"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

VSV erfarings tråd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af poul-henning »

Martin J skrev:
poul-henning skrev:Hvor hurtigt virker vodka mod no3
Jeg har doseret vodka i mit 200 liter, siden i søndags, jeg har øget dosis med en halv ml. Om dagen, men min no3 er endnu ikke begyndt at falde.
Jeg skifter vand 20 liter vand hver søndag.
Håber der er nogle kloge hoveder der kan komme med indpu.

Hvad ligger din Nitrat på? og hvor meget vodka hælder du I om dagen?
Jeg started med ½ml VSV pr 100l vand og øget med endnu en halv efter en uge og så igen øge efter endnu en uge uden jeg kunne måle spor fremgang, så begyndte jeg øge med et par ml mere og vented, til sidst øgede jeg med 5ml ekstra, det endte med 20ml jeg tilførte om dagen til sidst før der begyndte at ske noget.
Men jeg havde også en no3 på 100 og 500l vand.
Jeg vil mene du skal køre en lille uge med den samme mængde inden du øger dosis.
Jeg havde nitrat på Ca . 50 men jeg valgte at gå over på nopox i stedet for . Jeg dosere 6 ml i døgnet, men det hjælper Heller ikke på min nitrat. Min sidste måling viste bare det samme.


Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af nielsk »

Når systemet er så mættet med næringsstoffer er det i sten og sand også og tager lang tid om at trænge ud.
Med vsv fjerner man jo kun det nitrat som afskummes via døde bakterier. Bakterierne kan sidde i tykke lag på alt i akvariet og vokse lystigt på alt det mad de pludseligt får serveret.
Man kan også Være uheldig at få 4n cyano stamme som kan leve af vsv


SPS : Stability provides succes
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af poul-henning »

det er ikke gode tegn..
vil det så sige at jeg er nød til at rense alle mine sten


Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af pederrevnørd »

nielsk skrev:Når systemet er så mættet med næringsstoffer er det i sten og sand også og tager lang tid om at trænge ud. ENIG :-)
Med vsv fjerner man jo kun det nitrat som afskummes via døde bakterier. IKKE ENIG, mig bekendt repirerer bakterien No3 væk fra vandet.

Bakterierne kan sidde i tykke lag på alt i akvariet og vokse lystigt på alt det mad de pludseligt får serveret. ENIG
Man kan også Være uheldig at få 4n cyano stamme som kan leve af vsv ENIG, hvorfor mange er begyndt at bruge eddike
Jeg har tilladt mig at svare i dit svar kære Niels, og når mine bemærkninger er fremhævet, er det ikke fordi jeg råber, men blot for at synliggøre dem :-)
poul-henning skrev:det er ikke gode tegn..
vil det så sige at jeg er nød til at rense alle mine sten
Hvad mener du Poul-Henning ?
Er dine sten og bundlagt fyldt med slimet lag af bakterier ?
Eller mener du at din No3 er så høj, og derved refererer til Niels svar omkring at næring er i sten, sand etc ?

Niels har ret i dette, og man skal træffe en beslutning herom velovervejet. Mange akvarister har haft problemer de aldrig er sluppet af med(primært Po4) pga indkøb af brugte ls, eller fordi man selv har haft tidligere udfordringer.
Det kan være så grelt at bundlag skal smides ud, og LS skal renses eller kaseres. :h

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af PoulD »

Enig med Peder m.h.t. bakterier og nitrat.
Hvis NO3 slet ikke falder det mindste over flere uger trods tilsætning af carbon og 10% ugentlig vandskift ville jeg dog tro du har for høj tilførsel. Med andre ord, enten er der nitrat i det vand du udskifter med, eller også tilfører du mere foder end dine fisk og koraller kan spise (eller du har alt for mange fisk til 200L).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af poul-henning »

pederrevnørd skrev:
nielsk skrev:Når systemet er så mættet med næringsstoffer er det i sten og sand også og tager lang tid om at trænge ud. ENIG :-)
Med vsv fjerner man jo kun det nitrat som afskummes via døde bakterier. IKKE ENIG, mig bekendt repirerer bakterien No3 væk fra vandet.

Bakterierne kan sidde i tykke lag på alt i akvariet og vokse lystigt på alt det mad de pludseligt får serveret. ENIG
Man kan også Være uheldig at få 4n cyano stamme som kan leve af vsv ENIG, hvorfor mange er begyndt at bruge eddike
Jeg har tilladt mig at svare i dit svar kære Niels, og når mine bemærkninger er fremhævet, er det ikke fordi jeg råber, men blot for at synliggøre dem :-)
poul-henning skrev:det er ikke gode tegn..
vil det så sige at jeg er nød til at rense alle mine sten
Hvad mener du Poul-Henning ?
Er dine sten og bundlagt fyldt med slimet lag af bakterier ?
Eller mener du at din No3 er så høj, og derved refererer til Niels svar omkring at næring er i sten, sand etc ?

Niels har ret i dette, og man skal træffe en beslutning herom velovervejet. Mange akvarister har haft problemer de aldrig er sluppet af med(primært Po4) pga indkøb af brugte ls, eller fordi man selv har haft tidligere udfordringer.
Det kan være så grelt at bundlag skal smides ud, og LS skal renses eller kaseres. :h

Mvh
Peder
det jeg mener er at jeg håber ikke det er fyldt i alle mine sten , så jeg bliver nød til at rense mine sten.
da jeg startede mit akvarie op var det døde sten der havde ligget i et år's tid.
De var alle blevet spulet med højtryksspuler, samt ligget i blød i en uge inden opstart..
jeg har 6 fisk i mit akv. lige nu , 2 klovne , 3 grøn chromis og en rød koralvogter, jeg foder med flagefoder hver anden dag , og kun meget lidt.

jeg har sat nye filter i mit osmose anlæg så derfra kan der ikke komme nitrat, men om det kan komme fra saltet ,skal jeg ikke kunne sige , det er ikke testet endnu, men jeg bruger BT salt , ligesom en del andre brugere herinde..


Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre 13. sep 2013 16:54
10
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Martin J »

Nu prøver jeg lige sætte den ind igen.
Jeg har nu kørt med Vsv metoden, ja I efterhånden nogle måneder.
Nitraten og Po4 er kommet pænt ned igen, så det er jo fint nok.
Men noget jeg slet ikke kan få til at hænge sammen er jeg har aldrig haft alge problemer, og altid helt fin hvid sand bund, og det var endda med en nitrat på 100, og po4 på +10.
Nu er det hele kommet stille og rolig fint ned, men nu skal jeg lige love for algerne vælter frem, kæmpe langhåret tæppe på bagvæggen og sten? Værre end under opstarten.
Og mit sand har brun alger. Hvordan hænger det lige sammen?
Jeg ville da tro når man har høj No3 og Po4 får man nemt alger, men her sker det jo fuldstændig omvendt. Jeg er så stoppet helt med at tilføre vsv nu.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Tutter »

Martin J skrev:Nu prøver jeg lige sætte den ind igen.
Jeg har nu kørt med Vsv metoden, ja I efterhånden nogle måneder.
Nitraten og Po4 er kommet pænt ned igen, så det er jo fint nok.
Men noget jeg slet ikke kan få til at hænge sammen er jeg har aldrig haft alge problemer, og altid helt fin hvid sand bund, og det var endda med en nitrat på 100, og po4 på +10.
Nu er det hele kommet stille og rolig fint ned, men nu skal jeg lige love for algerne vælter frem, kæmpe langhåret tæppe på bagvæggen og sten? Værre end under opstarten.
Og mit sand har brun alger. Hvordan hænger det lige sammen?
Jeg ville da tro når man har høj No3 og Po4 får man nemt alger, men her sker det jo fuldstændig omvendt. Jeg er så stoppet helt med at tilføre vsv nu.
Hvordan går det med algerne? Jeg har selv for høj nitrat på 32 men få alger noget der undre mig?


Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre 13. sep 2013 16:54
10
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Martin J »

Jamen de er som på tilbage vej "tror" jeg, jeg fjerner jo selv lidt af dem hver gang jeg skifter vand, de langhårede kan jo bare suges op :-)
Nej jeg forstår heller ikke sammenhængen med jeg bare slet ikke havde noget som helst alger, og bare fint hvidt sand, med en nitrat på 100 og po4 på +10.
og når det så kommer langt ned vælter algerne ind.
Men der må være noget skidt ved brugen af vsv som kan fremkalde alger.
Jeg vil ikke bruge det igen.


Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Mikki »

Martin J skrev:Jamen de er som på tilbage vej "tror" jeg, jeg fjerner jo selv lidt af dem hver gang jeg skifter vand, de langhårede kan jo bare suges op :-)
Nej jeg forstår heller ikke sammenhængen med jeg bare slet ikke havde noget som helst alger, og bare fint hvidt sand, med en nitrat på 100 og po4 på +10.
og når det så kommer langt ned vælter algerne ind.
Men der må være noget skidt ved brugen af vsv som kan fremkalde alger.
Jeg vil ikke bruge det igen.
Er det ikke eddiken der bidrager til det?
Man kan os bare bruge vodka eller vodka/sukker og så (eddike i mindre blandningforhold) eller helt undvære eddike


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Tutter »

Martin J skrev:Jamen de er som på tilbage vej "tror" jeg, jeg fjerner jo selv lidt af dem hver gang jeg skifter vand, de langhårede kan jo bare suges op :-)
Nej jeg forstår heller ikke sammenhængen med jeg bare slet ikke havde noget som helst alger, og bare fint hvidt sand, med en nitrat på 100 og po4 på +10.
og når det så kommer langt ned vælter algerne ind.
Men der må være noget skidt ved brugen af vsv som kan fremkalde alger.
Jeg vil ikke bruge det igen.
Ja sært er det, hvad med farverne på dine koraller er de blevet bedre nu du er kommet ned i næringsstoffer?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af PoulD »

Martin J skrev:Jamen de er som på tilbage vej "tror" jeg, jeg fjerner jo selv lidt af dem hver gang jeg skifter vand, de langhårede kan jo bare suges op :-)
Nej jeg forstår heller ikke sammenhængen med jeg bare slet ikke havde noget som helst alger, og bare fint hvidt sand, med en nitrat på 100 og po4 på +10.
og når det så kommer langt ned vælter algerne ind.
Men der må være noget skidt ved brugen af vsv som kan fremkalde alger.
Jeg vil ikke bruge det igen.
Kunne det evt. tænkes at alger (og koraller m.m..) ikke trives ved en NO3 på 100 og en PO4 på 10?
I min optik er "slet ingen som helst alger" ikke et sundhedstegn


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre 13. sep 2013 16:54
10
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Martin J »

Nej korallerne ser nu ud som de altid har gjort, dem var der ingen problemer med selv om det lå så højt.
Nu har jeg så også kun blød koraller og LPS koraller, ingen SPS.
Så de koraller trives fint ved de værdier ;-)
Men om alger gør ved jeg ikke, jeg har bare altid hørt meget næring i vandet giver alger, men den holder jo ikke helt så.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Tutter »

Martin J skrev:Nej korallerne ser nu ud som de altid har gjort, dem var der ingen problemer med selv om det lå så højt.
Nu har jeg så også kun blød koraller og LPS koraller, ingen SPS.
Så de koraller trives fint ved de værdier ;-)
Men om alger gør ved jeg ikke, jeg har bare altid hørt meget næring i vandet giver alger, men den holder jo ikke helt så.
Mine Zoas taber farverne og de få sps jeg har, har også mistet lidt farve. Det er især de blå farver der falmer mens orange står flot.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af PederP »

Det er ikke unormalt at man får alger hvis man laver en ændring i værdierne.
At undgå alger hænger, ud over værdierne, om at have god trivsel i de "gode" belægninger på stenene. Det er jo én af grundene til at vi indkører baljerne, og skal igennem algefaser. Vender du en sten eller ændrer for meget på værdierne, så vil det der før var tilpasset gå til, og alger rykker ind på samme måde som man kender fra pioner planter på land.
IMO handler det ikke om at udsulte alger, men at udkonkurrere dem.

En ny lille indkøring, og så skulle det gerne begynde at rette sig.


Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre 13. sep 2013 16:54
10
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Re: VSV erfarings tråd

Indlæg af Martin J »

Ja det kunne jo faktisk godt lyde logisk at det er det der er sket :-)
Men jo jo det er ser nu fint nok ud i dag :-)
Jeg døjer godt nok stadig med brunt alger på sandet og på nogle sten.
Mistænker det lidt for måske at kunne være cyano, det er bare ikke så fast som det røde cyano.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"