"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Abstinenser gjorde at jeg endelig tog springet. Såkaldte dykkerabstinenser - jeg savnede at have bare en bid af dykkeroplevelsen i hverdagen, og da næste dykkerferie først er i maj 2017, tog jeg (vi, kæresten herhjemme) chancen.

Valget faldt på først en vandpyt og efter 3 andre valg og mange problemer med leverancer endte vi med en AIO tank: Innovative Marine 30L (30 Gallon). Det er stadig småt, men forhåbningen er at skabe et flot balje i stuen og lære alt fra bunden og gøre os de erfaringer, der nu engang skal til.

Tråden er selvfølgelig ment som log, men alle inputs er meget velkomne.

opdateret 10-09-2017

Akvarie
Innovative Marine 30L (113 liter)

Teknik
Lys: 2x AI Prime HD
Skummer: Tunze 9001
Cirkulation: Jebao RW-4
ATO: Tunze Nano Osmolator
Varme: 100w
Returpumpe: Tunze 2400 l/t
Sump: AIO akvarie, derfor en Custom Caddy med filtervat

Opstart
Startet lørdag d. 1. oktober med vand fra hanen, levende sten og levende sand.
ca. 7 dage efter var brunalgerne tydelige og her 10 dage efter har de invaderet tanken. Så alt lader til at køre som det skal. Der fyldes osmosevand på løbende, og ingen vandskift

Levende

Ikke opdateret.
20161001_170853.jpg
20161001_172351.jpg
20161001_172419.jpg
20161009_213652.jpg
20161011_182727.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af tim_rn søn 10. sep 2017 11:52, rettet i alt 3 gange.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Reserveret til fremtidig blabla.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Nicki Henriksen »

Ser godt ud :GO

Kan møblet godt holde til det i længden?


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Mic4700 »

Lækkert lille setup :GO men pas på ikke og brænd alt af med den lampe , akvariet er jo ikke så dybt.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Nicki Henriksen skrev:Ser godt ud :GO

Kan møblet godt holde til det i længden?
Tak, tror godt det kan blive godt på et tidspunkt..

Angående møbel: det håber jeg da. Møblet har en midterplade indeni, så der er altså 2 rum, så der skulle gerne være nok fordeling af vægt. Kæresten og jeg har da stået ovenpå begge to og hoppet. Det skulle gerne være langt over 100+ kg vand, sten og selve akvarie. :D
Mic4700 skrev:Lækkert lille setup :GO men pas på ikke og brænd alt af med den lampe , akvariet er jo ikke så dybt.
Tak - og helt sikkert en tanke der har været snakket om herhjemme. Havde også gerne købt en 120/130w istedet, men det var nu engang det der var på brugmarkedet der. Så jeg håber på at de maksimale h25/b30 er roligt nok. Men måske skal jeg gå endnu lavere?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Great succes! (Tror jeg) første grønlige alge spottet her til aften på højeste punkt. - næsten 12 dage fra start.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Nå - to uger henne. Brunalgerne ejer alle stenene. Vi har en brun/rød tank. Virker en smule overdrevet i forhold til mange andres mængder.
20161016_165546.jpg
I dag er der blevet testet for første gang, og det giver ingen mening. :D tallene var:

Salinitet : 1.025 (yay..)
Temp. : 25,6
PH: 8
Nitrit : 0 (huh?)
Ammoniak : 0 - 0,15
Nitrat : 50

Salifert hele banden. 14 dage siden start.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Nå, en lille update til mit kommende selv og et par tanker (=indirekte spørgsmål, hvis I tilfældigvis har input. :) ) omkring det næste stykke tid.

Akvariet kører, der har været (og er stadig) overtaget af brunalger, og toppen har også fin grøn behåring. Værdierne er stadig ok (ingen målbar nitrit, 0-0,15 ammoniak), og Nitrat faldt hurtigt til målt 25 og herefter tættere på 10. Vandet er krystalklart.

- CUC har nu haft deres første uge i akvariet. Og her starter nogle meget spændende dage, efterfulgt af en masse research om adfærd. Vi er måske liiiige lidt for sensible herhjemme, men målet er at de alle skal have det godt, så da den første sandsnegl døde, begyndte nervøsiteten (var allerede 99% inaktiv da den blev lagt i baljen, og rykkede sig stort set ikke udover at vælte sig på ryggen - den anden har det fint)
*var akklimatisering skyld og burde vi også med cuc havde dryppet vores eget vand ned til dem over en længere periode (de fik 3x tilførsel af vand og flød i posen i akvariet)
*hvad f... er normalt for de blå eremitkrebs? Den ene drønede rundt i 3 dage og har siden ligget stille i 4, den anden lå bare stille fra start og har kun flyttet sig få cm og slet ikke de sidste 4-5.

- skummeren (tunze 9001) har nu kørt en 3 ugers tid, men der kommer stadig meget vand op i koppen istedet for kun skum. Jeg har nu skruet den langt ned og afventer.

- vandskift? alle har forskellige holdninger, så lige nu får baljen bare lov til at køre med det vand det har.

- jeg tror returpumpen skal erstattes, en jebao 2000/3000 eller en tunze silence med 2400 eller 3000l er på ønskelisten lige nu.

Afsluttende kommentar: dannebrogsrejen er awesome! "Danni" har efterladt en tro spøgelseskopi af sig selv til os her i morges, så jeg regner med mere aktivitet fra hans side når han har hærdet sin krop igen. ;)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Nå, lille update til mig selv:

2+ måneder henne. Lige nu går det ok, og det er verdens bedste ting at komme hjem til og sidde at glo på i et par timer.

2x klovne har gjort deres indtog i lørdags
3x koraller (Kenyatræ, hvad vi tror er en Euphylia Divisa i grøn/lilla og en Xenia af en af arterne)
1x Valenciennea sexguttata som er hamrende underholdende (og kærestens favorit, Sandie !)
1x Dannebrogsreje (lige nu min favorit, Danni ! )
3x Turbosnegle, 1x sandsnegl (måske, har ikke set den i et par uger), 3x eremit (2x rød, 1x blå)

Vi skal vist lige øve os i at fodre lidt mindre, da Nitrat lige har lavet et stort peak. Det lader til at være den fejl de fleste laver i starten (?).

Næste skridt er: aner det virkelig ikke. Købe Mg/Ca testsæt? Blive 100% sikker på korallernes behov. Lige nu er vi faktisk lidt lost, da de fleste begynderguides stopper her omkring. ;)

Det ser i hvert fald sådan her ud nu:
20161114_210502.jpg
20161114_210402.jpg
20161114_205958.jpg
20161112_133335.jpg

Gode råd om næste skridt, spottede fejl og andre observationer er meget velkomne!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Carsten »

Valget af en Valenciennea sexguttata vil jeg ikke sige er det bedste valg I kunne have gjort. Hvis du ikke kan få den til at tage frostfoder, så vil den dø af sult. Der er simpelthen ikke foder nok i bunden som den kan leve af.
Prøv at fodre den med frosne artemia, som du sprøjter langsom ud foran den. Brug en ren/ny køkken pippette til forsøget


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Carsten skrev:Valget af en Valenciennea sexguttata vil jeg ikke sige er det bedste valg I kunne have gjort. Hvis du ikke kan få den til at tage frostfoder, så vil den dø af sult. Der er simpelthen ikke foder nok i bunden som den kan leve af.
Prøv at fodre den med frosne artemia, som du sprøjter langsom ud foran den. Brug en ren/ny køkken pippette til forsøget
Rigtig godt indspark, tak. Selvom man selvfølgelig hellere vil have bekræftet at alt man gør er rigtigt, så er det jo vejen til at redde det. Købet var faktisk et godt eksempel på, hvordan fremtidige køb ikke skal foregå. Et ønske om en algespisende fisk, der desværre ikke var flere tilbage af blev erstattet med denne. Vejledningen fra stedet gik i stedet på Valenciennea sexguttata, hvilket vi så burde have undersøgt bedre - og også gør fremadrettet. Så det er en god lærdom.

Det vi har gjort, er i stedet at ile ned til troværdig rådgivning. Her blev der også peget i den retning, og vi fodrer 2x om dagen med pellets, som hun spiser gladeligt. Der holdes meget øje med hendes "vægt", så et forsøg med frostfoder giver nok rigtig god mening - omend hun lader til at trives for nu.


jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 5. apr 2012 16:45
11
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af jimmi814 »

Har du fået skiftet retur pumpen? :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Njaa.. den har været på og af igen og brugt til vandskift. Dvs. der er købt en. Noget specielt du tænker på da?


jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 5. apr 2012 16:45
11
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af jimmi814 »

Bare om den er mere stille end den der sidder i originalt?
For Sys godt nok den larmer. :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

jimmi814 skrev:Bare om den er mere stille end den der sidder i originalt?
For Sys godt nok den larmer. :)
Jeg er absolut ikke ekspert i lyd og larm, men ræsonans og brummen er langt mindre i Tunze. Min standard-pumpe fra IM står eksempelvis ikke på silikonefødderne. Jeg har til gengæld lånt kærestens silikone-muffin-forme, vendt dem på hovedet og placeret toppen/kanten af IM-pumpen på, så den balancerer på uden at ramme siderne. Det tager en del af ræsonansen, jeg har lidt mistænkt samlingen og slangerne for at viderelede en del, så jeg overvejer at smide en minisamling af blødt silikone ind, for at tage yderligere ræsonans der.

Mit problem med at sammenligne lyd fra pumper er, at setuppet skal slukkes, skiftes og derefter tændes igen. Dvs. ændringen er svær at høre præcist, da der naturligvis vil være stilhed i mellem. Så jeg skal nok høre det over en længere periode - især oplevelsen når man træder ind i rummet om morgenen fra komplet stilhed i soveværelset til kæmpe forskel i akvarerum (stue). Men af hvad jeg har kunne høre, er larmen i tunzes ikke nær så påtrængende, og jeg hører i højere grad min skummer. Så det skal nok gøre en stor forskel.


jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 5. apr 2012 16:45
11
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af jimmi814 »

Mange tak for det gode svar.
Jeg vil se om jeg kan finde mig en tunze så.
Ellers tror jeg sgu det ender i skilsmisse. :D


Newbie
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: tors 5. maj 2016 17:53
7
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Newbie »

Er du mon stadig glad for baljen? Overvejer den kraftigt selv nemlig :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Hej
Havde ikke lige set dit spørgsmål - men ja, meget!

Jeg kan dog godt mærke jeg er helt ny, så der er nogle fejl henad vejen, der gør at jeg stadig ikke er på 0 i nitrat. Senest måling her var ca. 3,5. Det er selvfølgelig ikke akvariets skyld, men hvis du som mig er ny er den eneste betænkelighed størrelsen. Det kræver trods alt tålmodighed når man laver en del begynderfejl.

Men jeg synes det fungerer godt. Der er nok plads til mig, kan være kreativ nok i placering af sten/koral. Jeg har senest købt en custom caddy hjem til filter, så jeg har lidt flere muligheder fremadrettet.

Men skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål, evt. bare PM så får jeg en mail (går jeg ud fra. ;) ... )


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Marco R »

tim_rn skrev:Jeg kan dog godt mærke jeg er helt ny, så der er nogle fejl henad vejen, der gør at jeg stadig ikke er på 0 i nitrat. Senest måling her var ca. 3,5.
Hej Tim,

Du skal ikke gå efter at få 0 i NO3. Jeg vil sige, at den er perfekt, da man ca. går efter 2-5 i NO3 :happy:
tim_rn skrev:Men skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål, evt. bare PM så får jeg en mail (går jeg ud fra. ;) ... )
Nej det behøver man ikke. Du skal trykke på "Overvåg emne" nederst i din tråd, og så får du automatisk en mail, hver gang at der bliver skrevet i din tråd :happy:


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Marco R skrev:
tim_rn skrev:Jeg kan dog godt mærke jeg er helt ny, så der er nogle fejl henad vejen, der gør at jeg stadig ikke er på 0 i nitrat. Senest måling her var ca. 3,5.
Hej Tim,

Du skal ikke gå efter at få 0 i NO3. Jeg vil sige, at den er perfekt, da man ca. går efter 2-5 i NO3 :happy:
tim_rn skrev:Men skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål, evt. bare PM så får jeg en mail (går jeg ud fra. ;) ... )
Nej det behøver man ikke. Du skal trykke på "Overvåg emne" nederst i din tråd, og så får du automatisk en mail, hver gang at der bliver skrevet i din tråd :happy:
Spændende med No3 tilgangen - fik lige læst på en del forskellige tråde og udgivelser. Det skal helt sikekrt nærlæses, for især til mit som nok ikke vil have meget mere end lidt test sps og så hovedsageligt soft/lps og måske begive mig ud i den spændende zoa verden, så kan jeg godt se de 0 eller 0.2 kan være spild af tid og måske ikke gavnligt.

Tusinde tak!

Og forresten, nu fik jeg lige læst din tråd igennem også. Håber der snart er overskud til en update, det ser virkelig godt ud - og er vild med diversiteten, nogle helt andre detaljer end man ser i mange andre akvarier. Håber det kører endnu!


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af Marco R »

tim_rn skrev:
Marco R skrev:
tim_rn skrev:Jeg kan dog godt mærke jeg er helt ny, så der er nogle fejl henad vejen, der gør at jeg stadig ikke er på 0 i nitrat. Senest måling her var ca. 3,5.
Hej Tim,

Du skal ikke gå efter at få 0 i NO3. Jeg vil sige, at den er perfekt, da man ca. går efter 2-5 i NO3 :happy:
tim_rn skrev:Men skriv endelig hvis du har nogle spørgsmål, evt. bare PM så får jeg en mail (går jeg ud fra. ;) ... )
Nej det behøver man ikke. Du skal trykke på "Overvåg emne" nederst i din tråd, og så får du automatisk en mail, hver gang at der bliver skrevet i din tråd :happy:
Spændende med No3 tilgangen - fik lige læst på en del forskellige tråde og udgivelser. Det skal helt sikekrt nærlæses, for især til mit som nok ikke vil have meget mere end lidt test sps og så hovedsageligt soft/lps og måske begive mig ud i den spændende zoa verden, så kan jeg godt se de 0 eller 0.2 kan være spild af tid og måske ikke gavnligt.

Tusinde tak!

Og forresten, nu fik jeg lige læst din tråd igennem også. Håber der snart er overskud til en update, det ser virkelig godt ud - og er vild med diversiteten, nogle helt andre detaljer end man ser i mange andre akvarier. Håber det kører endnu!
Hej Tim,

Velbekomme, glad for at kunne hjælpe :happy:

Tusind tak for de rosende ord! :oops: Men det hele væltede, og der skulle ske noget nyt, ellers ville jeg trække stikket ud og stoppe helt eller holde en pause. Jeg valgte, at der måtte ske noget nyt, og da jeg begyndte at forberede salg af mine fisk, så røg min skummer-pumpe, så de blev hurtigt solgt til nogle meget fine priser, men det vigtigste er, at de har fået nogle gode hjem. Akvariet er helt tømt, og mine Atoll-søjler og snegle står i en af de der blå tønder med varmelegeme og en Tunze 6040. Jeg satte mit akvarie til salg, men der var kun en, som var interesseret, men måtte melde fra af personlige årsager. Så efter mange overvejelser og flere gange målinger frem og tilbage. Valgte jeg at beholde mit akvarie. Det sjove er så, at der var flere, som var interesseret bagefter, men sådan er det jo altid :hehe: Akvariet og bordet bliver lavet om/modificeret lidt, som jeg har tegnet/designet det til. Så jeg er fuldt i gang med nye skitser/tegninger, hvordan det skal laves om. Så der er blevet købt lidt nyt udstyr og andre småting. Men mere om det i nærmere fremtid hvor jeg nok skal love at opdatere min tråd :happy:


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Mit første forsøg: Innovative Marine 30L (113 liter)

Indlæg af tim_rn »

Nå, som jeg altid siger/skriver, så er det jo rart med opdateringer i trådene, hvad end problemerne løste sig eller ikke gjorde. Jeg har selv aft 2 problemtråde kørende, da jeg var ude og skide.

Carsten fra Decocean har været en kæmpe hjælp, og jeg har de sidste par måneder klaret mig på egen hånd for en gangs skyld. Et 100% vandskifte med Carstens vand satte gang i en længere periode med problemløsningslyst, og noget har vandskiftet da også gjort.

Jeg har været igennem stort set ingen alger men døde koraller (opløser sig selv) af selv de letteste slags. Eneste overlevende fra start er Kenyatræ.

Det har set sådan her ud:
IMG_0007.JPG
IMG_0004.JPG
Blev til kun grønne alger efter en måned og 100% vandskifte:
IMG_0016.JPG
IMG_0017.JPG
Til det nyeste billede, og sådan som det har set ud et par uger nu. (3-4)
20170913_170948.jpg
Stort set alt har overlevet de seneste par måneder. Hver gang jeg har været ved at lave den her opdatering er der sket nogle småting, som gjorde at jeg blev nervøs. Ikke noget vildt, men selvom det nu er 1 år med det her akvarie er jeg ikke mere koral-rutineret end de fleste med 2-3 måneder. Jeg skal liiiige lære døgnrytmen for en euphyllia, en sheddingperiode for mine læderkoraller, hvorfor grønt græs kan blive pissed og alle de små ting.

Er stadig ikke helt sikker på hvad der er sket gennem det sidste år, men alt virker stabilt nu (selvfølgelig kom der lige ekstra prøvelse da alle algerne døde og po4 steg). Men det går. (7-9-13). Ting overlever, ingen fisk er døde i processen, jeg er blevet klogere.

En lille opfordring til jer med mange år på bagen. Husk lige at nyd de små ting som første gang læderkorallen stikker igennem sit shed, når det grønne græs har vokset 2-3 nye mini-græsstrå frem og når euphylliaen bare står som en klump. Det er ganske vist ikke så svært, men hold nu kæft hvor er det rart!

God aften derude.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"