"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

588 liters rev

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

hellfish skrev:hehe ja det kunne jeg forestille mig måtte være et stort arbejde! mon ikke en doseringsmaskine kunne hjælpe dig for en masse arbejde :D ?
Jeg har en doserinsmaskine, jeg har bare ikke lige fået taget mig sammen til at bruge den :hehe:

Jeg har skam, for et par år siden,prøvet hele proceduren med at fange ungerne med en lommelygte og overføre dem til yngleakvarium, og det lykkedes mig at holde liv i en enkelt, trods mangel på rotifer, men den døde desværre under metamorfosen. Så jeg prøver igen. Denne gang føler jeg mig bedre forberedt, for jeg har rigeligt af rotifer og fyto nu.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 588 liters rev

Indlæg af pederrevnørd »

Tillykke med at de yngler - men de skal jo op hvis de skal ha en chance for at blive rigtige forældre.... :f2:

Elsker iøvrigt din balje, vildt smuk :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Tak :biggrin:
Jeg håber at de bliver ved med at yngle nu, for så har jeg flere forsøg til at prøve at fodre ungerne op. Hvis det første ikke går godt.

Guskelov har jeg ikke nogle kardinalfisk, for de elsker at snuppe yngelen i lommelygtens skær :G


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 588 liters rev

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg elsker også bare dette akvarie.. Det virker virkelig som et sundt rev..
Vildt det hele klarede 31 gr. , super lækkert.

Held og lykke med ungerne/æggene, tror på det kan lykkes dig a der bliver noget ud a det og ellers må du give det nogle flere forsøg, mon ikke de vil forsætte med af ligge æg nu de er startet :)

Mvh Nicki


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Det er rigtigt langt tid siden jeg sidst har opdateret, og der er sket rigtig meget imellemtiden.
Nå jeg må hellere nævne de gode ting først :wink:
Mine bubbletip anemoner har delt sig så nu er der 7 stk. De to store sidder hvor de plejer, mens de små "unger" har vandret lidt rundt og sat sig.
For mange år siden købte jeg en citrongoby med en symbiose reje til. Rejen havde jeg ikke set i flere år, før et par dage siden, hvor et par lange følehorn stikker ud under en sten. Jeg fik et chok da den kom helt frem, for den er godt nok blevet stor siden jeg købte den! Den er omkring 5 cm med kæmpe klør :biggrin:
Det lille hammerkoral fragment som jeg ikke aner hvor kommer fra, er virkelig vokset meget på det seneste. Den har fået fire hoveder nu, hvor den førhen kun var på størrelse med en 5 krone.
Det var så de gode ting.
Der er desværre også sket en dårlige ting. Alle sps koraller døde over en enkelt nat, dvs alle montiporaer, og jeg ved ikke hvorfor. Så det var virkelig trist at smide en helt sæk ud med døde koraller. Mine stylophora har overlevet og trives fint, så jeg tænker at det måske var en sygdom af en eller anden slags, som kun gik på montier.
Til gengæld bliver der ikke forbrugt særlig meget magnesium og calcium, så nu er det nemmere at følge med forbruget :biggrin:
Da jeg er flyttet nu, er det mine forældre der står for pasningen af akvariet, og indtilvidere går det rigtig godt :GO
Da jeg ikke rigtig har nogen sps koraller tilbage, besluttede jeg mig for at købe en lille centropyge tibicen.
Selvom den næsten er sort, så giver den alligevel lidt farve til akvariet, med sin hvide stribe på siden og gule finner.
Den er utrolig fredelig og spiser alt hvad der serveres.
Her kommer lidt billeder af den
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 397
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 23:47
12
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Re: 588 liters rev

Indlæg af Bo Steen »

:GO :GO


Hilsen Bo)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 588 liters rev

Indlæg af Nicki Henriksen »

Godt med en opdate.. Og tillykke med det nye hjem.


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hej allesammen!
Her kommer en update på akvariet og dets beboere :)
Da jeg kun ser akvariet i weekenderne er det først nu jeg rigtig kan se, hvordan tingene vokser gang fra gang, og så må jeg godt nok sige at mine forældre passer det så godt!
Trods den øget belastning fra klovneungerne, vokser alting utrolig godt. Der er 9 bubbletipper nu, som kommer frem mellem stenen rundt omkring, og har mine hjernekoraller aldrig stået flottere. De har fået meget skrappere farver og alle blødkorallernen ser virkelig ud til at nyde godt af de manglende SPS koraller. Specielt skiveanemonerne og knappolypperne breder sig meget nu.
Men jeg undrer mig over hvor mit bundlag forsvinder hen, for der bliver mindre og mindre af det :? Bliver det opløst i vandet eller sådan noget? For nogen steder kan man se glasbunden, og der er ikke ændret på pumperne eller noget.
Jeg har opdaget at min blå palet spiser Anthelia! Så endelig er der en fisk der har kastet sig over dem, efter jeg selv har måttet kæmpe med dem i lang tid.
Mine to klovnfisk lægger stadig æg med jævne mellem rum, så det må da være et tegn på at baljen kører som den skal.
Jeg døjer meget med at Tunze cirkulationspumperne går i stå. Selvom de kommer i citronsyre natten over, går der ikke mange uger før de skal have et bad igen. Er det normalt eller?
Mit lys er efterhånden ved at udvikle sig til en mindre katastrofe.Mine KEY lamper er virkelig på retur. Det er måske halvdelen af LED´erne der virker nu, og det samme med Max Spect lamperne. Så nu har jeg bestilt nogle helt nye LED pærer i blå og hvid. Og så var min plan at at skifte alle LED pærerne ud i de to Max Spect lamper, og så køre med dem fremover. Så der bliver noget af et lodde arbejde for mig :biggrin:
Men jeg er i tvivl om 2x110 w er nok til akvariet? Der er nogle få seriatopora hystrix, men resten er enten LPS eller blødkoraller.
Jeg har taget lidt billeder af beboerne, men jeg lægger nogle billeder op af hele baljen i weekenden. :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 588 liters rev

Indlæg af Bingocaller »

Det ser stadigt mega flot ud!

Har du stadigt dine japaner zoa? Og hvad har du egentligt af klovnfisk? Du havde i starten nogen sorte nogen - hvad art var de? Det er præcis sådan et sæt jeg vil hive med hjem fra Dejong


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: 588 liters rev

Indlæg af Stefan »

Sarah R skrev:Jeg døjer meget med at Tunze cirkulationspumperne går i stå. Selvom de kommer i citronsyre natten over, går der ikke mange uger før de skal have et bad igen. Er det normalt eller?
Trist at teknikken driller!

Men akvariet står dog stadig floooot! ;)

Når du renser pumperne, afmonterer du så selve rotoren (magnet og propel) fra akslen? De eneste gange jeg har oplevet, at Tunze-pumper er gået i stå, har været når disse to ting er "groet sammen". De kan være virkelig svære at få fra hinanden! Jeg bruger ofte en tang til at holde fast i den ene ende af akslen og vrider så lidt frem og tilbage i rotoren, indtil den kommer fri (pas på ikke at ødelægge akslen ved at trykke for hårdt eller bøje den).

Samlet ser tingene således ud: http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.700.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Og hver for sig:
http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.701.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.709.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Når jeg renser mine plejer jeg faktisk lige at hive skruemaskinen frem og montere et bor med samme diameter som akslen. Så får rotoren lige en tur indvendigt med det for at fjerne det værste lort... :)


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Bingocaller skrev:Det ser stadigt mega flot ud!

Har du stadigt dine japaner zoa? Og hvad har du egentligt af klovnfisk? Du havde i starten nogen sorte nogen - hvad art var de? Det er præcis sådan et sæt jeg vil hive med hjem fra Dejong
Jep, japaner zoa har jeg stadig, de bliver dog drillet lidt af min dværgkejser.
De to sorte klovnfisk er en sort variant af Amphiprion ocellaris. Mine er opdrættet og blev købt som et færdigt par i Klovnfisken. De tøffer rundt i sumpen, da mit onyx-par er meget territoriale efter de er begyndt at lægge æg. Men jeg har lidt planer om at introducere dem til akvariet igen.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Stefan skrev:
Sarah R skrev:Jeg døjer meget med at Tunze cirkulationspumperne går i stå. Selvom de kommer i citronsyre natten over, går der ikke mange uger før de skal have et bad igen. Er det normalt eller?
Trist at teknikken driller!

Men akvariet står dog stadig floooot! ;)

Når du renser pumperne, afmonterer du så selve rotoren (magnet og propel) fra akslen? De eneste gange jeg har oplevet, at Tunze-pumper er gået i stå, har været når disse to ting er "groet sammen". De kan være virkelig svære at få fra hinanden! Jeg bruger ofte en tang til at holde fast i den ene ende af akslen og vrider så lidt frem og tilbage i rotoren, indtil den kommer fri (pas på ikke at ødelægge akslen ved at trykke for hårdt eller bøje den).

Samlet ser tingene således ud: http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.700.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Og hver for sig:
http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.701.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 65.709.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Når jeg renser mine plejer jeg faktisk lige at hive skruemaskinen frem og montere et bor med samme diameter som akslen. Så får rotoren lige en tur indvendigt med det for at fjerne det værste lort... :)
Det er præcis det jeg også gør, men ja de sidder nogen gange så godt fast at selv med tang er det svært at skille dem ad. Synes det er underligt at de pludselig kan sidde så godt fast. Der burde jo ikke kunne sætte sig skidt når de kører.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: 588 liters rev

Indlæg af Bingocaller »

Du siger bare til hvis du skal af med nogen japanere ;)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Her kommer lidt billeder :)
Der mangler lys i venstre bagerste hjørne, derfor er der meget mørk på billedet der.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 588 liters rev

Indlæg af AndersBoerglum »

Dit akvarie er virkeligt flot. Din stensætning gør, at det får en vild dybde!
Men det er træls at du mistede dine sps! Du må bare igang med en ny samling.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 588 liters rev

Indlæg af crazy seahorse »

Sikke en masse flotte kalkalger du har.
Så at du skrev at din dværgkejser var efter en af dine koraller.
Kiggede efter den på dine sidste billeder, men kunne ikke se den. Er den væk?

På din forrige billedeserie kan jeg se at det er en C.tibicen
Den er kendt for at kunne være hård ved korallerne.
Måske var det værd at overveje om den stadig skal være der, hvis du tænker på at tilføre sps igen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Det er vist på tide med en lille opdatering da det snart er et år siden sidst.
Da jeg bor på kollegie og ikke har plads til akvariet, har mine forældre stået for pasningen af det. Det har de gjort rigtig fint, selvom der har været lidt småkatastrofer her og der. Såsom diverse tekniske ting der har det med at gå i stykker lidt for ofte.
De to værste katastrofer var nok da osmolatoren havde sat sig, fast og tømte 50 liter ferskvand ned i sumpen, så den løb over. Men det klarede koraller og fisk nu fint nok. Det var straks mere kritisk da min far tog fejl af calcium-bøtten og karbonatpro instant-bøtten ( på det tidspunkt havde jeg ikke en doseringsmaskine til at klare det). I løbet af en uge doserede han 7 skefulde karbonat dagligt, og da jeg så kommer hjem på weekend og ser akvariet, ser alt ret skidt ud. Jeg får målt de forskellige værdier og finder så ud af, at min kH er over 30 :G Det kunne de færreste koraller klare og hjernekorallerne smed meget af vævet, og hammerkorallerne smed en del hoveder. Det blev heller ikke bedre da mine anemoner også begyndte at dø efter uheldet. Jeg mistede heldigvis ikke nogen fisk, men det gør stadig ondt at miste nogle koraller jeg har haft siden det første akvarie i 2007.
Det er efterhånden nogle måneder siden uheldet, og i mellemtiden er alt på rette kurs igen.
Jeg startede op med Balling light for en lille måned siden, og efter nogle problemer med at få stabile værdier ser det ud til at gå fremad, og korallerne er begyndt at vokse hurtigt.
Samtidig besluttede jeg at skifte alt lyset ud med 3 Kessil 360W. Det er lidt over en uge siden de nye lys er kommet op, og korallerne ser ud til at trives utroligt godt under dem. Jeg har bemærket at de få sps jeg har tilbage, har fået skrappere farver, samt mine hammerkoraller folder sig bedre ud. Den eneste overlevne anemone har fået ”bubble-tips” igen, hvor den tidligere havde nogle kedelige lange spaghetti-arme. Men skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er lyset eller Balling light, der har gjort forskellen. Men jeg er godt tilfreds med lyset, og det er dejligt at slippe for alle styringsboksene i teknikrummet.
Da jeg kørte med de gamle lamper var der en utrolig høj luftfugtighed i rummet, hvor akvariet stod (omkring 75 %), og den er faldet til under 60% nu. Vandets temperatur er også faldet fra 28-29c til 25c. Så det kunne være fedt, hvis jeg slipper for køleren til sommer.
Mine to klovfisk er begyndt at lægge æg igen, efter nogle måneders pause, så det tolker jeg også som et godt tegn.
Hvis jeg får tid i sommerferien kunne det godt være at jeg prøver med lidt opdræt igen, men nu må vi se.
Klovneungerne er efterhånden blevet lidt over et år nu, og bor alle stadig i sumpen, hvor de hygger sig. Det er tydeligt at nogle er blevet til hunner og andre hanner. Jeg har stadig en plan om at beholde dem alle indtilvidere. Det er sjovt at se hvordan de udvikler sig, for der er kun to der ligner forældrene, resten ser mere eller mindre normale ud. For at tage nogle billeder af dem, har jeg været nødt til at putte dem i det store akvarium midlertidigt, men det gik nu fint nok. Der er dog stadig et par stykker, der halter efter med væksten.
Da mine forældre har sat deres hus til salg, skal akvariet sælges, hvis huset bliver solgt. Jeg har muligvis fået lov til at starte et nyt akvarium op til den tid. Derfor var planen at beholde alt levende samt teknik til det nye, men det må tiden vise.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Micogmaj1
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008

Re: 588 liters rev

Indlæg af Micogmaj1 »

Hej Sarah, det ser jo fantastisk ud... Og tak for handlen


intet lige pt.......
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 588 liters rev

Indlæg af pederrevnørd »

Siiiindsygt smukke billeder :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 588 liters rev

Indlæg af AndersBoerglum »

Det ser bare så lækkert "indkørt" ud! :) rigtigt flot.
Håber da at du får lov at stille et nyt akvarium op det nye sted :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 588 liters rev

Indlæg af Mic4700 »

Super fine de klovne :GO


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 588 liters rev

Indlæg af Nicki Henriksen »

Sindsyg flot som altid :GO


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Akvariet blev lukket ned i juli måned sidste år, men er startet op igen. Jeg tænker at skrive videre i denne tråd når jeg har fået taget lidt billeder.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 588 liters rev

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Sarah, dét glæder jeg mig til at følge :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 588 liters rev

Indlæg af Marco R »

charlie saltvand skrev:Fedt Sarah, dét glæder jeg mig til at følge :-)
+1 :GO

Det kan kun blive flot :happy:


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hej

Så har jeg fået taget lidt billeder af det nye setup :GO
Akvariet blev startet op på 45 kg døde ls som blev podet med nogle indkørte sten fra det andet akvarium. Under opstarten var der ekstreme mængder alger overalt, men de forsvandt guskelov efter et par måneder.
Det meste udstyr er det oprindelige fra tidligere. De væsentligste ændringer er lyset, som tidligere bestod af 3 x 360W Kessil. De er nu over det andet akvarium, og jeg stod derfor og manglede noget nyt lys. Jeg har tænkt MEGET over hvilket lys jeg skulle vælge, og hældte mest til LED. Jeg synes dog ikke at jeg har haft det bedste held med LED, da lamperne efterhånden dør på stribe for mig. Korallerne vokser sådan set fint under LED, men jeg har i en periode haft en kombination af T5 og Kessil over et af akvarierne, og synes faktisk at korallerne voksede hurtigere og fik bedre farver af denne kombination. Jeg har kigget meget på ATI´s lamper med både T5 og LED, og valget faldt på en ATI Sunpower 8X54 W T5. Lampen er 119cm X 40cm og dækker derfor hele akvariets længde.
Jeg har valgt følgende kombination af rør: 2x actinic blue, 2x blue plus, 2x super purple og 2x aquablue coral. Jeg vil meget gerne holde tridacna muslinger og lidt mere lyskrævende koraller, og har defor valgt en lampe på 423 Watt, for at være på den sikre side. Lampen er monteret i en lyskasse hvor enden har riller, så den varme luft fra blæserne kan komme ud. Vandet har pt. en temperatur på 25 grader, og holdes konstant uden varmelegeme.
De første uger blev lampen hængt 50 cm over vandet for ikke at brænde korallerne, og ca. 1 gang om ugen bliver den sænket 5 cm, indtil den er 20 cm over vandet.
Jeg har desværre for nyligt haft et uheld med en doseringsmaskine der tømte samtlige beholdere med balling light. Trods meget store vandskift, er min calcium stadig meget høj, 560, og min Kh lige lav nok, 6,7. Men calcium er på vej ned, og så længe korallerne og fiskene ikke ser ud til at lide nød, får den lov at falde af sig selv.
Der er meget sparsomt med koraller i akvariet lige nu, men venter til der er styr på balling-doseringen før jeg køber nogle flere. Jeg havde jo planer om at flytte en del af korallerne fra det mindre akvarium over, men desværre er jeg hårdt ramt af hvide pletter, som er fulgt med en blå paletkirurg jeg købte. Det har indtil videre kostet to fisk livet, og de andre beboere er også lidt ramt af pletterne. Jeg har derfor ikke turdet flytte koraller over, af frygt for at introducere noget sygdom. Da jeg kun har et uv-lys som lige nu er koblet på det lille akvarium, tør jeg ikke satse på noget, og har også spottet nogle planarier, som jeg også skal have udryddet før de koraller kommer over. :BA
Men bortset fra de problemer, kører det derudad med den store balje :biggrin:
Fiskebesætningen består kun af; ca. 40-50 klovnfisk, 1 blå paletkirurg, 1 hugo, og en 1 nøglehulskejser der hygger sig i sumpen.
Jeg har prøvet at opbygge stenen således at der kommer en ø til højre og en bro over til den store stensætning til venstre. Min gamle stensætning var jo to bunker sten i hvert hjørne og så sten op langs bagruden. Jeg ville meget gerne undgå at stille sten op ad ruderne, for at gøre det nemmere at rengøre dem, og så også give bedre cirkulation bag stenene. Derudover kan akvariet også ses fra den ene ende, og derfor var det også vigtigt at der ikke bare stod en bunke sten lænet op ad ruden, så man ikke kunne noget.
Kunne godt lide min gamle stenopsætning, men har vænnet mig til denne nu, og tror og håber at den bliver pæn når den vokser til i koraller.

Nå men nu kommer der så lidt billeder af sådan som det ser ud nu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 588 liters rev

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:K :K :K :K :K


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 588 liters rev

Indlæg af charlie saltvand »

Det ser FEDT ud!

FEEED stensætning :GO :GO :GO

Jeg køre også en ATI 8x54 watt, jeg har dog så 7 coral + rør og et blue + rør over og mine koraller ELSKER lyset. Det er det lys der er nærmest "fuld spektrum" der er ikke så meget "pop" blå over lyset, men som sagt så elsker korallerne det MAX.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 588 liters rev

Indlæg af Anden »

Det er godt nok lækkert indrettet med de sten, det ser super ud.


Billede
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: 588 liters rev

Indlæg af Sarah R »

Hej allesammen

Her kommer en lille update med nogle billeder:
Jeg bestilte lidt sps koraller fra Tyskland, og modtog dem i torsdags. Da jeg aldrig har prøvet at holde acropora og hydnophora og acanthastrea for den sags skyld, er jeg spændt på hvordan det kommer til at gå. Indtilvidere lever de fint og kan endda se nogle nye "skud" på hystrixen.
Jeg har placeret nogle af dem på bunden, da jeg ikke ved om de skal tilvænnes lyset langsomt?
Alle billeder er taget umiddelbart efter de er kommet i, så polypperne er ikke helt ude på dem alle. Men må have taget nogle nye, hvor de er foldet helt ud og så få justeret min hvidbalance på kameraet.
Jeg håber selvfølgelig at kunne holde liv i dem og se dem vokse sig store og flotte med tiden, så jeg må gøre hvad jeg kan for at holde vandværdierne perfekte.
Skal korallerne fodres med noget plankton? :oops: Det er lige før jeg føler mig som totalt nybegynder igen!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"