"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af MoG »

Jeg har gået og luret på at skifte akvarie.. Mit nuværende 720l på 160x75x60 til en Cube..?

Tænkte på målene som måske kunne være følgende ..

80 x 80 x 55

90 x 90 x 60

100 x 100 x 60

Så det vil blive lidt mindre... Selvom jeg dog engang stiler efter et 1500l +! Hvilket dog ikke bliver i vores nuværende stue! :biggrin:

Egentlig har jeg har haft lidt i overvejelserne det sidste stykke tid om jeg burde lukke helt ned(!), da jeg synes at jeg har været meget arbejdsramt plus div.! Har dog stadig fået lavet al nødvendige vedligehold .. Skummer, rowa, skiftet lidt vand osv... Men føler ikke jeg har haft tid til at nyde det så meget som jeg plejer!
Men istedet for at lukke ned (da jeg ved at jeg efter kort tid vil fortryde), ville jeg prøve en cube måske. 400-600 liter ..

Men! Mit nuværende udstyr og jo ikke Liiige passende til et 400liters eksempelvis ..
Sådan noget som skummer (deltec 2060) , retur (rd5000) , kalkreaktor (grotech hcr 200) , lys mv ..
Har også købt en spritny pacific Sun Diuna t5 lampe 8x54w for noget tid siden, men den er stadig ikke i brug. Den er prøvet, men har ikk haft tid til at få skåret lyskasse til og ej heller fået programmeret lampen.. Og den vil jo heller ikke kunne bruges til en cube på ovenstående mål...
Min grotech hcr 200 kalkreaktor vil vel også blive ALT for kraftig til f.eks et 400liters.. Ikke?
Har to max-spect 160w 16 k også, som hænger over nu... De kan jo nok godt dække 80x80.

Der er jo stortset ikke andet end mine tunze pumper jeg kan bruge til en cube på nogle af de mål? (Måske lige hvis jeg vælger den store cube!). Men lad os nu antage at jeg vælger en Cube på ca 400liter.. Cuben tiltaler mig, da jeg generelt er ganske begejstret for cube! OG så giver det lidt mere plads i stuen...

Råd / forslag modtages gerne! :beer:
Morten
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af AndersBoerglum »

Det vil du fortryde. Du har et akvarie i de perfekte mål, hvis du spørger mig.
Jeg har selv haft en cube på 70x75x55, og det er altså ikke verdens nemmeste opgave, at lave cirkulation i sådan en cube. - det er svært at lave kraftigt nok flow, uden det hvirvler sand rundt.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af PederP »

Hej Morten.

Kender selv til den manglende motivation/tid hen over sommeren.
Ville det ikke være hobby-selvmord at give dig selv så stor en akvarie opgave, på et tidspunkt hvor du ikke brænder mest for det??

Skummer og kalkreaktor ville jeg beholde ved en nedgradering. Et fyldt 400L vil sagtens kunne kræve mere end hvad en hcr-150 kan levere, så jeg ville i hvert fald aldrig nedgradere reaktoren. (hvis du vil nedgradere den alligevel, så send mig en pm. He he.. )
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af jonas _sandager »

PederP skrev:Hej Morten.

Kender selv til den manglende motivation/tid hen over sommeren.
Ville det ikke være hobby-selvmord at give dig selv så stor en akvarie opgave, på et tidspunkt hvor du ikke brænder mest for det??

Skummer og kalkreaktor ville jeg beholde ved en nedgradering. Et fyldt 400L vil sagtens kunne kræve mere end hvad en hcr-150 kan levere, så jeg ville i hvert fald aldrig nedgradere reaktoren. (hvis du vil nedgradere den alligevel, så send mig en pm. He he.. )
Jeg tænker det samme. Hvis det er fordi du mangler tid, kommer det da ikke til at hjælpe at skifte akvarie...
Men hvis det er motivationen som sådan den er gal med, så kan det jo altid hjælpe at lave noget noget vildt. Det har i hvert fald før givet mig nyt blod på tanden.

Håber du finder frem til den rigtige løsning :GO
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Bingocaller »

Kalkreaktoren er jo alt andet lige glad med størrelsen - inden for rammerne selvfølgeligt
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Carsten »

Det er da kun lyset som ikke passer til et akvarie i de mål du tænker på.
Returpumpen, drosler du da bare ned, så flowet passer. Skummeren bliver blot en smule mere effektiv
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af MoG »

Anders : ja det kan godt tænkes at du har ret i at jeg vil fortryde. Har bare ikke overvejet det med cirkulationen heller! Havde ikke lige tænkt det som værende et problem... :wink:

Hej peder!
Ja det er næsten det værst tænkelige tidspunkt at blive ramt af arbejde.. Sammenholdt med sommer, hvor der er rigeligt at se til også! :rolleyes:
Havde bare overvejet at nedgradere lidt for at få lidt mere plads.. Eller lukke helt ned pga. Manglende tid, i den senere tid! Men det er jeg heller ikke meget for. og så tænkte jeg at det kunne give et lille boost at rode lidt med noget nyt i sommerferien! Men alt i alt drejer det sig jo nok om at jeg pga. Den manglende tid, ikke har fået nydt det hele som jeg plejer.. Skal nok skrive pb hvis jeg nedgraderer reaktoren! :biggrin:

Jonas: ja hvis ikke jeg skifter akvariet, må der ske et eller andet! :GO

Carsten : grunden til mit spørgsmål omkring skummer m.m. Er, at den er rigeligt effektiv til mit 720! Har ca 25 fisk i mit nu.. Og inden da lå min næring i et stort 0! Så jeg tænkte bare at skummeren måske ville blive for kraftig til 400l! Og så fylder den også lidt i sumpen sådan en basse! (Mindre Akvarie = mindre skab= mindre sump..) :)
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Carsten »

Så sæt en timer på. Og lad den køre i 6 timer af gangen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Tykki »

Her Morten , behold dog dit set up og lav om på indhold osv så det passer til dit arb liv. Det har jeg gjordt og det er sgu til at holde ud. Jeg har ingen vanskelige dyr overhoved. Kører med DSB og et minimum af udstyr. Er selvfølgelig begrænset mht fisk men så er det skide sjov at følge de andre ting. Kom snart til kaffe og inspiration. Dan
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Her Morten , behold dog dit set up og lav om på indhold osv så det passer til dit arb liv. Det har jeg gjordt og det er sgu til at holde ud. Jeg har ingen vanskelige dyr overhoved. Kører med DSB og et minimum af udstyr. Er selvfølgelig begrænset mht fisk men så er det skide sjov at følge de andre ting. Kom snart til kaffe og inspiration. Dan
Helt enig med Dan...


Så også din tråd med fisk der døde uden grund, den har måske også været med til liiiige at ryste dig en smule..?

Jeg tror du vil blive ked af at stoppe helt og at starte nyt op fra bunden er nok ikke smart hvis du er tids presset......

Du kunne jo vælge at lave en biotop af en del saltvand der ikke er så tidskrævende at passe? En sand bund med rokker, mini hajer? En rovdyr balje. et "fish only" . Et lps akvarie, en balje med anemoner/klovn.... En blæksprutte balje med solkoraller.... Osv osv...

Du må sgu IKKE stoppe!!!! Du vil HELT KLART mangle herinde...., jeg tænker også på ALLE de penge du efterhånden har brugt på hobbyen.

Lav noget "vildt" og anderledes med det du har nu og så hug dig med det til motivation og tid kommer igen.

:beer:

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af MoG »

Hej Dan !

Takker for invitationen! :biggrin:

Ja du har nok ret - som flere andre har skrevet her og på pb, så bør jeg nok beholde mit nuværende! Jeg må bare se og få motivationen tilbage og så bruge noget tid i den nært forestående sommerferie på at rode med det.
Kan godt se hvad du mener , men mit system er nu ikke så krævende.. Synes jeg. Kalkreaktoren snurrer jo bare derud af og holder Værdierne.. Så reelt set er det kun skummer , rowa hver måned, fylde osmosebeholder op engang om ugen... Og så lidt vandskifte i ny og næ..
Men synes sgu at synet er lidt demotiverende når man ikke lige får skrabet ruderne og det er fyldt med dinoflagellater.. Som tidligere nævnt ligger mine helt nye pacific Sun t5 lampe også bare og glor..


Hej Charlie!

Tak for dit indlæg!

Ja der er snart kastet nogle gryn efter det! :biggrin:

....Og Tak for forslagene! :GO

Det ville bestemt være en mulighed at "lave et eller andet nyt".. Der er jo et eller andet sted , muligheder nok! Jeg må tænke lidt over mulighederne..

Som jeg også har nævnt, så er det hele nok en kombi af forskellige ting, såsom alt for lidt tid og det at jeg synes det ligner lort i øjeblikket, pga dinoflaggelater (som jeg stadig ikke har fået gjort noget ved!). Mine nye t5 lampe ligger også bare og ligger som sagt.. Det er jo også ganske uhørt! At man kan have nyt grej liggende uden at bruge det! :biggrin:

Motivationen ryger sgu lidt på den konto... Men det hjælper helt sikkert at høre fra jer andre! :GO

Kan måske godt se at det ikke er løsningen lige nu, at skifte akvarie...
Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af charlie saltvand »

Du kommer bare med T5 lampe! Jeg tester meget gerne ;) kombiner en tur til Dan med en tur til mig også, du er mere end velkommen!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Tykki »

Ha ja det med grejet kender jeg rigtig godt. Har et tons guf liggende og det er fede ting, bruger det bare ikke. Hul i det, for det bliver vinter en gang også måske?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af MoG »

Det tror jeg gerne på at du vil Charlie! :hehe:

Takker for invitationen! :biggrin:

Det kunne jo være man skulle gøre alvor af det, her i løbet af ferien! :beer:
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af Tykki »

Ja mand, tjek lige ind! Go morgen
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af den_ »

Ja Morten du vil fortryde at stoppe..
Jeg har heller ikke den store tid pt til at side foran bajlen og kigge.
Min balje tid begår også bare på opfylde de forskellige væsker, vandskifte, tømme skummerkoppen og rense ruden, hvilke er blevet dejlig let men ny indkøbte tunze Care magnet. Men ville ikke undvære det så nyder jeg det på afstand.
Der bliver da købt en koral engang imellem og lidt fisk er der da også købt for nyligt, ( den gule lever i meste velgående og dens finer er blevet super flotte igen)

Husk nu Morten at jeg stadigvæk står ved mit ord om at komme forbi og med min bærbar og se om vi kan få hul igennem til den lampe med min, den virker jo med deres doserings pumpe.

Du skriver bare så finder vi ud af det
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af MoG »

Hej Dennis!

Ja nogle gange må man bare se i øjnene at tiden ikke er der! :wink:

Lyder godt med den gule. Den var blevet pryglet ihjel her, hvis den var blevet her!

Jo tak, jeg skal nok sige til hvis det volder problemer! Har dog købt ny bluetooth enhed (klasse 1, da PS sagde det skulle være sådan en). Men nu må jeg se om ikke jeg kan nå det i ferien! og ellers ringer jeg! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Tanker omkring nyt Akvarie.. Søger lidt råd..

Indlæg af den_ »

MoG skrev:Hej Dennis!

Ja nogle gange må man bare se i øjnene at tiden ikke er der! :wink:

Lyder godt med den gule. Den var blevet pryglet ihjel her, hvis den var blevet her!

Jo tak, jeg skal nok sige til hvis det volder problemer! Har dog købt ny bluetooth enhed (klasse 1, da PS sagde det skulle være sådan en). Men nu må jeg se om ikke jeg kan nå det i ferien! og ellers ringer jeg! :biggrin:
Du ringer bare så løser vi den du, så kan det jo være det trækker mere lyst tilbage i baljen når du kan side på afstand og pille ved lyset for at få den rette indstillet
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"