"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

Ikke fordi det betyder noget som helst for mig, undrer mig bare.

Ved ikke om andre end jeg ser det på samme måde? (jeg har dog prøvet med forskellige browsere med samme resultat)

I nogle tråde ser jeg et reklamebanner med typisk en saltvandsforhandlere. I andre tråde ser toppen derimod således ud:
2017-04-25.png
Måske tager jeg fejl men jeg synes ikke jeg har lagt mærke til toppen med phpbb logoet andet end indenfor de sidste 1-2 uger
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Ikke fordi det betyder noget som helst for mig, undrer mig bare.

Ved ikke om andre end jeg ser det på samme måde? (jeg har dog prøvet med forskellige browsere med samme resultat)

I nogle tråde ser jeg et reklamebanner med typisk en saltvandsforhandlere. I andre tråde ser toppen derimod således ud:
2017-04-25.png
Måske tager jeg fejl men jeg synes ikke jeg har lagt mærke til toppen med phpbb logoet andet end indenfor de sidste 1-2 uger
Hej Poul,

Som jeg har set det, så sker det kun inden under "Ferskvandsteknik" (http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=144" onclick="window.open(this.href);return false;), men jeg ved ikke hvorfor :happy:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad med :T
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

Haha Ole :-) Jeg bruger faktisk aldrig solcreme. Uanset om jeg befinder befinder mig på havet i en dykkerbåd i 45 graders varme eller på sydsiden af et bjerg i 3.500 meters højde, hvor solen bager fra en skyfri himmel.

PS: Jeg tror måske du og PederP misforstod mig lidt (min fejl i så fald), men for nu ikke at trampe mere rundt OT i den anden tråd, kan jeg da lige uddybe her:

Det er ikke mig der er fremkommet med den solcreme teori og jeg har intet belæg for at tale hverken for eller imod den.

Når jeg skrev, at jeg personlig ville være forsigtig med at modsige de 2 meget dygtige akvaristers observation, skulle det ikke forståes som at jeg ville være tilbageholdende med at modsige dem hvis jeg var oberbevist om, at de tog fejl. Jeg mente bestemt heller ikke, at du på nogen måde skulle være tilbageholdende, tværtimod da!

Det jeg mente med at jeg ville være forsigtig var, at jeg ville være helt sikker på, at der ikke var skyggen af chancer for, at min overbevisning kunne være forkert. Lidt på samme måde som hvis jeg en mørk nat kørte på en øde motorvej og de 3 første billister jeg mødte, alle kørte den modsatte retning af mig, men i samme side af vejen som mig.

Desuden ville jeg sikre mig, et stort arsenal af sagligt underbyggende bevismateriale. Man får sjældent andre mennesker overbevist om, at de tager fejl blot ved at sige, at de tager fejl. Uanset hvor ofte man siger det.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Poul,jeg har simpelthen ikke penge strømmen Til at lave de tests,du kan jo prøve det.
Det her har intet med solcreme aka Jod at Gøre men derimod alle sporstoffer jeg mener er giftige.Når alt dør i en balje og Metaller Giver udslag i den tunge ende syntes du ikke Selv det er Ret indlysende?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

Det var kun jod og solcreme jeg kommenterede på :-)

Er da enig i at de fleste sporstoffer er giftige i større mængder . . . men mange er dog alligevel essentielle i små mængder.

På samme måde som alm bordsalt er stærkt giftigt. Halvdelen af os vil dø med det samme hvis vi indtager 3g pr. kg vi vejer, og spiser vi bare 20g om dagen får vi problemer med blodtryk og helbred. Alligevel er salt helt livsnødvendigt i små mængder. Fosfor i små mænger er også essentielt for alt liv. Det samme gælder mange andre salte og mineraler.

Det Røde Hav er en stor oceanisk rift skabt ved at 2 kontinenter fjerner sig fra hinanden. På bunden af Rødehavet strømmer magma op fra den nedre lithosfære og kommer i berøring med havvandet. Der er enorm geotermisk aktivitet og der strømmer bogstaveligt talt ufattelige mængder af alle mulige mineraler og metaller op i vandet. Alligevel (eller måske snarere qua det) vrimler Rødehavet med fisk og SPS koraller i en tæthed som efterhånden ikke overgås ret mange andre steder.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Poul,for pokker jeg Vil blive glad hvis jeg viste hvordan jeg afgifter det her metalliske gift og jeg vil blive mere End glad hvis du kan demonstrere det men det har du ikke gjort


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

Du har tabt mig Ole. Jeg aner simpelthen ikke hvad vi snakker om nu? Er det om din balje? Hvor du tror eller ved du har en eller anden form for metal forgiftning?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

Ja, hvis du har for meget Ole. Så er det giftigt. Siger sig selv.
Men det er vel så et problem der forholder sig til dit akvarium? Klart hvis du siger det hele dør for dig, så er der noget galt.

Hvad fodrer du med?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev:

Desuden ville jeg sikre mig, et stort arsenal af sagligt underbyggende bevismateriale. Man får sjældent andre mennesker overbevist om, at de tager fejl blot ved at sige, at de tager fejl. Uanset hvor ofte man siger det.
Vil man ikke forstå så kan man ikke.
Poul disk så op Med noget Data der underbygger eksistensen på de her mytiske chelater!
Vi ved da i det mindste noget om en giftig effekt men selvfølgelig Er de her kemikalier på magisk vis ikke giftige i folks baljer derhjemme


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:
PoulD skrev:

Desuden ville jeg sikre mig, et stort arsenal af sagligt underbyggende bevismateriale. Man får sjældent andre mennesker overbevist om, at de tager fejl blot ved at sige, at de tager fejl. Uanset hvor ofte man siger det.
Vil man ikke forstå så kan man ikke.
Poul disk så op Med noget Data der underbygger eksistensen på de her mytiske chelater!
Vi ved da i det mindste noget om en giftig effekt men selvfølgelig Er de her kemikalier på magisk vis ikke giftige i folks baljer derhjemme
Øh?
Hvordan kom Chelate forbindelser lige ind i diskutionen?
Dem er der vel ingen problemer med, de udfælder vel bare. I fersk med planter undgår man gerne UV, netop for at undgår mikronæring danner chelat, og bliver utilgængelig.

For elementer som sporstoffer, som både er nødvendige, men kan overdoseres. Der bruger videnskaben begreber som LD50, LC50 for hvornår man når en koncentration hvor 50% dør. (lethal dose/lethal concentration.)
Det er skrup-forkert at endegyldigt kalde det for "giftigt".


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af Hougaard »

Marco R skrev:Som jeg har set det, så sker det kun inden under "Ferskvandsteknik" (http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=144" onclick="window.open(this.href);return false;), men jeg ved ikke hvorfor :happy:
Jeg tror ham admin er drukket af den forkerte potte da det forum blev oprettet, tak fordi I gjorde mig opmærksom på det :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PoulD »

ole kekkonen skrev:
PoulD skrev:

Desuden ville jeg sikre mig, et stort arsenal af sagligt underbyggende bevismateriale. Man får sjældent andre mennesker overbevist om, at de tager fejl blot ved at sige, at de tager fejl. Uanset hvor ofte man siger det.
Vil man ikke forstå så kan man ikke.
Poul disk så op Med noget Data der underbygger eksistensen på de her mytiske chelater!
Vi ved da i det mindste noget om en giftig effekt men selvfølgelig Er de her kemikalier på magisk vis ikke giftige i folks baljer derhjemme
Ole, jeg prøver virkelig at forstå dit budskab, men du taler i gåder og jeg fatter ikke en pind. Måske er det bare mig der hænger lidt i bremsen, jeg ved det ikke. Vi taler om hvorvidt der kan være solcreme effekt i jod eller ej. Jeg siger endda klart, at jeg ikke har hverken viden eller erfaring til at kunne sige om det forholder sig sådan eller ej. Pludselig drejer du snakken over på noget helt andet og siger det ikke handler om jod, men alle sporstoffer. Og nu beder du mig så pludselige underbygge et eller andet mystisk, og jeg har ikke den fjerneste ide om hvad du taler om. Hvad er det præcis for nogle giftige kemikalier du taler om? Og mener du jeg har påstået disse kemikalier ikke er giftige? Eller er det noget helt andet du mener jeg har "postuleret" som du beder mig underbygge?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Poul hvis jeg Husker korrekt var det mig der skulle underbygge:)jeg stopper her så hvis det forvirrer dig mere end det hjælper

Peder det er ligegyldigt om det er ionisk Eller chelatet før eller siden vil det påvirke vores dyr i baljen medmindre det bliver fjernet


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev: Peder det er ligegyldigt om det er ionisk Eller chelatet før eller siden vil det påvirke vores dyr i baljen medmindre det bliver fjernet
Der er vel intet der vil påvirke dyrene, medmindre man opnår en dødelig dosis opløst?
Chelat forbindelser er meget stabile.
Andre organiske forbindelser er anderledes, det bliver lettere tilgængeligt i en eller anden grad..

Og så er der optag og tilførsel. Man kan jo ikke diskutere en evt ophobning, uden man kender tilførsel og forbrug.
Ang. Jod: Ron Shimek lavede en studie af jod tilførsel. I hans studie blev der via foder gennemsnitlig tilført hvad der svarer til 27% af NSW - Dagligt! Og dog var der i 37% af akvarierne ikke tegn på ophobning. Dvs. omsætningen kan være ret enorm.
Med store variabler i hvor meget, og med hvad, vi fodrer. Er det så helt utænkeligt for dig at der findes akvarier hvor ophobning ikke finder sted?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Nopp fordi dyrene laver harmløs matriale om til gift i deres krop


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

Hvilke dyr laver hvad om til hvad??
Har du noget læsestof du vil dele?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Bornemann

Various trace metals are necessary in varying amounts for varying organisms at normal environmental levels through either food (primary) or absorption (secondary). Levels above normal environmental levels quickly become toxic at varying rates to varying organisms and must be dealt with through accumulation, sequestration, detoxification, or excretion. Some organisms can accumulate metals at very high amounts. The overall effect of these metals is variable, with some highly tolerant and some highly sensitive. In no case does it appear that anything above normal environmental levels is beneficial, and can cause mortality, reproductive failure, diminished growth rate, abnormalities, etc.

Trace metals are available as free ions (rarest) or complexed (most common) to various organics. It is likely that most of the trace metal excess found in both tissue and skeletons of marine organisms comes from trace metals at elevated concentrations in sediments and particulates. These particulates and free ions can be directly absorbed chemcially onto substrate or directly incorporated biologically. They can also be incorporated by physical deposition. Bioavailability is a key issue and either varies substantially
according to metal/metal complex/ and organisms, or is not known.

The effects of trace metals on corals is hard to characterize. There is pretty strong evidence for tolerance in areas of greater inputs or availability, but the effects of tolerance are not known and tolerance implies survival.... and equally strong evidence to support diminishing reproductive output and stunted growth rates, reduced diversity, fragile skeletons, different forms of carbonate, and direct histopathologic events. Bleaching seems like a common finding (and I do not necessarily mean a stark white coral, although maybe). I estimate there is fairly strong evidence to support the fact the zooxanthellae play a key role in uptake and accumulation of metals with subsequent release of zooxanthellae by the coral (bleaching) - has been shown for lead, copper, iron, barium, and others. Levels of metals in coral tissue seem surprisingly low in several studies, indicating a fairly effective means of dealing with them. Levels in skeleton seem to depend largely on if chitin is present in the skeleton (Pocilloporids, etc.), and the form of metal present. If based from particulates, it appears to be higher. If free, appears to be present in correlation with levels in water. Only uranium appears higher than expected.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:Poul hvis jeg Husker korrekt var det mig der skulle underbygge:)jeg stopper her så hvis det forvirrer dig mere end det hjælper

Peder det er ligegyldigt om det er ionisk Eller chelatet før eller siden vil det påvirke vores dyr i baljen medmindre det bliver fjernet
Undskyld jeg nu blander mig i debatten, men nu er vi jo røget lidt OT.
Jeg deler nu Ole´s bekymring omkring chelatorer.
Jeg undersøgte det mere indgående for et par år eller tre siden, men det er svært at finde noget håndfast omkring.
Det kom af, at jeg læste nogle indlæg fra, nyligt afdøde, A. Thiel. Han havde et helt bibliotek med forskellige emner (mener at jeg har sendt det til dig P.P.)
Et af emnerne var netop om disse chelatorer. Han udtrykte bekymring om, hvad der skete med dem hvis/når de slap deres binding. Hvad blev der så af dem?

I min søgning havde jeg noget mailkorrespondance med Hans Ramløv fra RUC. Han spurgte en af lektorerne dernede og jeg fik hans mail videresendt.
Da visse chelatorer har en forkærlighed for Calcium eller Calciumrelaterede stoffer, kan disse chelatorer slippe deres binding for at binde sig til et nyt stof.
Det eksempel som Thiel havde fremme, var det den chelator der bandt sig til Calcium. Den kunne, hvis den slap sin binding til Calcium, binde sig til Strontium i stedet (fordi de er meget ens i molekylesammensætning). Det ville betyde, at det tog Strontium ud af ligningen, så at sige.
Det ville så igen betyde, at hvis man tilsatte Strontium på basis af målinger, så ville man risikerer en OD af Strontium og det er ikke hensigtsmæssigt.
Disse oplysninger blev bekræftet i den mail jeg fik fra Lektoren nede på RUC. Han gav en forklaring på det. Det var noget med, at chelatorer springer fra deres binding, hvis de finder et andet stof der passer dem bedre. Jeg skal prøve at finde det frem jeg lavede dengang.

Dog ser det ud til, at mange (de fleste?) chelatorer er uskadelige. Det har RHF skrevet om. Flere af dem er aminosyrer feks.
Det er et område der ikke er særlig højt prioriteret, men RFH skriver at flere forskere gerne vil lave yderligere forskning i chelatorers virkning, men det skorter på midler til denne forkning.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Bornemann

Various trace metals are necessary in varying amounts for varying organisms at normal environmental levels through either food (primary) or absorption (secondary). Levels above normal environmental levels quickly become toxic at varying rates to varying organisms and must be dealt with through accumulation, sequestration, detoxification, or excretion. Some organisms can accumulate metals at very high amounts. The overall effect of these metals is variable, with some highly tolerant and some highly sensitive. In no case does it appear that anything above normal environmental levels is beneficial, and can cause mortality, reproductive failure, diminished growth rate, abnormalities, etc.

Trace metals are available as free ions (rarest) or complexed (most common) to various organics. It is likely that most of the trace metal excess found in both tissue and skeletons of marine organisms comes from trace metals at elevated concentrations in sediments and particulates. These particulates and free ions can be directly absorbed chemcially onto substrate or directly incorporated biologically. They can also be incorporated by physical deposition. Bioavailability is a key issue and either varies substantially
according to metal/metal complex/ and organisms, or is not known.

The effects of trace metals on corals is hard to characterize. There is pretty strong evidence for tolerance in areas of greater inputs or availability, but the effects of tolerance are not known and tolerance implies survival.... and equally strong evidence to support diminishing reproductive output and stunted growth rates, reduced diversity, fragile skeletons, different forms of carbonate, and direct histopathologic events. Bleaching seems like a common finding (and I do not necessarily mean a stark white coral, although maybe). I estimate there is fairly strong evidence to support the fact the zooxanthellae play a key role in uptake and accumulation of metals with subsequent release of zooxanthellae by the coral (bleaching) - has been shown for lead, copper, iron, barium, and others. Levels of metals in coral tissue seem surprisingly low in several studies, indicating a fairly effective means of dealing with them. Levels in skeleton seem to depend largely on if chitin is present in the skeleton (Pocilloporids, etc.), and the form of metal present. If based from particulates, it appears to be higher. If free, appears to be present in correlation with levels in water. Only uranium appears higher than expected.
Jeg er enig med det du har citeret der.
Jeg kunne heller ikke tænke mig at køre med sporstoffer over det naturlige, men mener også, præcis som Bornemann skriver, at de er nødvendinge på det normale niveau.
Det er jo præcis hvad jeg siger. De er ikke giftige i sig selv, men nødvendige. Men god beskrivelse af farerne ved overdosering.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev:
ole kekkonen skrev:Poul hvis jeg Husker korrekt var det mig der skulle underbygge:)jeg stopper her så hvis det forvirrer dig mere end det hjælper

Peder det er ligegyldigt om det er ionisk Eller chelatet før eller siden vil det påvirke vores dyr i baljen medmindre det bliver fjernet
Undskyld jeg nu blander mig i debatten, men nu er vi jo røget lidt OT.
Jeg deler nu Ole´s bekymring omkring chelatorer.
Jeg undersøgte det mere indgående for et par år eller tre siden, men det er svært at finde noget håndfast omkring.
Det kom af, at jeg læste nogle indlæg fra, nyligt afdøde, A. Thiel. Han havde et helt bibliotek med forskellige emner (mener at jeg har sendt det til dig P.P.)
Et af emnerne var netop om disse chelatorer. Han udtrykte bekymring om, hvad der skete med dem hvis/når de slap deres binding. Hvad blev der så af dem?

I min søgning havde jeg noget mailkorrespondance med Hans Ramløv fra RUC. Han spurgte en af lektorerne dernede og jeg fik hans mail videresendt.
Da visse chelatorer har en forkærlighed for Calcium eller Calciumrelaterede stoffer, kan disse chelatorer slippe deres binding for at binde sig til et nyt stof.
Det eksempel som Thiel havde fremme, var det den chelator der bandt sig til Calcium. Den kunne, hvis den slap sin binding til Calcium, binde sig til Strontium i stedet (fordi de er meget ens i molekylesammensætning). Det ville betyde, at det tog Strontium ud af ligningen, så at sige.
Det ville så igen betyde, at hvis man tilsatte Strontium på basis af målinger, så ville man risikerer en OD af Strontium og det er ikke hensigtsmæssigt.
Disse oplysninger blev bekræftet i den mail jeg fik fra Lektoren nede på RUC. Han gav en forklaring på det. Det var noget med, at chelatorer springer fra deres binding, hvis de finder et andet stof der passer dem bedre. Jeg skal prøve at finde det frem jeg lavede dengang.

Dog ser det ud til, at mange (de fleste?) chelatorer er uskadelige. Det har RHF skrevet om. Flere af dem er aminosyrer feks.
Det er et område der ikke er særlig højt prioriteret, men RFH skriver at flere forskere gerne vil lave yderligere forskning i chelatorers virkning, men det skorter på midler til denne forkning.

Erik
Hej Erik :)

Jo, det fik jeg vist, skønt det lige ligger lidt langt tilbage. Jeg skal se om jeg kan finde det, trods manglende overblik :beer:

I det forløb du beskriver, hvor strontium bliver "låst" i et chelat, ville det så ikke kræve en bedre egnet ion end strontium for at slippe det. Og i så fald en pludselig tilstedeværelse af det stof, eller i det mindste en kraftig stigning i gradienten, for at det kunne udløse en afledt OD af stontium?
Jeg mener, hvis der findes en "trigger" mellem de ioner vi har i vandet stabilt, så burde den være den faktor som gjorde at depotet, i forholdet til netop den kemiske forbindelse, blev stabiliseret.
Eller skal det forståes, så det er direkte optageligt, og dermed bare (endnu) en af de umålelige depoter?

Personligt har jeg respekt for at der er sporstoffer, tilgængelige eller ej, som er bundet organisk og opløst i vandsøjlen. Ikke lige chelater, men død og levende biologi.
Har også bemærket at i en lille periode, hvis jeg tænder UV, så kan jeg holde farve uden at dosere jod. Det passer jo meget godt på at UV nedbryder forbindelser og frigiver stoffer, som før ikke var til rådighed. Men det varer ikke længe så må jeg til dossering igen.

Ville aldrig selv køre efter målinger og forsøge at ramme et mål. Jeg ligger altid ret lavt på sporstof målingerne. Tilsætter bare så farverne spiller, og triton til at se der ikke er noget der er helt i skoven. :f1
Triton måler organisk bundet iod med, så det må vel være fint til at sikre mod OD om ikke andet, også selv hvis man kører kur med UV, ozon eller H2O2?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Peder naturlig sporstof mængder er nødvendig enig men det er der langt ifra i vores baljer og i den miljømæssige literatur


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Peder naturlig sporstof mængder er nødvendig enig men det er der langt ifra i vores baljer og i den miljømæssige literatur
Forstår ikke helt hvad du skriver?
Har jeg forstået det rigtigt at du vil gå imod alle eksperter, ved at påstå det er et sort/hvidt spørgsmål, og der findes et generelt svar der passer til alle baljer?
Den påstand står du i så fald alene med..


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad mener du med alle eksperter?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

At jeg ikke kan finde én eneste, der som dig tør udtale sig så skråsikkert, og sige at mangler ikke KAN forekomme.
Hverken Randy HF, Ron S eller Erik B, for nu at nævne nogen af dem jeg ved du læser..


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

hvad har de skrevet?specificer lidt,de skriver jo så Meget Til den her tråd


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

Det er ikke hvad de skriver, men hvad de ikke skriver Ole. Respekten for variabler, som gør at ingen af dem med sikkerhed kan udelukke mangler i ethvert system.
Og kan i sagens natur ikke kopiere/gengive en tekst med noget de aldrig har skrevet..

Når du læser anbefalinger fra de herrer, så læg mærke til at deres anbefalinger altid er bakket op af et præmis. Som "i de fleste tilfælde". Det vil sige, at de levner altid plads til systemer der afviger i forholdet til generaliserende argumentation.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af ole kekkonen »

Så bevis mangler,bevis effekten på en en videnskabelig metode Indtil da ser det ud Til man er ved af starte en religiøs kult Med stærkt troende solcreme brugere:)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Så bevis mangler,bevis effekten på en en videnskabelig metode Indtil da ser det ud Til man er ved af starte en religiøs kult Med stærkt troende solcreme brugere:)
Kære Ole.

Da der findes så mange variabler, så er kan man ikke ud fra enkelte systemer, hvor meget der tilsættes gennem forskellige elementer, deres aktive optag, udfældning osv. komme med en generel videnskablig bevisførelse i hverken den ene eller anden retning.
Du skriver at du kan afvise det totalt uanset alle vores variabler, ud fra hvad du læser/oplever. Dermed ligger bevisbyrden hos dig.
Du udtaler dig dermed også om akvarier hvor man måske kun har koraller og akvaristen aldrig fodrer. Og skærer dem over én kam med et system med kæmpe bioload. Hvordan f... kan du det?
Hvis det kun er baseret på tro, så er det jo dig der er religiøs min ven.

Har jeg nogensinde kaldt noget for solcreme?
Har jeg forsøgt at generalisere?
Jeg foholder mig til at der findes elementer, som løser tydelige synlige problemer i mit system.
Jeg forholder mig til at der ikke er nogen videnskabelige undersøgelser, der beviser at det IKKE kan forekomme.
Derudover lader jeg den stå åben. Præcis som "vores eksperter".
Det fortæller jeg om, men syntes faktisk jeg gør mig meget umage for IKKE at generalisere, ud fra mine egne oplevelser. :f1:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Banner på nogle tråde ikke på andre ?

Indlæg af PederP »

For lige at uddybe.
At kalde jod for solcreme, kan forstås sådan at jo mere jod, jo mere lys kan de klare. Den er jeg ikke med på.
Jeg mener at forskellige former for mistrivsel, mangler, OD osv. kan foråsage blegning, og i de tilfælde kan man afhjælpe det ved at fjerne/tilsætte..
Det er to MEGET forskellige påstande.

Jeg mener ikke man kan afgøre hvad en "optimal" værdi er for et akvarium. Alene fordi man ud fra en værdi som det opløste i vandsøjlen, ikke kan afgøre tilgængelighed af et element!
Hvis et økosystem har højt imput og høj eksport/omsætning, samt lav gradient i vandsøjlen, ville det stadig være et system med høj tilgængelighed.
Er der lav import/eksport/omsætning og lave værdier, er der lav tilgængelighed.
Det betyder i praksis, at forskellige akvarier ikke nødvendigvis alle har symptomer af lave værdier.
Det gælder både ting som næring og sporstoffer. Og er årsagen til at vores billede er så uklart.

F.. værdier, og brug øjnene.


Besvar

Tilbage til "Forum generelt"