"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nogen der har erfaring med rød chili?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af PoulD »

Jeg købte for et par uger siden en rød chili (Nephthyigorgia). Det var blot en uanseelig rød klat hos forhandleren, men den blev tilsyneladende ganske opstemt da jeg kom den i baljen. Den erigerede helt vildt og strittede med alt hvad der kunne stritte.

Så læste jeg, at sådan en fætter absolut ikke kan lide lys så den næste dag flyttede jeg den ind i skyggen under et overhang. Det blev den tydeligvis ikke glad for. I næsten 2 uger så jeg ikke skyggen af en polyp og korallen var så lille og sammentrukken som jeg gætter på Hennings lille rørorm var, da han havde klippet i den med en skævbider :hehe:

I går aftes prøvede jeg så at flytte den, så den kom ud i lyset igen. Her til morgen så den så igen ud som på billederne herunder. Også her til aften er der fuld udfoldelse på polypperne.

Spørgsmålet er så, skal jeg lade den være ude i lyset selvom jeg har læst at den bliver stresset af lys? Eller skal jeg flytte den ind under overhanget igen selvom der så ikke er nogen polypper?
Tænker der må være nogen her på forum der har erfaringer med sådan en fætter?

Billede
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af Anden »

Fejl indlæg grundet manglende humor.


Beklager evt :angry:
Billede
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af bima »

Jeg tror sgu,at du skal smide den i komposten.
Den ser ikke for frisk ud :wc:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af joekill »

Har 0 erfaring med den, men måske er det manglende cirkulation , der får den til trække sig sammen, der hvor du satte den. ?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af PoulD »

joekill skrev:Har 0 erfaring med den, men måske er det manglende cirkulation , der får den til trække sig sammen, der hvor du satte den. ?
Bestemt ikke utænkeligt. Under et overhang vil - i min balje - nødvendigvis betyde helt tæt på "rev væggen". Jeg ved fra dyk i stærk strøm, at der er mindre "blæst" helt tæt på revet, så der er måske for lidt vandbevægelse lige der. Men, på den anden side læste jeg også, at den ikke folder polypperne ud hvis der er stærk blæst. Intet synes at passe :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af Carsten »

Det navn, er det et som du fik fra forhandleren eller et du selv har googlet dig frem til??
Jeg synes nemlig at den mere ligner Alcyonium acaule. Er billederne nogle du selv har taget?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Det navn, er det et som du fik fra forhandleren eller et du selv har googlet dig frem til??
Jeg synes nemlig at den mere ligner Alcyonium acaule. Er billederne nogle du selv har taget?
Ja, jeg fik navnet af Carsten hos DecOcean. Men jeg har også googlet en hel del for at finde ud af mere om den, og ud fra det er jeg heller ikke i tvivl. F.eks. citat:
"Alcyonium sp. corals are generally white, tan or bluish corals from temperate regions while Nephthyigorgia sp. corals like this Chili Coral are spiny in texture, from tropical Indo-Pacific reefs, and is generally darker red, orange or purple"

Der er vist heller ikke nogen tvivl om, at det er en NPS (det er Acyonium så vidt jeg forstår ikke).
Ja, billederne her i tråden har jeg taget i morges (med hvidt lys). Der er et par andre billeder sidst i min tråd taget ved højere lys temperatur, da jeg fik den, og der er den røde farve mere pink-rød.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af peder »

Men fortæller korallen jo ikke selv historien? Den er jo tilsyneladende glad for den placering den har nu, så hvorfor flytte den hen hvor den egentlig skulle stå ifølge lærerbøgerne men hvor den åbentlys ikke trives.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af joekill »

peder har fat i noget dér. jeg har selv prøvet at sætte en blueberry gorgornie et "mørkt" sted i baljen, men det fik den til at klappe sammen, så den blev sat ud i lyset sammen med sps'erne og fik stærk cirkulation, der står stadig og trives fint.
Håber du kan holde liv i den poul, det er en fin og flot koral ;-)
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af MarkBruhn »

peder skrev:Men fortæller korallen jo ikke selv historien? Den er jo tilsyneladende glad for den placering den har nu, så hvorfor flytte den hen hvor den egentlig skulle stå ifølge lærerbøgerne men hvor den åbentlys ikke trives.

Hvis det var mig som havde så smuk en koral, som kun viser sin skønhed i lys, så giver jeg den da lys. :-)

Tænker det må være vildt lækkert med sådan en koral, som så kan stilles i de zoner hvor der måske ikke er så voldsom med lys. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af MarkBruhn »

Som dykker og koralkender, kan man tit undres, når man er på dyk.

Du har garanteret dykket på flere vrag +35 m dybde, hvor der gror sps som stortrives. Selvfølgelig på ydersiden af vraget. :-)
Og farverne på dem er super duper selvom de får så sparsomt med lys. :-)
De der NPS gror jo også hvor der er lys. De står måske ikke direkte i solens stråler, men siden du kan se dem uden en lommelygte, så må de jo få lys i et eller andet omfang. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af PederP »

Uden at skulle gøre mig for klog på det, så vil jeg da tro at selvom NPS ikke har fotosyntese, så er de stadig lysfølsomme. Bruger sikkert som gopler og andre koraller lys til at sætte en døgnrytme, som i naturen er tilpasset den daglige plankton migration.
Så mon ikke de fleste NPS i en eller anden grad, er tilpasset de lysforhold hvor deres føde befinder sig i naturen? Hvor plankton søger mod overfladen om dagen..

Som jeg ser det kan de sagtens sættes for mørkt..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af PoulD »

Tak for alle de fine tilbagemeldinger. Jeg prøver at glemme hvad korallen ifølge sagkundskaben burde foretrække og i stedet gøre som den selv fortæller mig den kan lide det.
Måske koraller også kan have en slags personlighed? Måske er de endda ligeså komplicerede at forstå som visse andre smukke skabninger?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Nogen der har erfaring med rød chili?

Indlæg af MarkBruhn »

PoulD skrev:Tak for alle de fine tilbagemeldinger. Jeg prøver at glemme hvad korallen ifølge sagkundskaben burde foretrække og i stedet gøre som den selv fortæller mig den kan lide det.
Måske koraller også kan have en slags personlighed? Måske er de endda ligeså komplicerede at forstå som visse andre smukke skabninger?


Ja man overraskes jo nogen gange over hvor komplekse selv de mest simple ting kan være. :-)

Det at en NPS har brug for lys er vel ikke mere unaturligt end at vi har brug for tøj til at klare klimaet her på jorden.

Bliver spændende at se om du kan holde gejsten oppe på den over sigt. :h
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"