"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ikke flyve dygtige bananfluer

Her kan der snakkes om teknik til fersksvandsakvarier
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Ikke flyve dygtige bananfluer

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har nogle fisk der spiser fra vand overfladen og tænkte det her kunne være godt foder.
Nogen der har startet en kultur,hvordan gør man?


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Ikke flyve dygtige bananfluer

Indlæg af Niclas »

Hej Ole, der er rigtig mange der benytter sig af "instant" flue medie, hvilket bare skal blandes op med vand og så podes med fluer, så begynder de selv at formere sig.
Jeg har prøvet følgende, det virker rigtig fint: https://bens-jungle.com/navi.php?a=1912&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Der findes også mange opskrifter på hjemmelavet medie hvis man søger lidt på nettet.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Ikke flyve dygtige bananfluer

Indlæg af petersoe »

Hej Ole
Jeg har produceret bananfluer nonstop nu i 30 år på banan og havregryn. Til to kulturer skal du bruge 1 moset banan blandet med 1 stor kop havregryn og evt. lidt vand, så det har konsistens som havregrød. Der skal være 2-3cm i bunden af hver kultur (jeg bruger blot mælkekartoner, som jeg har klippet toppen af - de er gratis og smides ud bagefter), som dækkes af en nylonstrømpe. Til små fisk skal du nok bruge uflyvedygtige Drosophila melanogaster, men så skal du bruge engangsvaskeklude som låg - ellers finder de hjemlige flyvedygtige individer af arten hurtigt frem og parrer sig med de andre gennem nylonstrømpen og vupti - så kan alle flyve. For at undgå mug, kan du hælde et par dråber Atamon i. Kulturer skal stå ved 25-28gr.
Mvh Peter


Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Ikke flyve dygtige bananfluer

Indlæg af ole kekkonen »

Super!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ikke flyve dygtige bananfluer

Indlæg af Carsten »

Da jeg lavede banan fluer brugte jeg en del havregryn, en del knust cornflakes og en del vand. Det blev rørt sammen og spædet lidt op med vand til havregrød konsistens. En lille smule gør kom også i, men ikke ret meget. Et stykke banan kom i, sammen med noget træuld.


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsteknik"