"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lps spørgsmål, fotos mm

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj.

Edit. Har lige sat nr på de forskellige individder.

Jeg har lidt lps spørgsmål, bla. Id af de forskellige og vil dele lidt fotos

Nr 1
Eupyhallia Glabrrscens
Eupyhallia Glabrrscens
Er det det rigtige navn og hvordan vokser den? Er den det man kalder encrusting? Eller???
Nr1
Da jeg fik den var der en tynd "stamme" og et "hoved" på toppen. Alle arme var "enkelte" med én spids, nu kan jeg se der kommer flere spidser på
Vækst
Vækst
Kommer der flere hovder på? Eller vokser den bare i omfang?

Så er der denne
Navn?
Nr2
image.jpg
Kan se at de hoveder der er til venstre på den ikke ser helt godt ud..... Er den sulten? Skal nævnes den kommer fra en balje hvor den IKKE har fået lys nok mm. De hoveder der ser mest ok ud vender mod strømmen. Har dette noget at sige?

Denne. Navn ?
Nr3
Navn?
Navn?
Den ser ud til at have det ok, ikke?

Denne
Navn?
Nr4
Navn?
Navn?
Tænker den også har det fint
Tæt på
Nr4
Tæt på
Tæt på
Denne.
Navn?
Nr5
Navn
Navn
Tæt på, kan se den har Xenia på stenen den sidder på, hvad siger i til det? Skal de fjernes da de eller vil sprede sig, eller vinder korallen det race?
Nr5
Xenia på stenen under korallen
Xenia på stenen under korallen
Denne
Navn
Nr6
Navn
Navn
Den ser ud til at have det super

Sidst. Jeg har nogle Zoa's der flyttet sig, har i observeret dette?
De startede med at stå oppe til højre hvor der sidder 2 hoveder. Kuglen sad mellem disse men har flyttet sig ned af og mod venstre, skyldes dette strøm? Eller for meget lys? Eller tilfældighed?! Har i set det før?
Zoa's
Zoa's
Her er lidt ekstra fotos
Musling
Musling
Min lille klovn flirter med mit grønne græs, sjovt, men vil det blive stresset af dette, jeg har ingen anemoner i baljen, men bla en Duncan
image.jpg
Vil blive glad for navne på diverse koraller og råd, vejledning.

Tak
Charlie
Senest rettet af charlie saltvand man 17. aug 2015 20:40, rettet i alt 2 gange.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af christiantt »

Nr. 2 er caulastrea furcata. En ret nem LPS som bare skal have ro, så skal den nok komme sig :)
Nr. 3 er en acanthastrea art. En flot lilla :TH
Nr. 4 er en hjerne koral. Jeg vil tro at det er en favia, men mon ikke der kommer nogle kloge der kan fortælle det præcis. Jeg ville fjerne xeniaen. Det ville være en skam hvis det "brænder" hjernen, så den ikke kan vokse sig større der. Og xeniaen vil også brede sig.
Nr. 5 er også en acanthastrea - også et rigtig flot eksempel.

Ang. klovnfisken, så ville jeg bare lade sig more sig i græsset. Det skal nok overvokse stenen selv om at fisken er der i :)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af Tykki »

Ser godt ud Charlie den kommer sig i godt lys. Sjovt at de to arcans var lige store og helt ens da de kom til mig. Se forskellen på vækst bare på placering af dyrene. Fascinerende !!! :beer:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af charlie saltvand »

Takker Christian...

Der mangler et par stykker endnu :), jeg tror du har tænkt de 2 Caulastrea er den samme fra forskellig side, det er det IKKE, det er 2 forskellige individder....

Dan, jeg er SUPER glad for dem alle. Duncan er allerede blevet STOR... Og hammer vokser også derud af. OG de bliver alle smukkere dag for dag, som os to :K

Og ja, vildt at se forskellen på den "brune" og den "lilla" Caulastrea alt efter deres tidligere placering.... Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed.... Det gør en STOR forskel!

Har i oplevet dét med Zoa's der aktivt flytter sig?

Mange tak!!!!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af Tykki »

Fedt fedt, husk mig når du knækker en stor klump af Duncan bøffen. Min kejser er ikke at træffe på matrikkel, så jeg vil gerne ha duncan igen, men kun frag af den du har fra mig. Den er fra Lorden og betyder jo alt.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af Wiinberg »

4 og 6 er acans.. Nummer 1 er euphyllia paradivisa hvis der er flere grene og divisa hvis det er en enkelt fod. Også kaldet frogspawn :-)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Fedt fedt, husk mig når du knækker en stor klump af Duncan bøffen. Min kejser er ikke at træffe på matrikkel, så jeg vil gerne ha duncan igen, men kun frag af den du har fra mig. Den er fra Lorden og betyder jo alt.
+ 5 :)

Det er noteret!

Mange tak Wiinberg, der er kun en fod/stamme, altså en frogspawn :) så blev jeg så klog. Tak. Men hvordan vokser den så? Som et alm træ... Tykker og større stamme og større og større "krone" eller hvad?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af Wiinberg »

Hvis det er divisa, så vokser foden i omfang. Hvorimod paradivisa laver flere grene. Ud fra din beskrivelse, hvis du mener det ligner et træ med en krone på, så er det nok en paradivisa, og den vil så lave flere grene med hoveder på når den vokser. De hedder forresten begge frogspawn, paradivisa kaldes branching frogspawn :)

EDIT: Denne side er god til Euphyllia - http://www.advancedaquarist.com/2012/10/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af charlie saltvand »

Super Wiinberg......!

Tak tak...
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lps spørgsmål, fotos mm

Indlæg af charlie saltvand »

Bump'er lige....

Ift. Mine "vandrende" zoa's så kan man ane at foran den enkelte grønne polyp oppe til højre i billedet, dér sidder der en enkelt lille anemone.... Kan det være denne der har fået zoa's til at flytte sig aktivt? Eller er det ikke muligt de flytter sig aktivt??? Altså en tilfældighed?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"