"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Nicklossi »

Overskriften er lidt kryptisk, but here goes.

Her i går, sidder jeg og skriver på et bilpleje forum.
Når man vasker bil, vil man gerne have kalkfrit vand. En af dem der går rigtig meget op i at have det rigtige grej fortæller så, at han kobler en 11 liters beholder med harpiks på hans vandslange (nøjagtig det samme setup som de normale "store" silikatfiltre). Til det skriver jeg så, at for at få helt rent vand, ville han skulle køre vandet gennem filter og membran Men han viser så at han laver vand på 000 ppm udelukkende med harpiks.

Jeg kan se flere fordele med det, blandt andet er det hurtigere og billigere at lave vand, i og med der ikke er noget spild.

Men er der noget der ikke er taget højde for? Fjerner osmosemembranen ting og sager, som et tds meter ikke måler?

Hvis nej, så kunne jeg godt overveje at skifte over til kun at bruge harpiks :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg vil tro at det bliver rigtig dyrt i harpiks. Sådan en beholder holder ikke længe i forhold til en membran med sediment og kulfilter.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af PederP »

Wiinberg skrev:Jeg vil tro at det bliver rigtig dyrt i harpiks. Sådan en beholder holder ikke længe i forhold til en membran med sediment og kulfilter.
Præcis :)

Harpiks kan optage en bestemt mængde ioner. Så hvis du f.eks sænker mikrosiemens fra 500 til 5, før du kører det igennem et harpiksfilter, så vil det holde 100 gange længere.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Nicklossi »

Det er korrekt. Han skifter granulat for hver 1000 liter vand. Det bliver også kun brugt til sidste afskylning, så det holder længe.

Mon det spildevand man leder ud, ny membran, filtre osv kan opveje prisen for nyt granulat?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af charlie saltvand »

Det koster ca 100kr pr kilo så er det bare igang med regnestokken.... Miljø mæssigt er det da KLART en fordel ikke at hælde alt det spildevand ud tænker jeg.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af PoulD »

Man behøver ikke regne så meget, hvis det kunne betale sig at bruge DI filter alene, ville der næppe blive solgt ret mange RO membraner og forfiltre.

Jeg må i øvrigt tilstå jeg ikke forstår al det hysteri om vandspild. Jeg bruger f.eks. mange tusindevis af liter vand til haven. Det løber jo blot tilbage i jorden der hvor det blev hentet op fra. Hvad er problemet?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af ole kekkonen »

Tror jeg gav 70 Euro for 25l harpiks paa ebay
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af PederP »

Nicklossi skrev:Det er korrekt. Han skifter granulat for hver 1000 liter vand. Det bliver også kun brugt til sidste afskylning, så det holder længe.

Mon det spildevand man leder ud, ny membran, filtre osv kan opveje prisen for nyt granulat?
Nemt at regne på. Prøver lige med rent-postevands standart priser for sjov.. ;)
Mit hanevand er omkring 400 μS, efter osmose ca 5 μS. Dvs. vandet er 80 gange mere rent.
For at holde "nul", skiftede jeg mine 2 x 10" filter, som hver holder ½kilo, hvert halve år. (efter ca 10.000L) = 280kr årligt.
Min membran koster 750kr og holder i hvert fald 2 år. Men lad os sige 400 årligt alligevel.
Dvs. 680kr årligt.

Havde jeg ikke brugt osmose skulle jeg bruge 2 x 0,5 x 80 = 160kg. Det ville koste 22.400kr årligt.

Så kan vi se at det ville koste mere end 30 gange mere, at køre kun med harpiks.

Gad vide hvad produktion af 160kg harpiks koster i energi? Forurener produktionen? Hvor meget udledning giver transport af materialet?... Tror også konklusionen mindre vandspild = bedre for miljøet, kunne være forkert i denne sammenligning ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af ole kekkonen »

10.000 Liter paa et halvt Aar?
Paa mit nano SAA Regner jeg bare med at have et Lille Silikat filter koblet til "osmolatoren"
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af PederP »

Ja. Jeg bruger en del..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af AndersGS »

Silikatfilteret/Mixedbed-filteret vil kun fjerne molekyler som vil binde sig til an-og kationerne. Bakterier vil ikke blive fjernet, samt visse andre molekyler.
Det er jo det samme princip der bruges til industri kaffe- og opvaskemaskiner. "Blødgøringsanlæg" som fjerner kalken = mindre sæbe og renere glas.
Disse anlæg laver normalt ikke 0,0 ppm vand, da det ikke er nødvendigt. Skulle de det ville mediet også hurtigt blive opbrugt.

Det man typisk kan styre renheden på med silikatfilteret er gennemløbshastigheden, jo hurtigere vandet drøner igennem jo mindre fjernes der.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af PoulD »

Slettet (var ikke helt korrekt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Nicklossi skrev:Det er korrekt. Han skifter granulat for hver 1000 liter vand. Det bliver også kun brugt til sidste afskylning, så det holder længe.

Mon det spildevand man leder ud, ny membran, filtre osv kan opveje prisen for nyt granulat?
Nemt at regne på. Prøver lige med rent-postevands standart priser for sjov.. ;)
Mit hanevand er omkring 400 μS, efter osmose ca 5 μS. Dvs. vandet er 80 gange mere rent.
For at holde "nul", skiftede jeg mine 2 x 10" filter, som hver holder ½kilo, hvert halve år. (efter ca 10.000L) = 280kr årligt.
Min membran koster 750kr og holder i hvert fald 2 år. Men lad os sige 400 årligt alligevel.
Dvs. 680kr årligt.

Havde jeg ikke brugt osmose skulle jeg bruge 2 x 0,5 x 80 = 160kg. Det ville koste 22.400kr årligt.

Så kan vi se at det ville koste mere end 30 gange mere, at køre kun med harpiks.

Gad vide hvad produktion af 160kg harpiks koster i energi? Forurener produktionen? Hvor meget udledning giver transport af materialet?... Tror også konklusionen mindre vandspild = bedre for miljøet, kunne være forkert i denne sammenligning ;)
For at få regnskabet helt rigtigt, så skal du også lige medtage prisen på de andre filtre der sidder på osmose anlægget.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Ryom »

Vi skal vel også have prisen for spildevandet med. Det er jo heller ikke helt gratis (uanset om det belaster miljøet eller ej) :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Osmoseanlæg VS harpiks alene?

Indlæg af Anden »

:crybaby: Man kunne jo også bytte akvariet til en fin sparegris og putte alle de penge man spare på vand i den. Der nogle rigtig fede grise der ude.
Billede
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"