"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Besvar
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Ligner ekstremt meget dem jeg havde lidt af under min indkøring... Til gengæld introducerede jeg et echinometra mathaei svin samt et mespilia globulus som en del af mit CUC da jeg havde rigeligt at tage fat på, de, eller måske primært mit mespilia svin gjorde relativ kort proces med disse grønne og næsten helt bordeauxlilla alger.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

trine... skrev:Ligner ekstremt meget dem jeg havde lidt af under min indkøring... Til gengæld introducerede jeg et echinometra mathaei svin samt et mespilia globulus som en del af mit CUC da jeg havde rigeligt at tage fat på, de, eller måske primært mit mespilia svin gjorde relativ kort proces med disse grønne og næsten helt bordeauxlilla alger.
Helt enig Trine,

Svin er godt - både i ovnen, og til de fleste alger i baljen :biggrin:

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Svin skal da være helstegt det ved alle da :-) de har også den fordel at de er pakket naturligt ind i bacon, hvem der bare var så heldig hehe.


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa.. Ved ikke om den her har været oppe og vende før.. Men prøver lige..
Har denne alge i akvariet enkelte steder.. Den ligger sig som et tæppe hen over nogle af korallerne og jeg skal fjerne den manuelt. Især zoa kan blive dækket af den.. Nogen ser har en ide til hvordan den kan fjernes ud over manuelt?
Har en tux søpindsvin men den ser ikke ud til at tage dem...
Vedhæftede filer
image.jpg


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Er den gummiagtig ?


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af kenneth olsen »

Yeps


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Så tror jeg det måske er Lobophora i har fået ind.

Manuel fjernelse - eneste der rigtigt gør en forskel på denne alge.
Emerald krabbe vil måske bide lidt i den - men ingen dyr mig bekendt går på denne alge.

eneste måde at undgå denne alge på er karantæne

Tag den i opløbet - og det kan heldigvis også "blot" være en bakterie belægning eller svamp i har.
HvOr hurtigt kommer de her belægninger ?

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa Peder - tak for hjælpen... Vi prøver at holde dem i stik ved at fjerne dem manuelt... Indtil videre går det også :-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af jonas _sandager »

pederrevnørd skrev:
trine... skrev:Ligner ekstremt meget dem jeg havde lidt af under min indkøring... Til gengæld introducerede jeg et echinometra mathaei svin samt et mespilia globulus som en del af mit CUC da jeg havde rigeligt at tage fat på, de, eller måske primært mit mespilia svin gjorde relativ kort proces med disse grønne og næsten helt bordeauxlilla alger.
Helt enig Trine,

Svin er godt - både i ovnen, og til de fleste alger i baljen :biggrin:

Mvh
Peder
Svin er hermed kommet i baljen :GO


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af dyne »

pederrevnørd skrev:
trine... skrev:Ligner ekstremt meget dem jeg havde lidt af under min indkøring... Til gengæld introducerede jeg et echinometra mathaei svin samt et mespilia globulus som en del af mit CUC da jeg havde rigeligt at tage fat på, de, eller måske primært mit mespilia svin gjorde relativ kort proces med disse grønne og næsten helt bordeauxlilla alger.
Helt enig Trine,

Svin er godt - både i ovnen, og til de fleste alger i baljen :biggrin:

Mvh
Peder

:y nu har den liggeret og duftet i ovnen siden kl 04:00 i morges og er sq godt sulten :beer:


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Her er det forhåbentlig svinet du refererer til ;-) og ja man er sgu godt nok seriøst gammelsulten hvis man laver svin kl 0400...


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Mange kirurger af Acanthurus slægten er som regel ikke blege for at gå på Lobophora... Min foxface piller også lidt til dem, endvidere syns jeg at det er en af de lettere alger at fjerne manuelt, selvfølgelig afhængig af mængden samt hvor besværligt de sidder lokaliseret.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Nasoen skulle efter sigende være en god kandidat!


sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: tirs 3. apr 2012 20:26
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af sophus »

Hej igen,

Hvordan sænker jeg bedst Po4, vil Rowa være ok?

Mit lys er lidt et kapitel i sig selv...
Se på billedet, jeg har en gammel Max spect lampe i hvor der virker 5 hvide og 5 blå.
Jeg har så 2 Tunze Led marine 8810 i, men der er den ene også defekt, så de hvide lyser ikke med ret stor kraft.
Månelyset foran er tændt hele døgnet.
Men ingen røde og grønne dioder.

Jeg bliver nødt til at få det med de "tre hellige" skåret ud i pap, jeg er ikke helt med på hvilke 3 det er du mener.

Salt ligger på 1,026.

Jeg er klar over at det nok er lidt besværligt at rådgive, også bla.ud fra de lysforhold jeg har.
Så tak for din tålmodighed :wink:

attachment=0]IMG_8007.JPG[/attachment]
Vedhæftede filer
IMG_8007.JPG


Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Gulkan »

Hej algetråd.
Har ligepluslig fået denne alge og fra jeg opdaget den for en uge siden og til nu har den bredt sig i et rimelig tempo. Har kigget tråden igennem og den eneste jeg syntes ligner lidt er Cotton Candy er det den? Dog syntes jeg at den jeg har er meget mere grov i det end den anden ser ud på billederne. Håber nogle kan se hvad det er for en på billedet

Mvh.
Esben :-)
Vedhæftede filer
1422823495971.jpg
1422823380230.jpg


1000 l fra den 6/1-2019
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

prøv med porcelænssnegle,"pengekauri"


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Kunne godt ligne cotton candy algen.. Den ser dog ud til at kunne variere en del i farven mv. ! Min var mere rød i farven , da jeg havde den.

Jeg havde efterhånden fået en del "bolde" over det hele.. Min løsning står beskrevet på siden 1 af denne tråd. Men for lige hurtigt at ridse op; ægte mexicanske turbosnegle (turbo fluctuosa), og disse tre søpindsvin , diadema setosum, mespilia globulus , tripneustes gratilla (er mit favorit)..
Ovenstående dyr skal nok tage dem! Mange på eks. Reefcentral , har haft stor succes med ovenstående dyr...
Jeg havde dog den oplevelse, at det virkede som om at de ikke rigtigt kunne æde de helt store bolde. Fjerne så mange du kan med fingrene af de store og ellers så Børst løs med en tandbørste og kør bagefter et større net rundt i vandet og fang de svævene alger .. Så æder dyrene resterne på stenene..

Men!
Giv det dog lige tid INDEN du børster løs.. Se om ikke dyrene tager dem... Og hav gerne tålmodighed med dem.. De forsvinder ikke på 2 dage.. Desværre! :wink:


Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Esben,

Er du sikker på at det er en alge - det ligner noget som ligeså godt kunne være en svamp.
Men jeg er virkelig i tvivl - håber andre kan hjælpe her :-)
mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af Gulkan »

pederrevnørd skrev:Hejsa Esben,

Er du sikker på at det er en alge - det ligner noget som ligeså godt kunne være en svamp.
Men jeg er virkelig i tvivl - håber andre kan hjælpe her :-)
mvh
Peder

Abselout ikke sikker på noget men mit eget gæt er en alge. Den er fin lyselilla i farven men har lidt struktur som en grov skureswamp er ikke blød, igen lidt som det grønne på en skureswamp.


Mvh.
Esben :-)


1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

Måske Gracilaria?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af MoG »

Men cotton candy algen er vel netop grenet i sin struktur, ved et nærmere eftersyn? Men hvis algen er "hård" at røre ved, er det vel næppe cotton candy..? Eller ?

Den version jeg havde, var bestemt blød og "klappede sammen" når den kom op af vandet...


Morten
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af trine... »

eller red turf?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af jonas _sandager »

jonas _sandager skrev:
jonas _sandager skrev:Hejsa.
Denne her tråd er guld værd!
Jeg døjer selv med lidt alger, og har gjort det i lidt tid. Bare lige for at være sikker på at stille diagnosen rigtigt, vil jeg høre om I er enige med mig i, at disse alger ligner trådalger?
Billede
Billede
Det lilla skær får mig lidt i tvivl, men ud over det ligner det jo ret meget det der er vist i den første post.

Hvad siger I?
Hejsa alle sammen. Det er nu et år siden jeg smed disse billeder op, og jeg kæmper stadig med de pågældende alger. Nu i et helt andet akvarie. Dog med flere af de samme sten. I en periode var disse alger meget mere begrænsede og trængt af andre alger, hvilket helt sikkert skyldtes mangel på vedligeholdelse af vandkvaliteten fra min side. Nu, hvor jeg har stertet et nyt akvarie op, er de dog kommet tilbage med fuld vitalitet, og har lynhurtigt, efter at de obligatoriske GHA fra opstarten har fortaget sig, overtaget den ene halvdel af akvariet.
I en anden tråd har Ole kommet med et nyt bud på ID af dem, nemlig Lygbya, på baggrund af dette nye billede.
BilledeDSC_1232 by jonas_sandager, on Flickr
Hvad siger I til den?

Det skal siges at jeg her til morgen har fundet to livløse snegle ved siden af en algemasse. Det kunne også få mig til at mistænke noget dinoflagellat af en slags. Men på den anden side indeholder Lyngbya jo også toxiner, så måske det også kunne tyde på en underbygning af Oles ID? :devily:
Bum! Så tror jeg at jeg har positiv ID! (Det tog også kun ca et år :W) "Red turf algae", er den populære betegnelse. Der er ret mange disse alger har givet grå hår i hovedet. Dog skulle løsningen være Mexican Turbo Snails. Mit pinsvin og emerald-krabbe ser også ud til at spise lidt af dem, men de går dog mest til det GHA der gror sammen med.


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af palamo123 »

Shit - de er godt nok ved at kvæle det hele.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:Shit - de er godt nok ved at kvæle det hele.
Jeps. Jeg har sgu ikke rigtig kunne få det til at stoppe væksten, trods rigtig gode råd herindefra. Kombineret med en for lav salinitet, der har taget livet af alle græssere, jeg har kommet i akvariet, har det fået al for meget momentum. Jeg øjner dog en vending i udviklingen. Det skal DØ!, det skidt :y


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ole kekkonen »

har man ikke mikroskop er det bedst at id alger udifra farven,derfor mit første bud for sjov var phaeophyta (brunalger):)
det eneste jeg ved om der tar det hele er et langpigget søpindsvin,Diadema


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af pederrevnørd »

Tak Ole og Jonas,

Billede på side 1 er nu rettet til Red turf :-)
mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:har man ikke mikroskop er det bedst at id alger udifra farven,derfor mit første bud for sjov var phaeophyta (brunalger):)
det eneste jeg ved om der tar det hele er et langpigget søpindsvin,Diadema
Hahaha. Jeg var vist ikke den eneste der ikke fangede joken i første omgang :dizzy:

:beer:

Men ja, Red Turf er jo en ret vag ID, der dog er langt bedre end hvad jeg ellers har kunnet finde, da jeg nu har en idé om bebæmpelsesmetode.
Ville du stadig gide at mikroskopere det, hvis jeg sender en tot? :) Det er jo en funktionel gruppe og ikke en taxonomisk, så jeg er egentlig ikke sikker på om det overhovedet giver mening at forsøge sig med en nærmere ID, da der jo nok er tale om en masse forskellige alger, som du jo rigtignok allerede har været inde på.

Diadema skulle æde det, ja, men kan jo også blive vældigt store. Mexikanske turboer er gennemgående i folks beretninger om at få bugt med skidtet.

Det er meget lidt info jeg har kunnet finde om red turf her på forum. Jeg har jo ikke specielt meget erfaring at øsle af, men hvis det er, kan jeg lige skrive noget info sammen, ud fra hvad jeg har samlet sammen selv? :)

Edit: Her kommer lidt info, brug det, eller lad være :)

Red Turf er hvad man kalder for en funktionel gruppe, og ikke en taxonomisk. Det vil sige at der under betegnelsen red turf kan være en række forskellige typer alger, og der er derfor heller ikke nødvendigvis kun en enkelt af dem, man har fået i akvariet, hvis der gror et tæt rødligt tæppe i ens akvarie. De kan også være blandet med grønne alger, så der er ikke nogen skarp skelnen mellem red turf og green turf. Dog virker det til at turf alger, dominered af røde alger, kan være vanskeligere at komme af med.
Turf alger kan indeholde toxinproducerende cyanobakterier, hvilket kan gøre at det dræber koraller ved kontakt, men dette er langtfra altid tilfældet.

At red turf ikke er én bestemt taxonomisk gruppe gør at man ikke kan regne med at det 100% ligner billeder man finder af denne algegruppe, men man kan i stedet identificere det ved at være korte, trådede og tætvoksende alger, der danner et tæppe og ofte ikke er ens-udseende på alle vækststeder.

Algerne vokser godt i næringsfattige miljøer, elsker kraftig vandcirkulation og høj lysintensitet. De er som skabte til koralrevet!
Desuden ophobes der nemt detritus i algerne, grundet deres tætte gromønster.

At algegruppen er heterogen gør også at det kan være svært at finde herbivorer der vil æde det. I særdeleshed skulle mexikanske turbosnegle, men også diadema-søpindsvin være gode bud.
Ligeledes er andre søpindsvin (tuxedo, pincushion, etc.), store turbosnegle og "emerald-krabber" gode kandidater i bekæmpelsen, selvom de ikke nødvendigvis er lige så effektive som førstævnte.
Ved manuel bekæmpelse skal man passe på ikke at få spredt algerne, og der advares derfor imod at bruge tandbørste til at skrabe algerne af med - dette er i øvrigt ofte ineffektivt, da algerne kan være særdeles genstridige. I stedet foreslås det at man bruger et tandlægeredskab, der kan få fat under algerne og flå dem af stenene.

Hovedkilder:
Walter M. Goldberg - The Biology of Reefs and Reef Organisms
og
http://reefkeeping.com/issues/2002-12/nftt/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af ejsing86 »

Nogle har et forslag til hvad det er jeg døjer med???

Min egen teori er dino flagellater, da det er slemmest om dagen ved lys tid...

Billeder:
1.jpg
2.jpg


madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 1. aug 2014 11:17
9
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Problemalger, forebyggelse, ID og kur

Indlæg af madsrp »

Har fået ret mange af disse alger på mine levende sten. De er meget grønne, lidt tykke ca 1 mm i diameter vil jeg tro. Kan ikke finde ud af hvilken type de er nogen der ved det?
Mvh
Mads
Vedhæftede filer
image.jpg


Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"