt for omstændigt at blande hver aften.
Ja det er klart det nemmeste at lave 3 af gangen :) Sker der ikke noget ved at det bare står i en dunk, uden cirkulation?
Jeg har ikke oplevet problemer med det. Jeg ryster dunkene engang imellem når jeg går forbi. Jeg kan se en lille smule aflejringer i bunden af den dunk jeg har brugt i snart et halvt år, men det er meget minimalt. Tidligere blandede jeg kun én 10 liters dunk af gangen, det er først for nyligt jeg er begyndt at bruge tre dunke.
Jeg bruger så også en salt med forholdsvis lave niveauer af de tre store. Hvis man fx bruger en anden salt kan det godt være det vil give mere aflejring.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
15
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: vandskifte

Indlæg af spax »

Birkefeldt skrev:
spax skrev:
Birkefeldt skrev:
spax skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg har et to liters målebæger. Hælder to liter frisk saltvand i akvariet og fylder derefter målebægeret med akvarievand med en lille øse. Det fungere godt i et lille nano og er en del af min faste aftenrutine.
Blander du nyt saltvand hver dag? Eller har du en spand til at stå med vand i?
Jeg laver tre 10liters dunke klar af gangen. Så har jeg til to uger. Synes det ville være lidt for omstændigt at blande hver aften.
Ja det er klart det nemmeste at lave 3 af gangen :) Sker der ikke noget ved at det bare står i en dunk, uden cirkulation?
Jeg har ikke oplevet problemer med det. Jeg ryster dunkene engang imellem når jeg går forbi. Jeg kan se en lille smule aflejringer i bunden af den dunk jeg har brugt i snart et halvt år, men det er meget minimalt. Tidligere blandede jeg kun én 10 liters dunk af gangen, det er først for nyligt jeg er begyndt at bruge tre dunke.
Jeg bruger så også en salt med forholdsvis lave niveauer af de tre store. Hvis man fx bruger en anden salt kan det godt være det vil give mere aflejring.
hvad er det for en salt du bruger? Tænker selv at købe red sea pro, men kender den ikke. Er det fordi du selv vil dosere at du vælger en salt uden for høje niveauer?
Ja det tror jeg er helt normalt at der kommer lidt aflejringer i.


Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

spax skrev:hvad er det for en salt du bruger? Tænker selv at købe red sea pro, men kender den ikke. Er det fordi du selv vil dosere at du vælger en salt uden for høje niveauer?
Ja det tror jeg er helt normalt at der kommer lidt aflejringer i.
Jeg bruger Red Sea natural Sea salt, altså den blå spand. Har valgt den fordi den ligger tæt på de værdier jeg sigter efter. På den måde mindsker jeg udsving i de tre store, hvis jeg misser et dagligt vandskifte eller hvis jeg en dag skal lave et større vandskifte.
Så jeg skifter egentlig mest vand for at tilføre sporeelementer og fortynde uønskede elementer. Og så doserer jeg selvfølgelig korallernes forbrug ved siden af.

Det er en udfordring at holde et nano stabilt, men små daglige vandskifte hjælper meget synes jeg.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
15
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: vandskifte

Indlæg af spax »

Birkefeldt skrev:
spax skrev:hvad er det for en salt du bruger? Tænker selv at købe red sea pro, men kender den ikke. Er det fordi du selv vil dosere at du vælger en salt uden for høje niveauer?
Ja det tror jeg er helt normalt at der kommer lidt aflejringer i.
Jeg bruger Red Sea natural Sea salt, altså den blå spand. Har valgt den fordi den ligger tæt på de værdier jeg sigter efter. På den måde mindsker jeg udsving i de tre store, hvis jeg misser et dagligt vandskifte eller hvis jeg en dag skal lave et større vandskifte.
Så jeg skifter egentlig mest vand for at tilføre sporeelementer og fortynde uønskede elementer. Og så doserer jeg selvfølgelig korallernes forbrug ved siden af.

Det er en udfordring at holde et nano stabilt, men små daglige vandskifte hjælper meget synes jeg.
Virker også til at det er de værdiger som de fleste går efter, og den Pro salt er lidt højere i værdigerene.
Syntes enlig det lyder som en meget god ide at skifte 2L vand hverdag :) Holder du ikke dine værdigere så stabile ved det dagelige vandskifte, at du ikke skal tilfører noget, tænker på red sea abc feks?


Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: vandskifte

Indlæg af Birkefeldt »

spax skrev:Virker også til at det er de værdiger som de fleste går efter, og den Pro salt er lidt højere i værdigerene.
Syntes enlig det lyder som en meget god ide at skifte 2L vand hverdag :) Holder du ikke dine værdigere så stabile ved det dagelige vandskifte, at du ikke skal tilfører noget, tænker på red sea abc feks?
Jeg undgår ikke at dosere lidt ved siden af. Især KH vil være svær at holde stabil kun med vandskifte. Men hvis man ikke har så mange SPS, så kan man sikkert komme langt med daglige vandskifte.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"