"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Det med flow kan jeg genkende, har tit undret mig at mine fragmenter står i sumpen, næsten uden flow ca 1000-2000 liters gennemstrømning fra min retur, korallerne står meget meget fint ??? Så tror ikke flow har så stort indvirkning som vi har troet hidtil. Skal lige siges at der jo ikke er sten eller andet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Flemming skrev:
PoulD skrev:
Flemming skrev:Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?
Tror det afhænger meget af hvad man har i P. Optagelse af N og P til fotosyntese er jo ca. 16:1 og det er vel som oftest N der er den begrænsende faktor
:GO check helt enig. Det indbyrdes Nitrogen og fosfor indhold må være det afgørende (red field ratio)
Og så igen må man have in mente hvor indkørt akvariet er og ikke hovedkuls begynde tilsætningen selvom man måler næsten nul hvis akvariet er nyt.
Også enig. Vi taler om indkørte akvarier med relativt mange koraller. Faktisk bør Redfield ratio vist ikke måles i vandet, men i f.eks. plankton eller andre organismer (det er bare ikke så nemt). I naturen justerer det sig selv ind, men i vores baljer kan det ikke lade sig gøre. F.eks. hvis man som jeg har relativt mange LS kan der jo nemt være en stor bestand af anaerobe bakterier som konverterer pænt store mænger NO3 om til N2. Det ændre jo ikke ved P (i al fald ikke i første omgang), så i så fald vil jeg tro man med fordel kan tilsætte NO3 indtil det ikke længere er NO3 men C der er den begrænsende faktor for bakterievæksten.

BTW: Du spurgte om det måske var bedre at tilsætte NH4+. Set ud fra koral / symbiosealge synsvinkel, ville en eller anden kombination af NO3 og NH4+, måske også med CH5N3O4, måske være ideelt. Set med fiskeoptik tror jeg NO3 er at foretrække. Jeg ville i al fald ikke byde mine fisk at hælde NH4+ i baljen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Flemming »

PederP skrev:@flemming

Jeg husker noget info fra Månedens-tank artiklen, hvor du beskrev at du havde sænket dit flow en del.
Hvad siger du til Nielsk's observation, med lysfølsomhed ved lave nitrat værdier og flowets mulige indvirkning. Er det noget du kan genkende?
Jeg må bekende jeg ikke rigtig har været obs på denne og kan derfor ikke svare kvalificeret på det.
Men rigtigt jeg skruede en del ned på flowet, til gavn for korallernes vækst.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???
Det er bare et gæt. Men ja, at du måske giver din nitrogen i umålbare organiske forbindelser i stedet for nitrat, via dit foder.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???
Det de har brug er N2. Men det kan vi ikke måle (ikke sådan lige i al fald) så vi måler NO3. Hvis der i din balje er noget (anaerobe bakterier f.eks.) som konverterer alt NO3 til N2, kan du jo ikke måle NO3. Eller som Peder siger.

Edit: Det de har brug for er nitrogen (ikke N2)
Senest rettet af PoulD lør 4. okt 2014 01:36, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???
Det er bare et gæt. Men ja, at du måske giver din nitrogen i umålbare organiske forbindelser i stedet for nitrat, via dit foder.
Jeps det er også min teori :) Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst kunne måle NO3, men det er mange år siden.


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PoulD skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???
Det de har brug er N2. Men det kan vi ikke måle (ikke sådan lige i al fald) så vi måler NO3. Hvis der i din balje er noget (anaerobe bakterier f.eks.) som konverterer alt NO3 til N2, kan du jo ikke måle NO3. Eller som Peder siger.
Så er der bare noget jeg ikke forstår, hvorfor så al den snak om at hæve NO3 hvis den ikke er tilstede ????


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Det jeg mener er hvis vi ikke kan måle for N2, så er det jo at skyde i blinde og mene hvem der skal tilsætte NO3 ikk ??


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Jesper ØH skrev:
PoulD skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.
Jeg tror på dine målinger, og hvis jeg målte det samme i mit, ved jeg at korallerne ville miste farven. Men det gør dit bare slet ikke.
Jeg tror istedet, ud fra hvordan det ser ud, at du har fundet balancen i at give Nitrogen via gode kilder fra phytostadiet og op, så Nitrat vel ikke længere er vigtigt?
Det du mener er at cirklen er fuldendt(økosystemet kører ?) eller hvordan skal jeg forstå det ??? Eller mener du der er NO3 til stede, men det optages så hurtigt det ikke kan måles ??? Har altid hørt koraller skal have NO3 for at kunne optage næring ???
Det de har brug er N2. Men det kan vi ikke måle (ikke sådan lige i al fald) så vi måler NO3. Hvis der i din balje er noget (anaerobe bakterier f.eks.) som konverterer alt NO3 til N2, kan du jo ikke måle NO3. Eller som Peder siger.
Så er der bare noget jeg ikke forstår, hvorfor så al den snak om at hæve NO3 hvis den ikke er tilstede ????
Fordi korallerne har brug for nitrogen et eller andet sted fra. De kan vist udmærket få dækket det behov fra (zoo)plankton, i fald det er tilstede i tilstrækkelig mængde, men det er det nok sjældent i akvarier.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Det jeg mener er hvis vi ikke kan måle for N2, så er det jo at skyde i blinde og mene hvem der skal tilsætte NO3 ikk ??
Ikke helt i blinde. Behovet kan vi vel skyde os ind på via farver og trivsel.
Den Nitrogen jeg mener er umålbar og stadig vigtig er f.eks. bundet i aminosyrer og andet godt som der er i plankton og dit foder. Ikke N2


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Det jeg mener er hvis vi ikke kan måle for N2, så er det jo at skyde i blinde og mene hvem der skal tilsætte NO3 ikk ??
Ikke helt i blinde. Behovet kan vi vel skyde os ind på via farver og trivsel.
Den Nitrogen jeg mener er umålbar og stadig vigtig er f.eks. bundet i aminosyrer og andet godt som der er i plankton og dit foder. Ikke N2
Du har ret. Men som jeg har forstået det så er der aminosyre i de fleste nye produkter til at give næring ikk ?? Og en MASSE andet. Jeg må nu sige jeg kører stadig på mit gamle ordsprog se på dine koraller og lær dem at kende og find deres behov. Ikke ondt om produkter men men skyder du i blinde får du intet godt ud af det tvært imod. Derfor er jeg også imod disse tråde om hæv din NO3 hvis den er lav, da jeg mener det kan gøre mere skade i baljen end gavn. Nå herfra slutter jeg. Så kan folk jo chatte vidre : )


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Selvfølgelig Peder. Jeg fik rodet lidt rundt i nitrogen og nitrogen gas. Koral optagelsen af nitrogen må selvfølgelig være i en eller anden brugbar forbindelse, f.eks. protein. Alligevel kan det vel godt være bakterier konverterer al det NO3 der givetvis må komme fra fisk m.v. i Jesper balje, til N2.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

fik en pb ifra en nybegynder der skrev man bare kunne starte baljen op på DS uden indkøring og fodre koraller med tilsætninger.
jeg skrev til ham at nitrogen cyklus altid finder sted og man kan ikke hoppe over en indkøring.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Nitrogenkredsl" onclick="window.open(this.href);return false;øb
Som det ovenstående gerne skulle illustrere, er nitrogenkredsløbet den mest basale proces i akvariet. Såfremt kredsløbet fungerer og er i balance, vil der foregå en fuldstændig omsætning af organisk materiale til slutproduktet nitrogen.
Da kredsløbet er baseret på bakteriekulturer, er det vigtigt at forstå, at der altid kun er den nødvendige mængde bakterier til rådighed. Den bestående bakteriekultur er, at betragte som en ligevægt - der er ikke flere bakterier, end der er næringsstoffer til at føde. Ændres mængden af næringsstoffer, skal bakteriekulturen have tid til at opformeres. Derfor vil enhver ændring af belastningen på akvariet, medføre en større eller mindre opblomstring af næringsstoffer. Netop derfor skal nye dyr tilsættes over tid og ikke mange dyr ad gangen. Kun derved kan balancen opretholdes.
Senest rettet af ole kekkonen søn 2. nov 2014 08:04, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Det jeg mener er hvis vi ikke kan måle for N2, så er det jo at skyde i blinde og mene hvem der skal tilsætte NO3 ikk ??
Ikke helt i blinde. Behovet kan vi vel skyde os ind på via farver og trivsel.
Den Nitrogen jeg mener er umålbar og stadig vigtig er f.eks. bundet i aminosyrer og andet godt som der er i plankton og dit foder. Ikke N2
Du har ret. Men som jeg har forstået det så er der aminosyre i de fleste nye produkter til at give næring ikk ?? Og en MASSE andet. Jeg må nu sige jeg kører stadig på mit gamle ordsprog se på dine koraller og lær dem at kende og find deres behov. Ikke ondt om produkter men men skyder du i blinde får du intet godt ud af det tvært imod. Derfor er jeg også imod disse tråde om hæv din NO3 hvis den er lav, da jeg mener det kan gøre mere skade i baljen end gavn. Nå herfra slutter jeg. Så kan folk jo chatte vidre : )
Aminosyre på flaske er sikkert en eller anden form for halvnedbrudt liv, konserverings middel og en høj pris. Rig på Nitrogen ja.
Det må, som du siger, komme an på hvad man har i vandet foruden næringssaltene, det bør være symptomerne der afgør det. Ved en situation hvor korallerne bliver lysfølsomme og blege, sammen med meget lav Nitrat, kunne jeg finde på at anbefale at prøve.
De observationer der bliver gjort, med at en høj Fosfat - lav Nitrat situation, med alger til følge, kan afhjælpes ved at korrigere balancen mellem Nitrat og Fosfat, er gentaget nok gange til at til at være meget plausible.
Hvis det skulle vise sig at man generelt kan afhjælpe nogen af symptomerne med f.eks Phyto, så tror jeg med rette at det ville blive det nye sort. ;)

Min filosofi er bygget på at Nitraten den Nitrogen kilde med mindst energi, og ergo må det være den kilde der kræver mest energi fra algen at få på en form korallen kan bruge.
For hvert trin fra Ammonium til Nitrat mister det energi potentiale til bakterierne. Optaget til korallen kræver at algen, groft sagt, bruger den tilsvarende lysenergi til at hæve Nitrat til en Nitrogen form der så igen kan bindes med Kulstof, til noget korallen kan bruge.
(Ammonium kan algen, som Flemming påpeger, bruge mere direkte, men der er jeg utryg både med pH, bakterie balance, og har den uvidendes frygt for en uventet indvirkning på ukendte variabler.)
Fra halv-nedbrudt og levende phyto/zoo kommer Nitrogen bundet i store energirige molekyler med kulstof. Så forløber det hele den naturlige vej. Korallen giver algen den ammonium fra maden den skal bruge, og metabolismen fra den organisk bunde Nitrogen via korallen til Ammonium for algen, er en proces korallen der vil høste energi af.
Som jeg læser artiklerne, så er muligheden for at kunne optage, gemme og bruge NH4 og NO3 i naturen, noget der kun er til gavn som et sidste værn mod blegning, på de steder hvor de registrerer perioder med sulte niveauer af de kulstofbundne nitrogen kilder.
Så vil heller ikke gøre det til mere end det i baljen.. :)

Spændene med cirkulation vs. "nærings stress". Evne til at optage nitratsaltene ved små niveauer vs. flow, er kort behandlet i en af de artikler fra tidligere. Der er da basis for at dykke lidt i det.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af AndersBoerglum »

Jesper ØH skrev:Jeg bruger flydende phytoplankton, køber som regel ved Aquafair.de eller dyrker det selv, der er flere forskellige arter. Jeg hælder i som jeg lige synes mit akvarie har behov for - ingen faste dage eller klokkeslæt. Skummeren bliver ikke slukket. Måler altid 0 i NO3 og PO4 selv med rowa test. Dertil skal siges at jeg svinefodre hver dag, virkelig rundhåndet. Er nødt til at fodre såden, da mine koraller optager enorme mængder - så meget at min KH falder med 1 i timen. Så balling bliver der suget sindsyge mængder af.
Jesper har du egentlig nogensinde været TOTM her på siden? - Synes nemlig ikke at kunne finde det. Ellers kunne det være fedt at se billeder, samt at høre om din daglige drift, meninger og evt problemer.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

AndersBoerglum skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg bruger flydende phytoplankton, køber som regel ved Aquafair.de eller dyrker det selv, der er flere forskellige arter. Jeg hælder i som jeg lige synes mit akvarie har behov for - ingen faste dage eller klokkeslæt. Skummeren bliver ikke slukket. Måler altid 0 i NO3 og PO4 selv med rowa test. Dertil skal siges at jeg svinefodre hver dag, virkelig rundhåndet. Er nødt til at fodre såden, da mine koraller optager enorme mængder - så meget at min KH falder med 1 i timen. Så balling bliver der suget sindsyge mængder af.
Jesper har du egentlig nogensinde været TOTM her på siden? - Synes nemlig ikke at kunne finde det. Ellers kunne det være fedt at se billeder, samt at høre om din daglige drift, meninger og evt problemer.
Har skrevet PB til dig : )


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

Så har jeg anskaffet lidt flere fisk, så jeg kan få lidt mere lort i akvariet!


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

Nu gaar du paa krigsstien;)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

MUHAHREHRHARHARHRAR Im the wild one!


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Flemming skrev:
PoulD skrev:
Flemming skrev:Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?
Tror det afhænger meget af hvad man har i P. Optagelse af N og P til fotosyntese er jo ca. 16:1 og det er vel som oftest N der er den begrænsende faktor
:GO check helt enig. Det indbyrdes Nitrogen og fosfor indhold må være det afgørende (red field ratio)
Og så igen må man have in mente hvor indkørt akvariet er og ikke hovedkuls begynde tilsætningen selvom man måler næsten nul hvis akvariet er nyt.
http://seaflower.nl/index.php?route=pro ... ct_id=1162" onclick="window.open(this.href);return false;

dette er rent no3, fra den hollandske DSR metode, som minder om Triton.

de laver også rent po4, som jeg bruger. 0.1 ml af deres po4 blandning hæver 100l vand med 0.01 ppm, så det er ret effektivt. Mit akvarie får 0,3 ml af dette om ugen, hvilke giver mig en fast po4 på omkring 0,025.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Doserer som dig Mads rent Po4,

I øvrigt glad for at denne tråd blev taget "op" igen - en af de mest interessante længe :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

PoulD skrev:
ole. skrev:
Flemming skrev:Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?
det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:
Det har du formentlig ret i Ole, men de får vel også nogle behov dækket via animalsk føde o.a. Noget af føden er måske endda levende plankton, men plankton skal jo også have noget at leve af. Er det tænkeligt, at plankton bestanden i baljen kan være højere såfremt der er en smule opløst næring i vandet end hvis vandet er klinisk rent?
Mener at korallerne får ca 80% fra Zooxanthellae og 20% fra animalske fødekilder/emner.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Ved dog ikke om det har været oppe og vende i tråden...


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Hvor mange procent mikro og makronæringen står for kan jeg ikke sige, men det kunne være ekstremt spændende at finde ud af.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Thraustrochytrium kan jo ligeledes spille en stor rolle i ligningen!


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af dyne »

Hvis man som mig ikke har mulighed for at foder mere og aldrig har kunne få no3 op kan jeg anbefale no3+ fra dsr


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Hvor mange procent mikro og makronæringen står for kan jeg ikke sige, men det kunne være ekstremt spændende at finde ud af.
Som jeg forstår det, så er optag af NH4 og NO3 en tilpasning mange koraller kun gør brug af HVIS de mangler Nitrogen i deres føde.
Det kræver energi fra furealgerne at omdanne det til noget brugbart, så det er også den mest ressourcebesparende løsning.
Men det kunne være interessant at vide hvor stor en andel det potentielt kan erstatte for de forskellige koraller. :)
Senest rettet af PederP søn 11. jan 2015 09:33, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Thraustrochytrium kan jo ligeledes spille en stor rolle i ligningen!
Lyder spændene. Har du link til noget læsestof, eller kan du uddybe om svampens rolle? :)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"