"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af nbd »

I sommerferien var vi knapt 6 uger i Australien. To af ugerne brugte vi på at køre fra Pearth op langs kysten til Coral Bay ved Ningaloo Reef og tilbage igen. En tur på 2.500 km. med afstikkere til nationalparker. Australiens vestkyst er et spændende men også meget øde område. Man kunne snildt køre 100 km. uden at se et eneste hus.

Man kan indvende, at sommerferien er en dum årstid at rejse til Australien i fordi det er vinter. Men Australien er et KÆMPE land. Sydpå havde vi mellem 13 og 20 grader, mens vi i Darwin og Kakadu National Park havde 33 grader. Faktisk er Kakadu for varm at være i, bortset fra om vinteren, hvis man har ambitioner om vandreture.

Vi tilbragte et par dage i Coral Bay, som er en lille flække ved Ningaloo Reef. Byen har ca. 200 beboere, men i højsæsonen bor der 2.000. Vi var der i højsæsonen, nemlig skolernes 'vinterferie'.

Ningaloo Reef er fantastisk fordi revet ligger få meter ude fra strandkanten. På billedet nedenunder ser man de mørke områder - det er koraller :y

Billede

Revet ligger i det Indiske Ocean. Stranden er meget børnevenlig, med sand ud til korallerne. Man vader bare ud og møder bl.a. Picassoaftrækkere, dragefisk, damsler, rokker og Zanklider. De store bølger brydes langt ude ved det ydre rev, inde ved stranden er der kun tidevandsstrøm, som til gengæld er stærk. Vi lærte af de lokale, at man vader ud og lader sig drive 500 meter med strømmen til man strander inde i bugten. Så går man op og tilbage til udgangspunktet og tager en tur mere.

Vandet var KOLDT, kun 22-23 grader, så våddragt var et must.

Billederne er taget med et Sony RX 100 ll med et Meikon undervandshus. Der er hverken justeret for hvidbalance eller manipuleret på nogen måde - så får I den 'ægte' vare :wink:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

På revet var der rigtig mange Montipora. Og de var kæpestore! Flere var mandshøje :y
Billede

Den måske største oplevelse var at snorkle med Manta rays, eller djævelrokker. Vi fulgte bl.a. én med et vingefang på 4,3 meter :W
Billede

Djævelrokkerne er der kun i en begrænset periode. Tilsvarende med hvalhajerne, som også er et tiløbsstykke at snorkle sammen med. Sæsonen var ved at være slut da vi var der :G
Til gengæld så vi en dygong (søko) på tæt hold, selv om vandtemperaturen var lav (de trækker nordpå om vinteren)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af PoulD »

Endelig :-) Fede billeder Niels. Udsagnet "så får I den 'ægte' vare" er jeg dog uenig i. Justering af hvidbalance m.v. har netop det formål, at give den ægte og naturlige fremvisning.

Jeg ved jo du har billederne i raw og jeg synes det er er en skam du ikke har behandlet billederne. Tag f.eks. bare dit billede af Manta'en og sammenlign det medresultatet i Erin's tutorial her: http://www.backscatter.com/learn/articl ... php?ID=154" onclick="window.open(this.href);return false; (tutorial er for Lightroom, men principperne er de samme også for andre raw editors)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af Carsten »

Den grå fisk i billede nr 3 hvad er det for en?
Det lyder som et spændende sted, desværre ligger det bare så pokkers langt væk


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af MoG »

Lyder som en spændende tur!
Super fedt med nogle billeder ... Kom endelig med flere! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af nbd »

@Poul: jeg har forsøgt mig frem i Lightroom, men jeg synes farverne er svære at styre. Her er resultatet af mine forsøg:
Billede

Billede

Et par andre fotos, hvor jeg har justeret på hvidbalancen:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

@Carsten: Jeg ved ikke hvilken fisk den grå er. Dværgbars måske...?


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af Nicki Henriksen »

Fedt du smider lidt op her :)

Og godt med noget tekst til også :GO


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af Mic4700 »

Super lækker serie af billeder :y Tak for det , desværre ligner det et Rev der har det hårdt syntes jeg , til trods for der ikke ser ud til og være mange turister , klimaet/El nino er nok synderen her.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af Carsten »

Den fisk på 3 billede som jeg spurgte til, hedder Scolopsis bilineata


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Ningaloo Reef - vinterbilleder fra Australien

Indlæg af nbd »

Tak Carsten - du har jo ret :beer:


Besvar

Tilbage til "Billeder"