"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

21.02.24 foto update og et par “bøffer”

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

21.02.24 foto update og et par “bøffer”

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj på SF.

Denne tråd er ved at være lidt lang.... De første 36 sider er vedr min rumdeler på 540 liter.

2018 - APRIL: Derefter, fra side 36, handler den om min 2,5 meter lange “op af væggen baljen”, på 750 Liter/2,5 meter + det løse ;-)

Pause til maj 2022. Den balje blev så lukket i april 2021 (på side 55) og jeg var "væk" fra at have saltvandsakvarie i et langt år.

Startet op i maj - juni i år 2022. Nu med et lille system af 2 display akvarier og en sump + det løse, så ca 300 L vand i dét system. (fra side 56) = det lille nye system med "tårnet og Shallow reef" Det setup kalder jeg "less is more", da jeg denne gang vil satse på at gå småt og LPS koraller :GO :W

2023. MARTS :Det sidste nye tiltag er en kirurg racerbane 160X50X40 hvor der er fokus på LPS.

Denne tråd er FULD af fotos.....! Der er mange, rigtigt mange. Nogle af dem er “perler”, super flotte makro fotos af koraller taget med kamera. Andre af de fotos der er, er mere eller mindre ligegyldige, for udenforstående. De er primært lagt ind til eget brug, som en form for fotodagbog, så jeg kan følge med i vækst/farve mm på koraller osv.

GOD FORNØJELSE MED AT SE TRÅDEN IGENNEM :GO

Opdateret med hensyn til teknik, metode mm længere nede i dette indlæg

Så er vi flyttet ind i ny bolig og jeg er gået igang med at tænke saltvand :y Vores nye lejlighed ligger nærmest midt i vandet, så vi skal klart også have vand i stuen.
image.jpg
Jeg har bestilt 2 baljer ved Bima. En på 150x60x60 som skal være rumdeler mellem køkken og spisepladsen. Det rummer 540 L, har så købt et standard 128 L som skal moddes lidt og bruges som sump. Det bliver så ca 630 + lidt, i samlet vand volumen. :GO
Jeg vil lave det som et mixed reef.


Jeg har også bestilt en "søheste søjle" , når nu jeg var igang den har målene 70x40x40 cm =112 liter og kommer til at stå i stuen. Måske bliver de 2 systemer koblet sammen, ved jeg ikke endnu?

Begge baljer bliver i optiwhite med poleret kanter :y

Møblerne til begge baljer bliver noget D.I.Y.

teknik siden er jeg slet ikke i mål endnu, det må komme stille og roligt. Har en fin Skimtz skummer og et par små reaktorer + lidt cirkulations pumper liggende. Som retur kigger jeg meget på Jebao's dc pumper.
Jeg har også en pacific sun kore 5 Pro doser der skal på systemet.

Som lys på den stor balje SKAL der være en kombi af T5 og LED. Så, enten en ny hybridlampe eller separate led og T5 rør. Nu må vi se?

Syntes det er en spændende udfordring at aquascape en rumdeler der gerne må være pæn og interessant at se på fra begge sider, så der er jeg gået i tænke boks. Har i nogle erfaringer med dette, gode som dårlige?

Jeg vil løbende poste her, så nysgerrige kan følge med og komme med gode råd


På opfordring. Pr 23/8 2015
OPDATERET TEKNIK:

Lys: D.I.Y. kombineret T5/led. = ATI 8x54 w og paciffic sun Metis 2x145W.
De 4 midterste rør et taget ud ad ATI LAMPEN og her i er så sat LED lampen. Led køre 100% så watt i alt midt på dagen er ca 500w ... Der er SMÆK på og det med at kombinere det bedste af 2 verdner fungere top. Jeg elsker lidt shimmer i vandet og sol op/ned og jeg elsker at T5 rør giver så få skygger.
Lampe konstruktionen bliver ca 55 grader varm på en varm dag, jeg har et kæmpe møllehjul af en blæser i lampe kassen inde v væggen der sørger for god ventilation + de indbyggede små blæsere i begge lamper.
Lamper hænger hhv. 10 cm ( led) og 15 cm (T5) fra vandspejl.
EDIT....lys ændret til ren T5 i slut nov 2015. 6x coral plus rør og 2 x blue plus.

Temp i baljen svinger ml. 26-27 grader. Ramte 27.5 da der var varmest. Har et lille varmelegme i, det har ikke kørt siden indkøringen var færdig.

Køre med dækglas for at begrænse fordampningen lidt og regulere varme/fordampning ved at flytte det midterste glas.
Der fordamper mellem 3-4 liter i døgnet.


Sump: standard 128 L alu ramme. M ca 80 liter vand. 3 rum. D.I.Y. Skillevægge lavet af akryl.
Stort 1 rum hvor vand kommer ned, dette er refugium med div. Makro alger som blir belyst 12 timer. Modsat display. Lys til dette er en 10watt udendørs Harald-skrald LED og en 20 watt spiral sparre pære m 6500 kelvin.
I refugium er der plads til div små reaktorer hvis nødvendigt.
Rum 2 skummer. Skimtz 145 mini. Rated til 900-1200 L.
Rum 3 retur ( tunze 3000 L ) og ATO. Via min kore Pro 5 doser.
Jeg har en ekstern stor deltec reaktor i sump rum også. Denne køre ind i mellem. I den er lidt aktivt kul og så rotere jeg mellem AL99 og rowaphos. Til at bringe po4 ned hvis den kommer over 0.04. Hertil er sat en tunze 2400 L

I sump rum har jeg yderlige 3 stk 4 kantet plastic bøtter sat oven på hinanden med Triton base tilsætning i.
1 stk 25 L dunk til osmose vand /ATO.

Osmose anlæg Køre med et rentpostevand osmose anlæg, brygger 25 liter én gang om ugen, dette udelukkende til ATO, da jeg ikke laver vandskifte. Skifter harpiks når Tds rammer 2.0. Har skiftet ALLE membraner én gang på et år.

Cirkulation i baljen. 1 stk GYRE 150 sat vertikalt i den ene ende på den ene side af overløb. Denne står på bølge mode i dagtimerne 80%. Om natten køre den 40% og skifter retning hver halve time.
I den anden side af overløb en lille jebao der køre i random mode. Dette giver en masse random flow i baljen.

Doserings maskine paciffic sun KORE PRO 5. Dosere Triton base og jod. Jeg hiver næring ud af baljen ved skummer og ved at høste Makro alger. Laver IKKE vandskifte.
Pga Tritons baser hiver jeg saltvand ud af baljen for at holde saltindhold nede på1.026.

Triton systemet sigter på en KH på 8.0 MAG på 1350 og CAL på 440.
Jeg startede m at dosere 10 ml af hver base.
Pr 24/8 dosere jeg 70 ml af hver base.

Har meget lidt bundlag i, super fint.

Når søheste søjlen bliver færdig bliver denne koblet til systemet. Dette giver i alt ca 730 liter vand. Jeg ER KLAR OVER at det nok giver udfordringer at koble de to systemer sammen (= mere næring) meeeen det SKAL da prøves. Det bliver via 16 mm pvc rør med lukkehaner på, så de to systemer kan frakobles hvis det bliver noget lort. Cirkulationen mellem baljerne bliver fra den tunze 2400L jeg allerede har i sumpen som lige nu kører reaktoren (ved behov).

Det var vidst det.


God dag.
Charlie
Senest rettet af charlie saltvand tors 22. dec 2022 09:42, rettet i alt 345 gange.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af MoG »

Lyder spændende Charlie! :y
Ser frem til at følge projektet som det skrider frem... Og behøver jeg sige, BILLEDER! Når du kommer så langt? :biggrin:


Morten
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af DonZeusAlonso »

Lyder spændende ..
Skal selv igang med en rumdeler med målene 165x65x65 og aquascaping er også min største udfordring :)

Så følger da lige din tråd hvis der kommer nogle gode ideer :)


Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af jahn »

Jeg har haft en rumdeler 160x80x60
Jeg har brugt artoll søjler:)


Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Mic4700 »

Spændende projekt , skal nok blive godt. :GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal blive spändende at fölge.


Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Monica&Jacob »

skal nok blive fedt. og fed beliggenhed på den lejlighed du skal da sidde med en fiskestang ud af vinduet


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Nicklossi »

Hold kæft det ser jeg frem til at følge med i! :)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Tykki »

Hva faen Charlie, ska vi til at mødes på den lokale cafe? Velkommen til broen, og fedt med en næsten nabo som er lige så tosset som en selv. Dan


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af charlie saltvand »

:beer: Takker alle!

Ja, der er masser af fisk herinde :W

200 meter fra boligen ligger slusen. Når strømmen løber mod syd er der en del havørreder at fange lige ud for SKAT og Arla der er et hul hvor de står :f2: De er der forår og efterår.

Om ca 14 dage kommer der hornfisk og regner med at der er multer at fange på brød og flue til sommer.

Der er forøvrigt bådplads med til boligen ( ligger lige bag huset på foto), såh regner med at vi skal ud og finde en kombineret fiske- båd/stå på vandski båd, og så er der jo hele Øresund lige ude bag djævle øen at gå i gang med.
Denne sommer har jeg lånt en fin træ motorbåd der kan bringe os rundt i kanalerne og en tur til Nyhavn osv. På den måde kan jeg også finde ud af om der er tid/lyst/overskud og interesse til at holde båd.

PS. Bima, kom så med de baljer! :hehe:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Hva faen Charlie, ska vi til at mødes på den lokale cafe? Velkommen til broen, og fedt med en næsten nabo som er lige så tosset som en selv. Dan
Klart vi skal mødes Dan..... :K

Har du fået gang i en DSB?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af jahn »

Min mor bor i de røde huse ude på vandet nede ved slusen
Og ja der er mange fisk


Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af Tykki »

Her Charlie , ja gu så. Kører på 5 måned uden skummer i en 505 liter Bima balje. Det er spas. Send en PB når du har lyst til en bette cykeltur. Jeg har altid kaffe, og kan du ikke fange en skid så suser du lige ud i biksen efter en fisk. Kom glad


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Her Charlie , ja gu så. Kører på 5 måned uden skummer i en 505 liter Bima balje. Det er spas. Send en PB når du har lyst til en bette cykeltur. Jeg har altid kaffe, og kan du ikke fange en skid så suser du lige ud i biksen efter en fisk. Kom glad
+5 det lyder godt, det hele!

Vi ses


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler.

Indlæg af charlie saltvand »

Så er jeg kommet lidt igang, jeg er ved at lave møbel og henter de 2 baljer i morgen! Fedt
image.jpg
Den store balje bliver rumdeler. 150x60x60 med optiwhite glas på de 3 synlige sider. Overløb er ind mod væg.
På det lille stykke væg hvor der hænger en kalender kommer søheste akvariet til at hænge på væggen, så køkken øen under kan rulles ud hvis der skal bruges meget bordplads.

De 2 baljer bliver forbundet.

Maler træ stellet i morgen og så skal der snedkereres lidt mere, laves inddækning, lys kasse osv.

More to come.

Go aften.
Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af bima »

Det skal nok blive godt:-)
Er du ikke træt af den kedelige udsigt du har fra din lejlighed??


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Tykki »

Du er godt misundelig Henning ? Kom dog over til djævleøen mand! Mødding og trailer landskabet bliver pisse kedeligt i længden. Det er bare fedt Charlie !!!!


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af bima »

Tykki skrev:Du er godt misundelig Henning ? Kom dog over til djævleøen mand! Mødding og trailer landskabet bliver pisse kedeligt i længden. Det er bare fedt Charlie !!!!
Jo er sgu misundelig på den udsigt


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Michael_F »

Det ser godt nok fantastisk ud! Og akvariet bliver da også super lækkert! Glæder mig til at følge med!


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af charlie saltvand »

bima skrev:Det skal nok blive godt:-)
Er du ikke træt af den kedelige udsigt du har fra din lejlighed??

He he Henning.

Jeg blir GLAD I LÅGET af den udsigt. Urban på den ene side og grønt fredet område på den anden..... Alt lige omkranset af vand.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Lige et par øjebliks fotos af "by siden" :GO

Hov... Fotos vender på hovedet.... Lorte ipad :wc:
Glæder mig til at hente og se baljerne i morgen :W

Charlie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Mic4700 »

super projekt du har gang i charlie. :y


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Nicki Henriksen »

Bliver sku fedt med en rumdeler.

Hvor højt er vi oppe? Kender selv en pige der boede i den ejendom.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Nicki.

Kun 4 sal, svare dog til 5 sal ift boligerne på Ben Websters vej. Fundamentet og parkerings kælderen løfter det hele.

Tilbage til akvariet :f2:

Hvilket lys ville i sætte over 150x60x60 ? Jeg vil gerne have et mixed reef og jeg vil have en kombi af led og T5. Jeg har i forvejen en ps. Metis 3 ch. En ældre model jeg har været godt tilfreds med. Der kommer lys kasse på baljen, kan jeg bare supplere med nogle T 5 rør?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af DonZeusAlonso »

Altså det ligner lidt målene på mit næste akvarie og jeg har tænkt mig en PS Pandora R2+ . Grundet alt den positive snak om brug af LED + T5. Så hvorfor ikke en kombi lampe . Og selv samme Nicki, lidt oppe i tråden, havde deres Python model og der faldt jeg for PS lamperne.

Har haft maxspect altid og de er sindssygt nemme at betjene, ingen ben i det. Samt de er støjsvage.
Men kan godt lide mulighederne man har med PS lamperne, at man kan styre og variere LED sektionerne, da jeg er lidt af en teknik nørd :)

Deres R2+ modeller er til mixed Reef akvarier, hvor S modellen er til SPS dominerede. Ifølge udtalelser fra deres kundeservice.
Til dit akvarie ville jeg vælge samme model som jeg havde tænkt mig, nemlig deres 3x135w + 4x54w.
Der gik lidt "rygter" på nettet at deres blæsere, kunne godt finde på at larme en del, men ifølge deres kundeservice(kan ikke lige huske navnet på personen/tror det var ejeren selv)
Så har de skiftet blæserne ud på deres modeller fra 08-2014.


Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af AndersBoerglum »

Lækker bolig alligevel :)

Jeg ville bare supplere den nuværende lampe med 2x54w T5.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Michael_F »

Hvordan har du bygget møblet? Har du nogle tegninger eller lign, eller har du blot et naturligt "flair" for at bygge sådan noget? :) Jeg går selv og skal i gang med et lignende projekt, men jeg er godt nok i tvivl om, hvordan jeg skal bygge selve møblet...


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Michael.

Du er velkommen forbi til en snak om møbel mm.

Jeg har nok lidt "flair" for at bygge/skrue/samle/ i alle mulige materialer.....

Learning by doing..... Og en håndværksmæssig baggrund og EN MASSE mislykkede projekter har givet mig en hel del erfaring.

Ellers er Google din ven. Prøv fx at skrive "d.i.y. Reef tank stand". D.i.y. Er lig med Do It Yourself .......

Der er ikke så meget hokus pokus i det møbel jeg er ved at lave. Har 540 liter vand i baljen så har vurderet at regler med dim 45x70 mm er store nok. Har så lavet 4 kantet rammer og her i mellem sat ben i den ønskede længde, det vigtigste er så at man efter dette saver nogle "mellem ben" der passer nøjagtigt i længde mellem de 2 4 kantede rammer. Jeg sætter også sådan 2 "mellem ben" mellem rammerne i midten. Mod gulv kommer der er plade der fordeler vægten yderligere. En plade som gulv i sump rum og en plade m flamingo øverst som baljen skal stå på. Derefter skal jeg have udtænkt noget beklædning og ind mod væg en "søjle" så lys kasse og bund hænger sammen designmæssigt og som skjuler rør og ledninger.

Men kig forbi.

Smid mig en sms på 31500038.

Mange hilsner

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Michael_F »

Cool! Tak for info, jeg har lige en flytning + renovering jeg skal have overstået, før der bliver tid til at lave nyt akvarie.
Men tak for indbydelsen :) Jeg følger med her indtil videre i aftentimerne!


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af Marco R »

Hej Charlie,

Først og fremmest tillykke med din nye lejlighed og den "knap så gode udsnit", men man kan jo ikke vinde hver gang :hehe:

Det bliver spændende med dit akvarieprojekt, og glæder mig til at følge det :GO
charlie saltvand skrev:En plade som gulv i sump rum og en plade m flamingo øverst som baljen skal stå på.
Jeg ville dog også sætte sumpen på en flamingoplade/ liggeunderlag, så det tager noget af resonansen fra skummer, returpumpe m.m. for at være på den sikre side, da det ville være øv at skulle til at tømme sumpen for dette senere, hvis det var :happy:


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 640 L. Rumdeler + 112 L søheste vandpyt

Indlæg af palamo123 »

Ser spændende ud.
Håber du får en god start :-)


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"