"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lydisolering

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Så er jeg kommet lidt længere i mit lille projekt og har nu for en god ordens skyld malet væggene med vådrumsmalning for at forhindre eventuel fugtskader i rummet på lang sigt.

Jeg overvejede meget kraftigt om jeg overhovedet skulle male da tanken var at lydisolere så meget det var muligt, så jeg søger lidt råd/ideer.
Min første tanke var at isolere alle steder der er blåt med "lyddæmpningsplader" som sikkert geniale når det handler om at lyden ikke skal "gå igennem", men det er jo ikke hvad jeg vil opnå på disse vægge, den ene er ud mod naturen, den anden er meget tyk og er ind til madsalen. Min fundering er at alluoverfladen mest af alt kommer at reflektere lyden og ikke absorbere den som er tanken?
Vedhæftede filer
blå.jpg
Lyddæmpningsplade
Lyddæmpningsplade
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Alternativet er at klistre en tyndere "Dæmpningspap" som er 12 mm tykt og mere minder om grov filt.
Her skulle jeg tro at de kunne "fange" flere lydbølger end lyddæmpningspladerne?
Vedhæftede filer
Dæmpningspap
Dæmpningspap
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Alternativ 3 :) en "Lydisoleringsfilt" som jo ikke er pisse elegant og kommer at blive mildest talt irriterende at montere ;)
Vedhæftede filer
blå.jpg
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Lydisolering

Indlæg af thni »

Hvis du har pladsen, hvad så med nogle rigtige lydplader ??

Tjek fx ebay her : http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... g&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

De er også nemme og montere, og kan fåes i alle regnbuens farver, så de behøver ikke være lige så grimme :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Sidst men ikke mindst er der den rigtige løsning "Lyddæmpningspladen" denne kommer jeg at bruge visse udvalgte steder i sumpen, men de er ret dyre (SEK 300 for ½m^2) og jeg har ca. 10m^2 eller SEK 6000,- mindst om jeg skal gøre det på denne måde.

Og det er hele humlen med denne tråd... Giver det nogen mening at bruge så mange penge på at lydisolere vægen på den måde?
Hvor stor % del bliver reflekteret tilbage i rummet, for den dæmper jo nok som lovet med 40 DB på de lydbølger der går "igennem" pladen. Men det gør de jo ikke her...
Vedhæftede filer
blå.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

thni skrev:Hvis du har pladsen, hvad så med nogle rigtige lydplader ??
Tjek fx ebay her : http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... g&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
De er også nemme og montere, og kan fåes i alle regnbuens farver, så de behøver ikke være lige så grimme :)
På den store væg har jeg 10 cm til akvariet, så her kan jeg jo let få plads til rigtig lydisolering ;)
Kigger jeg på 24 Pack Acoustic Wedge Studio Soundproofing Foam Wall Tiles 12" X 12" X 2" får jeg 12 plader på 30*30 eller ca 2.2 m^2 for $30,- eller "bare $150,-" for det hele og det er jo væsentligt mindre end SEK 6000,-

Eneste fundering jeg kan have er om de kan tåle saltvand...
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et rigtigt godt alternativ som THNI kom med er rigtigt lydisoleringsplader...

Den store kamp skal udkæmpes på fremsiden, specielt på låger da man jo skal kunne komme ind til akvariet og her kommer der næsten altid at være sprækker lyden kan komme igennem...

Det afgørende spørgsmål er vel om det i sin helhed kommer at give nogen effekt????
Skal jeg smide nogle tusindlapper efter lysisolering vil jeg gerne opnå mere end 5 DB ;)

Jeg ved man kan regne på dette, så nogle der kan henvise til et link?
Vedhæftede filer
blå.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Fandt en side der beregner alt, men jeg fatter nok ikke rigtig hvad resultaterne betyder....
Og så er det baseret på deres plader..

(jeg blev ikke klogere)
Vedhæftede filer
plader.jpg
blå.jpg
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Lydisolering

Indlæg af AndersGS »

Hej Thomas

Hvor er støj problemet? I rummet med akvariet eller i rummet ved siden af?

Det er nemlig lidt forskelligt hvordan man skal opbygge lyddæmpningen.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hej Anders,

Havde ventet på at en Ingeniør skulle komme med en kommentar ;)

Da jeg bygger ind akvariet i et møbel kommer støjen fra "et andet rum" og så bliver det store problem at se til at "rummet" er tæt, da det mindste hul kommer at kunne sprede en masse støj i rummet.

Funderingen jeg har her er mere om en lydisolering i "det andet rum" kommer at kunne hjælpe i det rum jeg sidder i? eller om det er at smide penge ud af vinduet...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Lydisolering

Indlæg af AndersGS »

Ok, Så skal du isolere indvendig side af akvariemøblet med en lydisolering med en "hård" overflade eller mindst en barriere.

Dvs. en skum med en bitumen plade enten uden på eller integreret i skummet. Biltema har et udmærket kombi-produkt: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000018990/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det vil være meget effektivt mod støj.

Men husk at vibrationsstøj(lave frekvenser) skal tages ved kilden, så sørg for at få isoleret pumper fra glas med skum og en meget blød silikoneslange mellem pumpe og rørføring.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Lydisolering

Indlæg af Barner »

Dæmpning af lyd i rummet. Er det ikke nødvendigt at 100% beklæde rummet med plader.
Felter er tilstrækkeligt. eks. din nye stue. som er helt tom for møbler og billeder på vægene.
Der er der meget støj / Rum klang. så snart der kommer møbler og billeder på vægene bliver klangen reduceret betydeligt.
Jeg ville vælge noget ligende disse plader. opsat i nogle felter.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... g&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Lydisolering

Indlæg af PederP »

Ja. Tommelfingerreglen er klang kan fjernes med absorberende overflade. Lyd barrierer skal være tætte for at blokere diskant. Lydbarrierer skal være tunge/stive for at fjerne bas toner. :)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Lydisolering

Indlæg af Michael_F »

Den støj jeg har ved mit akvarie, er "brumme" støj. Kan man minimere denne? Eller er det netop fordi det er vibrationsstøj?
I så fald, kan man komme noget snedigt mellem pumper og akvarieglas?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lydisolering

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Den støj jeg har ved mit akvarie, er "brumme" støj. Kan man minimere denne? Eller er det netop fordi det er vibrationsstøj?
I så fald, kan man komme noget snedigt mellem pumper og akvarieglas?
Et stykke silicone slange der er klippet op, kunne være en løsning.
Om den virker i det aktuelle tilfælde må en prøve vise
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak for inputs :)

Jeg har selv brugt en 10 cm silikoneslamge på det seneste mellem pumper og PVC/Eheim slange og det giver rigtig god effekt.

Rum klang kommer jeg så ikke at satse på at fjerne, jeg var også blevet glad for min blå farve :) og om det bliver nødvendigt kan jeg supplere lidt da der skal satses på at isolere indersiden af lågerne.

Forslag på hvordan man laver en "lufttæt" låge er velkommen.
Jeg tænker klassiske låger med en isoleringsliste i blød gummi rundt eller noget ;)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal siges at jeg kommer at tage pladerne som også Anders linker til, OK pris og -40DB er ret meget :) det bliver jo ikke ret meget andet end låger og glas på den væg..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Lydisolering

Indlæg af AndersGS »

Michael_F skrev:Den støj jeg har ved mit akvarie, er "brumme" støj. Kan man minimere denne? Eller er det netop fordi det er vibrationsstøj?
I så fald, kan man komme noget snedigt mellem pumper og akvarieglas?
Brummestøj er nok den sværeste støj at fjerne, den lavfrekvente støj kan arbejde igennem næsten alt.

Det bedste er af isolere støjkilden fra fundamentet. Fx. som Tunze har afhjulpet med deres blå silikonedutter på magnetbeslaget.

Jeg har yderligere lagt en Solimér vibrationdæmpende skum imellem glasset og magneten på indvendig side - det har taget meget vibrationsstøj. Men sådan noget som stive ledninger fra Tunze pumperne, transporterer enormt meget vibrationsstøj. Hvis det fx rører bølgebryderen, så kan det lyde som en knallert i tomgang. Så det er med at gå igennem sit anlæg og få isoleret alle disse kilder fra.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1775
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Lydisolering

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Brummestøj håber jeg at jeg kan "slippe helt", det jeg i dag har der larmer mest er min Radion lampe, blæseren larmer vildt ;(

Vektra L1 pumpen og mine DC pumper til skummeren er næsten lydløse. Disse bliver også den primære cirkulation i bygget, jeg regner med 5-6 stk closed loops, hvor pumperne kommer at stå et sted hvor jeg kan lydisolere og køle dem ret kraftigt ved behov.

AC pumperne jeg har vil jeg gerne skifte ud til DC pumper, da de larmer en del mindre. Specielt pumpen som sidder på min Kalkreaktor er et larmende monster.

Plaskelyd er jeg også nervørs for, men denne diskussion tager jeg når jeg er klar med et par udkast til et overløb da jeg har lidt "plads" og "performenca" udfordringer. (da jeg vil have mine closed loops at tage vandet fra overløbsboksen)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"