"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye foto

Forum for generel snak omkring saltvand.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye foto

Indlæg af charlie saltvand »

Hej :W

Jeg har nu kørt med Tritons tilsætnings system i små 3 måneder og vil da lige dele de erfaringer og observationer jeg ind til videre har opnået med dette produkt.

Følgende tråd er derfor IKKE at betragte som en reklame eller en salgstråd eller andet med skjulte dagsordner og bagtanker. Jeg er heller ikke ekspert på området så alt hvad jeg skriver er mine egne meninger og erfaringer mm.
Hvad er så grunden til tråden?????

Grunden til at jeg skriver tråden er byde ind med mine betragtninger, da der jo hele tiden kommer nye metoder hvorved vi kan holde vores elskede saltvands akvarier ift. at tilføje div. stoffer til vores baljer.
Igen dette IKKE for at reklamerer eller anbefale ét produkt, frem for andre, men jeg syntes personligt at det er spændende at være med til at lave lidt "pioner" observationer ift. nye tiltag inden for vores skønne hobby og jeg VÆRDSÆTTER i meget høj grad nye tiltag og ideer inden for denne.


Meget kort fortalt er Triton nok bedst at sammenligne med Balling, som de fleste nok kender. Dette skal forstås som at Triton, som Balling er en måde at tilfører tilsætningsstoffer til vores vand på.

Som i Balling, er der i Triton tale om 3 "hoved ingredienser" , i Triton sprog kaldes disse de 3 baser.

Hver base købes i 1. liters flasker og blandes så efterfølgende med 9 L RO. vand, således man ender op med 10 liter Base væske af base 1. 2. og 3. Disse væsker tilsættes så baljen hvilket typisk sker med en doserings enhed.
Base 1 er hovedsageligt KH. Base 2 er hovedsageligt CA og base 3 er hovedsagligt MG. der er så tilsat en del forskellige makro sporstoffer til baserne, disse er bla. guf for makro alger.
Derud over kan man tilsætte div sporstoffer mm enkeltvis, (som man vidst også kan i Balling?) fx Jod osv. osv.

Triton anbefaler følgende hvis man vil køre med deres metode.

1) Få lavet en GRUNDIG analyse af dit vand. Dette er en RIGTIG god ide at gøre, hvis du kæmper med et eller andet problem i den balje, og der er selvfølelig ikke nødvendigt at køre efter Triton metoden for at få lavet denne grundige vandanalyse. Den måler bl.a. for metaller, sporelementer, po4, kh, mg, cal osv. osv. I min første test viste der sig et forhøjet tal af aluminium.

2) Tilsæt de 3 base elementer i NØJAGTIG lige stor mængde som udgangspunkt. Sigt efter 8 i kh. Hvis du skal hæver mængden af tilsætning af den ene base, for at ramme kh på 8.0 hæver du også de andre og det samme hvis man skruer ned for én base, så skruer men ned for alle.

3)Kør UDEN vandskift. men MED makro alger og høst af disse. ( Dette er MEGET grænseoverskridende for mig, da jeg altid har lært at vandskifte, vandskifte, vandskifte er vejen frem) Jeg har spurgt på Ultimate reef, hvor længe de seriøst har kørt uden vandskifte, flere af dem skriver at de har kørt Triton og uden vandskifte i mere end 1. år uden problemer.

4) Makro alger skal være i refugium INDEN skummer, og der skal gerne være 10 x dt. vand volumen i flow gennem sump. Kør med lys på makro, modsat lys i dt.

5) De fleste af de brugere af Triton der er på Ultimate reef kører med en medie reaktor på ( som jeg forstår det er det for at kompenserer for manglende vandskifte og som eksport af næring = no3 og po4, som en hjælp til makro algerne) I denne reaktor veksler rigtigt mange mellem rowaphos og AL99. rowaphos afgiver jern til vandet ved kørsel og AL99 afgiver aluminium ved kørsel til vandet. De kører fx. med rowa en måned, skifter til al99, køre med dette en måned, Al99 tager po4 og jern ud af vandet, tilbage til rowa efter en måned mere, rowa fjerner po4 og aluminium fra vandet. osv. osv.

6) De 3 baser indholder også salt, så samtidigt med at man tilfører disse, skal man fjerne saltvand fra tanken, dette gør jeg via doseringspumpen.



Der er en gut på Ultimate reef der har forsøgt at udregne prisen på at doserer med Triton VS. balling, det er vidst et svært regnestykke, sådan som jeg læser det er Triton lidt billigere end Balling.
Der er link til Ultimate reef, Triton trådene her, http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... .php?f=725" onclick="window.open(this.href);return false;
der kan du bla. finde den tråd hvor han forsøger at udregne prisen for at kører med Triton. Men også mange andre relevante emner vedr. Triton.

Jeg syntes for øvrigt det er en FED funktion med "sponsor links" på et forum,Hvor man kan komme i direkte kontakt med div. firmaer og stille spørgsmål. Du kan jo evt. tjekke den ud hvis du er mere interesseret i Triton, da der er svar på MANGE spørgsmål. Man kan jo også ved at se hvad trådene handler om få en ide om hvorvidt man har lyst til selv at prøve Triton metoden.

Her er link til Tritons hjemmeside. Her kan du får svar på en del af de spørgsmål du måske er kommet på ved at læse mit lille indlæg.
http://www.triton-lab.de/index.php?id=28&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er masser info på deres hjemmeside. og der er som tidligere skrevet endnu mere info om metoden på ultimate reef, og vel at mærke info som ikke er skrevet af sælger selv, gå ind og tjek.


Fordele og ulemper ved metoden??? Mine tanker........

Jeg har kørt med Triton side midt i april i år. dvs 14 uger nu. Det er ikke lang tid, det ved jeg godt, men jeg syntes jeg i denne periode har set positive ting i min balje.

Jeg syntes det er død nemt at gå til, det var ikke svært for mig i starten at rammen en tilførselsmængde af baserne så min KH. var stabil på 8.0, lige nu er jeg så inde i en indstillingsperiode igen da jeg har øget lys intensitet og mængden af sps i min balje så min vækst mængde og dermed mit forbrug er steget. Lige nu tilføjer jeg 20 ml af hver af de 3 væsker om dagen. Jeg regner med at denne mængde skal øges da jeg kan se på UL reef at de fleste ligger med større forbrug dér. min balje er også meget tyndt besat af sps endnu. Jeg måler så min kh dagligt i denne periode hvor jeg skal fin tune doseringen igen. Jeg har hver gang jeg har skruet på mængden kunne konstaterer at de 3 hellige følges fint. spot on. :y

Hvis jeg fx skal bruge 50 ml af hver base pr. dag i min balje, så rækker de 10 Liter af hver opløsning til 200 dages forbrug. Hvis jeg kommer op og bruger 100 ml. pr. dag af hver, så rækker de 10 liter til 100 dage osv. Et sæt med de 3 baser koster pt. 360 kr. Dvs 30 liter base tilsætning i alt for den pris. Hvilket vil sige 12 kr pr liter. Det syntes jeg IKKE er dyrt.

Det var heldigvis ikke et problem for mig at lave rum til makro alger i sumpen FØR skummer, det kan jeg se at nogle af dem der skriver på ul-reef har svært ved at få plads til i deres sump.

Min no3 er (selvfølelig) steget siden jeg stoppede med vandskifte, den er pt. på 9.00, min po4 er ved Tritons måling på 0.02. Jeg kan ikke selv måle den med hverken redsea eller gilberts.

Jeg har IKKE overhovedet haft algeproblemer mens jeg har kørt med Triton. Jeg kan se på ul-reef af nogle af dem i forårs måneden og lige nu har cyano. De er overbevist om at dette skyldes pollen i luften.

Jeg syntes min no3 er liiiige i den høje ende så når min ferie er overstået vil jeg få sat min DIY medie reaktor op og i sving, så no3 kan komme lidt længere ned, måske vil dette hjælpe yderlige på farverne på mine sps?
Jeg har nemlig ikke fået nosset mig sammen til at sætte min diy reaktor til systemet endnu, jeg skal lige på rejse først og vil ikke sætte gang i sådan en reaktor uden at kunne obs´e den hver dag i opstarten, så den kommer på efter ferien, jeg vil starte med AL99 og så skifte mellem dette medie og rowaphos.

Jeg må sige at farverne på mine få, små sps koraller virkelig er kommet efter det og jeg syntes selv de står pænt pt. mine lps stortrives!!! sikkert pga. det høje no3 indhold.
Mine makro alger gror som ukrudt ( Charto) jeg høster hver 14 dag af disse.

Kan man køre med Triton, hvis man bruger kalkreaktor? ja, MEN man skal jo ikke tilfører de 3 baser, så jeg tror det eneste man kan bruge Triton til hvis man kører med reaktor er at få målt sit vand.

Efter min vurdering egner Triton sig bedst til baljer med under 2000 liter vand, da der ellers skal meget store mængder tilsætning til?

Det er klart en fordel med en doseringsenhed da der jo skal tilsættes 3 baser i løbet af hele døgnet OG der skal fjernes saltvand i baljen også, så MINDST 4 kanaler er vidst at fortrække.

Her er lidt fotos af min balje.

Sps, der har stået i baljen siden start, her i ca 2 måneder, den er brunlig.
2 måneder brun.jpg
Her fra en anden vinkel.
koral id (19).jpg
Her er den samme koral med fin grøn farve. Der er fine vækstspidser på dem alle :y
20140706_105034.jpg
Calustrea der langsomt var ved at dø.
2 måneder langsomt ved at komme sig.jpg
Her efter 3 måneder.
20140706_195608.jpg
Her er lidt andre fotos
20140706_105515.jpg
Lilla plade
20140706_104946.jpg
Rød plade der vokser i højden
20140706_105640.jpg
Denne sps var ved at dø fuldstændig. Nu er det meget tydeligt at den kommer sig, der er tydeligt vækstlag der breder sig igen.... JUBII
20140706_104759.jpg
Disse røde zoas ELSKER det høje no 3 niveau og spreder sig med stor hastighed.
20140706_104854.jpg


Det var hvad jeg havde at skrive om Triton lige nu, jeg har sikket glemt noget, måske skrevet noget du ikke er enig i? Ikke helt forstår osv. osv. Hvis dette er tilfældet så byd endelig ind. Hvis du selv har erfaringer ( gode som dårlige) med Triton så post det! Så vi alle sammen kan blive klogere på de forskellige tilgange der er til det daglige vedligehold af vores dejlige akvarier.

Jeg håber du er blevet inspireret?

Tak.

Charlie
Senest rettet af charlie saltvand søn 13. jul 2014 07:03, rettet i alt 2 gange.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af Kasper j. »

Det er da en meget spændende metode. Hvor meget tilsætter du af blandingerne pr. dag ? 50 eller 100 ml ? Umiddelbart synes jeg ikke at metoden virker til at være billigere end normal balling, men selvf. hvis man kan undlade vandskifte er der måske nok penge at spare. Men min erfaring med at springe vandskifte over er, at man først begynder at få problemer efter 6 måneder og så kommer man også til at kæmpe med alt muligt.

Personligt skifter jeg selv 20 liter/ 10 % hver måned og kører balling ligt og det koster mig måske 700 kr. om året i tilsætninger + sporstoffer som bliver blandet op i balling-væskerne.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Charlie
Det er en rigtig flot tråd, du har strikket sammen med dine egne betragtninger. Fint arbejde :K

Ud over de ting som du fortæller mig, når vi ses, så følger jeg et andet akvarie, som også er gået all in på Triton. Men det tror jeg også man skal, hvis det skal give nogen mening.
Testen er selvfølgelig kun en del af det, at gå all in. Det er det ud over testen, jeg mener.

Jeg har ikke læst så meget på Tritons hjemmeside, synes den var lidt ufremkommelig og det jeg fandt frem var på tysk. Men det er nok bare mig der er for utålmodig.,
Da jeg første gang hørte om det var det kun, at putte de væsker i, tilsætte lidt forskelligt (som de fortalte én man skulle tilsætte) og så uden vandskift. Det var det.
Jeg undrede mig over, hvor eksporten af næringsstoffer skulle komme fra. Man kan jo ikke bare komme noget i, der skal også noget ud.

Men sidenhen fik jeg at vide, at man også skulle have macroalger, som skal høstes og det hjælper jo lidt på det.
Men nu har du skrevet, at man skal hive en mængde vand ud, svarende til den mængde man samlet kommer i af de tre væsker dagligt. Men det er jo et vandskift.
Hvis du tilfører 3 x 50ml om dagen i dit - og samtidig hiver 3 x 50ml = 150 ml vand UD af systemet, så laver du et vandskift på ( nu må I andre korrigere mig, hvis det jeg skriver ikke passer) 4,5L om måneden. Det er jo ikke ret meget, men dog noget. Det bliver spændende om det holder på den lange bane.

Mht de forskellige elementer de måler for i testen, så har jeg haft en løbende mail udveksling, med en erfaren akvarist der også professionelt arbejder med saltvand (45+ års erfaring) og han kender udmærket Triton og deres produkter. Han forholder sig ikke til kvaliteten og funktionen, for som du selv er inde på, så ligner det til forveksling Balling meget.
Der er måske heller ikke så langt til den filosofi, der ligger bag ZEO metoden, som jo også bygger på en styring/kontrol af indholdet af elementerne i akvariet.

Én ting nævner han dog og det er den fokus der er på de elementer der måles i µl dvs microgram pr. liter.
1 µl er ikke ret meget og hans bekymring går på den ængstelse og fokusering der bliver på de her meget små værdier, hvis man får en måling der viser, at de ikke passer.
Specielt for de nye, kan det betyde en fokusering på noget, som det måske slet ikke er nødvendigt at at give så megen opmærksomhed.

Det er ikke det samme som at sige, at det er uden effekt at regulere for dem, men spørgsmålet er - om det er nødvendigt.

Men jeg følger det med spænding og interesse.

Tak for gennemgangen Charlie.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse tirs 8. jul 2014 12:08, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af StarF »

altså, for nogle år siden var der mannge der kørte uden vandskift. Der var puffer her inde, der havde en af sidens flotte akvarier, hans akvarie havde ikke fået skiftet vand i 4-5 år, så personligt er min mening, at vandskift er noget man gør, hvis de er noget galt med vandet! men nu kan man jo få salt så billigt, at det ikke er den største udgift mere, at skifte 10% om ugen, eller hvad man nu vil, hvilke nok er derfor, flere er begyndt at gøre det igen.

dejligt nogle tør hoppe ud i noget nyt, og dele deres erfaringer.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Kasper.

Jeg er godt klar ovcer at omkostning er et issue i denne hobby, ...... og JEG er en af de fattige, men lykkelige :GO der har saltvand. Jeg kan ikke gennemskue om den ene eller den anden metode er billigst. En af mine grunde til at prøve Triton af er at man ved vandanalysen bl.a. får en masse værdier på vigtige sporstoffer og u-ønsket metaller mm.

Jeg har fx. Selv prøvet at dosere Jod fordi min analyse viste at jeg var meget lav i dette = 0.01. Jeg turde gøre det da Triton anviste nøjagtigt hvor mange ml jeg skulle hælde i baljen over et døgn. Jeg kunne se en klar forbedring på mine koraller da værdien kom op i nærheden af naturlig ( 0.06) . Jeg har siden doseret 1 ml en gang om ugen og ved næste analyse finder jeg så ud af om dette er nok. Dette gør mig HELT tryg ift. At rode med "kemien" ift. Akvariet.

Jeg bruger pt. Kun 20 ml af hver væske pr. Dag men håber da på at komme op på 50-100 stk pr dag = mere vækst.

Jeg er sprunget på vognen fordi jeg, som jeg skriver i indledningen gerne vil være med til at prøve nye tiltag af. Og så passer det fint til mit temperement at spring over vandskiftene + at jeg er MEGET skeptisk ift. Ommdet kan køre sådan på den lange bane? Det vil jeg gerne undersøge " hands on" -agtigt. Flere af de engelske gutter har som jeg skrev kørt over et år uden vandskifte og uden bivirkninger..... vildt syntes jeg.

Erik, tak for roserne, ja det er genialt med de nøjagtige tal værdier man kan få og som du selv er inde på så er det også super vigtigt IKKE at stirre sig blind på tallene, som flere af i erfarne herre skriver ofte. KIG IND I BALJEN :beer:
Kom endelig med flere kommentarer.

Jeg har fået en pb fra en erfarren kalk reaktor gut, han skriver at han bruger triton målingerne og dossere deres sporstoffer, så man kan jo også bruge triton selv om man er reaktor tilhænger.

Hilsen
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af Kasper j. »

Ja det er da spændende med nye metoder. Hvis man helt kan undlade vandskifte med metoden så slipper man da for en masse bøvl og der er helt klart et stort + i min bog.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af charlie saltvand »

Erik.

Jeg tror IKKE Triton var slået an i England med en Tysk sproget hjemmeside? I øverste højre hj. Er der 2 flag. Et Tysk og et Engelsk :-)

Mht. Det m at hive saltvand UD af baljen, så er det ikke 1 /1. Der er en omregningstabel på deres hjemmeside. Jeg kan se at ved at dosere 20 ml af de 3 baser skal jeg hive 36.2 ml saltvand ud af baljen. Jeg har bare skrevet 20 i feltet med base 2 da jeg ikke dosere kalium eller mg eller andet fast. Der er et link her http://www.triton-lab.de/index.php?id=45&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasper, jeg har gemt mit gode red sea salt ( ikke pro modellen, men den uden en masse sporstoffer og med lidt lavere værdier, så jeg selv kan styre indholdet. Jeg har også gemt spande, pumpe mm. Så jeg kan blande salt da Triton ( selvfølelig) anbefaler vandskifte hvis en analyse viser tung metaller eller andet i vandet ( altså for meget af dette) de anbefaler så typisk 15% vandskift pr. Uge i fx 4 eller 6 uger.... osv.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Triton. Godt eller skidt? Her er mine observationer.

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Erik.

Jeg tror IKKE Triton var slået an i England med en Tysk sproget hjemmeside? I øverste højre hj. Er der 2 flag. Et Tysk og et Engelsk :-)

Mht. Det m at hive saltvand UD af baljen, så er det ikke 1 /1. Der er en omregningstabel på deres hjemmeside. Jeg kan se at ved at dosere 20 ml af de 3 baser skal jeg hive 36.2 ml saltvand ud af baljen. Jeg har bare skrevet 20 i feltet med base 2 da jeg ikke dosere kalium eller mg eller andet fast. Der er et link her http://www.triton-lab.de/index.php?id=45&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasper, jeg har gemt mit gode red sea salt ( ikke pro modellen, men den uden en masse sporstoffer og med lidt lavere værdier, så jeg selv kan styre indholdet. Jeg har også gemt spande, pumpe mm. Så jeg kan blande salt da Triton ( selvfølelig) anbefaler vandskifte hvis en analyse viser tung metaller eller andet i vandet ( altså for meget af dette) de anbefaler så typisk 15% vandskift pr. Uge i fx 4 eller 6 uger.... osv.

Hilsen Charlie
Hmmm. Da jeg sidst var inde på Tritons hjemmeside, prøvede jeg skam at skifte til Engelsk.
Den første side gik fint nok, men når jeg så gik over på noget af det andet, så røg den tilbage på tysk.
Men, som jeg nævnte, så har jeg ikke så stor tålmodighed når det kommer til den slags. Virker det ikke første gang, så slukker jeg og finder på noget andet :devily: .

Jeg er stadig skeptisk pga af det manglende vandskift. Der forsvinder ikke noget ud af systemet, uden man selv fjerner det.
Vi mennesker er jo dovne af natur. Hørte den anden dag, at vi egentlig er lidt som løverne. Vi rør os kun hvis det er tvingende nødvendigt.
Vandskift er da besværligt, jeg skal også altid sparke mig selv for at få det gjort.

Triton systemet kildrer jo lidt til den dovne side af vores natur, synes jeg. Kunne man undgå at skulle skifte, så ville en masse tid og kræfter være sparet. (især her i varmen. Er ved at skifte vand nu :rolleyes: )
Men jeg følger som sagt med i, hvordan det spænder af. Jeg finder det spændende og interessant, at se hvordan det går på sigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Lidt fotos.

Taget som morgen billeder med ret lidt lys på, beklager genskin!
shallow reef 12.07 (35).jpg
shallow reef 12.07 (34).jpg
Skummer tyndt pt.
shallow reef 12.07 (32).jpg
Morgen stemning
shallow reef 12.07 (1).jpg
Fin vækst kant
fin vækst kant
fin vækst kant
Der var 1, der var 2, der var 3, der var 4, der var 5 på cykeltur....... Skal da snart til at fragge zoas
shallow reef 12.07 (15).jpg
shallow reef 12.07 (4).jpg
fra mikkel kamera d26.6 (57).JPG
Go weekend.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af palamo123 »

Ser rigtig godt ud og fin gennemgang.
Du skal da vist snart ha trimmet det kenyatræ :-) en sommerklipning
Senest rettet af palamo123 lør 12. jul 2014 18:23, rettet i alt 1 gang.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Tak.

Ja for pokker!

Det er blevet meget for stort.

Det blir i uge 31.

go weekend.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af Kewin »

Super fedt at du gider tage dig tid til at beskrive fremgangsmåden og processen, samt dine egne erfaringer herinde Charlie - Det betyder en hel del for mange af os (det er jo grunden til vi læser med herinde).
Jeg må indrømme at jeg synes det lyder tillokkende at kunne slippe for vandskifte, men det er helt klart økonomien der får den største rolle hvis jeg skulle til at prøve med Balling eller Triton metoderne.
Må jeg spørge hvad du har af udgifter relateret til det du skriver om her?
/Kewin - 160L
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Kewin.

Tak for roserne.

Godt at vi kan inspirere hinanden, det er det fine ved sådan et forum.

Pris so far.

Vand analyse 300 kr, en gang og så start tilbud 200 kr. Dvs 2 analyser = 500 kr.

Et "base start sæt" til 360 kr. En flaske jod. (Den var meget lav viste analysen) 100 ml = 160 kr. ( har brugt 6 ml )

Så ind til videre 1040 kr. Med mit forbrug pt ( 20 ml pr dag af hver base) har jeg base til 500 dage! Det er 1 år og 4 md. Wow.

Gå ind og tjek priser på Karalfarmens hjemmeside, han sælger produkterne.

Hilsen Charlie
Senest rettet af charlie saltvand søn 13. jul 2014 06:59, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af Raavig »

Rigtig spændende tråd, følger den nøje!

Erik, som jeg forstår det - så hiver du x-antal L saltvand ud og erstatter det med osmose vand, af den simple grund, at når du dosere så reagere nogle af stofferne med hinanden, som en fældning - og altså giver salt. Så det er for at undgå at din salinitet stiger :)
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Raavig skrev:Rigtig spændende tråd, følger den nøje!

Erik, som jeg forstår det - så hiver du x-antal L saltvand ud og erstatter det med osmose vand, af den simple grund, at når du dosere så reagere nogle af stofferne med hinanden, som en fældning - og altså giver salt. Så det er for at undgå at din salinitet stiger :)
:W

Lige præcis, spot on.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:
Raavig skrev:Rigtig spændende tråd, følger den nøje!

Erik, som jeg forstår det - så hiver du x-antal L saltvand ud og erstatter det med osmose vand, af den simple grund, at når du dosere så reagere nogle af stofferne med hinanden, som en fældning - og altså giver salt. Så det er for at undgå at din salinitet stiger :)
:W

Lige præcis, spot on.

Charlie
Jeg forstår godt hvad I mener Christian og Charlie.
Jeg fik måske udtrykt mig lidt knudret. Det min bekymring går på er ikke det vand man kommer i, men det man hiver ud. Det er i mine øjne for lidt.

Næringsstoffer der ikke bliver forbrugt umiddelbart, ophobes i den frie vandsøjle, medmindre de bindes til noget andet - sediment feks.
Når man fjerner vand fra akvariet, så fjerner man de næringsstoffer der er ophobet i vandet. Det er typisk Po4 og No3, som er dem der kan give problemer hvis de bliver for mange/høje.

Ved vandskift, som vi normalt kender det, så får man både fjernet (eksporteret) næringsstoffer og samtidig tilført sporelementer til systemet.
Med Triton får du tilført sporelementerne via tilsætninger, men den sidste del, altså eksporten af næringsstoffer, er i mine øjne ikke med i det regnestykke.
Det kompenseres der så for, ved at bruge Macroalger og Rowaphos eller det andet Po4 fjerne medie.
Men det er jo lidt usikkert om man får fjernet nok - at det derfor ophober sig i systemet.
Det er sikkert en af grundende til, at man skal have testet sit vand regelmæssigt. Så kan der reguleres for det ved at øge mængden af Po4 fjerner.
Går det helt galt, som hvis man får en ophobning af metaller, så ved vandskift!! (Ved det positivt, da Triton har givet mig det råd. Mere om det i en separat tråd)

Ud fra et økonomisk synspunkt, er det jo et fordyrende element oveni det væskerne koster.
Det er jo en forholdsvis dyr hobby vi har i forvejen, så for nogle kunne det godt blive for omkostningstungt i længden. Det er jo en månedlig udgift, som man på sigt måske ikke føler man får noget for.
Spørgsmålet er så, om ikke det tjener sig hjem i form af - at man ikke skal ud og købe nye koraller til erstatning for dem der er gået til + det faktum, at et velkørende akvarie med smukke, sunde og voksende koraller også er noget man skal have med i regnestykket.
Herlighedsværdi er svært at måle (det er kun skat der kan det :dizzy: ) Men det ligger højt på skalaen, når plusser og minusser skal gøres op.

Jeg synes stadig at det er spændende at følge og ville da heller ikke undlade at overveje at prøve det, hvis det viser sig at resultater, besvær og Kr/øre gør, at det er en god idé.
Men jeg er stadig skeptisk på den lange bane.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af nbd »

Jeg kan godt følge Eriks bekymring mht. manglende vandskifte.Jeg er ikke overbevist om at makroalger nødvendigvis optager alle de uønskede stoffer - f.eks. metaller som i Eriks tilfælde. Makroalger optager en del nitrat og også lidt fosfat. Desuden optager makroalger forskellige mikronæringsstoffer (i konkurrence med korallerne). OBS: algerne optager næringsstofferne efter eget behov - ikke efter hvad der er af ubalance i vandet!

Min pointe er, at vandskifte kan begrænse ophobning af metaller, som makroalgerne ikke optager. Selv om der bestemt er flotte akvarier, som aldrig får vandskifte, vil jeg mene at vandskifte er en fordel. Men mon ikke Triton-metoden også virker sammen med vandskifte?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Jo selvfølelig virker Triton også med vandskifte. Griner. Jeg er også TOTALT nervøs ved at forsøge at køre en "all in" Triton..... damm..... har jo fåret banket ind i knold med mit første akvarie at VANDSKIFTE er et must.... jeg har en teori om at hvis vi får ophobet metaller i vandet så kommer det gennem primært foder og det salt vi bruger i vandskifte, dertil en smule fra div medier. Rowa, AL99 og hvad det nu hedder.

Jeg har startet en tråd på UL reef, da jeg selv, som nævnte flere gange, er nervøs for det med at undlade vandskifte, hvor i, jeg spørger til deres erfaringer. Tråden er her.

http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=713482" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg vil forsøge at køre " all in" = ingen vandskifte, og så må vi jo se hvordan det hele udvikler sig.

Som nævnt i start indlæg, syntes det er spændende med nye tiltag i vores hobby, og nogle skal jo teste om hvordan og hvorledes tingene udvikler sig. Jeg er så hoppet på denne vogn.

Ønsk mig go tur. :-)

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af nbd »

Held og lykke med projektet - go tur :GO

Og husk at dele erfaringerne med os! :grouphug:
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af StarF »

Jeg forstår stadig ikke folks besættelse med at der skal laves vandskift. Hvis man ikke har nærings problemer, og får fjernet det man bruger, hvorfor så skifte? med mindre der er noget galt? Selvfølgelig skader det ikke at skifte vand, især ikke nu hvor salt er billigt, jeg kan bare ikke se grunden, andet det ikke skader. Det er lidt som et forsøg på at rette noget, man ikke helt ved hvad er.

Se dette akvarie:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=41689" onclick="window.open(this.href);return false;

det kørte 3 år uden vandskift. Jeg kender personligt ejeren, og det var endnu flottere irl. Eneste der blev tilsat var kalk reactor med arm medie, en smugle amino syre, lidt rowa ind imellem og aktivt kul.

Jeg vil slet ikke være så nervøs, og når man i forvejen får målt akvariet vandet for alle elementer med triton så vil jeg ikke være så nervøs, som visse folk åbenbart er.
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af Raavig »

Jeg tror man skal se det på en anden måde (også).
Har en kammerart han har kanon høje no3 og po4.
Men alle koraller vokser og står flot.
Trods høje værdier, så er de stabile.
Han har ikke skiftet vand i 1 1/2 år. Makro algerne må jo vækste i grad med værdierne?
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af S1m0n »

Køre trådstarter stadig med Triton metoden? Da jeg selv kraftigt overvejer at starte op på det i mit rsm130:)

Nogle nylige erfaringer eller problemstillinger der er værd at dele ?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af Johnny »

S1m0n skrev:Køre trådstarter stadig med Triton metoden? Da jeg selv kraftigt overvejer at starte op på det i mit rsm130:)

Nogle nylige erfaringer eller problemstillinger der er værd at dele ?
ikke af jeg skal blande mig i om du vil prøve triton men hvis det var mig med bare ca110l vand og værdier måske ikke var i skabet ville jeg skifte vand lidt oftere frem for af betale 300.-for vandprøve per gang måske bare hver 3 måned så kan man godtnok købe meget meget salt for 1200.- +tilsætninger om året bare min tanke men gør som du føler for :GO jeg syntes også triton er spændene men for kostbart til små baljer :beer:og så krever det vist også sumb med alger og doseringsmaskine med flere kanaler det ved jeg ikke om du har?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Simon.

Jeg (trådstarter) har haft lukket baljen ned siden 1nov. Pga flytning fra havtasken :wc: Så nej køre ikke Triton, eller noget andet, for tiden. Jeg vender stærkt tilbage, om forhåbentligt ikke alt for lang tid, når der er kommet ro på privat livet. Og det bliver også KLART med Triton som tilsætningsmetoden. Der er flere i udlandet der bruger Triton i rsm 130 L baljer.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af AndersBoerglum »

charlie saltvand skrev:Hej Simon.

Jeg (trådstarter) har haft lukket baljen ned siden 1nov. Pga flytning fra havtasken :wc: Så nej køre ikke Triton, eller noget andet, for tiden. Jeg vender stærkt tilbage, om forhåbentligt ikke alt for lang tid, når der er kommet ro på privat livet. Og det bliver også KLART med Triton som tilsætningsmetoden. Der er flere i udlandet der bruger Triton i rsm 130 L baljer.

Charlie
Det er sgu en trist opdatering, Charlie :( håber at du kommer stærkt tilbage, for det var sgu fedt at følge din Triton-tråd.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af charlie saltvand »

:beer: Hej Anders

Jeg har været uden vand i stuen nu i ca3,5 md..... Det er hårdt!

På privat fronten har det også været hårdt, men nødvendigt og alle er på rette vej igen nu :GO

Jeg har gemt alle mine akvarie ting og ovenikøbet købt en kore 5 Pro doseringsmaskine i ventetiden :K alt mit levende røg ud til Flemming og til min nevø, så når den rette bolig er købt kan jeg ret hurtigt starte op igen........ :f2: GLÆDER MIG.

Har brugt tiden uden vand i stuen til at evaluere mit første setup og har klart gjort mig nogle erfaringer som jeg håber jeg kan drage nytte af når jeg starter op igen.

Har lige budt på en lejlighed i den bygning der hedder Metropolis på Sluseholmen og får svar på dette i løbet af denne uge...... Hvis det falder heldigt ud, vare det et par måneder og SÅ skal jeg igang igen. Yesss :W og som jeg skrev, så vil jeg klart fortsætte med at køre med Triton og få flere erfaringer med det..... Skal nok dele herinde, på TRODS af de trolls der desværre er her på forum :sneaky2:

Tak for opmærksomheden
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af AndersBoerglum »

Uha, ja at gå hver til sit er aldrig sjovt, men nogen gange er det nødvendigt.
Det bliver mega spændende om du så får det hus, og hvis du gør, hvor stor bliver det nye setup så?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af pitt »

Det er da også fedt at læs om nogen der ikke gør som andre sige. Super nå der er nogen der gå en andre vej :GO . Så se frem til komme igang igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev::
Har lige budt på en lejlighed i den bygning der hedder Metropolis på Sluseholmen og får svar på dette i løbet af denne uge......
Når du bliver træt i armene af at trykke penge sedler, kan jeg så ikke lige låne trykpladerne i et par timer :)
Det der Metropolis, er ikke lige frem socialt byggeri :)
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Triton. Godt eller skidt?Her er mine observationer nye f

Indlæg af niels228 »

Digitale penge er bare SÅ meget nemmere. :-)
Akvarier skal vejes i ton.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"