"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilke plager er dette?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Hvilke plager er dette?

Indlæg af kbrodersen »

Mit 60 l akvarie er pludselig blevet invaderet på ingen tid af disse to ting. Hvad er det ?
Med den hastighed det har bredt sig frygter jeg det er en plage.

Please hjælp med id og kur?
2
2
1
1
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Jesper ØH »

Kan ikke rigtig se hvad det er på billede 2. Men billede 2 kunne ligne Acetabularia.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Anden »

Første foto kunne ligne en HALYMENIA macroalge eller en anden type macroalge med det ser ud som om de er fuldt af røde Planarier og det er/kan blive en plage.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Carsten »

Den største plage er de røde planarier. Dem skal der gøres noget ved straks
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Jesper ØH »

Mener selvfølgelig billede 1 ligner Acetabularia. Vil give Carsten ret at billede 2 kunne ligne planarier ?
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af kbrodersen »

Hvad spiser røde planarier og kan gå i 60 l? Jeg kan selvf. starte med at suge dem op jeg kan....

Acetabularia - det kan jeg ikke rigtig finde noget på? De er snart overalt på stenene....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Carsten »

kbrodersen skrev:Hvad spiser røde planarier og kan gå i 60 l? Jeg kan selvf. starte med at suge dem op jeg kan....

Acetabularia - det kan jeg ikke rigtig finde noget på? De er snart overalt på stenene....
Sug de planarier ud som du kan. Og gerne over flere gange. Giv derefter akvariet en behandling med Flatworm exit.
Du kan dog forvente at skulle gennem behandlingen 2 gange. Der plejer altid at være nogle planarier der overlever.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ogemma.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Farven skal du ikke tage dig af den kan variere meget

Algen ligner denne.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... a_sp01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter hvad der står, så plejer de at forsvinde af sig selv igen, efter den første store bølge
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Jesper ØH »

Søg Acetabularia på Google.
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af kbrodersen »

Ja ok Acetabularia er det - og svær at holde - så det er jo godt....Så forsvinder den nok igen.

Planarierne prøver jeg at suge mig ud af i første omgang - så må vi se om det kan gøre det - og ellers flatworm exit - Tak for hjælpen alle 3 :-)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Jesper ØH »

Planarier er gylter fine. Evt seksstribet gylte. Eller en Chelidonura varians.
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af kbrodersen »

Tak Jesper - Må prøve med en meget lille sekstribet hvis ikke den manuelle metode giver nok.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Carsten »

En af biologerne på RUC fortalte mig at han flere gange havde forsøgt med den snegl. Men de er extremt sarte. Og dør meget hurtigt af sult formentlig.
sandsynligt er de så udsultede når de kommer frem til "buffeten" at de ikke kan overleve den
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:En af biologerne på RUC fortalte mig at han flere gange havde forsøgt med den snegl. Men de er extremt sarte. Og dør meget hurtigt af sult formentlig.
sandsynligt er de så udsultede når de kommer frem til "buffeten" at de ikke kan overleve den
Jeg har kun hørt positivt ang Chelidonura varians. Men ja den dør når der ikke er flere planarier. Og meget vigtigt er at man har skumgummi/filter på sine pumper, ellers stryger den en tur gennem pumpen.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af Anden »

kbrodersen skrev:Ja ok Acetabularia er det - og svær at holde - så det er jo godt....Så forsvinder den nok igen.

Planarierne prøver jeg at suge mig ud af i første omgang - så må vi se om det kan gøre det - og ellers flatworm exit - Tak for hjælpen alle 3 :-)

Du kommer til at suge længe og flatworm exit tager heller ik dem alle, så syg og brug kemi men hvis de skal helt væk (også så du kigger dem vidre) må købe en af de mange fisk der tager dem og evt sælge den igen når den er færdig jeg ville forslå en rød scotter blenny eller en flot gylte (kun nogle tager Planarier) men de sidste to der har smittet mig med Planarier havde enten en gul gylte eller en seks stribet gylte og nok Planarier til at jeg fik et par 100 med hjem.

De blue velvet nøgensnegl(Blue Velvet Nudibranch) vil ik være mit første valg da de er dyre og jeg tror ik en er nok.
Billede
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Hvilke plager er dette?

Indlæg af kbrodersen »

Jeg er ikke så vild med kemi hvis det kan undgås. Jeg har derfor suget op i dag og så snart jeg har mulighed for det anskaffer jeg en scooter. Har haft en tidligere og den var jeg glad for. Den kan så komme i mit 260 l. når den er færdig i mit 60 l. Kom til at tænke på det her i morges og besluttede mig for en scooter. Virkelig sjov og sød fisk med personlighed.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"