"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"2 part" tilsætning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
henjon81
Reactions:

"2 part" tilsætning

Indlæg af henjon81 »

Taler man med amerikanere, virker en ting som balling metoden meget indviklet og ligegyldig for dem.. Dog erkender de fordelene ved balling og kalder det for en af de mest præcise og tilpassede metoder til tilsætning af nødvendige mineraler.

Spørger man dem til råds, nævner de fleste af dem en såkaldt two part solution, som efter sigende er tilsætning af Ca og KH... Ifølge den forklaring jeg fik, kan jeg altså "nøjes" med at tilsætte f.eks. Grotec Ca+KH 1 og 2, manuelt et par gange om ugen.. Og tilføre spore elementer på samme tid såsom grotec A B og C. Men det lyder bare næsten for simpelt... har de sagt noget som er helt galt eller??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fordelen ved Balling er jo at du løbende tilsætter tingene, og ikke et par gange om ugen, for så kommer der udsving i værdierne.

Det er lidt sjovt med amerikanerne, de ofrer enorme summer på deres akvarier, men gider ikke at "lege" med det til dagligt.

Der var en som her på forummet gav en kort let udredning om hvorfor der er 3 elementer i Balling frem for 2.
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

Ok, ja man undres nogen gange hvordan de rent faktisk slipper godt fra det derovre.. men man hører nok også kun fra dem som har heldet med sig med sådanne metoder..

Mht. Balling så har jeg søgt en del, men har kun fundet meget indviklede forsøg på at forklare hvad der skal til (endda har der været lidt uenighed om hvad der skal i blandingerne) samt komplicerede forklaringer på hvordan man finder ud af den præcise mængde man bør tilsætte. Eller også har alt andet læsestof været på tysk som ikke just er min force.

Findes der ikke en eller anden som har lavet en opskrift uden at forklare hvert eneste atoms betydning for den enkelte koral ind imellem opskriften.

Lidt alle.

Blanding 1.
1 liter destileret vand
10 gram stof 1
5 gram stof 2

Blanding 2.
1 liter destileret vand
15 gram stof1
osv osv.

Og så hvor meget man tilsætter pr 100 l pr døgn af hver.. Det er da lige til at forstå... Tror også det er lettere at sætte sig ind i stoffernes virkning, efter man ved hvor meget der skal i af hver..
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

alternativet er at benytte en mixer, men det kan man jo ikke bruge alene.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så simpelt er det desværre ikke.
Det er helt logisk at det meste om Balling metoden er på tysk, da Hans Jürgen Balling er tysker.
Jeg har engang i tidernes morgen oversat hans vejledning. som tager udgangs punkt i det aktuelle forbrug af stofferne i akvariet. Alle dele skal tilsættes i lige mængder, for ellers rykkes ion balancen.

Hvis du søger på ordet Balling, her på forummet vil du nok i vrimlen kunne finde oversættelsen. Ellers er der nok andre der kan hjælpe dig på vej.

Kan ikke finde opblanding tabellen mere, men det kan være at andre også kan finde den.
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

Ok, Takker for hjælpen Carsten.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Væske 1:

1 l osmosevand
71,5 g calciumclorid

Væske 2:

1 l osmosevand
84 g Natriumhydrogenkarbonat

Væske 3

1 l osmosevand
25 g mineralsalt

Tilsæt samme mængde af hver væske så nemt er det
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

Hej Henrik.

Kører du med det system?

David
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

Er det virklig så simpelt? (altså udover at man så må pejle sig frem til ens akvaries forbrug)
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

ja det kunne jeg også godt tænke mig at få svar på???
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

Og hvilken af blandingerne tilsættes der så sporeelementer og magnesium?
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

1 l osmosevand
71,5 g calciumclorid

Væske 2:

1 l osmosevand
84 g Natriumhydrogenkarbonat

Væske 3

1 l osmosevand
25 g mineralsalt
(XX ml) Balling Spurenelemente

Tilsætning.. xx ml pr dag af hver væske)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

henjon81 skrev:Er det virklig så simpelt? (altså udover at man så må pejle sig frem til ens akvaries forbrug)
Det er kun i opstarts fasen at du skal finde frem til den daglige mængde.
Har du fundet den vejledning jeg oversatte??
Der kan du se at det er ret simpelt at måle sig frem til.
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

Hej Carsten,

Nej, jeg har desværre ikke kunnet finde den, har ellers søgt her og på det andet forum.. Er det længe siden du postede den?

Men har jeg forstået balling korrekt, så behøver man ikke tænke på sporeelementer eller andre tilsætninger? Balling dækker hele molevitten?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det er noget tid siden, præcist hvornår husker jeg ikke, men det var vel omkring 2 år siden.
Nej! sporeelementerne skal tilsættes beholderne, og kommer derved i akvariet, i det korrekte forhold.
Dog bør man nok have tilsat så mange sporelementer inden, at de forskellige værdier, er iorden, således at det blot er en efter fyldning.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jamen når du ikke kunne finde den, så var det da godt at jeg havde større held med mig!
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=balling

I dette link kan du se hvilke spore stoffer der skal i hvilken dunk.
http://www.miniriff.de/balling/ballingfragen.htm
henjon81
Reactions:

Indlæg af henjon81 »

ok.. men de følger jo med i pakken fra hobbyriff.. altså sporeelementerne.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Ja det er så simpelt
i væske 1 tilsætter du jernkompleks (sporestof 1)og strontium (sporestof 2)
i væske 2 tilsætter du jod og fluor (sporestof 3)
Jeg er ikke lige klar over om der er forskel på de forskellige mærker af sporestof, men den jeg bruger sige blandingsvejledningen at man skal bruge 5 ml pr liter, jeg bruger dog kun halv dosering da jeg er er af den opfattelse at når man hele tiden tilsætter mineralsalt så kommer der også en portion sporestoffer den vej fra, men det er som sagt min egen mening.
Desuden er mit akvarie ikke så fyldt med koraller endnu så måske det kan betale sig at gå op i dosering senere.
Det er jo også altid bedre at starte småt for så at skrue op for dosis end at gøre det omvendt da det kan få nogle fatale følger
Senest rettet af Killioten ons 29. nov 2006 19:37, rettet i alt 1 gang.
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Du kan sagtens bruge de Grotech produkter du nævner men det er klart den dyreste løsning !

Alternativt er der balling eller feks kalkreaktor sammen med ABC sporelementer.

Balling er 3 forskellige blandinger som doseres ligeligt til baljen. Den kan med tiden kræve justeringer men ikke noget forummet her ikke kan hjælpe med ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

jeg er ret tændt på balling men ved ikke helt hvor jeg skal starte...
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Killioten skrev:Ja det er så simpelt
i væske 1 tilsætter du jernkompleks (sporestof 1)og strontium (sporestof 2)
i væske 2 tilsætter du jod og fluor (sporestof 3)
Jeg er ikke lige klar over om der er forskel på de forskellige mærker af sporestof, men den jeg bruger sige blandingsvejledningen at man skal bruge 50 ml pr liter, jeg bruger dog kun halv dosering da jeg er er af den opfattelse at når man hele tiden tilsætter mineralsalt så kommer der også en portion sporestoffer den vej fra, men det er som sagt min egen mening.
Desuden er mit akvarie ikke så fyldt med koraller endnu så måske det kan betale sig at gå op i dosering senere.
Det er jo også altid bedre at starte småt for så at skrue op for dosis end at gøre det omvendt da det kan få nogle fatale følger
Det er delvist rigtigt. Men de sporestoffer der kommer ind sammen med det natriumfri havsalt, indeholder ikke strontium samt jod, ihvertfald ikke i de mængder der skal bruges. Forbruget af jod er ret stort!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg kom til at tænke på;
Balling (uden sporstoffer) består af tre væsker :
1. Calciumchlorid
2. NatriumCarbonat
3. Mineralsalt

Blander man 1 og 2 sker der straks udfældning af CalciumCarbonat men ville der være nogen problemer i at blande 3 med de to andre ?
Der er jo ikke umiddelbart noget i 3, som vil gå i direkte forbindelse med indholdet af hverken 1 eller 2.

Jeg spørger jo selvfølgelig af en grund; jeg har to doseringspumper og kunne dermed spare en god sjat penge ved kun at skulle bruge disse to.

Skal jeg bare forsøge at blande eller er der nogen, der faktisk har prøvet dette ?

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er jo nok en grund, ellers havde Hans Werner Balling nok gjort det fra start af.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:Der er jo nok en grund, ellers havde Hans Werner Balling nok gjort det fra start af.
:lol:

Ja, dét har du jo nok ret i.
Det undrede mig bare - jeg har da lidt kemi-viden gemt inde bagved og med den (begrænsede?) viden jeg har om indholdet af mineralsaltet, kan jeg bare ikke lige se nogen rent kemisk hindring for at gøre det.

/Kim
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 979
Tilmeldt: ons 13. apr 2005 19:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

ups det må i undskylde der havde indsneget sig en fejl i mit sidste indlæg men jeg har redigeret det
Ja det er så simpelt
i væske 1 tilsætter du jernkompleks (sporestof 1)og strontium (sporestof 2)
i væske 2 tilsætter du jod og fluor (sporestof 3)
Jeg er ikke lige klar over om der er forskel på de forskellige mærker af sporestof, men den jeg bruger sige blandingsvejledningen at man skal bruge 5 ml pr liter, jeg bruger dog kun halv dosering da jeg er er af den opfattelse at når man hele tiden tilsætter mineralsalt så kommer der også en portion sporestoffer den vej fra, men det er som sagt min egen mening.
Desuden er mit akvarie ikke så fyldt med koraller endnu så måske det kan betale sig at gå op i dosering senere.
Det er jo også altid bedre at starte småt for så at skrue op for dosis end at gøre det omvendt da det kan få nogle fatale følger
Ja det er så simpelt
i væske 1 tilsætter du jernkompleks (sporestof 1)og strontium (sporestof 2)
i væske 2 tilsætter du jod og fluor (sporestof 3)
Jeg er ikke lige klar over om der er forskel på de forskellige mærker af sporestof, men den jeg bruger sige blandingsvejledningen at man skal bruge 5 ml pr liter, jeg bruger dog kun halv dosering da jeg er er af den opfattelse at når man hele tiden tilsætter mineralsalt så kommer der også en portion sporestoffer den vej fra, men det er som sagt min egen mening.
Desuden er mit akvarie ikke så fyldt med koraller endnu så måske det kan betale sig at gå op i dosering senere.
Det er jo også altid bedre at starte småt for så at skrue op for dosis end at gøre det omvendt da det kan få nogle fatale følgerJa det er så simpelt
i væske 1 tilsætter du jernkompleks (sporestof 1)og strontium (sporestof 2)
i væske 2 tilsætter du jod og fluor (sporestof 3)
Jeg er ikke lige klar over om der er forskel på de forskellige mærker af sporestof, men den jeg bruger sige blandingsvejledningen at man skal bruge 5 ml pr liter, jeg bruger dog kun halv dosering da jeg er er af den opfattelse at når man hele tiden tilsætter mineralsalt så kommer der også en portion sporestoffer den vej fra, men det er som sagt min egen mening.
Desuden er mit akvarie ikke så fyldt med koraller endnu så måske det kan betale sig at gå op i dosering senere.
Det er jo også altid bedre at starte småt for så at skrue op for dosis end at gøre det omvendt da det kan få nogle fatale følger
Skift til fuld redigering



_________________
MVH
Henrik
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"