"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Til de kloge salttosser eller jer andre, der også ved mere end mig:

Jeg lægger en lille ære i selv at læse mig frem til løsningerne og ikke oprette en tråd hver gang. Det har måske bidt mig i røven, for jeg har simpelthen mistet overblikket og kan ikke skelne sammenhængende problemer fra uundgåelige hændelser/normal opførsel - især da jeg har mindre end 6 måneders tid på bagen.

Jeg skal gøre det så kort som overhovedet muligt og leder i bund og grund bare efter input til hvad I mener næste skridt burde være eller forklaringer på hvad der er sket, så det ikke sker igen.

I punktform:

Opstartet sidste sep/okt - Innovative Marine 30L (ca. 100L) (ikke opdateret tråd: https://goo.gl/w5xAEA
Levende tilbage: 2 klovne, blå eremit, 1x turbo (+ca. 50 unger)
Koraller: ingen ambitioner om svære endnu, derfor lige nu Kenya Træ, GSP, Euphyllia Divisa, Pumping Xenia,

Værdier: (ca. 2 timer efter vandskift) - alle målinger med salifert
Salinitet: 1.025
Temperatur: 25
Ammoniak: 0-0,15
Nitrit: 0
Nitrat: 2-3,5
Fosfat: ikke målt
Calcium: 450
KH/Alkalinity: 9,6
Magnesium: 1500
PH: 7,7

Salt bruges AF Probiotic Reef Salt og er den seneste tid skiftet ca. 20l om ugen

Lys: Maspect 160w - derfor kører den maks. 25 hvid og 30 blå i løbet af dagen. (mellem 12-18 og står langsomt op fra 8-12 og går ned 18-22)

Problemer
GSP har været lukket i eller kun meget vagt fremme i en 2-3 uger. Euphyllia er markant mindre og er fanget med tråde ud af munden flere gange (er 1x gang fundet på sandet, kan være den blå eremit der har skubbet den ud da den sad løst) - herudover en rød Montipora der skallede af og blev hvid indenfor 3 uger i baljen,d ette var bare et lille sps forsøg der slog fejl, så det hæfter jeg mig ikke ved, men kan være I kan bruge det.
- fodring af koraller, nej.
Herudover er 2x turbosnegle fundet døde på skjoldet med 2 uger imellem

Egne fejl:
Nitrat - har kæmpet længe med for høj nitrat og tydeligt at jeg har overfodret, da vi havde 2x klovne og 1x sandspiserfisk (selvmordshop ud af akvarie). Jeg kom for sent i gang med vandskift tror jeg, men i løbet af jan-februar har 1-2 vandskift af 20-25 l resulteret i fald af nitrat på 50-100 -> 2,5-4 (der dryppes herudover med AF Pro Bio S en gang om dagen.)

Cirkulation: jeg har regnet forkert på returpumpen. Jeg sigter efter ca. 2000+ l/t (1600 returpumpe, 400 crkulationspumpe) men har muligvis over en ugerække på 2-3 kørt med omkring 1000-1200 fordi returpumpe var for lavt indstillet. Dette regner jeg for en af de større fejl, og dette blev først rettet op for 1 uge siden. (jup, jeg ved jeg er idiot)

Umiddelbart mener jeg ikke noget er ved at vælte længere. Men hvad er næste skridt?
- Jeg har ikke turde hente mere levende eller flere koraller. Men måske er GSP'en og euphylliaen bare blevet stresset af alle uregelmæssighederne. Så måske venter jeg bare på bedring, uden at det sker og systemet egentlig har det ok?
- Kan I se andet helt skævt? Jeg er i tvivl om PH, men det er med salifert, som jeg kan forstå er usikkert, men burde hænge sammen med KH/alkalinity, som er i orden.
- Jeg tester ikke for fosfat nu, men der er bestilt en salifert test, bare for at få en fornemmelse. Men her kan jeg også forstå salifert er for upræcis. Er der andet I mener skal tjekkes nu og her?
- placering af korallerne er måske en åbenlys fejl. Jeg undrer mig bare over at både Euphyllia og GSP har været åbne og flotte i flere uger (euphyllia et par måneder) og herefter ser ud til at slås for at overleve.


Spørg meget gerne eller peg på åbenlyse fejl. Jeg synes der sker ufattelig meget lort i akvariet til at jeg kan se sammenhænge og forstå hvad der er op og ned. Jeg havde håbet på næste skridt var at blive helt sikkert på systemet har det ok derfor finde en enkelt fisk mere og ellers flere farver: lette lps, soft corals og lege med zoa.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af Birkefeldt »

Umiddelbart er den største mangel nok mere cirkulation. Det du har nu er meget lidt.

God cirkulation er en af de vigtigste faktorer i et saltvandsakvarie.

Du kan relativt billigt øge din cikulation ved at kigge salgs annoncerne igennem her på forum. Jeg ville droppe den 400ltr/r og i stedet anskaffe to større pumper. Fx Tunze, Jebao eller Vortech.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af MoG »

Lige et et par hurtige svar på noget af det..

- at dine turboer er døde, skal du nok ikke lægge for meget i.. Kan se du har en eremit! Den Kan sagtens være synderen. Desuden er det meget forskelligt hvor længe turboerne holder, efter hvad jeg selv har erfaret. (Der skal jo også være noget at spise til den!)

-drop dit salifert fosfat sæt! Hvis du skal kunne regne nogenlunde med resultatet. Så køb et af de som er mere præcise.

- ph ligger lidt til den lave side.. Hvis du måler rigtigt selvfølgelig.


Morten
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Så endnu højere op end 20x cirkulation? Både retur og cirkulation kan jeg blot skrue op. Retur er tunze 2400 l/t, som altså lige nu kører på ca. 1700 l/t og cirkulation er en RW-4 som kører på laveste setting 400 l/t, som altså kan skrues op med 400 pr tryk.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

og tak forresten Birkefeldt

til MoG: også tak til dig. Min eremit er godt nok synderen, den har ædt sneglen og har en fin video. Men det var først efter sneglen var død. Jeg prøver at se bort fra de 2 dødsfald, men målet er altid at hjælpe alle igennem. ;)

Fosfat er noteret, jeg må en tur ned til Carsten og shoppe noget ordentligt. Og PH er jeg helt enig i, har lavet en 4-5 tests over de seneste 3 uger med samme resultat. Og farverne fra 7,7 og 8,0 er trods alt temmelig forskellige.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af Birkefeldt »

Returen skal du skrue op indtil du synes gennemstrømningen igennem sumpen er passende, ikke for hvor meget flow den skal give i baljen. Så se bort fra den i det regnskab.

Men hvis du kan skrue op for din cirkulationspumpe så er det en god ide. Køb gerne en mere og placer dem så de får al vandet i god bevægelse.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af Birkefeldt »

Og det var så lidt Tim. Det virker til du gør mange rigtige ting. Tror bare det er små justeringer der skal til ;-)


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PoulD »

Vedr. turbosnegle så er de vist ret følsomme overfor høj nitrat, og en nitrat på 50-100 kan formentlig sagtens være årsagen til at de gået hinsides.
De er græssere på samme måde som en hugo, så 3 stk. i en 100L er i øvrigt også 2 mere end jeg ville komme i
De er også følsomme overfor ammoniak, hvilket dine koraller og fisk også er. Ammoniak på 0,15 er måske ikke voldsomt højt, meeen den skal nu helst ikke over 0,1.
I relation til det Morten, ganske rigtigt siger om din pH: Selv om den er lav ville jeg ikke gøre noget for at øge den før ammoniak er kommet under 0,1, da en højere pH vil konvertere en del NH4+ til NH3, som er endnu mere giftigt.

Af samme årsag ville jeg måske også vente lidt med en yderligere cirkulationspumpe, som jeg ellers er helt enig i du bør anskaffe

Men jeg tror da du i det store hele er på rette spor. Jeg ville dog være tilbageholdende med at tilføre flere fisk indtil der er helt styr på ammoniak og nitrat. Tålmodighed er en dyd i denne branche :-)

PS: pH måles bedst elektrisk. Du kan købe sådan en elektronisk pH fætter for 51 kr. http://www.lightinthebox.com/da/digital ... 68282.html" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Det er sjovt at lige netop cirkulationen er så meget i fokus, for det giver selvfølgelig rigtig god mening, når I siger det, og også når jeg kigger rundt på forum i forhold til hvad andre har fokus på i deres. Den eneste grund til jeg i sin tid skruede ned var, at mine koraller virkede pressede. Især Kenyatræet stod bare bøjet, men det er mere den æstetiske tilgang. Ved euphylliaen oplever jeg dog der kommer mere frem, når jeg slukker for cirkulationspumpen og nøjes med retur. Så har faktisk troet jeg i perioder havde for meget lige på.

Et måske dumt spørgsmål, i min simple verden hvor 1+1=2, som måske ikke altid gælder her. Et innovative marine akvarie har jo integreret sump i bagrummet. Returhullerne har jeg spin stream nozzles, som jo netop har til formål også at cirkulere vandet. Jeg er med på det næppe kan være nok, men jeg har på både danske, engelske og amerikanske fora ikke fundet noget akvarie på 100l, og slet ikke med spin stream nozzles, som havde behov for 2 cirkulationspumper (behov i min verden betyder bare at de ikke havde det på, og det så da meget fint ud. ;) ) Faktisk er der flere eksempler som udelukkende kører med returpumpen og nozzles.

Jeg forstår ærlig talt ikke at I kan få koraller til at trives i små akvarier. Synes vandet drøner rundt bare ved min opsætning og alt lader til at blive blæst omkuld. :D

-

Tak, PoulD. Jeg tror jeg holder lidt ekstra øje med ammoniaken. Tog lige en test nu her, og må tilstå jeg har svært ved at aflæse den præcist. Det kan sagtens være 0, det kan også være højere. Det ser bare grumset ud, og overgangen fra hvid/grumset til lys gul synes jeg er meget afhængig af lyset..

I forhold til turbosnegle vidste jeg faktisk ikke at 3 kunne være for meget. Nitraten har været under 15 de seneste 2 måneder, dengang der var 50-100 var der ingen problemer. Men når nu du siger at der kan være for mange, kan det vel være en forklaring på, hvorfor jeg har fundet de 2 som døde hver i sær på ydersiden af akvariet i et par omgange op til deres død? (troede faktisk det var for lav cirkulation og dermed ilt..)

Jeg finder lidt mere tålmodighed! Nitrat må jeg tilstå anser jeg som i et ok niveau til det jeg skal - men skal da helt sikkert se om jeg kan stabilisere lidt lavere. Spændende med elektronisk ph forresten, jeg må se på det - og måske ofre lidt flere penge da den ene gang jeg har købt noget fra den side, er blevet spammet med reklamemails fra 20 forskellige sider i månederne efter. ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af Carsten »

Hvad er en Gsp??

Hvis koralllerne ikke er fremme i tilstrækkelig grad, eller står og er helt bøjet ned på grund af cirkulationen. Så må du finde et andet sted at placere korallerne. Måske ikke så nemt, men det kommer du til at gøre under alle omstændigheder.
Hvis kh og Ca er hvor de skal være burde ph'en også være på plads.
Vælger du at købe et, så køb det på Ebay. De bombarderer ingen med spam bagefter .
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... ter&_frs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Visse typer snegle bliver solgt som Turbo'er men det ikke. Og det er typisk dem som kravler ud af akvariet. Turbo snegle har også et stort problem, hvis de falder ned og landet med åbningen opad, så kan de ikke vende sig selv. Og dør ret hurtigt.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg tænker om du måske, trods alt, har dæmpet lyset en tand for meget?
25% og 30%. Hvad er din balje, ca 40 høj?
Du er nede på at bruge 14-15W pr. cluster, det tror jeg er et problem, også for blødkoraller. :beer:


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Carsten skrev:...
Hej Carsten - GSP er åbenbart forkortelsen for Green Star Polyp. Øjensynligt noget af det der er lettest at holde og få til at vokse, og det som jeg har formået at kvæle. ;)

Godt input med placeringen, jeg må nok igang med at se om jeg kan fragge kenyatræet, det er mest det der "generer" fordi jeg fik den som det første og ikke anede hvor jeg skulle sætte det. Godt input med både snegle og PH måler! Jeg bliver automatisk lidt skeptisk når ting ikke koster mere, men nu er I trods alt flere der linker til så billige.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

PederP skrev:Hej.

Jeg tænker om du måske, trods alt, har dæmpet lyset en tand for meget?
25% og 30%. Hvad er din balje, ca 40 høj?
Du er nede på at bruge 14-15W pr. cluster, det tror jeg er et problem, også for blødkoraller. :beer:
Puha, udregningen med opdeling i clusters er en vinkel, der får det til at fremstå meget svagt. Jeg har gået og leget med at skrue en anelse op, men min baggrund for at gøre det er: desperation og gætterier.
- der er ca. 30 cm vand, så det er jo heller ikke meget. Og lampen hænger på medfølgende fødder, hvilket svarer til 20 cm over vandet. Igen, heller ikke så meget så vidt jeg har forstået. Så har faktisk været en andelse nervøs for at brænde alt af. Hvis der skulle skrues yderligere op ville jeg gå op til h: 30 / b: 35 .. men igen, taget ud af den blå luft.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af Carsten »

tim_rn skrev:
Carsten skrev:...
Hej Carsten - GSP er åbenbart forkortelsen for Green Star Polyp. Øjensynligt noget af det der er lettest at holde og få til at vokse, og det som jeg har formået at kvæle. ;)
Som på dansk blot kaldes grøntgræs, eller mere korrekt Briareum/Pachyclavularia violacea.
Du er hverken den første eller den sidste det sker for. Jeg har selv prøvet, at have 2 kolonier, den ene voksede fint den anden åbnede sig bare aldrig og døde.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

"I only know what's on the internet" som en vis herre engang sagde. Sgu heller ikke til at finde rundt i alle de navne! Men grønt græs ved folk nok hvad er, så det må være den fremover.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PederP »

Ja, self. alting langsomt og varsomt. Enig.
Og der er en grænse. Men omvendt så spiller lys også ind på pH værdi, næringsomsætning og meget mere, som det hele har gavn af.
Er lampen med 120 graders linser?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Det er selvfølgelig rigtigt. Well, jeg har 120 linserne liggende. Umiddelbart ville jeg have sat dem på for længe siden, men så gik det op for mig at jeg ikke vidste hvilken grad det påvirkede lyset. Min antagelse er, at jeg kan skrue højere op da det så ikke er koncentreret i lige så høj grad. Men hvor meget? Det kunne jeg ikke gætte eller regne ud, så jeg lod som om jeg ikke havde linserne liggende. ;)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PederP »

I så fald, så har et skifte mine varmeste anbefalinger. Jeg kunne brænde koraller med lav lysstyrke lige under lampen, og stadig mangle lys generelt. Jeg ville næsten sige at lamperne først begyndte at virke ordentligt, efter de blev skiftet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PederP »

Og ville bare starte på de 30-40%, men det skulle ikke undre mig du vil ende på over 50. Klogt at tage det lidt langsomt.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Hmm.. alt giver mening, linserne skulle skiftet, lyset skulle gradvist op - jeg var som sådan gået i gang. Men nu bliver jeg sgu i tvivl om det ikke er 120 graderne der sidder på i forvejen.

Jeg har kun kigget på dem hurtigt, men har forestillet mig at de hvide (billede) var 90 grader, da der ingen form for bue er i glasset. Men det virker til at være omvendt - og den sorte er så Maxspect's standardlinse, som af en eller anden grund er lavet smart med giver dårligere spredning af lys?

Which one is it? (d'oh..)
Hvid - sort - what the f...
Hvid - sort - what the f...
(edit: google er fyldt med billeder af begge to med teksten "120 lenses" .. så er det heller ikke let..)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PoulD »

Jeg har stjernepolypper helt op under vandoverfladen kun 10 cm næsten direkte under en Radion lampe, men omvendt har jeg også nogle der stort set intet lys får, så med mindre du har ændret på lyset ville jeg ikke tro for lidt lys er årsagen til, at netop disse koraller er lukkede.

Efter min erfaring bliver stjernepolypper dog meget let tøsefornærmede hvis man ændrer i deres miljø eller flytter dem til et andet sted, og du har jo trods alt både ændret nitrat voldsomt, fra 50-100 og ned til 2,5-3 samt ændret omrøring til næsten det dobbelte.

Ligesom med tøsebørn bliver de altid gode igen. Nogle gange efter et par dage, men har man for alvor gjort i nælderne kan der gå helt op til et par uger hvor butikken er fuldstændig lukket.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af PederP »

Det er den hvide der er på 120 grader. :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

PoulD: det er også min erfaring med det grønne græs, der var lidt sure på mig hver gang jeg skiftede vand. Så jeg begyndte at overveje om min procedure var forkert. Jeg lader det ikke stå i længere tid, men sørger dog for at temperatur er indenfor 1 grads forskel af display, salinitet spot on 1.025. Jeg er nu begyndt at mikse det med cirkulationspumpe i en 20-30 minutters tid og vandet når som regel at stå 1-2 timer før det spiller med temperatur (og jeg har suget vandet ud fra akvarie). Om jeg skal gøre andet, ved jeg ikke. Men fornærmede, det bliver det grønne græs i hvert fald. Og med alle de ting jeg har ændret og forsøgt, har de nok også god grund til det. Jeg må væbne mig med tålmodighed og nusse dem lidt frem.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

PederP skrev:Det er den hvide der er på 120 grader. :)
*sarkastisk klap om egne evner*

Nå, jamen så er der kun en vej frem. Jeg er hoppet 5% op i dag, og så må det bevæge sig langsomt frem, som jeg ser (forhåbentligt) forbedringer.

Tak for input!

-

Og generelt til alle der gider, tak! Det er lækkert, at der tages tid til svar på sådan noget. Det er forskellen på om det lykkedes eller brænder op i helv... Lidt nu læner jeg mig op ad, at det nok skal gå. ;)


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af amddurin »

- Jeg lærte osse noget, bland andet at turbo snegle ikke tager foderrester og nogle af dem der sælges som turbo ikke er ægte turbo...


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af trine... »

Trochus er bla ofte solgt som turboer... og Po4 kan hurtigt tage livet af gsp/clavularia/briarium så se at få målt. Her vokser gsp under alle tænkelige lysforhold også i skyggen selvom det her vokser langsommere. Det har det også fint i lavcirkulations områder så min model er ikke så krævende. Dit system er jo ikke så svært at reboote grundet den forholdsvis lille volumen hvis du mener at du måtte have skævheder i vandkemien. Men udeluk alle potentielle fejl først.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp til fejlfinding/næste skridt

Indlæg af tim_rn »

Det er næsten 1 år siden disse problemer var der. Siden er det faktisk blevet rebootet. Så det er en hel ny verden af problemer jeg lever i. Som dog går ganske godt i disse dage. Det opdaterer jeg lige på i min aktjelle hjælpesøgende tråd :)


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"