"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dosserings pumpe, men hvilken.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af thni »

StarF skrev:
thni skrev:Jeg har både kørt jebao og ghl. Ghl er lidt bedre software mæssigt, men pumperne samt slanger er identiske. Har selv bytte et pumpehoved fra jebao til ghl uden problemer :) nu har jeg kørt med jebao et års tid, og den er ligeså præcis som ghl. Før i tiden ville jeg aldrig vælge en billig doserings pumpe, men jeg syntes nu den er helt fin den jebao :)
At den fysiske hardware er ens, overrasker mig som sådan ikke. En del af prisen på dette er jo også prisen på softwaren, det er heller ikke gratis at lave. GHL`S enhed kan også kobles til mixere, kan programeres til at tømme slangerne efter dosering, skifte vand, osv. Jeg er ikke lige klar over hvor mange features der er i jebao, men deres retur pumper er jo ganske fine, så doseren er sikkert også fin til prisen :)

Pacific Sun er for mig et godt tegn på at pris og kvalitet altså hænger sammen. min Kore doser, var ikke noget at råbe hurra for, den dosede ikke altid lige præcist, og softwaren var elendig, og den mistede nogle sekunder pr dag, så det betød efter et par uger var tiden helt forkert, og den er jo noget dyrer end Jebao.
Mvh Thomas
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af martinknorr »

Han$en skrev:
martinknorr skrev:Jeg har en jebao og har endnu ikke haft problemer med den. Rimelig simpel at indstille og har ikke en masse software jeg aldrig kommer til at bruge.
Kan dog sagtens forestille mig at bruge en af de andre mærker.
En del bruger jo jebao returpumper og cirkulationspumper og er rigtig glade for dem. Så hvorfor skulle doseringspumpen være af ringere kvalitet?
Jeg tænker nogen gange at vi er ret smalsporet i vores tilgang til ny teknik/mærker, mig selv inkluderet. Man holder selvfølgelig ved det man ved virker. Men i forhold til konkurrence parameter og pris så er det ikke fremmende hvis vi gladeligt betaler 4 gange så meget for en doseringspumpe fordi den er af et bestemt mærke, fremfor den lidt mindre anerkendte der måske har samme kvalitet.
Jeg er skam enig :happy:

Selv har jeg mig blot en personlig regl, grundet erfaring og efter at have været mange mange forskellige igennem.

Skummer og returpumpe bliver aldrig andet igen, end Royal Exclusive. Det er svine dyrt, men det er på ingen måde heller uden grund :happy:

Resten er jeg for sådan ligeglad med hvad hedder og evt koster, hvis blot produktet er sin pris værd, og kan levere varen.
Nu bruger jeg ikke selv doseringsmaskine, men med mulighederne på markedet ville en GHL ikke falde i min indkøbskurv af den simple årsag at prisen simpelthen er så meget højere end tilsvarende.

Kan da godt være deres pumper måske holder lidt længere, det skal jeg ikke kunne sige. Men så ville jeg hellere købe en Jebao, og evt have en udskiftningspumpe liggende klar.
At en Jebao kan gå amok og overfylde er en åben mulighed for fejl - Sandt. Men det kan en GHL altså også, og Grotech..

Alt kan fejle.

Dog, hvis man hopper ind på specielt Nano-Reef.com el. Reefcentral er der et utal af positive mennesker der sidder med blandt andet Jebao dosering og er glade for dem.

Selv har jeg et par Jebao RW-8 og de gør det sgu egentlig ganske fint. Flytter godt med vand, ok bredde flow (langt bredere mønster end Tunze Nanostream) hvilket er vigtigst for mig, og op til 70% intensivitet er støjen minimal.

Jeg er enig i at mange her hjemme er mærke-liderlige - Men det skal der også være plads til!
Sålænge mulighederne blot er åbne for flere valg og pris grupper, så er jeg glad :happy:
Lige præcis min pointe :biggrin:

Selvfølgelig skal der være plads til mærke liderlighed. Erfaring gør jo også at man enten har svært ved at købe et andet mærke eller man aldrig kommer til at købe et mærke igen. Man holder jo ved det man har gode erfaringer med, i hvert fald indtil andet er bevist :hehe:

Du vil helt sikkert se mig stemme Jebao ned hvis den vælger at crashe, men mon ikke det ville gøre sig gældende for et dyrer mærke hvis den gjorde det samme. Måske min forståelse endda vil være mindre med den dyrer maskine :shout:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af PoulD »

martinknorr skrev: . . . . mærke liderlighed. . . . .
Ordet findes formentlig ikke i retskrivningsordbogen, men for at undgå misfortolkning ville jeg nu alligevel skrive det sammentrukket, mærkeliderlighed :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af martinknorr »

PoulD skrev:
martinknorr skrev: . . . . mærke liderlighed. . . . .
Ordet findes formentlig ikke i retskrivningsordbogen, men for at undgå misfortolkning ville jeg nu alligevel skrive det sammentrukket, mærkeliderlighed :hehe:
:beer:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af Nicki Henriksen »

PoulD er også sammetrukket :)

Kan I mærke liderlighed :T


Jeg havde også prøvet en Jebao
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af crazy seahorse »

Mic4700 skrev:
Jones skrev:Jeg har altid brugt Grotech tec III. De koster ikke ret meget brugt og kører bare som et gammelt MY tog. Peder Revnørd brugte også Grotech og Jesper ØH har også kørt med sådan en i flere år. Begge med stor succes. Jeg stemmer på Grotech.
Enig :GO , Jeg kører også med Grotech Tec3 , super lækker og stabil maskine , jeg ville Aldrig satse ved og køre med de mindre stabile F.eks jebao , det holder jeg for meget af mine koraller til og ville gamble med , det et af de steder man ikke skal spare nogle få hundrede kroner syntes jeg , tænk hvis det gik galt , men endnu engang , man får hvad man betaler for , nogle kan lide spændingen ved og satse og andre går den sikre vej.
Jeg slutter mig til koret her.
Har selv en Grotech Tec3 og brugte den uden problemer da jeg regulerede med væsker. Nem at programmere for en teknik klovn som mig.
Man væger antal ml/døgn og antal gange den skal dossere og så udregner den resten selv. Sørger også for, at væsker ikke tilsættes samtidig (mener at der er min 5 min mellem hver dossering)
Eneste problem jeg havde med den, var OD i mit skab som følge af en slange der blev skudt af.
Væsken var krystalliseret i slangen og så skød maskinen den af - men det kan man næppe bebrejde maskinen for.
Skulle jeg købe en i dag, ville jeg vælge den igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Dosserings pumpe, men hvilken.

Indlæg af Han$en »

martinknorr skrev:
Han$en skrev:
martinknorr skrev:
Lige præcis min pointe :biggrin:

Selvfølgelig skal der være plads til mærke liderlighed. Erfaring gør jo også at man enten har svært ved at købe et andet mærke eller man aldrig kommer til at købe et mærke igen. Man holder jo ved det man har gode erfaringer med, i hvert fald indtil andet er bevist :hehe:

Du vil helt sikkert se mig stemme Jebao ned hvis den vælger at crashe, men mon ikke det ville gøre sig gældende for et dyrer mærke hvis den gjorde det samme. Måske min forståelse endda vil være mindre med den dyrer maskine :shout:
Ja jeg gider fx ikke rigtigt købe Tunze streampumper medmindre de er meget billige :dizzy: :hehe:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"