"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg hentede en gul gylte i dag inde hos Klovnfisken. Den skulle ned i min observationstank for at holde småkryb nede.
Den grønne gylte der har gået der længe, røg over i mit overløb og ned igennem nedløbsrøret og satte sig fast i kugleventilen.
Godt der var et sikkerhedsrør. Nu er den så ikke i blandt os mere, så jeg måtte have noget nyt.
Det var et lille fint eksemplar. Her på billedet er klokken 14:30. Den svømmer frisk og glad omkring.
Det var et lille fint eksemplar. Her på billedet er klokken 14:30. Den svømmer frisk og glad omkring.
Nu er gule gylter pr. tradition nogle små springfyre. De hopper for et godt ord. Jeg har ikke tal på dem der er hoppet ud for mig.
Så jeg har sikret mig så godt jeg kan. Jeg har lavet et "fightcage" rundt om toppen og hen over overløbet. Det er ikke kønt - og er besværligt når jeg skal rode rundt der nede. Men det er effektivt og opfylder formålet.
"Fightcage". Der er ingen flugtmuligheder.
"Fightcage". Der er ingen flugtmuligheder.
Da jeg kommer ned for at lave mit ugentlige vandskift, kan jeg ikke få øje på den. Jeg kigger alle steder, for jeg har mine anelser og - ikke mindst, dårlige erfaringer. Men alt er jo sikret og jeg tjekker nettet igen og der er ingen huller. Ingen mulighed for at hoppe.
Jeg begynder på vandskiftet og starter på at rense fragmentklodserne for alger. Samtidig får jeg suget nogle af de alger, som mine "gartnere" af en eller anden grund ikke gider at æde, ud. Det tager cirka en halv times tid og så får jeg øje på det her:
Klokken er her 18:45. Det er vist ny rekord hos mig.
Klokken er her 18:45. Det er vist ny rekord hos mig.
Fandens også. Jeg tjekker nettet igen og alt sidder som det skal. Der er absolut ingen huller eller sprækker. Hvordan det er sket kan jeg ikke greje.
Nu må jeg på jagt efter en eller to gule gylter igen, igen.
Nils i Klovnfisken tror jo jeg spiser dem. Når jeg ringer der ind og spørger om han har nogle, siger han som regel "nej, jeg har ingen gule gylter. Du har jo købt dem allesammen".
Og det er ikke helt forkert. 20 stk. tror jeg efterhånden det er blevet til. Jeg tror han dresserer dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af Tykki »

Det er vildt nok hvis den kan springe så HØJT! Kan den i virkeligheden det Erik ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af Carsten »

Hvorfor laver du så ikke en ramme som du lægger på akvariet, og med nettet henover. Det tager godt nok noget lys, men mon ikke det går alligevel.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af crazy seahorse »

Tykki skrev:Det er vildt nok hvis den kan springe så HØJT! Kan den i virkeligheden det Erik ?
Det ved jeg ikke, men nettet er 15 cm højt, så det ville komme bag på mig. Men udelukkes kan det ikke.
Lige der hvor den er røget ned, læner nettet sig over imod skabssiden så det skråner bagud. Tanken er, at hoppere så vil falde ned igen.
Nettet er fæstet mod glasset ved at der er klippet små hak i nettet, så det kan klemmes ned over glasset. De små hak sidder skiftevis foran og bagved glasset.
Jeg gætter på at fisken er røget lodret ned og er landet så uheldigt, at den har kilet sig ned i mellem net og glas på ydersiden. Så i stedet for at blive kastet tilbage i vandet har den siddet fast og dens mulige sprællen for at komme fri, har så fået den til at ryge ned mellem glas og net.
Det er næsten den eneste forklaring. Meget vil jeg tiltro de små bæster, men de kan ikke trylle sig ud - selvom man nogle gange skulle tro, at det er små Houdinier.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
dyr200
Reactions:

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af dyr200 »

Satme nogle lækker koraller du har i din fragtank Erik hehe
Men vildt at de hopper om bag ved, har selv haft 2 og de gjorder aldrig sådan noget, så det er vildt nok
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af AndersGS »

Nu er mit nuværende akvarium 100% lukket med top og i alle ventilationhuller er der tagrendenet for, men jeg hører da ofte et "dunk" fra akvariet når gylten tager et spring.

Men i mit forrige 180 L var der, i en ellers helt tæt lyskasse, et hul på max 2x2 cm ca 15 cm over vandniveau. Det var nok til at gylten kunne snige sig igennem. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor mange forsøg den brugte, men igennem kom den.

Tror det er sådan et "tidepool-survival-talent"
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Og det er ikke helt forkert. 20 stk. tror jeg efterhånden det er blevet til.
Abonnerer på gylter... :rofll:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af PoulD »

Forslag: Hvad med at lade nettet hænge en 5-10 cm ned langs glasset inde i baljen?

Hvor der er vilje er der vej - også til selvmord. Jeg havde på et tidspunkt nogle guldemder gående sammen med mine Koi. Da de havde gået der en del år var de blevet en halv meter lange og jeg syntes, at de var blevet grimme (de får en lidt sjov facon når de bliver store) og for dominerende i billedet. Jeg flyttede dem derfor op i en anden lidt mindre dam hvor jeg ellers kun har åkander. De 2 damme er imidlertid forbundet med ca. 15m lavvandet åløb så emderne formåede på en eller anden måde at komme tilbage igen. Jeg flyttede dem en gang til og hældte så et par store sække lavasten i åløbet. De kravlede sgu igennem alligevel og flåede sig selv på de skarpe sten så de blev til plukfisk i stedet for emder.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af Nicklossi »

Jeg har et lign. problem, bare med seksstribede.
Mine forsvinder ud i den blå luft, uden nogen som helst spor af dem, og det er KUN dem, min gule gylte er der intet med, og har intet der burde spise dem :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af Carsten »

Nu er der jo heller ikke noget sand/grus i bunden af akvariet, og mange gylter bruger jo at dykke ned i sandet straks de sættes ind i akvariet. Kunne det tænkes at det stresser dem ikke at have den mulighed, så de vil væk
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af charlie saltvand »

Carsten skrev:Nu er der jo heller ikke noget sand/grus i bunden af akvariet, og mange gylter bruger jo at dykke ned i sandet straks de sættes ind i akvariet. Kunne det tænkes at det stresser dem ikke at have den mulighed, så de vil væk
Lyder som en god forklaring her.

Jeg har gul gylte, den har aldrig forsøgt at hoppe ud. Jeg har super fint bundlag i baljen og hvis jeg roder for meget i vandet, så smutter gylten under sand. Den går jo forøvrigt i seng/bund hver aften kl20.33 og står op kl07.17.... Nærmest på klokkeslæt, tror det er lysintensiteten der styre det.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Her gør man sig alle mulige anstrengelser ...

Indlæg af pederrevnørd »

Der er ingen tvivl - Carsten har helt ret i sin antagelse.

Langt de fleste gylter behøver et bundlag for at kunne "gå til ro" - at fratage dem dette er nærmest dyreplageri.
De vil stresse og søge at flygte fra det miljø, som ikke passer dem. Det er altså ikke en løsning at bygge højere og bedre net over baljen - ikke for gyltens trivsel.

I det her tilfælde hvor cs sikkert ikke ønsker bundlag, kan jeg anbefale at "låne" en af fruens mindre tupperware, og fylde den med fint sand.

Jeg prøvede selv i min balje, da jeg får et par år siden fjernede ca 90% af bundlaget - der panikkede samtlige gylter, men denne lille simple finte gjorde at de kunne komme til at sove :h

Det vil virke - og fremover vil du ikke behøves at købe nye gylter hele tiden. :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"