"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Hov og en anden ting der undre mig :-) På de youtube videoer jeg har set, der er bobbeltælleren halv fyldt med vand, hos mig er hele bobbeltælleren fyldt med vand. Hvad er "Normalt"? Eller udligner det sig selv når den har kørt et stykke tid?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Hvis du har pH controller og magnet ventil så drop alt om bobbel tælleren..

Juster din afgang til den drypper en gang i sekundet og stil din pH på controlleren til fx 6.9
Så måler du din kh og måler den igen dagen efter .
Er den steget så skruer du lidt længere ned på pH.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg bøvler forsat med at få kalkreaktoren helt tæt.

Bobbeltælleren som jeg har taget et billeder her kan jeg ikke få helt tæt, den drypper, fra begge blå indtag. Jeg har forsøgt med silikone, pvc lim og til sidste en o ring. Men jeg kan simpelhent ikke få den tæt. Så har jeg forlænget luftrøret således bobbeltælleren hang ud over sumpen, så den kunne dryppe ned i den, men så tænkte jeg om det ikke blev noget bøvl for så sker der tilbageløb af vand ned i bobbeltællere hele tiden.

Er der ikke en venlig sjæl der kan komme med et godt råd, til hvordan man får gjort den tæt, :wc: :BA er ved at være rimmelig træt af vanddrypperi
Vedhæftede filer
IMG_3645.JPG
IMG_3644.JPG
Senest rettet af ttkthomsen fre 17. feb 2017 18:14, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:Hov og en anden ting der undre mig :-) På de youtube videoer jeg har set, der er bobbeltælleren halv fyldt med vand, hos mig er hele bobbeltælleren fyldt med vand. Hvad er "Normalt"? Eller udligner det sig selv når den har kørt et stykke tid?
Min bobbeltæller er kun halvt fyldt op. Jeg ved egentlig ikke hvorfor.
Og så har jeg glycerin i min. Det er mere sejt, så boblerne løber langsommere og er nemmere at tælle, hvis man tæller den slags.
Mikas skrev:Hvis du har pH controller og magnet ventil så drop alt om bobbel tælleren..

Juster din afgang til den drypper en gang i sekundet og stil din pH på controlleren til fx 6.9
Så måler du din kh og måler den igen dagen efter .
Er den steget så skruer du lidt længere ned på pH.
Hvis du stiller din udgang, så den løber i en fast stråle, er risikoen for at den klokker til mindre. Så finder du et niveau (udløbshastighed) du finder passende og holder den der. Min er feks 200ml/min. Så skal du ikke spekulere mere på den og skal kun kigge på din Ph i reaktoren når du skal regulere.
Nu har jeg mange koraller i og har et stort forbrug, så derfor har jeg det bedst med at der løber noget vand igennem. Du skal måske have 75 ml/min eller mindre.
ttkthomsen skrev:
Mikas skrev:Er det ikk en pH controller der ligger oven på vanddunken?
Hvis ikke så ville jeg købe en. Man kan få dem for omkring 500kr og det er meget nemmere at kontrollere på den måde..
Så har du også en ide om hvad pHen er inden i reaktoren. Hvis denne bliver for lav så smuldre mediet
Jo jeg har også ph controller på også. Det var fordi lige nu så køre jeg de omtalte 60/60 bobler og det giver på nuværende tidspunkt en ph på lidt over 7 i reaktoren. Som jeg har forstået det skal den ned under 7, nok nærmere mellem 6,5 og 6,8 før der rigtig sker noget. Skal jeg så allerede nu begynde at ændre noget eller vil ph falde langsomt i reaktoren når det har kørt f.eks. 24 timer?
Du skal ikke kigge så meget på, hvilken Ph du har i reaktoren. Du skal kigge på dine værdier, primært på din Kh. Er den for lav, så skruer du ph i reaktoren et hak nedad. Husk at tage det i små nøk og mål for hver gang du ændrer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Tak for svar Erik, PederP og Mikas har i et til til tætning af bobbeltælleren også?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev:Tak for svar Erik, PederP og Mikas har i et til til tætning af bobbeltælleren også?
Hvis det er i pvc den er utæt, så burde Tangit som vi bruger til at lime rør med kunne bruges.
Ellers kan Tec7 måske bruges, hvis det er acryl, men det ved PederP.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev:
ttkthomsen skrev:Tak for svar Erik, PederP og Mikas har i et til til tætning af bobbeltælleren også?
Hvis det er i pvc den er utæt, så burde Tangit som vi bruger til at lime rør med kunne bruges.
Ellers kan Tec7 måske bruges, hvis det er acryl, men det ved PederP.

Erik
Altså det er de blå gennemføringer man skruer ned i den hvide hårde pvc. Retfærdigvis skal det siges at jeg ikke har smurt "det blå gevindet" ind i Tangit lim, men "kun" rundt om toppen af den blå gennemføring (som derefter fik silikone), da den var skruet på (På det tidspunkt havde jeg ikke overvejet at jeg kunne skrue dem helt af). Alternativ skal jeg smøre det blå gevind ind i silikone?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Jamen er det ik sådan nogle skruer der bare skal have noget teflon bånd lige som på osmose anlæg osv?
Ellers skru dem ud og så giv den lidt pvc lim og skru dem i igen :)

Nu ved jeg ik hvor stor en CO2 flaske du har men jeg har kun en 425g.
Jeg har fundet ud af jeg bruger mindre CO2 ved at have et kun dryppende udgang da der er mindre spild der bare ryger med ud med udgangs vandet i akvariet. Jeg lukker for min en gang om
ugen når jeg laver vandskifte. Så justere jeg den ind igen efter. Det fungere meget fint


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Du skal ikke bruge silikone til at pakke plastik. Det binder meget dårligt..
Teflon bånd :)
Det kan fås i VVS afdelingen i silvan..
Det skal bare have en masse omgange.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Mikas skrev:Du skal ikke bruge silikone til at pakke plastik. Det binder meget dårligt..
Teflon bånd :)
Det kan fås i VVS afdelingen i silvan..
Det skal bare have en masse omgange.
Tak Mikas Teflon bånd, selvfølgelig, jeg må o Silvan imorgen.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev:
ttkthomsen skrev:Hov og en anden ting der undre mig :-) På de youtube videoer jeg har set, der er bobbeltælleren halv fyldt med vand, hos mig er hele bobbeltælleren fyldt med vand. Hvad er "Normalt"? Eller udligner det sig selv når den har kørt et stykke tid?
Min bobbeltæller er kun halvt fyldt op. Jeg ved egentlig ikke hvorfor.
Og så har jeg glycerin i min. Det er mere sejt, så boblerne løber langsommere og er nemmere at tælle, hvis man tæller den slags.
Mikas skrev:Hvis du har pH controller og magnet ventil så drop alt om bobbel tælleren..

Juster din afgang til den drypper en gang i sekundet og stil din pH på controlleren til fx 6.9
Så måler du din kh og måler den igen dagen efter .
Er den steget så skruer du lidt længere ned på pH.
Hvis du stiller din udgang, så den løber i en fast stråle, er risikoen for at den klokker til mindre. Så finder du et niveau (udløbshastighed) du finder passende og holder den der. Min er feks 200ml/min. Så skal du ikke spekulere mere på den og skal kun kigge på din Ph i reaktoren når du skal regulere.
Nu har jeg mange koraller i og har et stort forbrug, så derfor har jeg det bedst med at der løber noget vand igennem. Du skal måske have 75 ml/min eller mindre.
ttkthomsen skrev:
Mikas skrev:Er det ikk en pH controller der ligger oven på vanddunken?
Hvis ikke så ville jeg købe en. Man kan få dem for omkring 500kr og det er meget nemmere at kontrollere på den måde..
Så har du også en ide om hvad pHen er inden i reaktoren. Hvis denne bliver for lav så smuldre mediet
Jo jeg har også ph controller på også. Det var fordi lige nu så køre jeg de omtalte 60/60 bobler og det giver på nuværende tidspunkt en ph på lidt over 7 i reaktoren. Som jeg har forstået det skal den ned under 7, nok nærmere mellem 6,5 og 6,8 før der rigtig sker noget. Skal jeg så allerede nu begynde at ændre noget eller vil ph falde langsomt i reaktoren når det har kørt f.eks. 24 timer?
Du skal ikke kigge så meget på, hvilken Ph du har i reaktoren. Du skal kigge på dine værdier, primært på din Kh. Er den for lav, så skruer du ph i reaktoren et hak nedad. Husk at tage det i små nøk og mål for hver gang du ændrer.

Erik
Igen tak Erik, når jeg har fået det sidste tæt forsøger jeg igen


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

Det var da irriterende jeg ikke kan finde ud af at lægge(eller er det ligge?) de billeder rigtig ind!

Når men nu tror jeg satme det lykkedes med hjælp fra teflon bånd. Jeg fik plads til det i skabet og bobletæller er ikke længere helt fyldt med vand og det er hele bobler der kommer ud af røret. Tror grunden til at jeg oplevede at bobletælleren blev fyldt med vand samt mikrobobler, var at der blev suget falsk luft med ind da det jo ikke var tæt. Jeg krydser i hvertfald finger nu og begynder at fin justerer.
Vedhæftede filer
IMG_3647.JPG
IMG_3646.JPG


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

He he, det er også besværligt, men du lægger billeder ind (uden at skulle lyde skolemester-agtig. Man ved jo hvad du mener :beer: )
En lille hjælp her: http://sproget.dk/raad-og-regler/typisk ... ler-laegge" onclick="window.open(this.href);return false;

Det lyder som en god forklaring på dine bobler. Utætheder i ting der er lavet til at være tætte, giver ofte problemer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Kom ud for en lille oplevelse i går, som jeg gerne vil dele. Vi er jo mange der kører med kalkreaktor. Ikke til skræk og advarsel, men bare et hint.
Jeg har i en periode på ca 3-4 mdr. haft lidt problemer med udløbet på reaktoren. Det faldt og mit sedimentfilter klokkede til.
Sedimentfilteret skulle skiftes oftere og oftere. På det sidste var det hver 14 dag. Jeg skiftede til garnfiltre og det hjalp lidt, men ikke længe.
I forgårs skiftede jeg så filter igen. Det holdt kun i timer, så var udløbet faldet til næsten ingen ting. Så røg filteret ud og jeg kørte kun med beholderen uden indhold. Det hjalp ikke.
Nu har jeg et ret højt forbrug (2,3 kg medie om måneden) og kører derfor min reaktor ret hårdt. Jeg har en Ph i reaktoren på 6,1 - 6,3.
Når man bruger ARM så er der en risiko for at det "meler", dvs der kommer en del fint støv (mel) i reaktoren og det gør at den klokker til.
Så den skal fra tid til anden ud, tømmes og renses. Mediet skal skylles grundigt igennem for mel og kan så puttes igen. Jeg renser min et par gange om året.
Jeg ved fra udlandet, at dem der kører med mange koraller i store akvarier og dermed har et stort forbrug, de må også rense deres reaktorer regelmæssigt.

Så da min i går stort set intet udløb havde, så måtte den op for at blive renset. Det er lidt besværligt, for det er en stor krabat at tumle med.
Efter endt rensning, så blev "dyret" sat til igen og intet skete. Den gav næsten ingen vand igennem udgangen.
Nu har jeg et par småstykker ARM liggende nede under bundristene. I starten ved et tilfælde, men siden har de ligget der fast. Så kan man lyse ind i reaktoren og nemt se om cirkulationen kører. De lå næsten helt stille :shock: Noget var galt :dizzy:
Så, op med cirkulationspumpen og skille den ad.
Gummibelægningen (eller hvad magneten nu er coated med) var næsten væk og magneten var blottet.
Gummibelægningen (eller hvad magneten nu er coated med) var næsten væk og magneten var blottet.
Hvordan kunne det nu ske? Det er ikke en gammel pumpe. Vi drøftede det og er kommet frem til, at det må skyldes "melet". Enten helt eller delvist.
Når der kommer meget "mel", så må det virke som smergellærred eller sandpapir på rotor og aksel når cirkulationen kører (hos mig 3000L/t).
Vi bygger det på det som de næste billeder viser.
Der er tydelige slibespor på magneten.
Der er tydelige slibespor på magneten.
Akslen er en keramisk aksel og de er meget hårde. De kan klare temmelig meget. Men akslen var tydeligt deformeret.
Akslen skal være helt lige, men denne bar tydelige spor og var næsten konisk.
Akslen skal være helt lige, men denne bar tydelige spor og var næsten konisk.
Dér hvor akslen går ind i lejet, er der et tydeligt "slup", så den har siddet og raslet rundt nede i lejet. I grunden imponerende at den ikke er knækket. Det er ret meget materiale der er slebet væk, så den er ret tynd på sine steder.
Dér hvor akslen går ind i lejet, er der et tydeligt "slup", så den har siddet og raslet rundt nede i lejet. I grunden imponerende at den ikke er knækket. Det er ret meget materiale der er slebet væk, så den er ret tynd på sine steder.
Der er stort set ingen "slup" i den anden ende af akslen. Her sidder den som den skal i lejet.
Der er stort set ingen "slup" i den anden ende af akslen. Her sidder den som den skal i lejet.
Skal man nu være bekymret, hvis man kører med kalkreaktor? Det tror jeg ikke.
1: Jeg har nu kørt med kalkreaktor siden 2012 og har aldrig set det her før.
2: Kun hvis man kører med så lav Ph, så der dannes meget "mel" skal man være opmærksom på det. Det er ikke så mange der kører med en så lav Ph.
Får man "mel", så skal man bare rense reaktoren et par gange om året.

Desuden tror jeg at min cirkulationspumpe også kan bære en del af forklaringen. Jeg skiftede til en Aquabee 3000 for at øge effekten. Normalt sidder der noget mindre pumper på. En pumpe som min standser ikke fordi der kommer lidt støv i maskineriet. Den maler bare videre.
Nu er der sat en anden pumpe på og den kører nu som den skal.

En anden ting vi fandt da vi rensede ARM mediet :eek: :HA .
Flere stykker jern (eller metal) der lå i mediet. Det her er det største stykke og det ligner noget fra en stump jernrør. Det er buet.
Flere stykker jern (eller metal) der lå i mediet. Det her er det største stykke og det ligner noget fra en stump jernrør. Det er buet.
Der er jern i det, for det hænger fint på magneten
Der er jern i det, for det hænger fint på magneten
Så et godt råd herfra er, kig ARM mediet grundigt igennem inden i bruger det.

Det er selvfølgelig bekymrende med jern fra både magnet og medie i akvariet. Umiddelbart ser det ikke ud til, at det har givet problemer og det var godt at det blev opdaget. Det er nu fjernet.
Måske er det derfor mit Chaetomorpha vokser så enormt. Alger er jo glade for jern :dizzy:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Lord Mike »

Vildt at se hvordan et leje kan slides på den måde, men godt du fandt løsningen på dit problem med cirkulationen i reaktoren.

Da jeg sidst havde min reaktor skilt ad (også med arm medie) fandt jeg også noget som for mig lignede små metal stykker. Jeg fik dog ikke lavet testen med magneten som du har gjort, så er ikke sikker på om det var metal men om muligt det er et generalt problem for dette medie.
Jeg ser dog også andre mørke stykke i arm-medie og tror dette er magnesium og dette har jeg af samme årsag ladet være iblandet mediet. Alternativt kunne det naturligvis også være urenheder i mediet.

Tænker om løsningen for dit store problem kunne være at skifte medie som ikke “meler” ved lav pH-værdi samtidig med at det kan opretholde niveauet på dit store forbrug af kalk (hvis det findes). Men muligt dit nye monster af reaktor løser dit problemet, så du ikke skal ned på så lav en pH-værdie. Hvad tror du selv?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:Vildt at se hvordan et leje kan slides på den måde, men godt du fandt løsningen på dit problem med cirkulationen i reaktoren.

Da jeg sidst havde min reaktor skilt ad (også med arm medie) fandt jeg også noget som for mig lignede små metal stykker. Jeg fik dog ikke lavet testen med magneten som du har gjort, så er ikke sikker på om det var metal men om muligt det er et generalt problem for dette medie.
Jeg ser dog også andre mørke stykke i arm-medie og tror dette er magnesium og dette har jeg af samme årsag ladet være iblandet mediet. Alternativt kunne det naturligvis også være urenheder i mediet.

Tænker om løsningen for dit store problem kunne være at skifte medie som ikke “meler” ved lav pH-værdi samtidig med at det kan opretholde niveauet på dit store forbrug af kalk (hvis det findes). Men muligt dit nye monster af reaktor løser dit problemet, så du ikke skal ned på så lav en pH-værdie. Hvad tror du selv?

Magnesium som metal, er et meget lyst og let metal.
Så jeg tror ikke at det sorte har været Magnesium


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Jeg har fundet, hvad jeg tror er hjørnet af en rusten skovl, og et cigaretskod i mit medie..
Har oplevet en del revnede magner uden træls effekt. 7-9-13


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:
Lord Mike skrev:Vildt at se hvordan et leje kan slides på den måde, men godt du fandt løsningen på dit problem med cirkulationen i reaktoren.

Da jeg sidst havde min reaktor skilt ad (også med arm medie) fandt jeg også noget som for mig lignede små metal stykker. Jeg fik dog ikke lavet testen med magneten som du har gjort, så er ikke sikker på om det var metal men om muligt det er et generalt problem for dette medie.
Jeg ser dog også andre mørke stykke i arm-medie og tror dette er magnesium og dette har jeg af samme årsag ladet være iblandet mediet. Alternativt kunne det naturligvis også være urenheder i mediet.

Tænker om løsningen for dit store problem kunne være at skifte medie som ikke “meler” ved lav pH-værdi samtidig med at det kan opretholde niveauet på dit store forbrug af kalk (hvis det findes). Men muligt dit nye monster af reaktor løser dit problemet, så du ikke skal ned på så lav en pH-værdie. Hvad tror du selv?

Magnesium som metal, er et meget lyst og let metal.
Så jeg tror ikke at det sorte har været Magnesium
Muligt de mørke stykke i kalken så er urenheder, men er næsten sikker på at jeg også har fundet metal stykker som jeg så også har frasorteret mediet.
PederP skrev:Jeg har fundet, hvad jeg tror er hjørnet af en rusten skovl, og et cigaretskod i mit medie..
Har oplevet en del revnede magner uden træls effekt. 7-9-13
Jeg har heller ikke oplevet noget negativt ved mediet så vil ikke skrive noget negativt om mediet som jeg stadig og fremover vil bruge. Dog skal det visuelt gennemgåes inden det kommer i reaktoren.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Lord Mike skrev:Vildt at se hvordan et leje kan slides på den måde, men godt du fandt løsningen på dit problem med cirkulationen i reaktoren.

Da jeg sidst havde min reaktor skilt ad (også med arm medie) fandt jeg også noget som for mig lignede små metal stykker. Jeg fik dog ikke lavet testen med magneten som du har gjort, så er ikke sikker på om det var metal men om muligt det er et generalt problem for dette medie.
Jeg ser dog også andre mørke stykke i arm-medie og tror dette er magnesium og dette har jeg af samme årsag ladet være iblandet mediet. Alternativt kunne det naturligvis også være urenheder i mediet.

Tænker om løsningen for dit store problem kunne være at skifte medie som ikke “meler” ved lav pH-værdi samtidig med at det kan opretholde niveauet på dit store forbrug af kalk (hvis det findes). Men muligt dit nye monster af reaktor løser dit problemet, så du ikke skal ned på så lav en pH-værdie. Hvad tror du selv?
Jeg var også glad for at få løst problemet med den cirkulationspumpe. Jeg lurede noget da jeg så magneten, men det er jo den slags ting vi kommer ud for fra tid til anden.
Men endnu en reminder om, at det er en god idé at efterse sit grej regelmæssigt. Lige cirkulationspumpen på en kalkreaktor er dog ikke en pumpe man afkalker normalt. Den sidder jo i et meget surt miljø og der kommer ingen kalk. Der var heller intet på min.

Omkring det med mediet, så sælger AMS og Triton et medie der ligner små stykker marmor. Det er massivt at føle på. Det skal have markant lavere Ph for at kunne opløses. Jeg har det stående, men har ikke taget det i brug endnu. Jeg er jo udmærket tilfreds med ARM og har altid været det. Jeg synes det er et fint produkt. Det skal jo heller ikke køre i al evighed på det nuværende akvarie.
Jeg har for øvrigt Triton mediet stående, fordi det skal bruges i den nye kalkreaktor og dér ryger det i. Jeg er bange for at ARM ikke vil være så velegnet der i.
Thomaas bruger Triton medie i sin reaktor, men han har også et større arrangement (piggybag) i r.... af den. Jeg har kun en enkelt på, selvom jeg ikke tror der vil ske noget
pga de mange liter vand.
PederP skrev:Jeg har fundet, hvad jeg tror er hjørnet af en rusten skovl, og et cigaretskod i mit medie..
Har oplevet en del revnede magner uden træls effekt. 7-9-13
Jeg kan godt huske at du har nævnt det med noget metal, PP. Fandt du ikke også nogle glasstykker, eller var det en anden? Tror for øvrigt ikke det er så ualmindeligt med utætte/revnede magneter. Thomaas fandt også en revnet magnet på GHL osmolatoren for nylig.
Men der ser som sagt ikke ud til at der er sket noget her heller.
De små sorte dimser som både du og Michael nævner, fandt vi også i mit medie. Vi tolkede det som metal og fjernede det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Omkring det med mediet, så sælger AMS og Triton et medie der ligner små stykker marmor. Det er massivt at føle på. Det skal have markant lavere Ph for at kunne opløses. Jeg har det stående, men har ikke taget det i brug endnu. Jeg er jo udmærket tilfreds med ARM og har altid været det. Jeg synes det er et fint produkt. Det skal jo heller ikke køre i al evighed på det nuværende akvarie.

Erik

Det medie er vel Hydrocarbonate som har været brugt i umindelige tider.
Og som først opløses ved en pH på under 6,0


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:
Omkring det med mediet, så sælger AMS og Triton et medie der ligner små stykker marmor. Det er massivt at føle på. Det skal have markant lavere Ph for at kunne opløses. Jeg har det stående, men har ikke taget det i brug endnu. Jeg er jo udmærket tilfreds med ARM og har altid været det. Jeg synes det er et fint produkt. Det skal jo heller ikke køre i al evighed på det nuværende akvarie.

Erik

Det medie er vel Hydrocarbonate som har været brugt i umindelige tider.
Og som først opløses ved en pH på under 6,0
Det er det her medie jeg skifter til, når min nye reaktor skal sættes op.
De ødsler ikke med oplysninger, men lidt er der da. Lidt sjovt forøvrigt, men det er et mindre Belgisk firma, Aqua Marine Supply (AMS) der sammen med Triton har lanceret det. Deres reaktorer laves kun på bestilling, så de er nærmest custom made.
https://reefbuilders.com/2014/05/30/das ... ed-purity/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://reefbuilders.com/2015/03/17/das ... ca-triton/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af StarF »

Nu køre jeg også selv Arm medie, og er super tilfreds med det (køre den grove)

Men jeg kender et par stykker der gik fra Arm Media over til Knop Koralith og er også tilfredse med det. Lige som arm medie, så skal det ikke have så lav ph for at opløses. Samt det indeholder også lidt andre elementer.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/Cal ... :5050.html" onclick="window.open(this.href);return false;


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af ttkthomsen »

I bestræbelserne på at for mere plads i sumpen overvejer jeg at monterer min co2 flaske vandret oppe under skabsloftet. Men nu bliver jeg i tvivl skal sådan en flaske stå vandret eller er det fuldstændig lige gyldigt?


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af kalmar »

Ja, men vær opmærksom på følgende 2 ting.

Udtaget skal helst være lidt højere end flaskens flydende indhold, da man man skal undgå at tappe den 'flydende' gas som er i flasken (~tøris) da det kan give problemer, men derimod skal tappe 'fra oven' af den co2 som er på gas form og altid er øverst. Det er naturligvis primært et problem når flasken er helt eller delvis fuld.

Herudover bør man være opmærksom orienteringen og evt. fastspænding af flasken. Hvis man skulle være uheldig og toppen 'knækker af' eller lign. Vil flaske åbningen virke kortvarigt som en raket motor og dermed være meget farlig. Derfor er det altid en god ide at have flasken stående lodret, og gerne med en fastspænding mod væg med stop eller lign. Herved kan den ikke fare rundt i lokalet som et løst missil. Dette er værd at have i mente hvis man lægger den ned.

Herudover, er det helt problemfrit :-)


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Jeg skiftede min pH probe i dag efter en mistanke om at den gamle ik var helt god mere..
Kaliberede den nye til pH 7
Da jeg smed den i reaktoren vidste den 0.65 mere end den gamle..
Jeg købte dem samtidig for omkring 1.5 år siden cirka.
Kan den være lige være dårlig af at ligge?
Den vidste 0.02 skævt i forhold til kaliberings væsken så tænker selv den burde være i ok..


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Schwensen »

Mikas skrev:Jeg skiftede min pH probe i dag efter en mistanke om at den gamle ik var helt god mere..
Kaliberede den nye til pH 7
Da jeg smed den i reaktoren vidste den 0.65 mere end den gamle..
Jeg købte dem samtidig for omkring 1.5 år siden cirka.
Kan den være lige være dårlig af at ligge?
Den vidste 0.02 skævt i forhold til kaliberings væsken så tænker selv den burde være i ok..
Hvis den udelukkende skal bruges i kalkreaktoren, så ville jeg ikke være nervøs, da den bare skal måle konsistent ;) så måler du ind efter det forbrug, som passer.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Det er jeg klar over.
Men jeg tror ikke den har været konstant da jeg har skruet op for phen over den sidste tid da min kh var steget.
Plejer at have den omkring 6.80-6.85
Den stod på 7.00 til sidst på den gamle probe og viste 6.65 mener jeg det var da jeg havde skiftet probe.
Det var en billig eBay en. De holder nok bare ik evigt


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af JJ »

De billige prober til en 50´er må man nok ikke forvente de bare spiller 100% desværre!

Hvor langt har I andre jeres magnetventil til manometret?

Jeg har ca. 30 cm. imellem og det giver et ordentlig brus af co2 i reaktoren og ph´en falder ret så brat så ventilen lukker efter få sekunder.

Jeg overvejer at korte slangen af så regulator og magnetventil kommer tættere på hinanden så der ikke er så stor en mængde co2 i slangen imellem.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

JJ skrev:De billige prober til en 50´er må man nok ikke forvente de bare spiller 100% desværre!

Hvor langt har I andre jeres magnetventil til manometret?

Jeg har ca. 30 cm. imellem og det giver et ordentlig brus af co2 i reaktoren og ph´en falder ret så brat så ventilen lukker efter få sekunder.

Jeg overvejer at korte slangen af så regulator og magnetventil kommer tættere på hinanden så der ikke er så stor en mængde co2 i slangen imellem.
Jeg har ca 5-6 cm slange mellem regulator og magnetventil.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Mikas »

Har du ik sådan en nåle ventil eller hvad de hedder på dit manometer? Det lyder som om at den får lov at lukke alt for meget ud?
Jeg har skruet min helt ned så der kun kommer to bobler ud i sekundet eller sådan noget.
Så slipper jeg også for ar hører på magnetventilen åbner og lukker hele tiden da phen falder langsomt .
Tror ikke at længden betyder så meget når vi snakker cm forskel


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"