"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

For lille sump?

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Hej allesammen.

Jeg skal i gang med at installere sump det nye 720l Akvastabil Move jeg har fået. Til dem som ikke kender Move-serien kan jeg kort oplyse at der er 3 huller i bundglasset (2 i venstre side og 1 i højre).

Den sump jeg har anskaffet er ikke vildt stor. Kun 112l. Faktisk den største jeg kunne få det sted jeg købte baljen. Det er den her:

http://www.lavprisdyrehandel.dk/akvasta ... 1883252207

Efter at have læst lidt mere på det, lader det til at sumpen nok skulle være betydeligt større. Hvis den skulle være 30% af akvariets størrelse skulle sumpen have været på 216l. Så spørgsmålet er om det har været et fejlkøb med den sump? Nu er det godt nok kun til ferskvand så sumpen behøver jo ikke være helt så avanceret som til saltvand :)

Målet i underskabet er 128,5x44cm. Men forrest i midten er der en 2cm bred og 10cm dyb støttepind, (dybdemål altså i alt 54-10= 44cm). Sumpen skal med andre ord nok ikke være meget længere og bredere for at den ikke kan sættes ind uden at fjerne støttepinden som er siliconiceret for at beskytte samlinger mod fugt. Jeg så også gerne at der stadigvæk var plads til den 6kg CO2 flaske jeg skal have forbundet

Til info kan jeg oplyse at jeg har købt ind til forbinde sumpen efter følgende princip (Løsning 5): http://www.akvastabil.dk/move/tilbehor#muligheder Der er altså ikke overløbskasse og jeg har derfor lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg kan vide hvordan der er balance i vandforholdene mellem sump og akvarie. Der skulle helst ikke være risiko for vand på gulvet. Hvordan sikrer jeg at dette kommer til at fungere som det skal, evt uden så meget støj fra et slubrende rør? 8)

Med venlig hilsen
Brian


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: For lille sump?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har da aldrig hørt om at en sump skal være en vis størrelse. Den skal bare kunne rumme dit teknik plus evt. vand fra fra retur og overløb ved strømsvigt.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

Wiinberg skrev:Jeg har da aldrig hørt om at en sump skal være en vis størrelse. Den skal bare kunne rumme dit teknik plus evt. vand fra fra retur og overløb ved strømsvigt.
enig grunden til du har bidt mærke i det med en vis størrelse sump er nok af folk ofte anbefaler så stor så stor sump som muligt for af have en buffer så ikke værdier svinger så meget med med en balje på 720l inge problemer


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Den kan sagtens rumme teknikken. Jeg havde tænkt mig at anvende keramikrør, svampe og filtervat i første rum, og andet rum ville jeg fylde med Biohome Ultimate, og sidst rum så til returpumpe og varmelegeme + evt lidt filtposer med aktivt kul eller noget andet godt. Lyder det nogenlunde fornuftigt?

Men hvordan bestemmer man så den korrekte længde af de 2 indsugningsrør, (durso og sikkerhedsrøret)? Jeg syntes det er svært at finde eksempler på folk som ikke har anvendt overløbskasse af den ene eller anden art. Vil helst undgå at bruge overløbskasse.

Med venlig hilsen
Brian


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: For lille sump?

Indlæg af jonas _sandager »

De der keramikrør og svampe, hvad er det for nogen?
Umiddelbart vil jeg mene at pladsen er BETYDELIGT bedre brugt på en skummer.

Hvis du ikke vil have overløbskasse, vil du så bare have rørene til at gå frit op i akvariet? Det tror jeg du bliver rigtig træt af i længden. Ud over at det ikke er specielt pænt, kommer det også til at betyde at din sump skal kunne rumme volumen af vand der er mellem hovedrør og vandoverflade for hele akvariet, frem for bare vandmængden i overløbet. Hvis det er din plan, tror jeg muligvis godt at du kan løbe på problemer med den sumpstørrelse.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

.


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

jonas _sandager skrev:De der keramikrør og svampe, hvad er det for nogen?
Umiddelbart vil jeg mene at pladsen er BETYDELIGT bedre brugt på en skummer.

Hvis du ikke vil have overløbskasse, vil du så bare have rørene til at gå frit op i akvariet? Det tror jeg du bliver rigtig træt af i længden. Ud over at det ikke er specielt pænt, kommer det også til at betyde at din sump skal kunne rumme volumen af vand der er mellem hovedrør og vandoverflade for hele akvariet, frem for bare vandmængden i overløbet. Hvis det er din plan, tror jeg muligvis godt at du kan løbe på problemer med den sumpstørrelse.
en skummer dur ikke i ferskvand :happy:


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Hvor meget vand sumpen skal kunne rumme ved strømsvigt, kommer an på mere end bare baljeareal.
Længden på overløbskam (om der er 1 ,2,3 eller 4 sider på overløb), samt hvor stor returpumpe spiller også med, i forholdet til hvor meget vandstanden stiger når pumpen er tændt.

Edit: Fangede lige den der med at du ikke vil bygge kasse. Det ville jeg ellers anbefale at gøre. Ud over at stoppe fisk, så tager den også plantedele mm. som kunne lave en katastrofe.
Hvis kammen stopper til fordi en fisk rykker en hel plante op, så løber den bare over.
Senest rettet af PederP lør 31. jan 2015 16:01, rettet i alt 1 gang.


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

jonas _sandager skrev:De der keramikrør og svampe, hvad er det for nogen?
Umiddelbart vil jeg mene at pladsen er BETYDELIGT bedre brugt på en skummer.

Hvis du ikke vil have overløbskasse, vil du så bare have rørene til at gå frit op i akvariet? Det tror jeg du bliver rigtig træt af i længden. Ud over at det ikke er specielt pænt, kommer det også til at betyde at din sump skal kunne rumme volumen af vand der er mellem hovedrør og vandoverflade for hele akvariet, frem for bare vandmængden i overløbet. Hvis det er din plan, tror jeg muligvis godt at du kan løbe på problemer med den sumpstørrelse.
Jeg var af den opfattelse at skummeren primært egnede sig til saltvand. Mit projekt er i første omgang bare til Discusfisk (ferskvand). Keramikrørene jeg nævner er dem her: Billede

Svamp var måske lidt upræcist formuleret. Er bare sådan noget her: Billede

Ja jeg havde tænkt at det skulle gå frit op i akvariet. For så kan jeg bedre skjule dem inde i nogle Red Moor rødder jeg havde tænkt mig at bore til så røret går igennem. En overløbskasse får jeg sværere ved at skjule eftersom den skal være placeret i venstre side af baljen, hvor den baggrund jeg har ikke kan skjule den. Desuden skal en evt. overløbskasse være af et specielt mål for at kunne passe. Den må kun være ca. 8cm dyb i forhold til baggrunden som er placeret ca. 8cm fra bagglasset. Jeg har ingen idé om hvor man skulle få fat i en overløbskasse i så særligt et mål.

Det er irriterende at man ikke kan uploade billeder direkte på tråden her. Så havde det været lidt nemmer at vise :BA


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Okay billedfunktionen virker åbenbart ikke herinde. Den skriver tilsyneladende bare teksten "billede".

Så får I lige et par links i stedet:

Billede 1: https://www.google.dk/search?q=akvarie+ ... B800%3B800

Billede 2: http://www.lavprisdyrehandel.dk/hobby-f ... eriale-fin


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Hvis du placerede de tre huller på linie, så mener jeg netop 8cm er målet man bygger et overløbskasse ud fra bagvæggen.

Ellers fin sump indretning til fersk. :)
Senest rettet af PederP lør 31. jan 2015 16:06, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

det kan du godt hvis du trykker på komplet skrivefelt får du muglighed for af lægge billeder ind nede til venstre Upload af vedhæftede filer :GO


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: For lille sump?

Indlæg af jonas _sandager »

Johnny skrev:
jonas _sandager skrev:De der keramikrør og svampe, hvad er det for nogen?
Umiddelbart vil jeg mene at pladsen er BETYDELIGT bedre brugt på en skummer.

Hvis du ikke vil have overløbskasse, vil du så bare have rørene til at gå frit op i akvariet? Det tror jeg du bliver rigtig træt af i længden. Ud over at det ikke er specielt pænt, kommer det også til at betyde at din sump skal kunne rumme volumen af vand der er mellem hovedrør og vandoverflade for hele akvariet, frem for bare vandmængden i overløbet. Hvis det er din plan, tror jeg muligvis godt at du kan løbe på problemer med den sumpstørrelse.
en skummer dur ikke i ferskvand :happy:
Ups. Havde ikke lige fanget at det var til et ferskvandsakvarie. Men jeg var vist ikke den eneste ;)
Men nej, så bare glem alt om skummer! Det er rigtig nok kun til saltvand.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

nej den smuttede også for mig i første omgang :K


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: For lille sump?

Indlæg af Marco R »

Flyttet til rette sted :happy:

Held og lykke med projektet :)


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: For lille sump?

Indlæg af Johnny »

hvor er det til en fersk forum :hehe:


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Hvis du placerede de tre huller på linie, så mener jeg netop 8cm er målet man bygger et overløbskasse ud fra bagvæggen.

Ellers fin sump indretning til fersk. :)
Okay jeg kan se på det hele at overløbskasse næsten er uundgåeligt. Hvis Jeg skal have en kasse der kun er ca. 8cm dyb, hvor får jeg så fat i sådan en henne?

Nu hvor jeg fandt upload knappen, kan jeg lige vise hvordan projektet ser ud indtil videre. Baggrunden er ca. 8cm fra bagruden for at gøre plads til de 3 huller der er i bunden af glasset. Ser sådan her ud:
Vedhæftede filer
20150131_153700.jpg


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Det bliver du glad for! Det vil være godt gammeldaws træls at komme hjem til en balje, hvor de høje planter har fundet overløbet.

Det er nemt at bygge selv. Prøv at hør din glarmester hvad han skal have for sådan et par stykker glas. :)

Er de 3 huller lavet i forvejen, og hvilken diameter? Og er de placeret ved siden af hinanden?
Evt. et billede af hvordan de er lavet, så kan vi hjælpe med at finde de præcise mål. :)


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Det bliver du glad for! Det vil være godt gammeldaws træls at komme hjem til en balje, hvor de høje planter har fundet overløbet.

Det er nemt at bygge selv. Prøv at hør din glarmester hvad han skal have for sådan et par stykker glas. :)

Er de 3 huller lavet i forvejen, og hvilken diameter? Og er de placeret ved siden af hinanden?
Evt. et billede af hvordan de er lavet, så kan vi hjælpe med at finde de præcise mål. :)
http://www.akvastabil.dk/index.php/move/akvarier

Her er ihvertfald et billede af hvordan hullerne ser ud i venstre side. Alle hullerne er på en lige linie. Passer meget godt med 8cm tror jeg. Men skal muligvis bruge lidt mere plads hvis man skal have sådan noget som en Hofer Gurgle Buster i stedet for Durso.

Men så er det bare at indsætte en ca. 195x55cm glasplade og fastgøre den med klar silicone og så købe en knap 2 meter lang kam til kanten? :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Det ville stjæle lidt meget plads :)
Nok mere noget alá det her
overloeb.jpg


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Det ville stjæle lidt meget plads :)
Nok mere noget alá det her
overloeb.jpg
Nå fedt! Er det virkelig nok med så lidt volume i overløbskassen? :clap:

Det nemmeste er vel at få en glarmester til at lave selve "vinklen", så man kun skal give kanterne lidt silicone, og stille noget op af så den er i spænd?

Overvejer lidt at den den synlige glaskant (som vender ud mod frotglasset måske burde laves i Optisk Hvidt glas så der ikke er en mærkelig mørk lodret streg bagerst i akvariet. I hvertfald hvis ikke man finder en løsning til at få skjult overløbskassen helt. Med så lidt glas kan det vel ikke være så voldsomt i prisforskel

Hvor får man fat i selve "kammen", der stopper løsrevne stumper planter osv? :happy:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Overløbs kam: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pvc/ ... 32-cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at kig lidt på akvarie byggetråde her på forum, og se hvad du syntes om sorte fuger i overløbskassen. Det er selvfølgelig en smagssag, men da den klare silikone ikke er så klar alligevel og nærmere grå, så er det den de fleste vælger. (og er det ikke sorte fuger i baljen i forvejen?)

Jeg tror ikke du vil kunne se forskel på hvad glas du bygger overløbskassen i. I hvert fald burde det kunne undgås, hvis du lader det stykke glas parallelt med fronten gå forbi det andet.


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Overløbs kam: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pvc/ ... 32-cm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at kig lidt på akvarie byggetråde her på forum, og se hvad du syntes om sorte fuger i overløbskassen. Det er selvfølgelig en smagssag, men da den klare silikone ikke er så klar alligevel og nærmere grå, så er det den de fleste vælger. (og er det ikke sorte fuger i baljen i forvejen?)

Jeg tror ikke du vil kunne se forskel på hvad glas du bygger overløbskassen i. I hvert fald burde det kunne undgås, hvis du lader det stykke glas parallelt med fronten gå forbi det andet.
Mange tak for det link. Ser fornuftigt ud.

Syntes nu klar silicone virker ganske klart i nuancen. Det er rigtigt nok at der er anvendt sort silicone i kanterne til mit akvarium. Men har svært ved at forstille mig at sort silicone er pænt til en klar overløbskasse. Vil helst gerne have at overløbskassen er så usynlig som mulig.

Det vil som du nævner helt sikkert være pænest hvis glasset der er parallelt med fronten går forbi det andet stykke. Men man kan jo stadigvæk se kanten igennem det parallelle stykke glas, som med almindeligt glas vil have en noget tydeligere grønlig nuance. Kan godt være det er en smule hysterisk med sådan en detalje, men kan ligeså godt gøre det på bedst mulige måde første gang :-o
Vedhæftede filer
weissglas-optiwhite.jpg
weissglas-optiwhite.jpg (8.13 KiB) Vist 29616 gange


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For lille sump?

Indlæg af Carsten »

Mon ikke du kan finde noget andet at camouflere overløbet med. Et par trærødder eller lign.


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Det håber jeg at jeg kan jo.

Er der nogen der har 720l m. overløb eller bare et akvarie der er 60 højt, som kan fortælle mig hvor højt selve glasset er i overløbet? :GO

Mit eget gæt ville være på omkring 56,5cm. Overfladen forsvinder fra frontglasset ved omkring 56,1. Så overløbet må skulle være en anelse højere end det, medmindre der er noget jeg har glemt at tage højde for :envy:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For lille sump?

Indlæg af Carsten »

Mildow skrev:Det håber jeg at jeg kan jo.

Er der nogen der har 720l m. overløb eller bare et akvarie der er 60 højt, som kan fortælle mig hvor højt selve glasset er i overløbet? :GO

Mit eget gæt ville være på omkring 56,5cm. Overfladen forsvinder fra frontglasset ved omkring 56,1. Så overløbet må skulle være en anelse højere end det, medmindre der er noget jeg har glemt at tage højde for :envy:
Det er nok lettere at du selv beregner det.
Start med at købe overløbskammen. Den består af 2 dele, netop for at man kan justere vandstanden i akvariet.
Kan ikke lige finde den på en dansk side.
http://www.aquapro2000.de/Aquarium-Filt ... :2379.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Carsten skrev:
Mildow skrev:Det håber jeg at jeg kan jo.

Er der nogen der har 720l m. overløb eller bare et akvarie der er 60 højt, som kan fortælle mig hvor højt selve glasset er i overløbet? :GO

Mit eget gæt ville være på omkring 56,5cm. Overfladen forsvinder fra frontglasset ved omkring 56,1. Så overløbet må skulle være en anelse højere end det, medmindre der er noget jeg har glemt at tage højde for :envy:
Det er nok lettere at du selv beregner det.
Start med at købe overløbskammen. Den består af 2 dele, netop for at man kan justere vandstanden i akvariet.
Kan ikke lige finde den på en dansk side.
http://www.aquapro2000.de/Aquarium-Filt ... :2379.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har bestilt kam nu. Kan godt se der er lidt højde på bunden af kammen. Går ud fra at man beregner det således at overfladen lige akkurat forsvinder fra frontglasset, før vandet begynder at suse ned i overløbet? :wink:


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Det Carsten mener er at kammen er 2-delt. Dvs. den nederste del er en holder til selve kammen, og så kan man fin-justere højden efter bund-delen er limet fast ;)

Din drifts vandhøjde vil være over overløbets -glas højde. Nok ikke meget, for så bliver din sump for lille.(størrelsen på din retur styrer det - fersk kræver slet ikke nær så meget sump gennemløb som salt)
Til gengæld bør top af kam være et par cm under sikker maxhøjde. Sådan at det ville kunne løbe over, hvis det stoppede til.


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Det Carsten mener er at kammen er 2-delt. Dvs. den nederste del er en holder til selve kammen, og så kan man fin-justere højden efter bund-delen er limet fast ;)

Din drifts vandhøjde vil være over overløbets -glas højde. Nok ikke meget, for så bliver din sump for lille.(størrelsen på din retur styrer det - fersk kræver slet ikke nær så meget sump gennemløb som salt)
Til gengæld bør top af kam være et par cm under sikker maxhøjde. Sådan at det ville kunne løbe over, hvis det stoppede til.
Troede bare den var todelt så man kunne tage kam-delen af og rense den. Men det er da fint hvis den har begge funktioner.

Jeg er ikke helt sikker jeg er med på hvad du mener med min "drifts vandhøjde". Altså hvis jeg havde en overløbskasse på 56,5cm uden kam, vil bunden af kammen afskærme for måske 1cm yderligere så vandet først løber igennem kammen ved en vandstand på 57,5cm. Så kan det godt være at glasset skal sættes en anelse lavere.

Jeg vil i hvertfald huske på at der er et par ekstra cm fra toppen af kammen til max højden.

Jeg har købt en returpumpe med forholdsvis meget kraft. Heldigvis er den justerbar med 10 hastigheder så den ikke behøver køre på fuld knald. Men det er i hvertfald en Jebao DCT8000: http://www.petsandponds.com/en/aquarium ... 27952.html. Den kan så køre op til 8000 liter i timen igennem. Jeg har foreløbig beregnet det indvendige bundareal i overløbskassen til at være B260mmxD90mm. Så med en højde på 56cm, kan overløbskassen rumme godt og vel 13 liter.

Jeg har i øvrigt tænkt på at glassets tykkelse skal være på ca. 8mm. Eller er dette måske overkill? Der er jo forholdsvis meget vand der trykker, og overløbskassen er jo nok sjældent fuld.

Er der nogen risiko for at dette ikke kan hænge sammen med størrelse på sump, returpumpe osv?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For lille sump?

Indlæg af Carsten »

Og du er helt sikker på at du ikke tissede mod vinden, med den pumpe??
USA og Canada bruger 110volt.
Jeg ville have købt den her:
http://www.fish-street.com/jebao_dc_wat ... k_delivery" onclick="window.open(this.href);return false;
foruden at den er lidt billigere, så er der heller ikke nogen som kommer og lægger 25% moms og import gebyr på.
Så hvis du har muligheden, så annuller handlen hurtigst muligt


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"