"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Professionel vandtest

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Jesper ØH »

Lennart skrev:Det er friske målinger fra i dag Jesper, de står i første indlæg i denne tråd.
Ok. MG er til den gode side. Den må ikke komme meget højere op før det ikke er godt. Og så din kH den er ikke god :/ Men mål dit nyblandede saltvand og se. Hvis du ikke er tilfreds med værdierne kan du jo bare skifte salt mærke :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Wiinberg »

Lennart skrev:Ok altså 20 ml pr dag over de næste dage ? Vil det sige direkte fra dunken ?
Du misforstår mig. Du skal tilsætte 20ml kH for at se hvor meget 20ml hæver din kH i akvariet. Dette gør du kun én gang. Det tal du får, skal du bruge til at udregne din daglige tilsætning, EFTER du har fået styr på dine værdier. Du kan derudover også bruge tallet til at se hvor mange ml du skal tilsætte for at hæve din kH med f.eks. 1 om dagen, indtil den ligger omkring 8.
Hvis Poul og Jesper mener du trygt kan hæve den så hurtigt, så ville jeg gøre det. Det har de ret godt styr på :)
PoulD skrev:@Winberg: Ja jeg ville selv hæve dKH med 1 omgående, fordi den er så ekstrem lav.
Vel er svingninger ikke godt, men jeg TROR, at en så ekstrem lav KH er endnu værre for korallernes helbred end et sving på 1 KH.
Som sagt, det er noget jeg tror og det kan da godt være jeg tager fejl.
Jeg har ikke erfaring med det, og det var skam også bare et nysgerrigt spørgsmål. Du har nok ret :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Wiinberg »

Lennart skrev:I øvrigt tænker jeg det er samme koncentration som Wiinbergs.

Tak for dit input Jesper omkring salt. Kan fornemme der er lidt uenighed lige omkring dette punkt. Men nu har jeg jo hældt saltet i vandet, så må jeg jeg jo arbejde ud fra det :0))
Lige med saltet vil jeg give Jesper ret. Næste gang du kommer til Horsens, så tag en sæk Red Sea salt med hjem. Ikke SPS'en, bare den almindelige. Det er fint når du alligevel doserer ved siden af. Og med den lille mængde vand du har, så holder en sæk længe :)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Gulkan »

Lennart skrev:Jesper hvad syns du om planen med 20 ml samt 5 ml fra dosseringsmaskinen indtil videre ?
Altså i alt 25 ml pr dag de første 11 dage, og derefter 5 ml
Hvis du allerede nu tilsætter 5ml og har så lav kh er det jo ikke nok så hæver du selvfølgelig tilsætningen betydeligt så den stiger når så du måler din værdi nærmer sig det den skal sænker du tilsætningen til det niveau hvor den hverken falder eller stiger ret meget oh retter til med ugentlige målinger eller efter behov.. men så længe du "leger" så meget med at få den på plads og den er så langt væk fra mål ville jeg måle dagligt og justere min tilsætning derefter. Men se at få den hævet.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Jeg har ikke tilsat noget som helst endnu overhovedet. Dosseringsmaskinen og Balling væsker har bare stået og ventet på at jeg kunne få den vandtest fra Carsten. Grunden til at jeg gerne ville have den af ham var dels hans eget forslag, og dels fordi jeg ikke syns de målinger jeg selv laver er særligt præcise, eksempelvis tvivler jeg på at jeg kan måle en stigning på 0,3 KH :0) netop derfor jeg brugte dit eksempel Wiinberg.

Den første vandprøve jeg sendte til Carsten i et rengjort glas fra nogen champignons gik itu under transporten, så går tiden jo rask væk...Og en ny vandprøve skulle sendes :wc:
Men hold da op hvor er jeg blevet opmærksom på det KH halløj, det er jo bidende nødvendigt lige såvel som lys, det var jeg slet ikke klar over..
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Wiinberg »

Du kan sagtens måle præcist nok selv, med Salifert. Jeg er sikker på at Carsten bruger nøjagtig samme testsæt. Et lille tip til kH testen. Væsken skal skifte farve fra blå til pink. Jeg spurgte min lille niece hvordan pink så ud da jeg lavede testen, og fulgte derefter den farve når jeg målte.
Og så vidt jeg husker har du piger i huset ;)

Om du rammer 0,5 over eller under den réelle værdi, gør ikke så meget. Så længe det bare er den samme farve du går efter hver gang du måler.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Gulkan »

Carsten har med garanti brugt selifert til det meste og Rowa til po4 altså de samme tæstsæt som du selv kan købe. Og også dem mange andre bruger. Ganske fine. :-)

Men sæt nu dosseringsmaskine til 20 ml kh dagligt mål dagen efter er den faldet tilsætter du mere. er den steget lader du den jo bare stige til de 8-9 stykker og justere så ned. Stiger den ikke nok hæver du den yderligere osv. :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Gulkan »

Hvis du enzelig skal have en rigtig professionel analyse skal du sende en prøve til triton men pt er det absolut ikke relevant for dig de udfordringer du har kan snildt løses med de alm. Hobbysæt. :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Igen tak for råd og vejledning.
Jeg har fået sat dosseringsmaskinen til, men har et spørgsmål vedr. driften af denne.
Jeg vil jo forsøgsvis tilsætte 5 ml KH pr dag, og forhåbentlig langsomt hæve dosis.
Den generelle mangel på KH vil jeg ASP strakshæve med Salifert KH buffer (Hvidt pulver, 10 ml pr 25 gallons, hæver karbonharte/tysk skala med 3,3), jeg har bemærket i denne tråd at en KH på 5,4 kan være kritisk lav.
Jeg lægger i den forbindelse mærke til at dosseringsmaskinen først kører med pumpe 1. Men 5 minutter efter kører pumpe 2 nogen omgange, og igen efter 5 minutter pumpe 3, jeg har ikke tastet data på 2&3 så hvorfor kører de overhovedet ? Og ikke mindst kan de godt tåle at køre "tørre" rundt ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Professionel vandtest

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Lennart,

Hæv du din KH, en lille smule - i min optik er nuværende værdi ikke dødelig ! jeg vil dog anbefale af hæve den til 7-7,5.(værdi på revet er ca 6,5) Vigtigt er at du holder øje med din PH, da den er direkte påvirket af din lave KH. kH er derudover negativt påvirket af din høje Ca, som du bare skal få ned omkring 410 vha forbrug. Ligeså er din Mg for høj.

Mht din doseringsmaskine, så skriv lidt data om modellen :-)

Held og lykke med det hele

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Tak Peder

Ja vandet bliver vel mere surt ?

Det er en TEC III NG

Er den "kun" 6,4 i naturen ? Det overrasker jo at man så anbefaler 8 !
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Professionel vandtest

Indlæg af pederrevnørd »

Lennart skrev:Tak Peder

Ja vandet bliver vel mere surt ?

Det er en TEC III NG

Er den "kun" 6,4 i naturen ? Det overrasker jo at man så anbefaler 8 !
Hej igen Lennart

KH har 2 primære funktioner, og det binder sig til calciumioner, så korallen kan danne sit kalkskellet.
Anden funktion er at buffe PH, således at værdien svinger mindre.

Hvad naturen gør, og hvad forskellige akvarister anbefaler er ikke altid det samme. Og der er mange akvarister der har en højere KH i baljen, og har deres succes.

Min personlige anbefaling er at holde de 3 hellige nogenlunde således, og så stabil som mulig :-)

KH 7-7,5
Ca 400-420
Mg 1300-1350

Din Grotech dosering skal mig bekendt ikke stå og snurre. Check lige at der ikke er en gammel kode i menuen, som du så bare kan slette

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Jesper ØH »

Hvad værdierne er i havet kan man ikke bruge til noget. Jeg tror det er de få der kører så lave værdier i hobbyen, og i min optik er de for lave. Men der er mange meninger og mange veje til Rom :) Held og lykke til herfra ;) Her er en vejledning til grotech hvis du ikke har den. http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... 1168817071" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af jonas _sandager »

Nu vil jeg nødigt lægge mig ud med ejerne af to af de flotteste akvarier her på forum, og jeg tror da også at de begge to har ret. Dog har jeg lige et par tilføjelser, som ikke så meget bygger på mine egne erfaringer, men mere på hvad jeg har kunnet læse at andre har erfaret.
Der er nemlig mange veje til Rom, og der er succesfulde akvarier der kører med KH med alt imellem 7 og op til 10-11-stykker. Efter hvad Red Sea mener at have dokumenteret, er korallernes vækst større ved højere KH. Derfor giver det mening at køre med en noget højere KH end 7. Dog er der folk der har observeret at risikoen ved at komme under 7 er mindre end ved at komme over 11, forstået på den måde, at kører man lav KH og får et udsving i nedadgående retning, så reagerer korallerne mindre negativt end hvis man kører med høj KH og får et udsving opad.
Der er selvfølgelig sikkert masser af eksempler, hvor dette ikke gælder, men efter hvad jeg efterhånden har fået læst, er det hvad jeg har kunnet få mest fornuft ud af.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Tak for vejledningen Jesper :0)

Jeg ligger mig fladt ned i diskussionen om KH, men du er en modig mand Jonas haha

Til gengæld lærer jeg rigtigt meget om et meget væsentligt element i succes.
Uden denne tråd og uden tanker i den retning var jeg bare fortsat derudaf uden at skifte ret meget vand for at være helt ærlig. Det havde vel i længden resulteret i meget lav KH ingen vækst måske endda død pga lav PH osv. Vel at mærke uden at man ville kunne se nogen grund hertil umiddelbart. Det er godt nok en meget væsentlig pointe, som alle saltvandsakvarister bør lære/vide.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Jesper ØH
Reactions:

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Jesper ØH »

Ang værdier så kommer det jo også an på om man har et FOWLR akvarie eller kun blødkoraller, LPS, SPS dominerede akvarie. alle koraller har jo forskellige behov for at stå optimalt, Lys,næring,saltindhold,flow mm. I havene hvor koraller lever er der jo også forskellige værdier. For eksempel er saltindhold højere på dybt vand og mon så ikke også de andre værdier er varierende :) Jeg mener vi skal passe på ikke at gøre det for vanskeligt med våres akvarier. Jeg ser jo ofte hvor uenige man er i denne hobby, og mener det er fint men mener også man skal passe på det ikke bliver til afprøvning på andres bekostning. Der er jo mange tråde ang lys, næring, saltindhold og meget mere. Man kan jo også se der er nogle der prøver noget af foreksempel hæve næring for der efter at bruge VSV. Jeg mener et stabilt miljø er vejen frem.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Professionel vandtest

Indlæg af peder »

Det afhænger jo også af hvad man kan vil give optimale betingelser, hvis man nu er til Echinopora (chalices) så skal man jo helst ikke komme under 1400 i mg :wink: det anbefaler de førende "chalices kings" ihvertfald :beer:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Professionel vandtest

Indlæg af PederP »

peder skrev:Det afhænger jo også af hvad man kan vil give optimale betingelser, hvis man nu er til Echinopora (chalices) så skal man jo helst ikke komme under 1400 i mg :wink: det anbefaler de førende "chalices kings" ihvertfald :beer:
Helt enig. :)

Der er sikkert forskel på bajerne, men det betyder garanteret også noget, præcis hvilke koraller man har.
Jeg har at par acroer i de blå nuancer, som reagerer negativt hos mig, hvis kh fjerner sig meget fra nsw. Så det afgør sagen her. :beer:
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Hej folkens

Så er der sket lidt. I henhold til indlæg i tråden besluttede jeg at strakshæve KH dramatisk med Salifert KH buffer, ved ikke om jeg regne noget forkert da mænger på flasken er opgivet i gallon. Men jeg fik ihvertfald hævet KH til ca 12 :rolleyes:

Nu har jeg så lavet en måling i går klokken 12.00 og målte allerede KH på 10,9

I dag klokken 12.00 ser den ud til yderligere at være faldet til 9,9

Kan det virkelig passe at den falder med 1 pr. dag ?

Jeg har en del mindre SPS omkring 10-12 stykker på størrelse med en knyttet hånd sådan ca.
Nogen af dem er i vækst kan man se, da der bliver bygget nyt skelet op, men det er ikke alle der ser ud til at gro.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Professionel vandtest

Indlæg af pederrevnørd »

Lennart dog :-)

Du fik mange råd om at tage det roligt med dosering og måle. Men bare rolig - vi laver alle fejltagelser.
Du har jo vækst, og nu ved du mere hvor meget systemet optager.

Så pt skal du ikke dosere KH, før den når det niveau du ønsker.
Vigtigt er det at du måler hver dag - og det er på alle de 3 hellige(KH, MG og CA) De er indbyrdes afhængige.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Professionel vandtest

Indlæg af PoulD »

Ja det var da en gevaldig spike du fik lavet der. Det var ikke det bedste der kunne ske. Havde du hævet den med 1 - 1,2 havde det været fint.

Det kan i øvrigt sagtens passe, at den falder med 1 om dagen hvis der ikke bliver tilført noget (nok svarende nogenlunde til 50 mL KH+ ved Balling lite)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Jamen jeg misforstod nok at den del hvor den skulle hæves hurtigst muligt :0)

Men "glemte" den gyldne regel: only bad things happens fast in the reeftank

Der er nu ingen skade sket, det overrasker blot at den falder så hurtigt ?! Men det lyder da til at det ikke er helt umuligt, hvilket jo er glædeligt, er bare ret nervøs for de pokkers titreringsystemer, hvor nøjagtige de er.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Wiinberg »

Lennart skrev:Jamen jeg misforstod nok at den del hvor den skulle hæves hurtigst muligt :0)

Men "glemte" den gyldne regel: only bad things happens fast in the reeftank

Der er nu ingen skade sket, det overrasker blot at den falder så hurtigt ?! Men det lyder da til at det ikke er helt umuligt, hvilket jo er glædeligt, er bare ret nervøs for de pokkers titreringsystemer, hvor nøjagtige de er.
Altså, lad os nu lige slå fast at ALLE i hobbyen bruger denne type testsæt og har gjort det i flere år. Det virker til vores brug, mere skal du ikke bekymre dig om. Det lyder lidt hårdt, men du gør det mere kompliceret for dig selv end det er :)
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Tak ja du har sgu nok ret
Never say oops, allways say ahhh interesting
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Gulkan »

Det er for tidligt at sige der igen skade er sket. Det kan komme sener. Hold øje med bunden af dine Acro det er nok der der en chance for at se skaden først hvis der er sket nogen og sørg for at holde kh'en stabil fra nu af.
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Ja ok, det ville da være ærgeligt. Jeg vil lige lade den falde lidt længere ned og måler igen i dag klokken 12.00.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Så har jeg netop målt KH til 9,3
Jeg tilsætter stadig intet.

Flowet er altså:

Start 12,3

Efter 24 timer 10,9

Efter 24 timer 9,9

Efter 24 timer 9,3

Som det ses falder den ikke jævnt, mest i starten og så mindre og mindre.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Hej igen

Nu har jeg målt Ca. Til værdien 440, Carsten målte den til 470 så der forsvinder en smule Ca også (aner ikke om det er en smule)

Men altså et fald på 30 Ca, siden tirsdag.

MG er urokkelig på over 1600 kan ikke måles, er uden for skala !

Umiddelbart er min konklusion at jeg forbruger ca 1 KH og 6 Ca om dagen.

Så skal jeg bare tilsætte efter det.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
10
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Professionel vandtest

Indlæg af Lennart »

Next step.

Nu skulle det så afgøres hvor meget KH Balling light der skal i for at få en reaktion.

Jeg hældte således 20 ml KH i akvariet, men kunne ikke måle nogen ændring efter 20 minutter. Jeg hældte 20 ml mere i altså 40 ml, og foretog en ny måling efter 30 min. Nu kunne jeg så måle en stigning på 0,4 KH. Altså 40 ml = 0,4 KH stigning

Det resultat passer jo ca sammen med Wiinbergs 30/0,3 måling.

Dette får mig så til at tænke at jeg skal tilsætte 100 ml pr dag, for at holde trit med et forbrug på 1 KH om dagen. Men jeg tror alligevel jeg vil prøve med 50 ml lige til at starte med som Poul D skrev, så kan jeg jo hæve tilsætning lidt efter lidt.
I morgen vil jeg så tage fat på Ca, for der har jeg jo også et fald.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Professionel vandtest

Indlæg af StarF »

nu skal du ikke blive overrasket over hvis forbruget stiger, når du begynder at gøre værdierne stabile.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"