"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gold Lightning Maroon x Gold Nugget //nyt akv. projekt i væg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

Har før haft a. lineatus, men det er mange år siden. Jeg oplevede ingen problemer. Nu vi er ovre i den gren, hvordan forholder det sig så med a. sohal? Går den i vækstmode så snart den ser skyggen af mad eller kan man have den i et par år uden at den vokser sig ud af mit akvarie, hvis jeg anskaffer en meget lille en?


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Carsten »

Den jeg havde voksede, men ikke explosivt


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

Et par hurtige billeder af akvariet.

Det går langsomt fremad. Pumperne er sat på bagsiden selvom det ikke nok ikke giver de mest optimale betingelser for bevægelse af vandet. Dog slipper jeg for at se på motordelen og ledningen, hvorfor de bliver hvor de er. Jeg skal have bestilt net-top til akvariet så fiskene ikke hopper ud og ellers skal der bare monteres reaktorer. Fik min rowa reaktor hjem i dag. Som tidligere skrevet bør jeg måske skaffe mig en Kessil mere, men da det er en dyr lampe må det vente lidt endnu. Bortset fra de manglende ting er jeg godt tilfreds so far.

Da jeg er gået død i at rode med akvarie skal det bare være færdigt så jeg kan hellige mig arbejdet med at renovere min gamle antikke sofa fra dansk vestindien. Når den er færdig kan den måske få en plads ved siden af akvariet.

Det kunne måske også pege i retning af at jeg skal købe mig en a. coeruleus :D
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

Så kom der nyt lys over akvariet. Jeg ville ikke bruge penge på endnu en Kessil selvom det er en fantastisk lampe. Valget faldt derfor på en Maxspect 160w 10.000Kelwin med 2x24w t5. Lækker lampe. Skal dog lige have flyttet ledningerne så de løber ud fra enden og ikke på bagsiden af lampen. Det skaber bagvægt så den lyser ud i rummet.

Jeg har også lavet en søjle af sten. Øverst er der placeret en flad sten, hvorpå der kan placeres koraller. Og så er jeg ved at lave et net som skal over akvariet så jeg ikke skal gå og være bange for at finde en lightning maroon på gulvet :D Så er jeg også mere rolig når de bliver lukket sammen igen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Nicki Henriksen »

Den er meget flottere end den ene Kessil der sys jeg :GO


Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Damsted »

Jeg er enig med Nicki, det ser meget bedre ud med den nye lampe. Generelt et rigtig flot akvarie, omend dit 170L også stod kanon godt, men jo mere vand jo bedre :K


Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

Har sat lampen på ben igen eftersom jeg ikke kunne få den til at hænge helt lige uden, at skulle bøvle en masse med det. Så det blev droppet igen. Dog synes jeg at det ser ok ud.

Jeg har gjort mig lidt tanker om klovnene. Da jeg sammensatte mit gamle par GSM (gold stripe maroon) havde jeg en stor hun og en lille han. De havde en anemone og da de blev lukket sammen ignorerede hunnen fuldstændig hannen. Hun var dog også markant større end min største lightning. Problemet er uden tvivl at den største af mine to fisk stadig ser den anden som en konkurent, der helst skal kastes over akvariekanten hvis muligt. Jeg prøver derfor at købe en bubbletip, som er naturlig for netop fløjlsklovnene at bo i. Så må jeg se om det kan hjælpe lidt på agressionerne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

En lille update....

Det sidste stykke tid har mit fokus været på akvariet og ikke på de to hovedrolleindehavere, nemlig mine lightnings. De opfører sig sgu ikke for pænt for at sige det mildt. Hannen i kassen er en lille #&%!, der ikke kender sin plads. Han underkaster sig IKKE endnu. Dvs, den anden fisk er stadig ikke stor nok. Der bliver derfor fodret en masse på den store fisk, så den kan vokse sig endnu større. De har datet lidt her i ferien uden videre held. De har været i sumpen sammen, været på besøg hos hinanden i og udenfor kassen, samt stået sammen i et net. Ingen af delene hjælper på nuværende tidspunkt, så derfor får de ro i en periode. Jeg er også ved at være træt af at blive bidt i hænderne af den store, som uden tvivl ville æde mig, hvis den var stor som en spækhugger. Var det tilfældet ville fløjlsklovne være verdens farligste dyr. Jeg takker derfor de højere magter for at disse fisk ikke har udviklet sig til sådanne kæmper.

Nå, men hvad finder Johan så på, tænker den skarpe akvarist bag skærmen..... Jamen han holder sig naturligvis til planen. Sådan da. Jeg har observeret at "hunnen", hvis den da snart er blevet en sådan, svømmer i hele akvariet. Og den bokser også lidt med flammekejseren og gramma loreto'en. Jeg har derfor lagt billet ind på en anemone, som jeg skal hente i weekenden, i Silkebronx. Kun det bedste er godt nok til mine woob ass lightnings :snooty:
Efter samtale med Thomas (Soulflame) her i Odense og Kim i Herning gik det op for mig, at jeg har overset en vigtig ting. I naturen bor klovne i en anemone. En anemone i akvariet vil derfor give "hunnen" en tryg base, hvor hun kan være. Jeg føler mig rimelig sikker på at den vil blive i denne, hvis den først hopper i den. Det gjorde min gamle GSM hun trodsalt. Forhåbentligt vil hun så blive stående i anemonen imens hannen kan svømme rundt og gemme sig i akvariet indtil hun tillader at han flytter ind.

Endvidere minimerer det chancen for at kejseren gør skade på klovnene, da de så har et sikkert sted at gemme sig.

Skulle anemonen samt størrelsesforskel på fiskene ikke virke opgiver jeg dette par og indkøber to normale premnas biaculeatus ungfisk fra PNG. Så kan der laves to par, hvorved jeg sikrer at jeg stadig har én lightning, HVIS noget skulle ske med det ene system. Jeg ved godt at fiskene ikke er rigtig sjældne længere, men for mig er de vigtige og jeg har ventet på dem i mange år. Derfor vil jeg egentlig have mere ro i maven ved, at have de to fisk splittet i to par og dermed spredt risikoen for tab. I forhold til opdræt vil det også fordoble chancerne, hvilket absolut er værd at tage med i regnestykket. Jeg vil eventuelt kunne aliere mig med en person, som HAR opdrættet klovne og dermed øge chancerne for succes en smule mere. Men det ligger ude i fremtiden.


o_O
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Johan

Blev de ikke købt som et par fra Dejong? Og gik sammen dernede?

Jeg vil selv have et par opdrættet klovnfisk, men hvilket design har jeg ikke helt lagt mig fast på endnu, men de alm occelaris slås jo heldigvis ikke lige så meget og vildsomt kunne jeg forstille mig :)

Håber nu det lykkes dig med de to sammen, det er alt andet lige flottere.

Hvor skulle par nr to gå henne hvis det ikke gør?

Mvh Nicki


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

De gik sammen ja, men allerede i spanden begyndte de at være efter hinanden. De havde også lidt bidemærker da jeg modtog dem. De blev fragtet i hver deres pose for at undgå skader (bid).

Hvis ikke de ender som et par laver jeg et lille nano til det ene par tror jeg. Derved er det to systemer. Har også tænkt at jeg kunne lave plads i sumpen, men så har jeg bare problemet, hvis der opstår problemer i mit reefer system.

Så jeg overvejer stadig fremtiden. Men som jeg tidligere har skrevet, så vinder jeg uanset hvad. OG, ved at lave to par og fodre begge lightnings op til at blive hunner har jeg to fisk af større værdi. Lightning hunner koster mere end hanner :y


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / fremtidsplaner

Indlæg af Jones »

Status:

LSD fisk er fundet på gulvet. Mistænker rejen for at have jagtet den om natten. Rejen er blevet stor og går ikke af vejen når der fodres og der skal kæmpes med fisk om maden. Jeg overvejer at sælge den....

Den store klovn er ved at udvikle sig til en børste. Den er ond og napper i min hånd ved fodring :D Endvidere er den konstant efter gramma loreto'en når den ser den. Så går jagten rundt i akvariet indtil grammaen finder sin hule.

Den lille klovn er fortsat i kassen, på madrationer, der vil få en nødhjælpspakke til at ligne et konge måltid. Den bliver jagtet hver gang jeg lader den svømme frit i akvariet. Prøvede senest i dag uden videre held. Den store klovn kommer ud af sin nye anemone og går helt banjo. Ved ikke om den er inspireret af de klovnehistorier, der verserer i Danmark i disse dage.

Jeg er indstillet på at give det mere tid og er fortsat ved godt mod. Som nævnt så mange gange før, så kan jeg altid lave to par, med en hun lightning i hvert. Den tanke tiltaler mig mere og mere når jeg ser på hvordan amerikanerne opdrætter dem. :GO Orker bare ikke at passe to akvarier lige nu. Så tiden vil vise hvad der sker.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Killer clown

Indlæg af Gino »

Hvor har du faet den store anemone fra? Den lille er ude fra Ib er den ikke? Håber dine maroons snart kan enes, har skildt mine egne af for nyligt :)


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Killer clown

Indlæg af Jones »

Den store er købt privat i Silkeborg og den lille er fra Ib. Den er dog så lille at jeg lader den vokse sig lidt større under beskyttede forhold, inden den udsættes i akvariet.

Har du også fløjlsklovne? De må være små, hvis der har været behov for at dele dem...? Hvordan går de så nu? Kan de se hinanden?


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Killer clown

Indlæg af Jones »

En kort update....

Mine to lightnings er stadig ikke mand og kone. Det generer mig dog ikke, da jeg er nået frem til at der skal laves to par, bestående af Lightning x WSM (white stripe maroon). Jeg vil se om jeg kan få import fra PNG opdræt fra USA eller vildtfanget fra PNG, hvis muligt. Førstnævnte er dog at foretrække, da Det ene par skal gå i et seperat system. Hvordan det lige skal være ved jeg dog ikke endnu.

Jeg har købt mig lidt koraller og er blevet ret glad for flere af dem. Med korallerne fulgte sørme også et par GSM (gold stripe maroon). De skal i sumpen eller i pleje hos Kim i Herning, indtil jeg har fået lavet refugie til dem. Hvis jeg da ikke genopsætter mit todelte opdrætsakvarie. Så kan der være lightning projekt i den ene side og GSM i den anden. Men det fylder bare mere, og er ikke så pænt som et minimalistisk lille nano..... Anyway, tiden vil vise hvad jeg finder på. Indtil da kan I nyde synet af den lille lightning og nogle ricordea skiver...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Killer clown

Indlæg af Jones »

Den ene af mine to nye GSM. Smukkere fisk skal man lede længe efter..... Hvis man da ikke lige har to lightning maroons i samme akvarie :D
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Killer clown

Indlæg af Jones »

Så i går et opslag på facebook, hvor White Corals brystede sig af at have EU's første lightning maroons. Det bragte mit pis i kog, da jeg har brugt en del penge og endnu mere tid på at skaffe mig et par. Endvidere har der været lightnings til salg for 2500 kr pr stk i England for to år siden. Efter henvendelse fra flere folk har de stadig ikke ændret deres opslag, så jeg tolker det som ligegyldighed fra deres side. I en facebookgruppe for saltvand pointerede en fyr så at mine jo ikke var et par. Det fik mig til at tænke lidt. Dette ledte så til at jeg googlede nogle gamle tråde, som jeg tidligere har læst. Ved et tilfælde faldt jeg over en skrivelse fra Matt Pedersen, hvor han nævner, at han på daværende tidspunkt havde taget fejl af kønnet på den første lightning maroon. Den blev ved med at være agressiv og tæve den lille han, som han prøvede at sætte den sammen med. Jeg oplever fortsat det samme.

Han havde så linket til en video, der viser to GSM blive sat sammen. Her var den store fisk uden tvivl en hun. Og den var da også meget mere rolig da den mødte den lille han. Dette fik mig til at tænke på dengang jeg sammensatte et par GSM i mit 54 liter nano. Der var der ingen tvivl om køn på de to fisk og det affødte ingen problemer at sætte dem sammen.

Jeg er derfor ret sikker på at min største lightning fortsat er en han. Agressionerne skyldes usikkerhed og det faktum, at den ene er nødt til at dominere den anden for at kunne udvikle sig til en hun. Er kønsskiftet allerede sket INDEN de møder hinanden er der intet at kæmpe om.

Jeg har derfor genvundet troen på de to fisk som et par og fortsætter således som planlagt.


o_O
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Håbet lever

Indlæg af christiantt »

Jeg tror du har fat i noget der Jonas. Som man også kan se i Whitecorals videoen, så er hunnen MEGET større end hannen - det havde jeg godt tænkt over at din ikke var.
Men er helt enig i dit syn på deres video. Det er godt nok meget forkert formuleret den måde de har skrevet det på :)


Jesper ØH
Reactions:

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Håbet lever

Indlæg af Jesper ØH »

Forstår din frustration. Men var der ikke nogen der skrev at de havde haft disse klovn for 2 år siden ? Så har de jo været her noget tid. Ang dit par fra DJ, så havde jeg brokket mig over fiskene ikke er et par, hvis du da har købt dem sammen som par ? Hvis du har fået dem enkeltvis, så er det jo klart det ikke er et par. Så dyre fisk der er købt som par, skal bestemt også være et par. Normalt giver man jo extra for det er et par, så skal det jo også være det. Specielt med denne type klovn, de er jo i den agrasive ende af skalaen.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Håbet lever

Indlæg af Jones »

http://www.deepoceanshop.dk/premnas-lig ... -pair.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er disse to fisk jeg har købt. Hos Dejong gik de sammen. Det ses på billedet. Da jeg modtog dem var de i hver deres pose og allerede i spanden begyndte den ene at hakke på den anden. Jeg vil ikke gøre mere ud af det nu. Det giver Moby problemer og han har været fantastisk i forløbet med at skaffe fiskene. Jeg følger min plan og after om ikke jeg kommer i mål med fiskene. Og ellers skal jeg have Moby på en endnu sværere opgave med at skaffe mig to klovne fra fisherman's island i Papua Ny Guinea.

Ja, fiskene burde være et par når de er købt som et sådant, men jeg tror dårligt at jeg kan gøre noget ved det nu....... Alternativet er at de giver mig to nye fisk og de gamle skal sendes retur. Så får jeg, igen, to små fisk, som er mindre værd end dem jeg har nu. OG.... Der er en risiko for at noget går galt under transport. Her har jeg to sunde fisk, som vokser og er på vej mod kønsdannelse, så det vil jeg ikke gamble med. Endvidere er jeg blevet ret glad for dem :) Selvom de er nogle børster, der angriber bare jeg nærmer mig akvariet.

Næste skridt er at finde et sted til mine GSM. Jeg genovervejer opdrætsakvariet i kælderen, da jeg gerne vil have fiskene i et varmere rum. Lige nu er der 14,7 grader i mit rum, hvor jeg har akvarieting. Det er lige i den kolde ende tænker jeg. En strømafbrydelse i den kolde tid vil hurtigt kunne køle akvariet for meget.

I påsken havde jeg godt nok fisk dernede, men jeg er ikke så modig længere. Hvad tænker I andre? Alternativet er et meget småt rum i sumpen, da jeg ikke får lov at stille et nanoakvarie i køkkenet. Så det er sumpen eller mere plads i kælderen.....


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons / Håbet lever

Indlæg af Jones »

To af akvariets beboere.....

Lige nu ser listen ud som følger:

2 x Premnas biaculeatus - PNG lightning maroon (den ene er i plastikbeholder)

2 x Premnas biaculeatus/epigramma - Gold stripe maroon (går i yngelbeholder indtil jeg ved hvad der skal ske med dem)

1 x Centropyge loricula

1 x Gramma loreto

+ en pudsereje, tre snegle og en lille eremitkrebs.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons

Indlæg af Jones »

Så er der ENDELIG noget spændende at berette her fra klovneriet, som stadig venter på de første æg...

For et par dage siden var der en fyr i Odense, som opgav at have sine to WSM (white stripe maroons) sammen. Han havde købt dem hos fyns akvariecentrum, hvor de gik sammen som to juveniles. Efter hjemkomst begyndte dem samme magtkamp, som jeg har oplevet med mine lightnings. Da han ikke kunne holde ud at se den lille fisk blive revet i stykker bortgav han den. Jeg tilbød at give den et hjem og sådan gik det til at jeg fik en lille normaltegnet maroon til samlingen. Den lignede noget, der havde været i blenderen (og gør det stadig), så den fik sit eget yngelnet i akvariet, så den kunne komme til hægterne.

I går prøvede jeg at sætte den ind til den mindste af mine to lightnings, men det gik som forventet. Den blev atter bidt utallige gange. Den var helt panisk, hvorfor den blev sat tilbage i eget net. I morges fangede jeg så min største lightning, satte den i en akrylkasse i akvariets øvre hjørne og tilføjede den lille normaltegnede.... Jeg forventede intet mindre end et blodbad, og det kom da også. Men den blev ikke angrebet med samme intensitet og styrke som da jeg havde de to lightnings sammen. Jeg lod den derfor blive hele dagen, hvor den blev udsat for det ene voldelige overgreb efter det andet. Hustruvold af værste kaliber. Men her til aften er der faldet ro over madammen. Nu svømmer de fredeligt rundt sammen. Napper lidt til hinanden, som man ser hos f.eks a. ocellaris når de sættes sammen. Den lille er stadig forsigtig og får fra tid til anden et seriøst nap, men det tegner til at være en succes. Den store kunne dræbe den lille så let som ingenting, hvis den ville, men det er ikke sket.

Jeg er sikker på at det skyldes størrelsesforskellen. Den teori har jeg skrevet om tidligere, så nye læsere må lige hoppe tilbage i mine indlæg her i tråden, hvis det har interesse.

Nå, men hvad betyder det så for mine planer for akvariet, opdræt osv.....?

Jo, det har faktisk gjort alt meget nemmere.

I akvariet skal der, til at starte med, være: Lightning maroon x WSM og en flammekejser. Med tiden skal jeg have en lille hun til min han.

Mine GSM (gold stripe maroons) flytter i sumpen, hvor jeg indretter en akrylkasse, der kan nedsænkes. Derved kan jeg nemt fjerne den, hvis jeg ønsker at bruge hele rummet til teknik.

Men Johan, hvad så med den sidste lightning maroon, tænker den opmærksomme læser. Se nu bliver det hyggeligt.... Den skal nemlig i et lille nanoakvarie, hvor den kan vokse sig stor og ond. En dag vil den så få en lille mage, som er normaltegnet. I det tilfælde kunne jeg godt tænke mig en juvenile, importeret fra PNG. Men som tidligere nævnt i tråden, så tror jeg at det kan blive svært. Jeg tror dog på at det kan lade sig gøre indtil det modsatte er bevist.

Fordelen er nu at jeg ikke mister begge lightnings ved et crash. Og det lille nanoakvarie vil jeg kunne flytte hjem til en anden akvarist, hvis jeg skal på ferie eller væk i længere tid. Det store akvarie kører automatisk med Apex, så det kan godt passe sig selv.

Nå, men det var da ikke en dårlig julegave til mig :GO GLÆDELIG JUL derude !
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Jones ons 21. dec 2016 20:26, rettet i alt 1 gang.


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reefer 250: Lightning Maroons

Indlæg af charlie saltvand »

:y :GO :GO :GO og lige over :C god jul.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons. ENDELIG !

Indlæg af Jones »

Bonusinfo: Den store lightning havde stukket sig på et søpindsvin da jeg skulle fange den. Jeg råbte derfor på konen fordi jeg skulle bruge en pincet. Hun troede at jeg havde stukket mig og kom hurtigt med sin "øjenbrynsplukker-pincet". Hun så forundret på mig og rystede på hovedet da hun så at jeg skulle hive en stor splint ud af hovedet på fisken :D Men det gik fint og fisken har det fortsat godt.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reefer 250: Lightning Maroons. ENDELIG !

Indlæg af crazy seahorse »

Dr. Jones. Nyder dine opdateringer.
Håber at du får held med projektet.

God Jul til dig og din operationssygeplejerske også.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons. ENDELIG !

Indlæg af Jones »

Flere folk har sagt, at mine lightning maroons ligner snowflakes. Jeg har tænkt det samme, men har jo hele tiden vidst at fiskene vil ændre sig over tid.

En interessant ting ved lightning maroons er, at de ændrer sig markant. a. percula tager også lang tid om at udfarve og det samme gør sig gældende for sorte a. ocellaris.

"Lightning genet" adskiller sig dog ved at reducere fiskens mønster. Man kan således købe en fisk, som ikke er videre smuk og ende med en skønhed ud over der sædvanlige.

Jeg lader billederne tale for sig selv.

Første billede er fra august 2012 og andet billede er fra 2015.

Billederne er taget af Matt Pedersen og jeg henviser til hans blog http://www.lightning-maroon-clownfish.com" onclick="window.open(this.href);return false; hvis man ønsker at se hele udviklingsprocessen eller blot læse om hele lightning eventyret.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons

Indlæg af Jones »

Lidt nye billeder af fiskene og akvariet.

Jeg har endnu ikke fået flyttet mine GSM og den enlige lightning maroon, men det sker før eller siden.

Nu skal tiden bare gå og fiskene have lov at vokse sig til.

Akvariet, som helhed, står fint og jeg er egentlig godt tilfreds med det hele...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons // Nye billeder

Indlæg af Jones »

Mit lille sideprojekt i kælderen. Det blev sat på hold efter påskeferien, da jeg mistede alle mine fisk. På daværende tidspunkt havde jeg også et stort akvarie ved siden af klovneakvariet, men det er lukket og solgt. Nu er planen så at se om jeg kan få mine gulstribede fløjlsklovne til at lægge æg. Jeg kender ikke deres præcise alder, men længden på hunnen og hannens farver indikerer, at de er gamle nok. Endvidere flytter hunnen rundt på sten og holder bunden ren.

I det andet rum skal der (måske) være en lightning maroon han x en stor hun. Om hunnen bliver hvid- eller gulstribet er ikke så vigtigt eftersom hovedformålet, i første omgang, er at holde lightning hannen i han-rollen. Når jeg skriver måske er det fordi den ene lightning måske flytter til Herning. Så har jeg den som backup, hvis noget skulle ske med den jeg har i stuen. Jeg er ikke helt vild med at have så fine fisk gående i kælderen uden barnepige (apex).

Jeg har en gulstribet hun på hånden, så medmindre der dukker en hvidstribet hun op skal jeg hente den i januar. Så kan jeg altid skifte den ud med en stor hvidstribet hun i fremtiden.

Fordelen ved, at holde mine lightnings i to forskellige køn er, at jeg vil få en ekstra, og rigtig god, chance for at sætte dem sammen i fremtiden. Jeg er stadig usikker på om den største af dem har udviklet sig til en hun, men dens agression overfor den lille tyder fortsat på at der er en førerrolle at forsvare. Typisk vil de "hvile mere i sig selv" når de har skiftet køn.

Nå, men det var lige en kort beskrivelse af fremtidsplanerne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons // klovne i kælderen.

Indlæg af Jones »

Update....

Som I ved har jeg siden akklimatisering haft problemer med mine to lightning maroons. Fiskene blev sendt i to forskellige poser og dette kan have medvirket til at en magtkamp atter har skulle kæmpes, hvorfor konklusionen er at fiskene ikke er kompatible til at samleve i akvariet. Jesper ØH og andre har før nævnt at det ikke kan være rigtigt at man betaler så mange penge for et par og så får to fisk, som ikke kan sammen. Efter mange måneders skriveri med bl.a. Matt Pedersen og andre "guruer" indenfor opdræt af klovne og i særdeleshed lightning maroons, har jeg opgivet og indkøbt flere fisk. Endvidere har jeg kontaktet den gode Moby, som straks var åben for dialog om problemet. Da dette er MIN tråd vil jeg lige give hans butik mine varmeste anbefalinger.

Foreløbigt er problemerne midlertidigt løst på følgende måde:

Red Sea Reefer: lightning maroon hun x normal han (Tror ikke at de har skiftet køn endnu, men det kommer)

Kælderen:
Venstre - GSM hun x lightning maroon han. Dette er, som tidligere skrevet, for at holde hannen i den underlegne rolle. Jeg har købt en KÆMPE hun af Benny i Vejle. Har gerne ville have den fisk i over et år og nu lykkedes det ham ENDELIG at fange den. At den så skulle ende med en lightning maroon var ikke en del af den oprindelige plan. Men for nu må hun gøre jobbet som domina.

Højre - GSM x GSM

Med tiden håber jeg at kunne skifte den lille normale han og den store GSM hun ud med to fisk fra Papua ny guinea, således at jeg har de bedst mulige gener til mit lightning projekt.

Og så til nogle etiske overvejelser. Nu endte min lille lightning maroon jo sammen med en stor og yderst kønsmoden dame. Hvad nu hvis de ender med at lægge æg? Det vil, i min optik, være moralsk forkert at opfostre ungerne, men omvendt er det en god øvelse. Så er der bare problemet, at jeg vil stå med hybridfisk, selvom de fleste vil mene at de er samme art. Jeg er dog overbevist om at der er tale om to forskellige underarter, da de lever i henholdsvis indo stillehavet og det indiske ocean. For nu vil jeg håbe på æg og så må jeg revurdere mit etiske dilemma. Det svarer til at parre a. ocellaris og a. percula. Det gør man jo heller ikke, hvis man kan undgå det. Medmindre man går efter en særlig varve eller mønster. I mit tilfælde vil det kunne være begyndelsen på en golden lightning linje. Disse fisk vil, sandsynligvis, være nemme at kende fra de normale lightnings, hvorfor man ikke vil være i tvivl om, at fisken har GSM i sig.

Jeg skal flytte mit reefer med alle klovnene i morgen og bliver så nødt til at flytte de fire fisk i kælderen. Har haft problemer med temperaturen dernede, fordi rummet er koldt. Har derfor sat et ekstra varmelegeme i, så de 70 liter nu har 200w varmelegemer at gøre godt med. Endvidere har jeg isoleret skabet med flamingoplader og sat flamingo på tre af akvariets sider.

Rummet bliver ned til 14 grader i vintermånederne, så der er ikke sjovt, hvis strømmen går. Men jeg har ikke plads andre steder.

Skummer får jeg på lørdag og så skulle der være styr på det hele. HÅBER jeg.

Er lidt ked af at det skal gå så stærkt nu, men vi har en fugtskade på en væg i stuen grundet stormvejr og to løse tagsten, så væggen skal skrælles og tørres, hvorfor akvariet skal flyttes. Håndværkerne har meldt deres ankomst med to dages varsel, så nu skal der handles.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons // 6 maroons

Indlæg af Jones »

Et billede af det nye, måske midlertidige, par.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Reefer 250: Lightning Maroons // Nyt parbillede

Indlæg af Jones »

0,1 LM august 2016 vs. februar 2017.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"