"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

OZON er det MAGI

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

OZON er det MAGI

Indlæg af Frank Christiansen »

REDOX / OZON
Vi har nu kørt en uge med den nye ozon generator Certicon C100 i 6 dage
vi har ca 700 liter vand i akvarie

Redox stiger ikke , redox er ca 60 mw

Ozon blev først tilsat via skummer - uden effekt
så forsøgte vi blæse det ind med hjælp af lille luftpumpe , først i sumpen uden effekt
og siden i går dirrekte ind i akvarie, også via luftsten/ pumpe uden effekt
Syntes godt vi kan lugte ozon når vi snuser i akvariet
hvis vi tager et rent vandglas, fylder det med osmosevand tilsætter ozon via luftsten og pumpe , stiger redox ikke meget over 60 mw
Er det magi vi har brugt dk 1.000.- på . hvad gør vi .
Frank
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af Kasper j. »

Har du kalibreret din redox probe ? Måske viser den forkert. Redox burde stige helt vildt med den test du lavede og hvis du kan lugte ozon, det lugter af våd hund, så virker ozonatoren i hvert fald.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af Carsten »

Ozon skal tilsættes via skummeren. Mener at det fordi det ekstra iltmolekyle, skulle gøre at skummeren bliver mere effektiv.
Ozon frit i akvariet kan være hammergiftigt.
Man siger også at kan du lufte ozon, så er doseringen for høj.
Min egen erfaring med ozon, er ikke god. Ikke at der skete noget farligt, der skete blot intet. Skummeren skummede faktisk markant dårligere med ozon end uden.
Hvad siger dit redox inden du tilsætter ozon?
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af pedersen »

hvis du kam lugte ozonen, vil jeg mene du tilfører ALT for meget.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Ozon skal tilsættes via skummeren. Mener at det fordi det ekstra iltmolekyle, skulle gøre at skummeren bliver mere effektiv.
Ozon frit i akvariet kan være hammergiftigt.
Man siger også at kan du lufte ozon, så er doseringen for høj.
Min egen erfaring med ozon, er ikke god. Ikke at der skete noget farligt, der skete blot intet. Skummeren skummede faktisk markant dårligere med ozon end uden.
Hvad siger dit redox inden du tilsætter ozon?
Ozon kan muligvis øge mængden af skum, hvis vandet indholder hydrofobe stoffer (kulbrinte, olie, fedt, sæbe, silikone etc). Dette kan f.eks. være tilfældet lige efter fodring, eller hvis konkubinen har klaget over at ens fingre er for ru og man derfor har fedtet sine store håndværker hænder med konens håndcreme. Eller hvis man har vasket den store fede (skummeren) med sæbe. Men er der ikke sådanne stoffer, eller hvis der tilsættes bare en anelse for meget ozon, vil det måske have den modsatte effekt.

Men hvis man tilsætter ozon, er det vel alene for at gøre vandet klarere og derved forbedre lysgennemtrængningen? (eller i en situation hvor iltindholdet i vandet af en eller anden grund er blevet for lavt).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af bmh »

Jeg bruger luftpumpe og tørfilter før ozongenerator. Derefter lige til skummerens luftindtag . Det virker bedre jo mere tør luften er . Jeg holder min redox på 250-300. Inden jeg startede m ozon lå jeg under 100 så jo syntes det har givet klart vand. Min redox kan dog hoppe lidt op og ned hele tiden. Ved ikke om det er proven, renser let med en tandbørste regelmæssig
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af Frank Christiansen »

Kasper j. skrev:Har du kalibreret din redox probe ? Måske viser den forkert. Redox burde stige helt vildt med den test du lavede og hvis du kan lugte ozon, det lugter af våd hund, så virker ozonatoren i hvert fald.
Ja,, naturligvis , alt det grundlæggende er i orden.
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af Frank Christiansen »

Carsten skrev:Ozon skal tilsættes via skummeren. Mener at det fordi det ekstra iltmolekyle, skulle gøre at skummeren bliver mere effektiv.
Ozon frit i akvariet kan være hammergiftigt.
Man siger også at kan du lufte ozon, så er doseringen for høj.
Min egen erfaring med ozon, er ikke god. Ikke at der skete noget farligt, der skete blot intet. Skummeren skummede faktisk markant dårligere med ozon end uden.
Hvad siger dit redox inden du tilsætter ozon?
Ozon skal ikke tilsættes via skummer, det KAN tilsættes via skummer , det er jo bare O 2 der bliver til O3 , for igen at blive frigivet til O2 , og det skal optages i vandet , jeg vil spare plastik delene i skummer for ozon så den ikke bliver skør og knækker, , derfor vis en luftsten i sumpen.
Ozon kan være farligt, men så skal du op i meget store mængder, meget mere en de 100 mg/hr den jeg har kan fremstille , nogle fortæller om store akvarier hvor alle fisk er døde, det er vist historier
Skummeren kører bedst uden tilsætning af ozon, vi har en Tunze skummer , og skal den have ozon skal det pumpes ind, det står der i manualen, så derfor en lille luftpumpe
Ozon er jo med til at holde vandet klart, slå baktusser ihjel,
Nu kører vi 2 uger med ozon i sump 100 % og med luftpumpe- det må prøves , lige nu er Redox 122 mv
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: OZON er det MAGI

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Ozon skal tilsættes via skummeren. Mener at det fordi det ekstra iltmolekyle, skulle gøre at skummeren bliver mere effektiv.
Ozon frit i akvariet kan være hammergiftigt.
Man siger også at kan du lufte ozon, så er doseringen for høj.
Min egen erfaring med ozon, er ikke god. Ikke at der skete noget farligt, der skete blot intet. Skummeren skummede faktisk markant dårligere med ozon end uden.
Hvad siger dit redox inden du tilsætter ozon?
Den "frie ilt" i ozon, virker meget som f.eks brintoverilte. Så mon ikke ozon nedsætter afskumningen, ved at opløse proteinet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"