"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Hej saltmennesker :-)
Jeg ville gerne have mit 10 liters op at køre igen, men denne gang gøre det ordentligt. Jeg har købt kalkreaktor og hele pivtøjet, jeg mangler bare en pumpe, som jeg kan holde ud at sove 30 cm fra.
Sidst brugte jeg en Eheim Compact 2000, men den havde to problemer:
1. Den larmede frygteligt.
2. Den varmede vandet voldsomt op.

Pumpen skal stå i sumpen med en vandstand på omkring 5 cm, og den skal pumpe 30-50 cm op og stadig have et output mellem 700 og 1500 L/t.
Nettoindholdet i akvariet er ca. 6-7 liter.

Jeg har lige meget hurtigt set på fish street og fundet Jabao DC2000, som jeg pt. ikke har noget som helst på. Jeg ville lige høre, om I kender en god pumpe til formålet, før jeg går i gang med at lede mere grundigt? :-)
På forhånd tak :be:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1776
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jabao DC pumperne er meget støjsvage, specielt om du lader den gå vel lavt belastning.
Tager du en DCS3000 og kører ved lavest antal liter (1700) "burde" den ikke larme overhovedet.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Anden »

Aqua-el laver en serie der heder "fan" og der i er der nogle der heder mini-fan eller sådan noget de lever ca 250-350 liter i timen og siger ik en lyd hvis mine har sidet i mine akvarier over 2år og køre stadig fejl og lyd fri. De laver selvfølgelig også den størelse du søger.

Det er filter jeg snakker om og jeg har bare pillet filter delen af og bruger kun motoren.

Jeg har en i et 8 liters og en i et 13liters begge er den samme lille model som begge har kørt non-stop i 2år uden problemer(mislyde)
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Carsten »

Det må være dem her:
http://www.ebay.de/itm/AQUAEL-Innenfilt ... 1_1cnvOlOA" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af nbd »

TOSTRA skrev: Pumpen skal stå i sumpen med en vandstand på omkring 5 cm, og den skal pumpe 30-50 cm op og stadig have et output mellem 700 og 1500 L/t.
Hvorfor så stort output? Jeg har meget mindre flow i min retur, og mit akvarie er 180 L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Carsten »

Jeg bruger en 2000 liters retur pumpe, og mit akvarie er ca 100 større :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Jones »

Jeg bruger Jebao 2000 til mit 250 liters
o_O
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Tak for buddene :-)
Størrelsen er for at undgå at have cirkulationspumper i selve akvariet, da der simpelthen ikke er plads. Jeg fik en ret god cirkulation med 720 L/t sidst jeg havde det kørende, så det var nogenlunde den mængde, jeg ville ramme i outputtet efter at den havde tabt styrke ved at løfte. Der må gerne være lidt flow, for jeg har stadig min lille drøm om en blå acro ;)

Jeg har en AquaEl, og måske skal jeg faktisk overveje dem... Jeg ved til gengæld ikke, hvordan jeg skal modificere intaket.
Det med Jabao, hvordan kan det være, den larmer mindre, når man skruer ned? Jeg synes, det plejer at væren omvendt. Hvordan med varmeudviklingen i sådan en fætter, ved I noget om det?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1776
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Når pumper kører langsommere giver de mindre vand.
At de køer langsommere end de er beregnet til gør at de er overdimentioneret og der ikke opstår vibrationer, de holder længere og laver mindre varme.

DC Pumper skulle give meget lidt varme til vandet, men sammenligner du med Stream pumper giver DC pumper rigtig meget varme.

Jaboa skriver med fed skrift at de ikke giver garanti om pumperne larmer.....
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af nbd »

Jeg har en Eheim Compact 300 pumpe - den er virkelig størrelse nano og siger intet. Kan du ikke klemme sådan én ned i akvariet og så nøjes med en mindre retur?
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Hej, undskyld det sene svar. Jeg lagde lige akvariet til side i terminsprøver, SRP og sådan noget.
Eheim Compact, som jeg havde, er det en DC- eller en AC-pumpe?
Jeg forstår det sådan, at en AC-pumpe blokerer strømmen, så mindre vand kommer igennem, mens en DC-pumpe skruer ned for selve pumpen, så den ikke drejer med lige så stor kraft, er det rigtigt forstået? For så er det helt sikkert DC, jeg skal have fat i.

Ville det ikke være nemmere bare at finde en ekstern pumpe? Så skal jeg ikke tænke lige så meget over løftehøjde og varme?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PoulD »

Hver eneste watt du hælder i en pumpe som er nedsænket i din balje bliver i praksis konverteret til varme (med mindre man går i ekstremt små sko). Noget af effekten bliver brugt til at flytte vand, men dette skaber friktion som også er lig opvarming Så hvis en pumpe forbruger f.eks. 20 Watt, så svarer det altså til et 20 Watt varmelegeme uanset om pumpen er en Jeabu, Eheim eller Red Dragon og uanset om pumpen er AC eller DC. Der kan naturligvis være forkel på hvor meget vandbevægelse de giver og om det er en hård stråle eller en blød stråle o.s.v. men uanset hvad bliver hver eneste Watt til varme.

Hvis der slet ikke er nogen afkøling af akvariet til omgivelserne vil en 20W pumpe, i runde tal, øge temperaturen på 7L vand med 10 grader C på 4 timer.

Som oftest køles akvariet jo heldigvis ned af omgivelserne. Men på en varm sommerdag køles det måske kun lidt eller slet ikke. Det er ikke så forfærdelig kompliceret at regne nogenlunde ud hvor meget køling man får ved en bestemt omgivelsestemperatur hvis man har målene på de forskellige flader på akvariet og tykkelsen på glasset, og ved hvor meget vand der fordamper. Fordampning er ganske effektivt til køling, men med kun 7L vand kan det jo være problematisk at køre med en stor fordampning

Hvis du ikke kan leve med pumpeopvarmningen er den bedste løsning nok at bruge en ekstern luftkølet pumpe.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PederP »

Jeg husker gode erfaringer med aquabees små pumper i mine nano. 300l/t og 500l/t bruger henholdsvis 4 og 5 watt. 1000l/t er på 10 watt.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Hej PoulD, jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke har tænkt sådan... Jeg vil faktisk gerne udregne nedkølingen, men hvordan udregner man varmetransmissionen for glas? Det tror jeg aldrig, jeg har haft brug for før...
Aquabee ser egentlig meget fornuftigt ud :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PederP »

Varmetransmission for glas er ikke så vigtig. Akvariet er omgivet af luft, som i sig selv er umådelig dårlig til at optage kalorier.
Som Poul er inde på, så står fordampning for langt størstedelen af din køling. Den er igen en variabel, som er påvirket af akvarie-temp., luft-temp., luft-bevægelse og mest af alt luftfugtighed.. Så det bliver meget svært at regne nøjagtigt ud på forhånd.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PoulD »

Jeg vil nu mene man godt kan regne sig frem til et rimelig realistisk resulat.
Forudsat omgivelsestemperaturen er lavere end temperaturen i din balje, vil du trække energi ud af baljen på 4 måder:

- varmeledning (konduktiv) igennem glasset
- Konvektion (lufbevægelse omkring akvariet)
- Fordampning
- Strålevarme

Varmeledning og konvektion vil desværre fungere præcist ligeså godt den modsatte vej hvis omgivelsestemperaturen er højere end vandtemperaturen. Strålevarme har omtrent kun akademisk interesse sålænge det er ud af baljen, men kan have stor betydning den modsatte vej, hvis en så lille balje rammes af solen


I denne artikel http://www.advancedaquarist.com/2009/7/aafeature1" onclick="window.open(this.href);return false; er der lidt formler for hvordan det beregnes, men det er med US måleenheder så hvis du vil bruge det i praksis, skal du hen og lave en del omregninger fra kvadratfod og Fahrenheit m.v. for at få nogle enheder man som dansker kan forholde sig til. Desuden er det måske lidt mere nørdet end nødvendigt.

Jeg har ikke stødt på noget på dansk som direkte kan bruges til alle 4, men hver for sig, er der masser af materiale om hvordan det udregnes (gode søgeord: Fouriers lov, specifik varmeledningsevne, Newtons afkølingslov, fordampningskøling)

Er du bedøvende ligelad med at lege store nørd, behøver du såmænd heller ikke vikle roen ind i gaffatape i et forsøg på at forhindre hjernen i at eksplodere, for i så fald er der en betydelig nemmere vej her: https://www.hamzasreef.com/Contents/Cal ... Sizing.php" onclick="window.open(this.href);return false;
(du kan sætte alle andre parametre til 0, hvis du vil finde effekten af et enkelt parameter)

PS: Hvis du ikke ved omtrent hvor meget vand der fordamper er det dog, lige for dette parameter, bedst at bruge den empiriske udregning fra artiklen i advanced aquarist.
Senest rettet af PoulD tirs 21. mar 2017 11:29, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PederP »

Fed regnemaskine Poul :)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Haha, fedt :-D
Jeg vil lige se på, hvor meget af det, jeg får brug for. Når jeg har en pumpe, kan jeg vel bare regne dens strømforbrug som varme til vandet, ikke? For jeg har ikke noget varmelegeme i ud over den pt.

Findes der små eksterne pumper, eller er der kun de store spandpumper og dem, der hænger på glasset?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PoulD »

Ja, strømforbruget på interne pumper kan du regne 100% som var det et varmelegeme.

TROR ikke en spandpumpe er luftkølet. Det giver ikke ret meget at pumpen bare er ekstern, hvis den stadig køles af vandet. Jeg ved ikke hvad der findes af små luftkølede. Der findes masser af store. Tunze lavede vist nogle engang, men tror ikke de laver dem mere.

Men hvis du er gået væk fra ideen om en stor returpumpe på 2000L/t har du måske heller ikke det problem at pumpen overopheder baljen,
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Ja, jeg tror ikke, jeg skal have de helt store. Hvis jeg kan få en aquabee up på 100 l/t til at fungere pladsmæssigt, og den giver flow nok til Acropora i den lille spand, er det måske det, jeg gør. Det er kun 10W, så det burde kunne lade sig gøre.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Kan man antage, at flowet aftager lineært som funktion af højden? For i så fald vil jeg med en løftehøjde på 1,3 meter og 1000 L/t uden løft få 730-770 L/t ved 30-35 cm. Det er jo fint :-)
Udklip.PNG
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Og ja, vandet vil nok tage noget bedre imod varmen end luften. Det ville selvfølgelig være meget, meget praktisk ikke at skulle have en pumpe i sumpen, som er ret fyldt, men jeg tror ikke, det er besværet værd at finde noget eksternt, hvis den alligevel varmer næsten lige så meget som en intern.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PoulD »

Det er ikke lineært, men følger en kurve. Kan typisk se ud som herunder. Kurven vil være forskellig fra fabrikat til fabrikat. Men du vil have mere flow end du beregner med en lineær funktion
Billede

Det jeg mente var, at hvis man ønsker at minimere varmeafgivelsen til vandet med noget af betydning, så er det ikke er nok pumpen er ekstern, den skal derudover være luftkølet. Som f.eks. denne på ca. 1800L/t http://www.bulkreefsupply.com/iwaki-md- ... 0-gph.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af TOSTRA »

Ja, det ved jeg, men jeg regner ikke med at finde en luftkølet. Det virker lidt for stort og dyrt. Larmer de ikke også mere?
Men mere flow er jo kun godt :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Støjfri returpumpe i nanostørrelse?

Indlæg af PoulD »

Helt enig. Jeg ville heller ikke gå den vej :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"