"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovnfisk med æg

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Besvar
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

Jeg havde egentlig planer om at gå i gang med at tømme akvariet og bygge det lidt om, men nu har mine klovne åbenbart besluttet sig for at lægge æg.
Er klovne ligesom discusfisk, hvor de første forsøg normalt bliver til ingenting?
Hvor længe går der før æggene klækkes?
Skal de i et andet akvarie når der også er kardinaler og en kirurg?
Ja det var lige et par hurtige ? for det kom ærlig talt lidt bag på mig.
Go' weekend og go' ræs til vogn 95.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

Tak for de overvældende mange input.
Konklusionen er at klovne er som discus, de første gange er en prøve, der ikke bliver til noget.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af PoulD »

Jeg aner ikke en døjt om det. Forsøgte lige at ringe til en ven, Laila. Hun ved sgu ellers en hel del om parringslege, men hun er også helt blank her.
Anyway, i mangel af brugbare input fra nogen her på forum, kan jeg da hjælpe med et link til et helt forum der ikke handler om andet end avl og reproduktion af klovnfisk:
http://www.marinebreeder.org/forums/viewforum.php?f=169" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har aldrig tage tid på hvor lang tid mine æg tager for at klægge, men vil skyde på ca 30 dage. Hvis du vil opdrætte dem, skal du have dem i et akvarie for sig selv (larverne) Du skal så have gang i phytoplankton,artemia nauplier, og levende opdræt af artemia(ville jeg forslå) og rotifer. Så er du godt på vej :) Akvariet skal så indrettes med flow i passende mængde, og ingen pumper larverne kan blive smadret i :) Evt filtermåtte i et akvarie med pumpe gennem(som ofte bruges i ferskvand)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig tage tid på hvor lang tid mine æg tager for at klægge, men vil skyde på ca 30 dage. Hvis du vil opdrætte dem, skal du have dem i et akvarie for sig selv (larverne) Du skal så have gang i phytoplankton,artemia nauplier, og levende opdræt af artemia(ville jeg forslå) og rotifer. Så er du godt på vej :) Akvariet skal så indrettes med flow i passende mængde, og ingen pumper larverne kan blive smadret i :) Evt filtermåtte i et akvarie med pumpe gennem(som ofte bruges i ferskvand)

30 dage!!! :dizzy: Fra æggene er lagt til de klækker går der 1 uge + - . Efter hånden som æggene udvikler sig bliver ægget mere sølvagtigt at se på.
Æggene klækker om natten. Og vil man have ungerne samlet op, skal man tiltrække dem med lys.

Hvis æggene ikke allerede er forladte, da det er første gang de forsøger, så forvent ikke noget andet end oplevelsen.
Det skal nemlig planlægges lidt. For ungerne er bitte små, og spiser i den første tid kun hjuldyr.
Hjuldyrene skal fodres med phytoplankton. Og hjuldyrene er sultne, så der skal være en stor portion phytoplankton klar.
Så hvis det er noget du vil forsøge dig med, så skal du starte nu for at være klar om en måneds tid.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig tage tid på hvor lang tid mine æg tager for at klægge, men vil skyde på ca 30 dage. Hvis du vil opdrætte dem, skal du have dem i et akvarie for sig selv (larverne) Du skal så have gang i phytoplankton,artemia nauplier, og levende opdræt af artemia(ville jeg forslå) og rotifer. Så er du godt på vej :) Akvariet skal så indrettes med flow i passende mængde, og ingen pumper larverne kan blive smadret i :) Evt filtermåtte i et akvarie med pumpe gennem(som ofte bruges i ferskvand)

30 dage!!! :dizzy: Fra æggene er lagt til de klækker går der 1 uge + - . Efter hånden som æggene udvikler sig bliver ægget mere sølvagtigt at se på.
Æggene klækker om natten. Og vil man have ungerne samlet op, skal man tiltrække dem med lys.

Hvis æggene ikke allerede er forladte, da det er første gang de forsøger, så forvent ikke noget andet end oplevelsen.
Det skal nemlig planlægges lidt. For ungerne er bitte små, og spiser i den første tid kun hjuldyr.
Hjuldyrene skal fodres med phytoplankton. Og hjuldyrene er sultne, så der skal være en stor portion phytoplankton klar.
Så hvis det er noget du vil forsøge dig med, så skal du starte nu for at være klar om en måneds tid.
Sorry Carsten GG Mine lægger nok i morgen, så skal jeg nok tage tid :) Lige til Info så er rotifer=hjuldyr ;)


Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

PoulD skrev:Jeg aner ikke en døjt om det. Forsøgte lige at ringe til en ven, Laila. Hun ved sgu ellers en hel del om parringslege, men hun er også helt blank her.
Anyway, i mangel af brugbare input fra nogen her på forum, kan jeg da hjælpe med et link til et helt forum der ikke handler om andet end avl og reproduktion af klovnfisk:
http://www.marinebreeder.org/forums/viewforum.php?f=169" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for link Poul, der er lidt at læse op på.
Akvariet skal have en større modificering snart, så jeg regner med der går noget tid, inden de finder på det ægpjat igen.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Jesper ØH
Reactions:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig tage tid på hvor lang tid mine æg tager for at klægge, men vil skyde på ca 30 dage. Hvis du vil opdrætte dem, skal du have dem i et akvarie for sig selv (larverne) Du skal så have gang i phytoplankton,artemia nauplier, og levende opdræt af artemia(ville jeg forslå) og rotifer. Så er du godt på vej :) Akvariet skal så indrettes med flow i passende mængde, og ingen pumper larverne kan blive smadret i :) Evt filtermåtte i et akvarie med pumpe gennem(som ofte bruges i ferskvand)

30 dage!!! :dizzy: Fra æggene er lagt til de klækker går der 1 uge + - . Efter hånden som æggene udvikler sig bliver ægget mere sølvagtigt at se på.
Æggene klækker om natten. Og vil man have ungerne samlet op, skal man tiltrække dem med lys.

Hvis æggene ikke allerede er forladte, da det er første gang de forsøger, så forvent ikke noget andet end oplevelsen.
Det skal nemlig planlægges lidt. For ungerne er bitte små, og spiser i den første tid kun hjuldyr.
Hjuldyrene skal fodres med phytoplankton. Og hjuldyrene er sultne, så der skal være en stor portion phytoplankton klar.
Så hvis det er noget du vil forsøge dig med, så skal du starte nu for at være klar om en måneds tid.
Du havde ret Carsten. Det tog 12 dage fra ægene var lagt til det slap :) Fejlen er nok fordi de heletiden har æg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:
Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg har aldrig tage tid på hvor lang tid mine æg tager for at klægge, men vil skyde på ca 30 dage. Hvis du vil opdrætte dem, skal du have dem i et akvarie for sig selv (larverne) Du skal så have gang i phytoplankton,artemia nauplier, og levende opdræt af artemia(ville jeg forslå) og rotifer. Så er du godt på vej :) Akvariet skal så indrettes med flow i passende mængde, og ingen pumper larverne kan blive smadret i :) Evt filtermåtte i et akvarie med pumpe gennem(som ofte bruges i ferskvand)

30 dage!!! :dizzy: Fra æggene er lagt til de klækker går der 1 uge + - . Efter hånden som æggene udvikler sig bliver ægget mere sølvagtigt at se på.
Æggene klækker om natten. Og vil man have ungerne samlet op, skal man tiltrække dem med lys.

Hvis æggene ikke allerede er forladte, da det er første gang de forsøger, så forvent ikke noget andet end oplevelsen.
Det skal nemlig planlægges lidt. For ungerne er bitte små, og spiser i den første tid kun hjuldyr.
Hjuldyrene skal fodres med phytoplankton. Og hjuldyrene er sultne, så der skal være en stor portion phytoplankton klar.
Så hvis det er noget du vil forsøge dig med, så skal du starte nu for at være klar om en måneds tid.
Du havde ret Carsten. Det tog 12 dage fra ægene var lagt til det slap :) Fejlen er nok fordi de heletiden har æg.
Det er jo da lidt af et luksus problem. :)


Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

Og så er der fandme æg igen.
Lidt øv pt. men håber de genoptager det, når baljen er bygget om.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

Hiver lige tråden frem igen, da den er højaktuel.
Baljen er som bekendt blevet bygget om i mellemtiden og vi har rejst en del, men det lader til at der klækkes levende unger i aften (hvis ikke det allerede skete i nat).
Hvis det overhovedet er muligt at komme af med opdræt, så vil jeg gå i gang med at bygge et opdrætsakvarie, for de har åbenbart ikke tænkt sig at stoppe.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Carsten »

Det er bestemt muligt at sælge opdræt. Dog skal de jo have lidt størrelse før end de er i salgsklar størrelse. Og så er det desværre ikke nok med et enkelt akvarie, men der skal en hel del til.
Et helt andet problem, er foderet. Der skal store mængder hjuldyr til.
Men alt det kan Flemming nok forklare meget mere om. Da han jo har lavet en del klovnfisk


Pjot
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: fre 18. jul 2014 12:26
9
Postnummer: 4792 Askeby
Saltvand siden?: 2001

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Pjot »

Jeg har avlet opp en god del klovner for noen år siden. Du trenger egentlig ikke så mange akvariumer og ufattelige mengder av alt for å lykkes. Hadde en hylle med 14stk 1,5liters colaflasker med nannochloropsis (phytoplankton). Da kunne jeg "høste" 1 liter av to flasker hver dag tilsammen 2 liter. Koblet til luft til sugerør for å ha i flaskene. Lyset var t8 lysrør 6500kelvin fra Biltema. Under her hadde jeg yngeltanken, et 40liters akvarium. Dette ble belyst med et par vanlige halogenspotter med dimmer på. Nederst i reolen hadde jeg et 40liters akvarie med skillevegg til rotiferene. Det gikk 1 liter nannochloropsis i hver dag.

Alt dette fikk plass i en reol som var 60cm bred, 35cm dyp og ca 230cm høy.

Et par tips til oppdrett:
1 dl vann til 1 yngel. (Før metamorfosen)
Ca 15 hjuldyr pr ml i yngeltanken.
Husk å dekke til alle sidene på akvariumet slik at lys bare kommer ovenfra. Yngelen ser dårlig i starten.
Om yngelen står med hodet i bunnen er det for mye lys, er den helt i overflaten er det for lite lys. Det hender selvsagt at en står på bunnen og en er i overflaten, ta et gjennomsnitt. De dør fortere av for mye lys enn for lite.
Når det gjelder occelarisen kan du starte med nyklekt artemia fra dag 5. Hvor mye husker jeg ikke, en god desj kanskje? Har vel alltid tatt dette på feelingen.

Eggene klekker ikke om det er lys. Hvis kullet ikke klekker på en natt er det for lyst. En svak maglight som lyser gjennom noe rødt er nyttig. Fisk reagerer ikke på rødt lys. Først når alle eller mesteparten har klekket kan du begynne å lyse ned i tanken med et svakt lys. Yngelen tiltrekkes av lyset. Bruk hevertprinsippet med en 3mm luftslange til å suge de ut.


Jesper ØH
Reactions:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har en fælde der er super til at samle larverne op, den er super god og meget nem at bruge. Den kan laves selv hvis man har lidt snilde. Hvis du er intreseret i at lave en, så kan jeg sende billeder af den ?


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Flemse »

Undskyld for OT,men Jesper jeg kunne godt tænke mig billeder af din fælde, da jeg selv har næsten færdige æg igen..


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Jesper ØH »

Flemse skrev:Undskyld for OT,men Jesper jeg kunne godt tænke mig billeder af din fælde, da jeg selv har næsten færdige æg igen..
Jeg tager lige et par billeder når jeg kommer hjem, så sender jeg dem til dig :)


Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Flemse »

Super tak!


Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
sørenaa
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 17. maj 2015 12:13
8
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2015

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af sørenaa »

Jesper - Du må gerne ligge billedet op her inde :) Kunne være spændende at se


Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Klovnfisk med æg

Indlæg af Dyhr »

Jeg har besluttet at de blot får lov til at yngle alt det de vil og det må så gå som kosttilskud til de andre fisk.
Jeg synes jeg har rigeligt med akvarier at passe i forvejen.


Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"