"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Snowberry reef

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Hej

Så er det blevet min tur til at fortælle lidt om mit setup.

Jeg har haft fisk i mange år, men primært ferskvand, de sidste 10år med discus i et 530 liters Effectline.

Sidste sommer købte jeg et brugt RSM 130, som hurtigt kom op at køre med et par klovne, en seksstribet, en chromis, lidt LPS og SPS. RSM130 kommer i øvrigt snart til salg, da der er grænser for hvor mange akvarier konen har lyst til at have i huset.

I løbet af efteråret fik jeg afviklet mit Discus setup og solgt mine F1 unger af VF red curua discus. Tanken var sætte en sump i mit gamle setup, havde sågar også kigget på LED til Effectline lampen. Lykken var så at der kom et 530 liter Mark II til salg med sump, så det blev fragtet ned fra Hjørring og det "gamle" ferskvandsakvarium blev hurtigt solgt via DBA. Det havde aldrig været en super god idé at bygge en sump ind i det Effektline kabinet jeg havde. Så er godt tilfreds med mit valg.

Jeg købte LS brugt som havde været i drift i mange år, så alt i alt tog min algefase et par uger.

Jeg vil løbende opdatere det her indlæg, da jeg ved at jeg aldrig får det postet hvis jeg skal blive helt færdigt med det på en gang.

Teknik:

Akvastabil 530 markII
2 stk CoralCare gen 1
Nyos Quantum 220 skummer
Gyre 150
GHL Profilux 3 Ex
Doseringspumpe VSV og Magnesium.
Fosfat reaktor
UV -filter
Deltec Kalk reaktor (kører ikke pt)




Fiskelisten er (opdateret 5. januar 2017):
Paracanthurus hepatus
Acanthurus leucosternon
Zebrasoma xanthurum
Zebrasoma flavescens
Amphiprion ocellaris 2 stk
Chromis viridis 3 stk
Chrysiptera hemicyanea 1 stk
Halichoeres chrysus
Hemicoris Chloropterus
Pterapogon kauderni


Inverts
Lysmata amboinensis (dannebro reje) 1 stk
Astropecten polyacanthus (sandsøstjerne)


Korallisten følger:
Da der gerne skal en del flere SPS og LPS'ere i over de kommende måneder.

Billede under opstart:
IMG_20150309_165734[1].jpg
Setup med stensøjler:
IMG_20150429_194654[1].jpg
IMG_20150429_194617[1].jpg
Min lilla kirurg og den ene ildhale:
IMG_20150315_203641[1].jpg
Kommentar modtages gerne :crybaby:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af MortenL søn 8. mar 2020 12:39, rettet i alt 12 gange.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Snowberry Reef: 530 liters Mark II

Indlæg af Mic4700 »

Flot setup du har fået bygget , perfekt højde på dine søjler. :GO


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Snowberry Reef: 530 liters Mark II

Indlæg af nielsk »

Var det dig som købte Esbens pyramider. Det ser super godt ud!


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Snowberry Reef: 530 liters Mark II

Indlæg af MortenL »

Hej Niels, ja, det er de fisk Esben havde til salg. Jeg tog dem alle hvilket var super fedt. De kom lidt tidligt i akvariet, men alt er gået godt, indtil nu.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Højt Kalcium indhold

Indlæg af MortenL »

cccc


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Højt Kalcium indhold

Indlæg af MortenL »

Jeg har i længere tid målt et højt Kalcium niveau i mit akvarium. Det ligger på 577 ppm sidst jeg målte i løbet af ugen og har ligget højt hen over sommeren også. Jeg har ikke været så bange for det da jeg troede på mit refraktometer. Kalcium er målt med Hanna instrument og er efterprøvet med en kendt opløsning at Red Sea pro salt.

Her på det sidste har jeg forsøgt at finde en grund, og har været inde over om min salinitet var alt for høj, den var målt 1,025 og har lagt fast siden opstart i marts. Koraller vokser og fiskene har det også godt, ud over et udbrud af pletter før sommerferien. Da mine koraller ser godt ud, har jeg ikke hældt så meget til at min salinitet skulle være højere end målt.

Her til aften har jeg så målt Mg og den ligger på 1200 ppm, ud over dette har jeg checket mit refraktometer med en kendt salt opløsning. Så nu ved jeg at det passer.

Min alkalinitet dKH har ligget for lavt omkring 5-6 stykker og derfor har jeg gerne ville starte op på noget Balling for at få KH'en op.

Jeg er dog noget i tvivl om hvorfor jeg har så højt Kalcium, jeg bruger Red Sea pro salt, som godt nok har et højt indhold, men ikke så højt.

Kommer det fra bundlaget som er fra Natures Ocean, Dry Substrates, Aragonite Sand #1. Bundlagget er hældt i akvariumet i maj måned.

pH ligger på 8.1 om aftenen og falder over natten til 7.8.

Hvis det kommer fra bundlaget, så skal der vel bare skiftes noget vand over tid. Men hvordan undgår jeg at det ikke bare stiger og stiger. :devilish:

Skal jeg hæve KH og Mg med balling eller vente til Kalcium er på plads?


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af PederP »

Bruger du osmosevand?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af MortenL »

Ja, jeg bruger RO vand, har dog ikke et harpiks filter på endnu, men det filter burde vel heller ikke gøre den større forskel når vi snakker Kalcium.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af PederP »

Næh. Hvis du ikke får kieselalger, så er der i mine øjne ingen grund til harpiks.

Ja. Begynd at dosere kh og Mg til de er på plads.
Der er også, så vidt jeg ved, noget samspil både i testsættet og vandkemien, så din Ca test kan ændre sig når de andre kommer på plads.

Flot balje ellers :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville hæve Kh. En Kh på 5 - 6 er ret lav.
De gange jeg har haft en lav Kh og en høj Ca, har det hjulpet ret hurtigt når Kh blev hævet. Så er Ca derefter faldet til et mere normalt niveau.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af MortenL »

Tak for svar, Jeg går i gang med at få buffered Kh op samt hæve Mg lidt.

Har læst lidt på Aragonite sand, hvilket jo også er en stor kilde til Calcium.

Poster lige lidt flere billeder en af de kommende dage.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Højt Kalcium indhold

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Kalcium er bare et problem om det bliver for lavt :) om man laver en Triton LAB test er den "gul" ret højt op, men bliver meget hurtig "rød" om den kommer under det anbefalet.

"Problemet" er nok mere at både MG og KH er for lavt, og specielt MG er et potentielt problem i nye baljer da der forbruges en meget mere end "normalt".

Jeg ville bestemt ikke stresse da det er roden til alle problemer i denne hobby, og stille og roligt få KH (prio 1 selv on du har høj PH) op, eg samtidig få op MG. MG (om det er en ny balje) kan du med fordel booste op over 1900 (trådalger kan ikke lide dette).

At PH kravler 3 enheder om natten er ikke et problem, men tænk på om din skummer er kraftig nok om det bliver mere, og få gerne din forhandler til at kalibrere hvad en du måler salniteten med da mange fejlmålninger starter her :) (ja den har jeg også gjort).

Bortset fra det kan jeg smadder godt lide hvad du har gjort med pladerne i baljen, smart tænkt til at skabe mere dybte i baljen :) (det skal jeg nok kopiere snart håber jeg)


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Jeg har her til formiddag taget et par billeder af tanken som den ser ud pt.
IMG_6213.JPG
IMG_6214.JPG
IMG_6215.JPG
IMG_6216.JPG
IMG_6224.JPG
IMG_6222.JPG
Akvariebilleder er noget rod da farverne kommer til at se underlige ud, skal nok lige arbejde lidt med det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af thni »

Wauw. Det sku blevet godt !:)


Mvh Thomas
Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af Jesper ØH »

Det har du gjort godt :GO


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Jesper ØH skrev:Det har du gjort godt :GO
Tak, nu mangler jeg bare nogle flere frags, evt fra dig, Jesper ØH, så det fylder lidt mere.

Jeg er selv overrasket over hvor hurtigt det er gået. Kan på det varmeste anbefale at bruge "brugte LS". Jeg er ret overbevist om at det har gjort en kæmpe forskel at alle mine sten var fulde af live fra dag 1. Ved godt at jeg så også har fået alt det dårlige med fra det akvarium hvor stenene kom fra, men sådan er det.

Har de sidste par dage hævet KH og Mg, således jeg snart kan begynde at dosere Balling.
Senest rettet af MortenL tirs 18. aug 2015 10:20, rettet i alt 1 gang.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af PoulD »

Ser rigtigt godt ud :y
Har du mistet nogle af sommerfuglefiskene eller gemmer de sig bare?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

PoulD skrev:Ser rigtigt godt ud :y
Har du mistet nogle af sommerfuglefiskene eller gemmer de sig bare?
Jeg er lidt flow over at sige det, men ja, jeg har mistet to sommerfuglefisk hen over sommerferie. :oops: Det er ikke noget jeg er stolt over.

Jeg havde introduceret en mandarinfisk i maj 2015, som fik pletter meget hurtigt. Jeg havde ikke tilstrækkeligt fokus på om andre fisk fik pletter, og få dage inden jeg stod og skulle på ferie gik det op for mig at den var helt gal.
Jeg fik sat et mindre UV filter på, men over ferien gik to af mine sommerfugle og en klovnfisk desværre til. Da jeg kom hjem fra ferie efter 12 dage, var pletterne væk på resten af fiskene, incl min palet kirurg og den sidste sommerfuglefisk.

Læren er at hvis der ikke er fokus nok på små ændringer, kan det gå rigtigt galt.

Mit UV filter er kun på 11watt hvilket sikkert er for lille, men det var hvad jeg havde liggende fra mine ferskvandsdage lige op til ferien.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af Jesper ØH »

MortenL skrev:
Jesper ØH skrev:Det har du gjort godt :GO
Tak, nu mangler jeg bare nogle flere frags, evt fra dig, Jesper ØH, så det fylder lidt mere.

Jeg er selv overrasket over hvor hurtigt det er gået. Kan på det varmeste anbefale at bruge "brugte LS". Jeg er ret overbevist om at det har gjort en kæmpe forskel at alle mine sten var fulde af live fra dag 1. Ved godt at jeg så også har fået alt det dårlige med fra det akvarium hvor stenene kom fra, men sådan er det.

Har de sidste par dage hævet KH og Mg, således jeg snart kan begynde at dosere Balling.
Du skal være velkommen forbi :GO


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af Tutter »

Der er blevet rigtigt flot. :GO


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Status som Snowberry reef står i dag.
IMG_6233 (2).JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af Carsten »

De sten/plader du har i beggrunden. Hvad er det? Hjemmelavede eller købte?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

De fulgte med akvariet, så jeg købte det brugt her på foraet. Tidligere ejer havde haft baggrunden til at dække hele bagvæggen, men kunne ikke få den ud af akvariet uden at den knækkede i flere stykker. Jeg valgte så at sætte nogle af de store stykker i. På svaret om de er hjemmelavet, ja af tidligere ejer.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Det er tid til en opdatering.

Min balje har nu kørt i 18 mdr. værdierne er kommet godt på plads. Hen over sommeren kæmpede jeg en del med cyano, som fik bunden til at ligner l... :crybaby:
Jeg endte med at køre en omgang Boyd Chem, som har haft en fantastisk effekt.

Siden opstarten har jeg haft fosfat som har svinget lidt rigeligt, hvis det ikke blev holdt i skak af RowaPhos. Mængden af RowaPhos er blevet mindre og mindre, overvejer sågar at slukke for reaktoren, hvis jeg fortsat måler lave værdier uden tilføjelse af RowaPhos. Jeg kører med lidt Vodka og eddike, desuden dosere jeg KH, Ca og Mg. Har også oplevet at behovet for KH stiger, bruger ca. 150ml dagligt af 80g/l KH væske.

Jeg har en brugt kalk reaktor stående på loftet, som nok snart skal tilsluttes, vil dog helst ikke røre ved noget som virker :biggrin:, men tror dog, jeg kan få endnu mere stabilitet med reaktoren. Nogen erfaringer som kan deles?

Billeder følger, men her kommer lige et night shot af min Caulastrea, den er flot og rund i dagslys, men om natten er den for vild.
Caulastrea.jpg
.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Billeder at Snowberry reef

Indlæg af MortenL »

Lige en lille video fra revet taget den anden eftermiddag.

" onclick="window.open(this.href);return false;


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Hjælp: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Hej

Jeg har gennem de sidste par måneder kæmpet med for alt for højt fosfat, måler 0,141 mikrogram med mit Hanna ULR meter ( det viser 47 ppb fosfor).

I første omgang troede jeg det skyldtes at jeg havde stoppet med at bruge RO vand. Det hjalp desværre ikke at gå tilbage til RO vand.
Så har jeg skiftet media i min kalk reaktor, fra HyCarb til ARM som jeg ved mange andre bruger. Det har desværre heller ikke hjulpet.

Senest har jeg kørt en uge med stærkt reduceret foder.

Jeg kører med 2 dl RowaPhos, og det vil bare ikke få talene ned. Er der nogen gode råd. Min koraller begynder desværre at tage skade. Jeg er efterhånden ganske frustreret over situationen.

Mine værdier er

KH: 8.7
Ca: 430
Salinity: 1,025
Nitrat 5 ppm
Fosfat: 0,141

Hvad kan jeg gøre for at komme det her til livs. Kommer det fra bundlaget, eller er der et eller andet jeg overser?

Akvariet har kørt i 2½ år nu.

Hjælp mig venligst, jeg er ved at tabe modet. :G

MVH
Morten L


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af StarF »

Bundlaget, og stenene kan optage po4, så når du begynder at forsøge at sænke po4 så lækker der tilbage i vandet. Den eneste måde at komme igennem det på, er at forsætte med at bruge rowa.

Rowa fungere bedst hvis det er i en reactor.

Måler du fosfat i dit hanevand? jeg vil altid anbefale osmose vand, da værdierne i vandhanen kan skifte.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af nielsk »

Du har sikkert bare været for nærig med vandskifte og rowa i forhold til den foder mængde du har stoppet i.
Skift vand og rowa og indstil dig på dine sten koraller dør. Efter min egen bitre erfaring klarer de ikke sådan en omgang.
Dine bløde burde sagtens kunne klare det


SPS : Stability provides succes
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af Mic4700 »

Mere Osmose , mere Rowaphos , mere Vandskifte , mere Chaetomorpha/Caulerpa. :GO


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp mig: Alt for højt fosfat

Indlæg af MortenL »

Øv, håber det ikke går helt så galt, men må leve med risikoen.

Jeg propper noget mere RowaPhos i phos reaktoren, og skifter en endnu mere vand.

Tak for svarene.

Niels's svar omkring for få vandskift rammer lige ned i mit hjerte, for det er nok desværre spot on. Man lærer mens man lever.

/Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"