"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

Jeg har en flammekejser/ild dværgkejser i mit akvarie. Akvariet er 125 liter og huser foruden den en lille LSD fisk, som passer sig selv. Jeg forventer at tilføje et par klovne til akvariet om en god uges tid.

Nu til det store spørgsmål...

Vil kejseren acceptere klovnene eller vil den vise tænder og jage/bide dem fordi den har etableret et territorium i akvariet? Jeg er af den opfattelse at min flammekejser er en han da den er større end de små individer, der kommer ind med sendingerne i butikkerne. Jeg har dog lige fået den i weekenden, hvorfor jeg ikke ved om den allerede har nået at få ejerfornemmelse over akvariet.

Det skal tilføjes at jeg er meget øm over de klovne, som skal i akvariet, hvorfor der ikke må ske noget med dem.

Jeg ved godt at man ikke kan svare endegyldigt på den enkelte fisks opførsel, men jeg forventer at folk her på vores forum har nogle erfarringer at dele ud af.

Håber på nogle fyldestgørende svar, der kan hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg skal håndtere situationen.
o_O
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Fat_Donnie »

Vil mene du sagtens kan gøre det... Det er mere overfor andre kejsere den vil reagere.

Ellers en smuk fisk!:)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

Har du selv haft den og har tilført fisk uden problemer? Eller som minimum kender nogen der har.

Klovnene er absolut første prioritet i dette akvarie, hvorfor jeg gerne sælger kejseren, hvis erfarne folk vurderer, at det vil være det bedste.
o_O
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af nielsk »

Når du har så lille et akvarie og får så dyre klovne ville jeg fange kejseren op i en spand et døgn eller to mens klovnene etablerer sig
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: tors 10. mar 2011 01:40
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Fat_Donnie »

Jeps, har da en flammekejser selv og har lige tilført klovnfisk uden problemer...
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

Jeg kan sætte den i en akrylbox i sumpen. Det burde jeg nok. Vil bare gerne undgå at skulle have sten op for at fange den, da det giver spikes i værdierne. Men det kan naturligvis være en nødvendighed. Jeg tror at jeg følger dit råd og giver klovnene helt ro til at lande. Og så kan kejseren komme tilbage efter et par dage.
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3761
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jones.

Jeg havde verdens smukkeste flamme i min 1 rumdeler. Den kunne være en satan over for andre fisk.... Også gerne en foxface som var næsten dobbelt størrelse..... Super fisk, men en satan ind i mellem, så jeg ville ikke tage chancen.. Det var én af de sidste fisk der kom i, men da den først "var landet" kunne den få de her beserk anfald........med mindre du har en stor anemone/hammer, eller lignende klovnefiskene kan søge helle i, så ville jeg slet ikke sætte dem sammen.... :dizzy:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

Hej Charlie.

Fandens også. Det var da en kedelig udmelding, men hellere nu end at jeg står med håret i postkassen når uheldet er ude. Jeg har en stor hammer, som de kan bo i, HVIS de overhovedet går i den.

Kejseren er jo SÅ smuk og lyser virkelig op i akvariet. Mere end nogen anden fisk jeg nogensinde har haft. Men jeg får tics og nervøse trækninger bare ved tanken om at den spasser ud på en lille klovn.

Inderst inde ved jeg jo godt at den eneste måde at sikre mig 100% er ved, at sælge kejseren :( Den har ikke rørt en eneste koral og min søn på 3 er helt forelsket i den og kalder den "min (hans) fisk".

Nå, men jeg kan jo godt se hvad det peger i retning af.....

Jeg KUNNE jo også købe en stor bubbletip så de har et sikkert hjem, tilvænne dem med anemonen og dermed sikre mig at de pr instinkt søger ly i den, hvis de føler sig truet. Kejseren kan så få et par dages ophold i sumpen indtil klovne og anemone har "sat sig".

Så er der bare det med anemoner og pumper. Min sidste bubbletip endte i en pumpe. Jeg har Vortech mp10QD og har derfor mulighed for at sætte et lille skum net rundt om pumpen så anemoner og andre ting ikke kan blive suget ind. Men det tager også noget af ydeevnen.
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3761
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af charlie saltvand »

Ja det er noget af et dillema.... Som så meget andet i vores sjove og udfordrende hobby.....
Bare fordi den flamme jeg havde var en spasser, er det jo ikke ens betydende med at alle er det......
Du kunne jo også købe én flamme mere og sætte ned samtidigt med klovnene... :sneaky2: :lipssealed:
Ej, lad heller være med det!!!
Flammen er også, som med din søn, én af mine ynglingsfisk, men jeg bliver nød til at vente til jeg en dag får en fish only balje fyldt med kejsere og sommerfugle fisk. Men SÅ skal den også i :GO

Håber andre kan komme med lidt positiv energi og erfaringer mht. Denne smukke fisk.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

En af mine venner havde en flammekejser, som dræbte to kirurger i et 360 liters akvarie. Jeg tror at det taler for sig selv. Jeg tror at jeg lader fornuften sejre og sælger kejseren. Den spiser ellers alt foder og er bare for lækker. Min kone kom så med det forslag at jeg beholder kejseren og køber et par billige a. ocellaris. Meeeen, det sker så ikke.
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af crazy seahorse »

Min erfaring er, at dværgkejsere kan være barske.
Jeg har en acanthops og den ryger efter alle nye. Så snart de er på samme størrelse, eller mindre, så bliver de jagtet rundt.
Argi derimod, har jeg ikke oplevet noget negativt med. Den er jo heller ikke så stor.
Du kunne måske putte den i sumpen, til klovnene havde fundet sig til rette og så komme den i derefter. Men det er nok et sats.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Jones »

Tak for indspark Erik. Jeg overvejede faktisk at smide dig en PB da du plejer at være mand for et brugbart svar. Jeg ved ikke om jeg har mod på at beholde den selvom den er så flot. Den samme ven som mistede to kirurger til en flammekejser gjorde mig opmærksom på, at flammekejsere ofte er til at få fat på. Klovnene er straks en anden sag, hvorfor det vil være en stor skade, hvis der skete noget med bare en af fiskene. Jeg tænker at kejseren vil være til salg i løbet af de næste par dage. Har lige skrevet med en, der opdrætter klovne og han ville godt turde med denne art, hvis blot jeg er klar med et yngel-net, hvis fiskene skal deles. Men man kan jo aldrig vide sig helt sikker. Og jeg er ikke hjemme hele dagen. Det skal siges at der er tale om små klovne, der ikke er udvokset, hvorfor kejseren vil være noget større end dem.
o_O
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Macdoo »

Jeg havde 2 klovne i mit gamle akvarie.
Jeg købte en lille flamme. Den blev jaget ihjel af klovnene. Ved ikke om det var fordi den lignede en lille klovn. Ville bare fortælle at det også kan gå den anden vej.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Claus Johansen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 11:17
10
Postnummer: 5871 Frørup
Saltvand siden?: 2014

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Claus Johansen »

Hej - det var mig du købte dværgkejseren af.
Den har gået med 2 klovne, samt 2 kirurger og diverse andre fisk.

Den har aldrig jagtet andre fisk - men været rolig og passet sig selv.

Jeg vill ikke tøve med at lade den gå med dine klovne mv

Claus
Med venlig hilsen

Claus Johansen
5871 Frørup
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Flamme kejserens territorium og nye klovne?

Indlæg af Kimkjaer »

Claus Johansen skrev:Hej - det var mig du købte dværgkejseren af.
Den har gået med 2 klovne, samt 2 kirurger og diverse andre fisk.

Den har aldrig jagtet andre fisk - men været rolig og passet sig selv.

Jeg vill ikke tøve med at lade den gå med dine klovne mv

Claus
Problemet opstår vel, idet fisken har været i akvariet som den første, og dermed dannet territorium.
Når så nye fisk, bliver introduceret til dette territorie, vil den naturligvis forsvare det..

Eller var det den første fisk, du tilføjede ?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"