"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Salt salt salt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Salt salt salt.

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg er løbet tør for salt og skal jo derfor ud og investere penge.

Men hvad bruger i, kære saltvandstosser?

I de sidste 10 måneder har jeg brugt BT salt og før det red seas coral pro. Syntes at kunne mindes at mit akvarie stod en anelse flottere med red sea saltet, men det kan også være jeg husker forkert.

Men hvad bruger i? Og har i nogle erfaringer som i har gjort jer fra saltverdenen, i kunne tænke jer at
dele?
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Kimkjaer »

Jeg har nu draget erfaring fra 3 forskellige salte..
Red Sea Coral Pro
Dejong Salt
Blue Treasure SPS salt..

Af disse 3 - kan jeg kun anbefale Red Sea, der var straks forandring på mine koraller, efter jeg brugte dette..
Helt klart, det jeg køber igen, når min nuværende pose BT er opbrugt.
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Kobber »

:lipssealed: Uha det er en af de farlige debatter at starte. Der går religion i den.
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Carsten »

Kobber skrev::lipssealed: Uha det er en af de farlige debatter at starte. Der går religion i den.
Ja, nok det farligste emne at give sig ud i.

Jeg synes der mangler nogle alternativer til både BT og Redsea.
Godt nok kan vi også få TropicMarine, men det er så udbudet.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har brugt alm. Red Sea i et stykke tid. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har dog bestilt en spand Aquaforest Reef Salt der skal afprøves. Fungerer det som det skal, vil jeg skifte mellem de to.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Psyk-mads »

Ja i har nok ret, jeg er måske en smule dumdristig. Men vi må se hvad der sker, så længe folk holder sig fra terror, går det jo nok :Peace: :grouphug: :beer:
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Psyk-mads »

Wiinberg skrev:Jeg har brugt alm. Red Sea i et stykke tid. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har dog bestilt en spand Aquaforest Reef Salt der skal afprøves. Fungerer det som det skal, vil jeg skifte mellem de to.

Det lyder spændene. Hvor har du bestilt det henne Niels?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Wiinberg »

Psyk-mads skrev:
Wiinberg skrev:Jeg har brugt alm. Red Sea i et stykke tid. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har dog bestilt en spand Aquaforest Reef Salt der skal afprøves. Fungerer det som det skal, vil jeg skifte mellem de to.

Det lyder spændene. Hvor har du bestilt det henne Niels?
Jeg har bestilt det ved Aquafair, da det tilsyneladende ikke kan fåes herhjemme.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Kimkjaer »

Wiinberg skrev:
Psyk-mads skrev:
Wiinberg skrev:Jeg har brugt alm. Red Sea i et stykke tid. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har dog bestilt en spand Aquaforest Reef Salt der skal afprøves. Fungerer det som det skal, vil jeg skifte mellem de to.

Det lyder spændene. Hvor har du bestilt det henne Niels?
Jeg har bestilt det ved Aquafair, da det tilsyneladende ikke kan fåes herhjemme.
Spændende !!
Hvilken af modellerne bestilte du, og hvor meget skulle du betale i fragt ?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Wiinberg »

Reef Salt og Probiotic Reef Salt. Fragten er 12,50 Euro når det er under 31,5kg.
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Salt salt salt.

Indlæg af gnizten »

Ja der går hurtigt religion i denne her, men...

Jeg har fra starten af mit nuværende system brugt Red Sea Coral Pro med faste aut. vandskifte, og mine koralbesætning m.v. stortrives, jeg havde en periode hvor prøvede at køre med Dejong salt, og det mener jeg grav alvorligt, gav negative resultater i form af koraltab, ændring i vækst, samt farver. Jeg gik tilbage til Red Sea igen, og måtte konstatere, at jeg i hvert fald ikke ville gå på kompromis med mit salt... Det skal lige tilføjes at det ikke bare var en enkelt spand jeg testede med, jeg vil tro jeg kørte 3/4 år med det andet salt...
Ja saltet er "peberet" i prisen, men det er min tese at det indeholder mange af de sporstoffer m.v. som jeg derved slipper for at tilsætte ved siden af...
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Tutter »

Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Carsten »

Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Tutter »

Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Ja jeg er også glad for det. Jeg tror der var 22 kg til 400 kr, dog uden spand. Jeg solgte halvdelen herinde men har stadigvæk det her billed. :)
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3805
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Salt salt salt.

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Det er en pakning der normalt kun sælges til forretninger. Der er 25 kg. i en sæk ifht den i spanden, som er på 22 Kg.
Jeg mener at prisen ligger meget tæt på de 22 Kg, så man får 3 kg gratis - i hvert fald, måske mere.
Jeg tror/mener at indholdet er det samme som i de respektive spande.

Man kan også få det i paller (der ligger bare x-antal sække på en palle) - og så er prisen en helt anden - men de er forbeholdt offentlige akvarier. Det gælder vist også for De Jong salt.

Det er nu ikke så ualmindeligt at de gør sådan. Køber du Rowaphos i 5 kg spand, så ligger der en indlægsseddel i spanden, hvor der står - at du ikke må ompakke det og sælge det i mindre portioner. Jeg husker det, fordi jeg morede mig en del over den seddel.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Salt salt salt.

Indlæg af StarF »

Selv om mange folk har haft posetive erfaring med BT salt, kørte mit akvarie meget meget dårligt i den tid jeg brugte det. Før det brugte jeg Dejong salt og det havde jeg heller ingen problemer med. Men gik over til BT salt, da alle roste det, og opleve bare at akvariet ikke kørte ordenligt.. det gik stille og roligt ned af bakke, koraller synede hen, lps/sps, det var som om det bare ikke kørte som det skulle.. Efter nogle mdr, købte jeg en bøtte red sea pro salt, lavede 2 store vandskift, og inden for få uger begyndte det langsomt at blive bedre og bedre. Jeg har siden det, kun lavet et vandskift yderlige for at få det sidste skit ud af vandet, og mine koraller er ved at vokse ud af mit akvarie nu, selv om det er et år siden sidste vandskift :)

det gjorde det heller ikke bedre at mit BT salt havde forskelige kh værdi alt efter hvilken pose fra kassen man brugte... den ene pose gav en kh på 8, den anden gav en på 11....
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Salt salt salt.

Indlæg af StarF »

Tutter skrev:
Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Ja jeg er også glad for det. Jeg tror der var 22 kg til 400 kr, dog uden spand. Jeg solgte halvdelen herinde men har stadigvæk det her billed. :)
jeg har noget ligende, bare min er rød istedet for blå.. og så er det pro versionen.. købt igennem reefstore
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Carsten »

Det er da ikke noget butikkerne åbent reklamerer med.
Spanden er da også ganske ligegyldig. Dem har vi jo alle sammen en del af.
Men det kan måske også være ligegyldigt, for med de priser som det koster at få fragtet det fra Jylland til Sjælland, ædes forskellen jo op.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Wiinberg »

Tutter skrev:
Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Ja jeg er også glad for det. Jeg tror der var 22 kg til 400 kr, dog uden spand. Jeg solgte halvdelen herinde men har stadigvæk det her billed. :)
Det er alm. Red Sea salt, jeg bruger den selv.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Tutter »

Wiinberg skrev:
Tutter skrev:
Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Ja jeg er også glad for det. Jeg tror der var 22 kg til 400 kr, dog uden spand. Jeg solgte halvdelen herinde men har stadigvæk det her billed. :)
Det er alm. Red Sea salt, jeg bruger den selv.
Ok. :)
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Salt salt salt.

Indlæg af gnizten »

Tutter skrev:
Carsten skrev:
Tutter skrev:Jeg bruger den professionelle fra Red Sea, hvilket ikke er det samme som Red Sea coral Pro men en mellemting imellem alm Red Sea og Coral Pro. Jeg har købt den i Horsens. Kan ikke se forskel fra dengang jeg brugte coral Pro, det får bare ekstra Reef foundation ABC+.
Det lyder spændende, for RedSea har kun 2 forskellige på deres hjemme side.
Har du et billede af spaden/posen?
Og hvad var prisen?
Ja jeg er også glad for det. Jeg tror der var 22 kg til 400 kr, dog uden spand. Jeg solgte halvdelen herinde men har stadigvæk det her billed. :)
Der er kun to slags, ingen mellemting. Red Sea Salt (den blå) og Red Sea Coral pro (Den røde) begge kan fås i 25 kg. Sække. Prøv at gå ind på Dogmans hjemmeside http://www.dogman.dk" onclick="window.open(this.href);return false;, under vandpræperat, og find Red Seas produkter. Dogman er distributør til Butikker i norden, og importerer Bl.a. Red Seas portofølje af produkter. :wink:
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Salt salt salt.

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Jeg bruger red sea salt.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Carsten »

Så er det spørgsmålet om den pris er standard eller et særtilbud
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg mener at jeg gav omkring 500 for en 25kg sæk, for en måneds tid siden.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt salt salt.

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg bruger også kun Redsea Pro.

Har været på BT vognen fordi det selvfølgelig fristede grundet prisen og al den ros herindefra. Men hos mig gav det kun problemer og da jeg skiftede tilbage til Redsea så jeg tydeligt forskellen...

Ordentligt salt er alle pengene værd. Ingen tvivl om det. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Mic4700 »

Wiinberg skrev:Jeg har brugt alm. Red Sea i et stykke tid. Det fungerer rigtigt fint. Jeg har dog bestilt en spand Aquaforest Reef Salt der skal afprøves. Fungerer det som det skal, vil jeg skifte mellem de to.
Lyder spændende med det Aquaforest salt , har selv overvejet og prøve det , da det bliver Rost til skyerne på bl.a reefcentral.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Mic4700 »

MarkBruhn skrev:Jeg bruger også kun Redsea Pro.

Har været på BT vognen fordi det selvfølgelig fristede grundet prisen og al den ros herindefra. Men hos mig gav det kun problemer og da jeg skiftede tilbage til Redsea så jeg tydeligt forskellen...

Ordentligt salt er alle pengene værd. Ingen tvivl om det. :-)
+1 :GO Helt Enig.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Salt salt salt.

Indlæg af Anden »

Jeg bruger Blue Treasure sps (den nye), den er super fin efter de har justeret mg lidt ned, mine 7 akvarie køre super på Blue Treasure og jeg har prøvet en del forskellige og var også glad for red sea Pro men det kalkudfælder for nemt hos mig og er for besværligt at blande, jeg kunne nok godt forsætte med red sea på de store akvarie men de små kan ik lige red sea fordi jeg tit skifter 50% vand af gangen og med red sea salt bliver mine sps kede af det ved store vandskift det gør de ik ved Blue Treasure.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"