"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alternativer til SF søges.

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Kimkjaer »

Jeg bruger SF til køb og salg, forhandler tilbud, samt at læse folks akvarie tråde.

Jeg undgår helst at stille spørgsmål her, og bruger i stedet de udenlandske forums (Reef2Reef, Reefcentral m.fl.)

Grunden til jeg ikke spørger her, er fordi der som oftest kommer en dumsmart bemærkning en hypotese eller noget helt tredje..
Finder ej heller Facebook som en troværdig kilde, da det som oftest er nybegyndere, som tror de ved alt.
Det mest hyppige jeg opleveler, er at personerne har fået noget fortalt, uden selv at have oplevet det konkrete problem selv.
Men blot genfortæller noget de måske har fået af vide da de startede, af en som har fået det af vide af en helt tredje.

Jeg er glad for forummet, og ville helt sikkert ikke være det foruden - mine spørgsmål bliver blot stillet andre steder.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Jesper ØH »

Kan også være en del folk ikke syntes SF er så bidragende mere som andre, og derfor deler viden mm på FB, da der ikke er så meget fnidder der ?????


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: Er enig. Problemet er bare at styringen af dette forum, har fået mange folk til helt at undlade siden. Det er tydeligt at se hobbyen er på vej ned af, og har været det de sidste 6-7 år ?.. Så at sprede viden fra de folk der er tilbage ud over 4 facebook grupper og et forum, så kommer det hurtigt til at virke helt dødt.

Om det bare virker sådan, fordi folk er spredt ud over 4 forskellige facebook grupper, og et forum, eller om vi bliver mindre og mindre, kan man jo så kun spå om.
Hvad er det helt konkret du mener med styringen??

En censurering a la akvariesiden/saltvandsiden??
Hvor det mindste bøvs bliver taget fortrydeligt op?
Og hvor den mindste ytring om forhandlere som ikke er med til at
fodre administratoren bliver slettet og personen bandlyst?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

Kimkjaer skrev:Jeg bruger SF til køb og salg, forhandler tilbud, samt at læse folks akvarie tråde.

Jeg undgår helst at stille spørgsmål her, og bruger i stedet de udenlandske forums (Reef2Reef, Reefcentral m.fl.)

Grunden til jeg ikke spørger her, er fordi der som oftest kommer en dumsmart bemærkning en hypotese eller noget helt tredje..
Finder ej heller Facebook som en troværdig kilde, da det som oftest er nybegyndere, som tror de ved alt.
Det mest hyppige jeg opleveler, er at personerne har fået noget fortalt, uden selv at have oplevet det konkrete problem selv.
Men blot genfortæller noget de måske har fået af vide da de startede, af en som har fået det af vide af en helt tredje.

Jeg er glad for forummet, og ville helt sikkert ikke være det foruden - mine spørgsmål bliver blot stillet andre steder.
Er det ikke lidt en dobbelmoralsk holdning?
Du vil gerne suge den viden der er på forum, men ikke selv bidrage med noget.
Og gerne bruge forum til at komme af med ting du ikke længere kan bruge selv.


Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Kimkjaer »

Carsten skrev:
Kimkjaer skrev:Jeg bruger SF til køb og salg, forhandler tilbud, samt at læse folks akvarie tråde.

Jeg undgår helst at stille spørgsmål her, og bruger i stedet de udenlandske forums (Reef2Reef, Reefcentral m.fl.)

Grunden til jeg ikke spørger her, er fordi der som oftest kommer en dumsmart bemærkning en hypotese eller noget helt tredje..
Finder ej heller Facebook som en troværdig kilde, da det som oftest er nybegyndere, som tror de ved alt.
Det mest hyppige jeg opleveler, er at personerne har fået noget fortalt, uden selv at have oplevet det konkrete problem selv.
Men blot genfortæller noget de måske har fået af vide da de startede, af en som har fået det af vide af en helt tredje.

Jeg er glad for forummet, og ville helt sikkert ikke være det foruden - mine spørgsmål bliver blot stillet andre steder.
Er det ikke lidt en dobbelmoralsk holdning?
Du vil gerne suge den viden der er på forum, men ikke selv bidrage med noget.
Og gerne bruge forum til at komme af med ting du ikke længere kan bruge selv.
Jeg vil ikke ytre mig, med mindre jeg er 100% sikker på min sag.
Jeg skriver også svar på forum - HVIS det vel og mærke, er noget jeg ved noget om.. (Personlige erfaringer)

Siger ikke at jeg ikke skriver på forum, jeg sagde bare at jeg ikke stillede spørgsmål.

Jeg både køber og sælger, så det går vel begge veje :T


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev:Kan også være en del folk ikke syntes SF er så bidragende mere som andre, og derfor deler viden mm på FB, da der ikke er så meget fnidder der ?????
problemet med facebook grupper er man jo ikke kan søge i viden på samme måde som et forum.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Jesper ØH »

StarF skrev:
Jesper ØH skrev:Kan også være en del folk ikke syntes SF er så bidragende mere som andre, og derfor deler viden mm på FB, da der ikke er så meget fnidder der ?????
problemet med facebook grupper er man jo ikke kan søge i viden på samme måde som et forum.
Du har helt ret. Men så kan man jo skrive og spørge på FB, da der jo bestemt er nogle dygtige akvarister der, som jo nok er mange som også er på SF. Mange af trådene på SF man kan søge på, skal og kan man jo heller ikke regne med er den rigtige opskrift. Så i min verden er det ikke anderledes end før, jeg vil altid fortrække at finde en eller flere dygtige saltnørder at få hjælp ved, i stedet for at skyde i blinde ved det man søger og læser. Samme som på Google der kan man også finde det svar man ønsker.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev:
StarF skrev:
Jesper ØH skrev:Kan også være en del folk ikke syntes SF er så bidragende mere som andre, og derfor deler viden mm på FB, da der ikke er så meget fnidder der ?????
problemet med facebook grupper er man jo ikke kan søge i viden på samme måde som et forum.
Du har helt ret. Men så kan man jo skrive og spørge på FB, da der jo bestemt er nogle dygtige akvarister der, som jo nok er mange som også er på SF. Mange af trådene på SF man kan søge på, skal og kan man jo heller ikke regne med er den rigtige opskrift. Så i min verden er det ikke anderledes end før, jeg vil altid fortrække at finde en eller flere dygtige saltnørder at få hjælp ved, i stedet for at skyde i blinde ved det man søger og læser. Samme som på Google der kan man også finde det svar man ønsker.
Men bruger man forummet rigtigt, så kan man jo forsætte med at stille og spørge i tråde der omhandler de rigtige emner, og på den måde bliver alt viden samlet et sted. Begge medier har fordele og ulemper, jeg syntes bare ikke facebook egner sig så skide godt til det.


Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Kimkjaer »

Jesper ØH skrev:
StarF skrev:
Jesper ØH skrev:Kan også være en del folk ikke syntes SF er så bidragende mere som andre, og derfor deler viden mm på FB, da der ikke er så meget fnidder der ?????
problemet med facebook grupper er man jo ikke kan søge i viden på samme måde som et forum.
Du har helt ret. Men så kan man jo skrive og spørge på FB, da der jo bestemt er nogle dygtige akvarister der, som jo nok er mange som også er på SF. Mange af trådene på SF man kan søge på, skal og kan man jo heller ikke regne med er den rigtige opskrift. Så i min verden er det ikke anderledes end før, jeg vil altid fortrække at finde en eller flere dygtige saltnørder at få hjælp ved, i stedet for at skyde i blinde ved det man søger og læser. Samme som på Google der kan man også finde det svar man ønsker.
Helt præcis, hvilket jeg også gør meget brug af.
Har fundet en gruppe mennesker, som jeg ved har styr på tingene, og der her henter jeg mange informationer.
Hvis så de ikke har et svar, høre jeg på diverse forums.


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af apfolmer »

Carsten skrev:
StarF skrev: Er enig. Problemet er bare at styringen af dette forum, har fået mange folk til helt at undlade siden. Det er tydeligt at se hobbyen er på vej ned af, og har været det de sidste 6-7 år ?.. Så at sprede viden fra de folk der er tilbage ud over 4 facebook grupper og et forum, så kommer det hurtigt til at virke helt dødt.

Om det bare virker sådan, fordi folk er spredt ud over 4 forskellige facebook grupper, og et forum, eller om vi bliver mindre og mindre, kan man jo så kun spå om.
Hvad er det helt konkret du mener med styringen??

En censurering a la akvariesiden/saltvandsiden??
Hvor det mindste bøvs bliver taget fortrydeligt op?
Og hvor den mindste ytring om forhandlere som ikke er med til at
fodre administratoren bliver slettet og personen bandlyst?
Det er da præcis sådan at styringen har været i årevis !
Uanfægtet af hvad der påstås fra de styrende magter ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

Alex. Kan høre du ikke kender A'S.
Det du måske opfatter som censur, er ingen ting i forhold til hvad A's gør


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Anden »

Alså i år2000 var vi ca 80'000 folk i Danmark der havde akvarie og i år er vi ca 80'000 så vis folk er skiftet til ferskvand så kan det da være at denne hobby er op vej ned men jeg tror nu bare der er mange folk der bruge forskellige sider på nettet, og denne side er det jo kun efter en del år man må udtale sig om noget ellers får man jo bare af vide at man ik kan vide noget om noget før man har haft saltvand i årsvis og evt også lige har væltet et par akvarier så man kan opbygge erfaring.

At en hoppy "går ned" er en ting men at give skylden på en internet side er mærkeligt syntes jeg men det kan da være det er to forskellige hobby's vi snakker om og saltchat er nok på vej ned men det er saltvand i akvarier ikke og da slet ikke i Danmark og at butikker lukker kan jo være fordi folk bestiller deres dyr og udstyr på nettet.


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

Det duer ikke rigtigt at sammenligne tal for 16 år siden med dagens fakta.
For Hr&Fru Danmark, køber stadig deres varer hos den lokale akvarie/dyrehandel. Det går de fleste af os nok også, men de specielle ting køber vi nok i langt de fleste tilfælde i Dk, men nu var det ikke lige det som er pointen i denne tråd.
Saltvandshobbyen er helt bestemt limosine udgaven af akvariehobbyen. Svinsk dyr i forhold til et 54 liters med4 gyppier i.
Og vi kan da helt klart se en nedgang i hobbyen, så blot hvor få butikker der er tilbage, i modsætning til for 10 år siden. Ikke kun med saltvand, men akvariebutikker generelt. Noget af salget rykker til de store kæder som Maxizoo og Plantorama.

Jeg har været i hobbyen i så mage år, at jeg helt kllart har kunnet se en forskel fra dengang og så til i dag. Da jeg startede var man "Palle alene i verden" eneste mulighed for at snakke med andre, var via akvarieklubberne. Men man havde stadig kun det erfarings grundlag at høste af som klubben havde. Antallet af klubber var ret højt den gang, incl. en speciel klub for saltvand. Siden er det gået dramatisk tilbage i antallet af klubber. Nok nogenlunde samtidig med at internettet dukkede op forsvandt en stor del af klubberne. Men erfaringsgrundlaget blev så markant større fordi folk snakkede på kryds og tværs af landet og grænser. Fordi der var store forums som folk søgte til. Tidligere hed de Reefers, og Nordic reef eller noget i den stil, i dag er det så Saltvandforum.
Saltvandsforum blev grundlagt fordi der virkeligt var meget fnidder på Nordic... : Men i dag hvor folk "flager ud" fra forum, synes jeg det igen nærmer sig de helt gamle dage hvor klubberne var eneste erfarings sted. I dag er det så FB grupperne der står for det klubberne gjorde i gamle dage.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Kasper j. »

Hey. Lige et nyt indspark til saltvandsforum.

Måske kunne saltvandsforum bliver mere spændende hvis man oprettede et nyt område om teknik som skal være en slags manual. Et område om balling, kalkreaktor, algaescrubber, refugium osv. osv. Man kunne lave noget med manualen øverst og under kunne folk komme med rettelser, diskutere osv. Hvis man bidragede med noget nyt får man en karakter/ point for det.

Man kunne også lave en tråd om nye produkter og når folk har investeret i det kan man så lave sin egen mening/ bedømmelse.

Omkring den ballade der er herinde så er det nok svært at undgå. Jeg synes også at der er lignede fnidder på andre forums. Men måske kunne man lave et karantæne system så folk får mellem 7 dage til 2 måneder hvis de provokere andre brugere.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev: Måske kunne saltvandsforum bliver mere spændende hvis man oprettede et nyt område om teknik som skal være en slags manual. Et område om balling, kalkreaktor, algaescrubber, refugium osv. osv. Man kunne lave noget med manualen øverst og under kunne folk komme med rettelser, diskutere osv. Hvis man bidragede med noget nyt får man en karakter/ point for det.
Måske har jeg misforstået, men er det ikke (næsten) en beskrivelse af Wiki'en?
Kasper j. skrev: Men måske kunne man lave et karantæne system så folk får mellem 7 dage til 2 måneder hvis de provokere andre brugere.
Det synes jeg da er et vildt provokerende forslag. Du må straks have 2 måneders karantæne :T Ud fra nogle af indlæggende i denne tråd har jeg også indtryk af, at Alex af og til finder Hougaard en smule provokerende. Admin må da straks have 4 ugers karantæne :biggrin: Lord Mike og mange andre er provokeret af salgs annoncer, så alle der opretter en salgsannonce bør jo også have 4 ugers karantæne. Det indlæg jeg skriver her er også ganske provokerende, endda helt bevidst, så jeg må også have max karantæne. Meget hurtigt er der kun de medlemmer tilbage som ikke har skrevet et indlæg i årevis. Eller . . . tænker du der skal være en gruppe nævninge, en lægdommer og en juridisk dommer der skal dømme om nogen provokerer andre?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

Der er et par stykker som har haft karantæne/udelukkelse. Men ikke mange


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Hougaard »

Nu skal jeg nok lade være at ødelægge en god diskusion med noget så kedeligt som facts, men:

Fakta er, at der i dag er ikke noget personer der er udelukket fra at være på forummet.

I de 5 år jeg har haft forummet har der været ganske få personer som er har været udelukket fra forummet - hovedregningen siger mindre end en håndfuld. Alex har været blandt dem og benytter enhver chance til at udstille hvor slem jeg er. Men jeg syntes faktisk at jeg er ganske flink og mener da også at statistikken understøtter dette. Hvor mange fora på vores størrelse har en udelukkelsesrate på 1 person om året?

Men, hvordan får man folk der ikke kan være i stue sammen til at holde fred når de er gemt bag anonyme aliaser på internettet?

Facebook har 2 store fordele, folk er ikke anonyme og da der er flere grupper, så man jo vælge den gruppe "man er enig med".

jeg er åben for alle mulige forslag - men at oprette flere underfora virker ikke. Indhold kommer ikke bare fordi der kommer et nyt område. Indhold kommer fordi folk har lyst til at skrive - Hvis indholdet så kræver mere struktur - så er jeg på pletten!


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Hougaard »

Kasper j. skrev:Omkring den ballade der er herinde så er det nok svært at undgå. Jeg synes også at der er lignede fnidder på andre forums. Men måske kunne man lave et karantæne system så folk får mellem 7 dage til 2 måneder hvis de provokere andre brugere.
Det bliver ikke med mig bag roret - Jeg vil hellere være visevært end politimand/dommer :beer:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Anders månsson »

jeg ser sådan på det...
At dem som vil have problemer skal nok selv sørge for at finde nogle de kan være uenige med, så er der nogen der har evnen til at få det værste ud af alt (man kan jo anvende klassikeren med om glasset er halvt fuld eller tomt...)

Jeg ser mig selv som en god gennemsnits dansker halv humoristisk og tyndfed... Jeg syntes det er fedt at vi kan have samme hobby og går op i det, så koner og børn er ved at forlade os til tider (måske bare mig).

Med mit arbejde med syge mennesker ser jeg meget elendighed og de små problemer vi har herinde, syntes jeg egentlig er god underholdning... vi er jo bare uenige til tider, vi slår ikke hinanden ihjel... hvorfor er det et problem?
Slap nu af for helvede! Det er ikke styringen, der skal arbejdes med, men de personer der altid har et problem... Se nu ind af og prøv at påvirke og bidrage positivt:-)

God weekend


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev:jeg ser sådan på det...
At dem som vil have problemer skal nok selv sørge for at finde nogle de kan være uenige med, så er der nogen der har evnen til at få det værste ud af alt (man kan jo anvende klassikeren med om glasset er halvt fuld eller tomt...)

Jeg ser mig selv som en god gennemsnits dansker halv humoristisk og tyndfed... Jeg syntes det er fedt at vi kan have samme hobby og går op i det, så koner og børn er ved at forlade os til tider (måske bare mig).

Med mit arbejde med syge mennesker ser jeg meget elendighed og de små problemer vi har herinde, syntes jeg egentlig er god underholdning... vi er jo bare uenige til tider, vi slår ikke hinanden ihjel... hvorfor er det et problem?
Slap nu af for helvede! Det er ikke styringen, der skal arbejdes med, men de personer der altid har et problem... Se nu ind af og prøv at påvirke og bidrage positivt:-)

God weekend
:GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Jones »

Jeg tilslutter mig Anders her. Og minder ham ærbødigst om at hans akvarietråd skal opdateres med en masse billeder meget snart.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af crazy seahorse »

Saltvandsforum er nok som de fleste fora, i hvert fald dem som jeg læser med på. Vi er bare ikke så mange her i Danmark. Derfor må vores udbud af de "interessante", debatskabende tråde også blive mindre. Der er færre til at skrive dem, end feks på de amerikanske fora - og så er et forum vel ikke bedre end dem der skriver indlæg.
Skægt nok, så har der lige været et par tråde på et af de amerikanske fora for nylig, som roste de Europæiske akvarier. Så noget må vi gøre rigtigt.
Tråde som "Why dont we se tanks like these in US" og What are they doing, that we aren´t" der tog udgangspunkt i, at vi har meget flottere akvarier i Europa, end de har derovre. Det er da lidt flatterende, men græsset er altid grønnere hos naboen. Hvor vil jeg nu hen med det?
Jo, i den seneste af trådene nævner flere, at mange af dem med de smukkeste akvarier, de mest erfarne, hører man aldrig om. De skriver aldrig og poster derfor heller ikke billeder. Dem med de store flotte akvarier, går og pusler lidt med deres eget og glæder sig over deres smukke akvarier alene, eller sammen med deres venner.
For selvfølgelig har de også smukke akvarier, men det er det samme hos amerikanerne - folk skriver ikke om dem, sikkert af de samme grunde som her.

Vi havde lidt det samme problem i sommeren 2013. Her spurgte Bo Engelquist nogle af dem med flere år på bagen, om ikke nogen af os kunne lave nogle artikler/debattråde med lidt substans i, som så kunne lægges op som stickers på forsiden, lidt ala Reef Central. Det var for at give lidt liv på SF.
Vi var nogle stykker der lavede sådanne tråde om forskellige emner - de ligger alle som stickers. Men det døde hurtigt ud.
Flere af de spurgte gav udtryk for at de gerne ville, men at det kneb med tiden. Det tager en hulens tid at skrive sådan en artikel. Skrivningen er hurtigt overstået. Det er alt forarbejdet med at finde materiale, læse det igennem, tjekke alle referencer, så man ikke for skrevet alt for meget sludder - og så for alt i verden lægge billeder ind også, gerne egne billeder. Er der ikke billeder, så orker folk ikke at læse det. Vi lever i en "tegneserie" tid.
Men jeg er enig med Anders Månsson i, at det kunne være skønt, hvis flere tog Bo´s idé op og meget gerne nogle af de nye. Skrev nogle indlæg om specifikke emner. Det kunne være om deres egne projekter, små som store. Eller tog et emne som optager dem, det kunne være algescrubber (Anders, var det ikke noget?), surgetank, DSB, mulighederne er mange.
Jeg er ikke enig med Kim Kjær i at det er tvingende nødvendigt, at det skal være egne erfaringer man skriver om. Egne erfaringer er selvfølgelig en fordel, men ikke et must. Laver man et grundigt/ordentligt forarbejde, så kan man sagtens lave et debatoplæg af fin kvalitet alligevel.
Jeg synes de nye er flittige til at kommentere og lave tråde om deres problemer. Hvis de skrev lidt af den slags indlæg som Anders efterlyste, så ville forum heller ikke kun skulle læse artikler/indlæg fra os gamle gnavne mænd. Så bare klø på.

Så et par forslag:
1: Laves der nogle artikler og de har den fornødne kvalitet og substans, så få dem lagt ind som stickers/foretrukne. Ellers forsvinder de i mængden og mange indlæg vidner om, at folk ikke er så gode til at benytte søgefunktionen. Jeg bruger selv stickers på de udenlandske fora, for at finde de emner der interesserer mig.
Gider ikke at lede 40 sider igennem for at finde et specifikt emne. Så kvalitetsindlæg som stickers.

2: Få Saltvandsforum på Facebook. Jeg er ikke selv ret meget for FB og har ikke fidus til det medie ifht hobbyen. Men alle andre er der. Reef2reef, Reefbuilders, Advanced Aquarists m.fl. De sender små appetizers ud, med forskellige tips til nye emner/topics der er taget op. Reef2reef sender ud et par gange om ugen.
Der er mange interessante tråde fra de tre nævnte, som jeg aldrig havde fundet uden dem. Hvis man ikke er på hver dag (og det er jeg ikke på de nævnte), så smutter der mange guldkorn.
Kunne man ikke lave det samme med SF? Eller er det for bøvlet. Jeg aner intet om mekanikken bag, men jeg forestiller mig ikke at admin sidder og udvælger manuelt to gange om ugen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Wiinberg »

crazy seahorse skrev:2: Få Saltvandsforum på Facebook. Jeg er ikke selv ret meget for FB og har ikke fidus til det medie ifht hobbyen. Men alle andre er der. Reef2reef, Reefbuilders, Advanced Aquarists m.fl. De sender små appetizers ud, med forskellige tips til nye emner/topics der er taget op. Reef2reef sender ud et par gange om ugen.
Der er mange interessante tråde fra de tre nævnte, som jeg aldrig havde fundet uden dem. Hvis man ikke er på hver dag (og det er jeg ikke på de nævnte), så smutter der mange guldkorn.
Kunne man ikke lave det samme med SF? Eller er det for bøvlet. Jeg aner intet om mekanikken bag, men jeg forestiller mig ikke at admin sidder og udvælger manuelt to gange om ugen.

Erik
+1.

Jeg er generelt enig med alt hvad Erik skrev i sit indlæg, men lige netop dette forslag bør tages seriøst. Teknikken bag er intet problem, det handler mere om at få folk til at bruge tiden til det. En 5-10 frivillige fra forum der har adgang til FB-sidens administratordel bør kunne gøre det. Så er chancen for at bare et par stykker om ugen har tid til at skrive lidt, ret stor.
Jeg har det ligesom Erik, mange af de tråde jeg læser på Reef2reef ser jeg via. deres FB-side.

Det får ikke, vupti, aktiviteten til at stige på forum, men det er da et skridt på vejen.


Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af den_ »

Wiinberg skrev:
crazy seahorse skrev:2: Få Saltvandsforum på Facebook. Jeg er ikke selv ret meget for FB og har ikke fidus til det medie ifht hobbyen. Men alle andre er der. Reef2reef, Reefbuilders, Advanced Aquarists m.fl. De sender små appetizers ud, med forskellige tips til nye emner/topics der er taget op. Reef2reef sender ud et par gange om ugen.
Der er mange interessante tråde fra de tre nævnte, som jeg aldrig havde fundet uden dem. Hvis man ikke er på hver dag (og det er jeg ikke på de nævnte), så smutter der mange guldkorn.
Kunne man ikke lave det samme med SF? Eller er det for bøvlet. Jeg aner intet om mekanikken bag, men jeg forestiller mig ikke at admin sidder og udvælger manuelt to gange om ugen.

Erik
+1.

Jeg er generelt enig med alt hvad Erik skrev i sit indlæg, men lige netop dette forslag bør tages seriøst. Teknikken bag er intet problem, det handler mere om at få folk til at bruge tiden til det. En 5-10 frivillige fra forum der har adgang til FB-sidens administratordel bør kunne gøre det. Så er chancen for at bare et par stykker om ugen har tid til at skrive lidt, ret stor.
Jeg har det ligesom Erik, mange af de tråde jeg læser på Reef2reef ser jeg via. deres FB-side.

Det får ikke, vupti, aktiviteten til at stige på forum, men det er da et skridt på vejen.
:GO
Helt enig med winberg og Erik
Jeg er også medlem af flere af salt grupperne på Facebook og der r folk i de forskellige grupperne der ikke kender Saltvandsforum.dk.
Vi må jo nok erkende at Facebook er kommet for at blive, så hvorfor kæmpe imod det? Istedet for at udnytte det.


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Hougaard »

Hvis det skal have gang på jord - så kan I jo starte med at Like denne side :)

https://www.facebook.com/saltvandsforum" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Steffenhn »

Hougaard skrev:Hvis det skal have gang på jord - så kan I jo starte med at Like denne side :)

https://www.facebook.com/saltvandsforum" onclick="window.open(this.href);return false;
:HE :GO


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af apfolmer »

......
Senest rettet af apfolmer lør 11. jun 2016 21:22, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af apfolmer »

Hougaard skrev:Nu skal jeg nok lade være at ødelægge en god diskusion med noget så kedeligt som facts, men:

Fakta er, at der i dag er ikke noget personer der er udelukket fra at være på forummet.

I de 5 år jeg har haft forummet har der været ganske få personer som er har været udelukket fra forummet - hovedregningen siger mindre end en håndfuld. Alex har været blandt dem og benytter enhver chance til at udstille hvor slem jeg er. Men jeg syntes faktisk at jeg er ganske flink og mener da også at statistikken understøtter dette. Hvor mange fora på vores størrelse har en udelukkelsesrate på 1 person om året?

Men, hvordan får man folk der ikke kan være i stue sammen til at holde fred når de er gemt bag anonyme aliaser på internettet?

Facebook har 2 store fordele, folk er ikke anonyme og da der er flere grupper, så man jo vælge den gruppe "man er enig med".

jeg er åben for alle mulige forslag - men at oprette flere underfora virker ikke. Indhold kommer ikke bare fordi der kommer et nyt område. Indhold kommer fordi folk har lyst til at skrive - Hvis indholdet så kræver mere struktur - så er jeg på pletten!

Hougaard. Jeg udtrykker mig , her som i det virkelige liv, lige fra leveren, hvis noget er godt, skidt uretfærdigt eller herligt. Bare knap så kryptisk som min ven Poul :)

Vores sammenstød har , trods at langt størstedelen heldigvis er uforstående omkring vores "forhold" , givet en tilsyneladende uundgåeligt negativt laded stemning/tone.
Jeg er ikke ude på at udstille dig, fordi at jeg har haft karantæne, for så misforstår du mig,,,,
Det er mere censuren, men nok om det. Jeg gider ikke diskutere det mere, men bliver selvfølgelig provokeret når du nævner mig direkte med navn.

den gamle stridsøkse er tilsyneladende ikke begravet i din baghave.
Det føler jeg er provokerende. 3 mdr i karantæne til dig. :) haha.

FUCK nu den gamle strid. For 118462534 gang.
Vi er forskellige, og heldigvis, men fxxx det :)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alternativer til SF søges.

Indlæg af Anders månsson »

crazy seahorse skrev:
Men jeg er enig med Anders Månsson i, at det kunne være skønt, hvis flere tog Bo´s idé op og meget gerne nogle af de nye. Skrev nogle indlæg om specifikke emner. Det kunne være om deres egne projekter, små som store. Eller tog et emne som optager dem, det kunne være algescrubber (Anders, var det ikke noget?), surgetank, DSB, mulighederne er mange.
Jeg er ikke enig med Kim Kjær i at det er tvingende nødvendigt, at det skal være egne erfaringer man skriver om. Egne erfaringer er selvfølgelig en fordel, men ikke et must. Laver man et grundigt/ordentligt forarbejde, så kan man sagtens lave et debatoplæg af fin kvalitet alligevel.
når jeg kommer lidt længere end at akvariet står i garagen, så vil der komme en lind strøm af akvarie spam med store mængder af mæskende fakta og frække fotos :GO


Besvar

Tilbage til "Forum generelt"