"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En lile tur ned af memory lane.

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Den store oprydning af det tidligere killi akvarierum begyndte i lørdags. Øj, der lå meget gammelt bras. Rigtig mange ferskvandsting, pumper, slanger, grus og en masse andet.
Der var dog noget lidt sjovt. Det er fra dengang jeg startede op anden gang med saltvand. Nogle af de "gamle" herinde kan sikkert genkende noget af det.
Tog lidt billeder af det og dem vil jeg da lige dele med jer.
Ældste osmolator.jpg
Osmolator 2.jpg
Testsæt fra Merck.jpg
Ph måler.jpg
Tesysæt fra Merck og kalibreringssæt ph7 og MS måler.jpg
Der er løbet meget vand i åen siden da.

Erik
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Han$en »

Shit den PH-måler er svedig :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Flemse »

Tror at de stadig har en serie der sælges af! Vi har i hvert fald en micro siemens måler på vores dialyse apparat til osmose vand oppe i Ølstykke akvarie forening.

http://www.troptronic.de/index.php/en/m ... niken/phen" onclick="window.open(this.href);return false;


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg tror altså dine testsæt er udløbet Erik :)


Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Thomaas »

Det er noget gammelt lort :hehe:


╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Thomaas skrev:Det er noget gammelt lort :hehe:
Ja ja, min unge ven :K .
Husk dog på, at det var det grej som vi gamle nisser havde at råde over - og vi kom trods alt videre.
Vi anede ikke, hvor vi var henne, hvad værdier skulle være og hvordan vi skulle opnå dem vi evt burde have.
Vi måtte til Struers for at købe testsæt og internettet var ikke opfundet. Acroer var noget vi kun havde set billeder af.
:beer:

E.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Jesper ØH »

Hvornår startede du dit første salt kar, lyder som om det var i 76 :) Hvis det er før 2005 skal du da redigerer din profil.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Jesper ØH skrev:Hvornår startede du dit første salt kar, lyder som om det var i 76 :) Hvis det er før 2005 skal du da redigerer din profil.
Jeg fik mit første saltvandsakvarie omkring 1972-73. Det var mens jeg var ansat i en dyrehandel. Jeg var ret ung, så det var nærmest for at kunne hakke af "nu har jeg også prøvet det - agtigt". Dengang havde man også problemer med at få startet akvariet op. Mit stod i over en måned, med lys på døgnet rundt og ikke én eneste alge. Hvide koralskeletter, hvide kalksten og kridhvid sandbund. Intet liv overhovedet.
En garvet saltvandsmand der hvor jeg boede (Høje Gladsaxe) gav mig det råd, at jeg skulle gå ned bag ved højhuset, ind i et af bedene så jeg ikke fik for meget kattelort og pis med i - og så tage lidt jord derfra. Det blandede jeg så med saltvandet og hældte hele baduljen ned i akvariet. Så kom der alger.
Det var åbenbart den tids opstartsbakterier. Om alle gjorde sådan ved jeg ikke, men det satte mit i gang. Lukkede det ned da jeg flyttede hjemmefra omkring ´76.
Startede nyt op omkring 1989 - 90. Da var der kommet levende sten og man brugte sump. Det var så nyt for mig, så intet af den smule jeg vidste kunne bruges mere. Lukkede ned omkring ´95 da vi købte hus.

Så, når der står 2005 i min profil er det fordi, det først var der jeg begyndte mit seriøse saltvands hold.
Men jeg har haft salt on/off siden 1972-73. Jeg føler ikke for alvor, at jeg kan sige at jeg har over 40 års erfaring - ikke med saltvand i hvert fald.
Akvarist har jeg dog været siden 1968 sådan cirka.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Han$en »

Gal jeg føler mig ung.. :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Jesper ØH
Reactions:

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Jesper ØH »

Ok. Ja undrede mig også over det, da du jo flere gange har nævnt langt tilbage. Jeg kan godt huske hvordan det var, selvom jeg ikke er SÅ gammel endnu. Min far havde saltvand da jeg var helt lille, og ja der var tingene helt anderledes. Kan huske at han gav kassen for fisk midt i 70'erne, og de døde næsten så snart de ramte vandet. Farvede koralskeletter og kalk, ja det var ikke nemt at holde salt den gang.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af charlie saltvand »

Erik er sgu da ikke gammel Thomas....... han er en MEGET erfaren herre :W

Jeg startede også op i forrige årtusinde..... dét var tider :GO startede i 85 med levende sten direkte fra revet, er du gal det var spændende! Masser af makro alger i display baljen, bundfilter med "stigrør" en lille Sander luft skummer, en spandpumpe med filtervat og aktivt kul, lidt anemoner, sø-æbler, en masse FEDE fisk, kejsere, sommerfuglefisk, copperband, en Bird Wrasse (Gomphosus varius), dragefisk, mandarin osv osv.

Handlede i Gladsaxe centret, planteimporten, Søndreboulevard, en butik i det lille stationscenter v Rødovre station og en gut i Roskilde, det var ham der fik LS hjem direkte.... en del af fiskene blev da rimeligt gamle....... lige da jeg stoppede da åbnede den der butik på Folehavevej, var nede at kigge et par gange....

Those where the days.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Nicki Henriksen »

charlie saltvand skrev:Erik er sgu da ikke gammel Thomas....... han er en MEGET erfaren herre :W

Jeg startede også op i forrige årtusinde..... dét var tider :GO startede i 85...

Those where the days.
Der var der jo ikke engang tænkt på mig :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

Jeg startede jo nogenlunde samtidig med Erik. Og det var fordi jeg dengang i min fritid arbejdede i Planteimporten. Tingene kostede jo intet.
Og der kom mange sjove ting ind. Blandt andet husker jeg at der kom en kasse med blandt andet blå ringede blæksprutter. I dag ville det jo være blevet beslaglagt og butikken havde fået en kæmpebøde. De sad i hver deres lille pvc rør, og var ikke meget større end en 2 krone.
dengang arbejde jeg fuldtid i Jylland, og kom derfor en del i Århus. Hvis vi peb over priserne i Kbh, så var det jo rene discount priser i forhold til Århus. Når man snakkede med butikkerne og fortalte at de var meget dyrere end i Kbh, på stod de at det troede de ikke på. Men sagen var jo at fiskene kom samme sted fra, så det var deres avance der var skyhøj.

Erik, ham den erfarne du snakkede med, det skulle vel ikke have været Jens Meulengracht?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Carsten
Nej, ham der gav mig det råd hed, Christian et eller andet. Han boede i en af opgangene i min blok og havde et større saltvandsakvarie.
Han kom i den forretning jeg arbejdede i ind i mellem når det var rygtedes, at vi havde fået noget nyt hjem i vores saltvandsakvarie.
Hans søanemone var røget i en af hans pumper og havde svinet hele hans akvarie til. Da vi lige havde fået et flot eksemplar hjem, kom han ud og satte sig på den.
Kan huske han sagde "nu må I endelig ikke slå den ihjel, for jeg kommer og henter den om x-antal dage".
Dengang røg rygterne om nye sager til akvariet næsten lige så hurtigt, som de gør i dag via nettet. De kom jo ikke så tit som i dag og så kom der kun få, så der var rift om dem.
Jens Meulengracht kendte jeg af navn, men har aldrig hilst på ham. Dyrehandleren fortalte mig, at det var Jens Meulengracht, der havde købt den første import af Tropheus duboisi.
Jeg havde forelsket mig i den, da jeg så et billede af en sort fisk med hvide pletter, i en af de bøger dyrehandleren havde stående i forretningen. Det var det eneste læsestof der var, så de blev alle tygget grundigt igennem.
Dyrehandleren (William Petersen) fortalte, at han (JM) havde købt alle de Tropheus duboisi der kom som førstegangs import, for Kr. 15.000,00. Det var en formue dengang.
Til gengæld, så havde han lavet førstegangs-opdræt (førstegangs-opdræt var noget helt særligt dengang) af dem. Så han havde nok fået sin investering igen flere gange.

@ Charlie. Det var Detlef der havde åbnet på Folehaven. Der kom jeg også. Detlef var legendarisk. Det var almindelig kendt at man skulle helst ikke komme for sent i åbningstiden, for så havde han fået for mange bajere og så kunne han blive en smule ustabil. Jeg købte alt mit grej derude dengang. Det sæt af målegrej (Ph, temp og osmolator) var toppen af poppen. Kostede omkring 2.000 pr del så vidt jeg husker.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

Ja, hvem husker ikke Detlef :) Jeg dog mest når han kom ind i Planten, nogle gange ikke helt appelsin fri.

Den første større importør af saltvand og artikler var Niels Plantin. Han havde forretning ned i Nyhavn. Er død for mange år siden, af AIDS


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Ja, hvem husker ikke Detlef :)
Tror vidst end ikke nogle nogensinde havde forudset at min mor skulle ende i en rødvinsbrandert med min far et sted, med en rimelig dum beslutning.. :scream:

Hvem er (eller var) Detlef? :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af peder »

"Den første større importør af saltvand og artikler var Niels Plantin. Han havde forretning ned i Nyhavn. Er død for mange år siden, af AIDS"

Han leverede først i halvfjerdserne til Dragefisken i Århus, de kom med rutebil dengang, kan huske at jeg af og til havde "æren" af at bære kasserne (som regel to) indenfor i butikken.
;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:
Carsten skrev:Ja, hvem husker ikke Detlef :)
Tror vidst end ikke nogle nogensinde havde forudset at min mor skulle ende i en rødvinsbrandert med min far et sted, med en rimelig dum beslutning.. :scream:

Hvem er (eller var) Detlef? :D
Detlef, var af tysk afstamning, men hvad han ellers gik og lavede ud over at han på et tidspunkt havde en saltvandbutik, er jeg ikke helt klar over.
Men Detlef dukkede op i perioder og så var han væk igen. Sidst jeg så ham, var inde på Alsgades skole, hvor der for at blive i de tyske termer,
var et "stammtisch"første onsdag i måneden. En lærer på skolen havde fået overtalt skolen til at få lavet et meget stort saltvandsakvarie i kantinen.
Hvad der siden er sket med ham ved jeg ikke. Har både hørt at han skulle være død, men også at han kørte bus nede ved Haslev.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

peder skrev:"Den første større importør af saltvand og artikler var Niels Plantin. Han havde forretning ned i Nyhavn. Er død for mange år siden, af AIDS"

Han leverede først i halvfjerdserne til Dragefisken i Århus, de kom med rutebil dengang, kan huske at jeg af og til havde "æren" af at bære kasserne (som regel to) indenfor i butikken.
;-)
Dragefisken den der lå på Vestergade?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af nbd »

Lå den ikke på Silkeborgvej i Åbyhøj i gamle dage?


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Han$en »

Det er sgu lidt sjovt det her - Som at se Huset på Christianshavn for en i min alder, blot med et spændende emne :happy:

Det ældste jeg kender er Neonfisken - Boede i lejligheden ovenpå en kort periode som 8 årig :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Lå den ikke på Silkeborgvej i Åbyhøj i gamle dage?
Den gang midt i 70'erne. Der lå en i Vestergade, en på Silkeborgvej og en på Vesterbro torv.
Men fælles for dem alle var udvalget var minimalt og priserne helt i top
Senest rettet af Carsten fre 9. dec 2016 12:36, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg mener at Detlef i en periode, mens jeg kom der, sideløbende lavede noget rengøring/nedrivning.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Han$en skrev:Det er sgu lidt sjovt det her - Som at se Huset på Christianshavn for en i min alder, blot med et spændende emne :happy:

Det ældste jeg kender er Neonfisken - Boede i lejligheden ovenpå en kort periode som 8 årig :happy:
Du er født for sent, Mads.
Det var en fin tid dengang. Alle byer med respekt for sig selv, havde mindst en dyrehandel. Bare sådan en lille bydel som Søborg, havde mindst 3 forretninger.
Lyngby havde en 2-3 stykker og de fleste dele af Kbh havde indtil flere. Der lå rigtig mange derinde.
Jeg havde en ugentlig fridag og den brugte jeg gerne på at køre rundt på min knallert og kigge på forretninger (dyrehandlere forstås). Jeg kunne køre en hel dag og var ikke i nærheden af at nå dem alle igennem, så mange var der.

Den forretning jeg arbejdede i lå i Bagsværd og jeg kan huske, at dyrehandleren var noget indebrændt over alle dem der kom med problemer. Mange havde handlet i OBS i Taastrup, som havde åbnet en akvarie/dyre afdeling og så kom de til os, når skidtet ikke virkede.
Som dyrehandleren sagde "ja ja, OBS de sælger jo hvad som helst. Havde de plads, så ville de også sælge flyvemaskiner" Der var nok et gran af sanded i det.
Det var nok en medvirkende årsag til, at mange af de små dyrehandlere måtte lukke. Det og så kæderne. Mange dyrehandlere blev til Bonnie dyrecenter, hvilket betød en ensretning af sortimentet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Jeg mener at Detlef i en periode, mens jeg kom der, sideløbende lavede noget rengøring/nedrivning.

Erik
Ja, det var rigtigt.
Og så støttede han bryggerierne ganske godt :)


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Han$en »

crazy seahorse skrev:
Han$en skrev:Det er sgu lidt sjovt det her - Som at se Huset på Christianshavn for en i min alder, blot med et spændende emne :happy:

Det ældste jeg kender er Neonfisken - Boede i lejligheden ovenpå en kort periode som 8 årig :happy:
Du er født for sent, Mads.
Det var en fin tid dengang. Alle byer med respekt for sig selv, havde mindst en dyrehandel. Bare sådan en lille bydel som Søborg, havde mindst 3 forretninger.
Lyngby havde en 2-3 stykker og de fleste dele af Kbh havde indtil flere. Der lå rigtig mange derinde.
Jeg havde en ugentlig fridag og den brugte jeg gerne på at køre rundt på min knallert og kigge på forretninger (dyrehandlere forstås). Jeg kunne køre en hel dag og var ikke i nærheden af at nå dem alle igennem, så mange var der.

Den forretning jeg arbejdede i lå i Bagsværd og jeg kan huske, at dyrehandleren var noget indebrændt over alle dem der kom med problemer. Mange havde handlet i OBS i Taastrup, som havde åbnet en akvarie/dyre afdeling og så kom de til os, når skidtet ikke virkede.
Som dyrehandleren sagde "ja ja, OBS de sælger jo hvad som helst. Havde de plads, så ville de også sælge flyvemaskiner" Der var nok et gran af sanded i det.
Det var nok en medvirkende årsag til, at mange af de små dyrehandlere måtte lukke. Det og så kæderne. Mange dyrehandlere blev til Bonnie dyrecenter, hvilket betød en ensretning af sortimentet.

Erik
Interessant :happy:

Men.. Var det en Maxi Puch du kørte på?
Rævehale?
Mælkekasse? :T

Men ja, jeg kan faktisk selv huske at for blot 15-20 år siden da jeg var knægt og i - Også var halvgamle, at der lå en masse små dyrehandlere overalt.

Dengang havde jeg mange terrariedyr også - Primært Kamæleoner og fugleedderkopper.

Der lå både Livingworld inde på Skelbækgade, Vibenhus runddel med lidt spændende sager, Reprilkælderen i Vanløse..

For ikke at snakke om en masse af de små handlere der nærmest var i alle centrene med lidt sjove ting.

Slet ikke i det omfang du nævner, men jeg kunne selv få en hel lørdag til at gå ved at få lov at tage S-toget rundt og kigge. Det kan man savne lidt.

Min knægt vil så gerne ud og se/opleve den slags, han er helt vild med at se på alle mulige forskellige dyr man må købe.. Men der er fandme ikke mange steder tilbage..

Og dem der så er skal man lige vove på at spørge om man må prøve at mærke en slange.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af peder »

Dragefisken ( Jørgen Mortensen) Vesterbro Torv.
Åbyhøj Akvarie (Palle) Silkeborgvej, senere efter Palle' kom Åbyhøj Akvarieforretning som lå på den anden side af Silkeborgvej han hed Poul og det var en stor og flot og meget dyr butik ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af crazy seahorse »

Det var jo dengang lidt Tordenskjolds soldater, som siden er navne vi er mange der husker.
@ Carsten husker du Malle Ole inde fra Akvarium København? En spøjs fyr der også arbejdede ind på universitetet, hvor han passede deres akvarier.
Var noget mærkeligt, kom der underlige fisk, så fandt de altid vej til Malle Ole´s akvarier.

Og Verner Køge? Han kom i vores forretning engang, fordi han kunne lime i et fyldt (med vand i) akvarie. Han tætnede vores saltvandsakvarie, der pludselig begyndte at lække vand. Jeg husker ham som en lille væver fyr med briller, der mindede lidt om Ernst inde fra Planteimporten af udseende.
Det var ofte lidt nogle uregerlige størrelser der var i branchen på den tid. Dyrehandleren fortalte mig, at Verner Køge var raget uklar med nogle, som sendte en grum fyr efter ham. Så Verner fik en på låget og rendte derefter rundt med konstant hovedpine. Min chef var selv gammel cykelrytter og var en type der kunne passe på sig selv. Han havde lidt ondt af, at nogen slog på sådan en lille fyr. Ak ja, de minder.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En lile tur ned af memory lane.

Indlæg af Carsten »

Jo Malle Ole kender jeg godt. Det er nu nok 10 år siden han døde.
Han arbejdede også I Planten til sidst. Og var sidst så syg og sølle at se på at man var klar over hvilken vej det gik. Men hjernen fejlede intet. Han kendte navnene på de mest underlige fisk og kunne fortælle stort set alt om dem.

Ham Verner, kender jeg ikke lige på stående fod


Besvar

Tilbage til "Billeder"