"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af minedykker »

Resultat fra rødhaved ved sharm el shak

salt målt med reflektometer 1.031
CA. 450
mg. 1560
kh. 6.1
k. 450
no3. 0

overraskede mig faktisk at salten var så høj og at kh lå så lavt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Carsten »

Prøv at sende en prøve til Triton
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af minedykker »

Var også planen at jeg ville ville nemlig også gerne have en ide om hvad der ellers er i det havvand
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Kewin »

Det er da også en forholdsvis høj magnesium er det ikke?
/Kewin - 160L
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af TOSTRA »

Og 0 i NO3... Men der lever korallerne vel også af plankton, gør de ikke?
Det er faktisk nogle interessante resultater, synes jeg. Tak skal du have :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Bingocaller »

De må bruge BT salt dernede ;)

Super fedt med nogen resultater - hvad med po4?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

Salt indholdet ser i hvert fald helt korrekt ud. I Tiranstrædet / Aqaba bugten ligger det på 41 ppt om sommeren (svarende til en SG på 1,0309 ved 25C) og 40,5 ppt om vinteren.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af minedykker »

Bingocaller skrev:De må bruge BT salt dernede ;)

Super fedt med nogen resultater - hvad med po4?
har ikke noget at måle po4 med som jeg selv stoler på så må blive svaret fra triton når den kommer ;O) synes nu ikke at MG er helt hen i skoven ligger selv på 1500 pt. og det er kun 2 dråber der gør forskelen om den er 1500 eller 1560 men kan være når testen kommer at den ser anderledes ud
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Dezon »

Hvor mange liter tog du med hjem :p

Interessant, tænkte selv på det de gange jeg har været der nede
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Dyhr »

Hvor længe kan en vandprøve holde, før den bliver nedbrudt?
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis prøverne er taget når du er kommet hjem med vandet, kan den lave KH nemt skyldes dette.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

Dyhr skrev:Hvor længe kan en vandprøve holde, før den bliver nedbrudt?
Det varierer vel med de forskellige bestanddele i vandet. Mener Mg f.eks. har en relativt kort halveringstid, men dog vist alligevel > 700.000 år :T
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af nbd »

Jesper ØH skrev:Hvis prøverne er taget når du er kommet hjem med vandet, kan den lave KH nemt skyldes dette.
Ideen er nu ikke helt dum. Hvis vandprøven ikke har været lukket HELT lufttæt til, kan CO2 i luften opløses, hvilket sænker pH og påvirker kH. pH i et glas destilleret vand, som er i ligevægt med luften, er ikke 7 som de fleste tror, men mellem 5 og 6. CO2 er 20x lettere at opløse i vand end ilt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Carsten »

Vil det ikke være samme problem, når prøven sendes til Triton?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:
Jesper ØH skrev:Hvis prøverne er taget når du er kommet hjem med vandet, kan den lave KH nemt skyldes dette.
Ideen er nu ikke helt dum. Hvis vandprøven ikke har været lukket HELT lufttæt til, kan CO2 i luften opløses, hvilket sænker pH og påvirker kH. pH i et glas destilleret vand, som er i ligevægt med luften, er ikke 7 som de fleste tror, men mellem 5 og 6. CO2 er 20x lettere at opløse i vand end ilt.
Ja for enhver ved jo at CO2 udveksling først sker i det øjeblik vandet kommer over i et prøveglas. For vandet var jo ikke i kontakt med luften da det flød rundt i havet? :T
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Vil det ikke være samme problem, når prøven sendes til Triton?
Hvis prøven lukkes helt tæt on location og sendes til Triton, burde der ikke være problemer (med mindre Triton ikke er opmærksomme på at pH ændres af luftens CO2-indhold :BA ).

@Poul: CO2-partialtrykket i luften på prøvestedet kan godt være anderledes end i det lokale, hvor prøven analyseres :T
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af trine... »

Burde prøven så i teorien ikke pakkes uden luft? eller vil det så også påvirke DO tallet og dermed ph´en som jo så normalt tager kh´en med i faldet, når der ikke er flere Kalcium/karbonat ioner osv til at buffe???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Carsten »

Er det flue knepperi??
Eller kan kh ændre sig så meget at det har nogen betydning andet end på et teoretisk plan ??
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Er det flue knepperi??
Eller kan kh ændre sig så meget at det har nogen betydning andet end på et teoretisk plan ??
Når et glas destilleret vand i ligevægt med luften har en pH nær 5, er det nok ikke uden betydning. Men jeg ved det ikke - jeg har ikke testet i lab det eller regnet på tallene.

Dengang jeg skrev speciale, testede jeg for sjov osmolariteten på en kop kaffe: 20 mOsmol :K
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af ole kekkonen »

TOSTRA skrev:Og 0 i NO3... Men der lever korallerne vel også af plankton, gør de ikke?
Det er faktisk nogle interessante resultater, synes jeg. Tak skal du have :-)
Präzis det er det jeg pröver forklare herinde hele tiden :biggrin: Nu fatter koraller Ikke om de er i Naturen Eller Baljen.men jo de optar Plankton,Lidt uviss er det hvor meget phytoplankton Bliver optaget det kan Väre det Meste Bliver afvist Ifra korallen som Pille form(pellet)SAA det ser ud Til at de kun Spiser zooplankton :)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af trine... »

Et parameter som måske kan sige lidt om Kh´en er jo som regel Ph´en, så denne syns jeg kunne være lidt spændende at vide, da det jo måske kan sige noget om hvor "nedbrudt" prøven er nået at blive, kontra hvad man ved den normalt ligger på ved officielle kontrolmålinger.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

nbd skrev:@Poul: CO2-partialtrykket i luften på prøvestedet kan godt være anderledes end i det lokale, hvor prøven analyseres :T
Siger du til mig, at Søren's kone ikke lufter ud? :wink: :biggrin:

CO2 partialtrykket i den nedre atmosfære over havet er jo (heldigvis) rimelig konstant over hel kloden. Jeg har et excel ark der kan beregne mængden af CO2 i mol eller g der udveksles pr kvadratmeter pr. time ved en given vindhastighed (efter wanninkhofs metode), hvis du er frisk på at anslå delta CO2 partialtrykket til Sørens lumre stue :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Mic4700 »

Her er en jeg tog d. 27-9-2014 i Shark bay Sharm el sheik.

salinitet. 1.030

ca. 440 salifert.

kh. 8,0 salifert.

mg. 1470 salifert.

ph. 8,2 Red sea.

havde desværre ikke flere testsæt med. :beer:
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af trine... »

Se, det er sgu nørderi af en seriøs kaliber når man ligefrem tager testsæt med på ferie ;-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

@Mic4700: Nu udførte du vel testen udendørs? Ellers kan man måske ikke regne med din måling. Hvis der er tæt pakket med mennesker på hotellet (jeg forudsætter Joel har ret i sin antagelse om, at du var på ferie) kan CO2 indholdet i indendørsluften, jo hurtigt snige sig helt op på 0,8 ppt :wink: :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Mic4700 »

PoulD skrev:@Mic4700: Nu udførte du vel testen udendørs? Ellers kan man måske ikke regne med din måling. Hvis der er tæt pakket med mennesker på hotellet (jeg forudsætter Joel har ret i sin antagelse om, at du var på ferie) kan CO2 indholdet i indendørsluften, jo hurtigt snige sig helt op på 0,8 ppt :wink: :hehe:


????. Ja jeg var på ferie , jeg tog omkring 14 prøver over de 14dage jeg var i sharm mine prøver blev udført indendøre på mit hotel værelse , og selfølgelig er det jo ikke laboratorie prøver , men udført med hobby testsæt (salifert, red sea) :beer:
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af minedykker »

HEHE elsker når der går så meget nørd i det at vi næsten er kommet frem til at en vandprøve ikke kan udføres over vand hvis vi vil have den helt rigtig sandhed.

kan dog fortælle jeg har taget 1/2 liter med hjem i en flaske der er fyldt helt op. vil gerne del svart med jer når prøven kommer retur men gider altså ikke høre om at en lille smule luft gør prøve svarene ubrugelig vi tester selv med " hobby sæt " :beer: :beer:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af PoulD »

Mic4700 skrev:
PoulD skrev:@Mic4700: Nu udførte du vel testen udendørs? Ellers kan man måske ikke regne med din måling. Hvis der er tæt pakket med mennesker på hotellet (jeg forudsætter Joel har ret i sin antagelse om, at du var på ferie) kan CO2 indholdet i indendørsluften, jo hurtigt snige sig helt op på 0,8 ppt :wink: :hehe:


????. Ja jeg var på ferie , jeg tog omkring 14 prøver over de 14dage jeg var i sharm mine prøver blev udført indendøre på mit hotel værelse , og selfølgelig er det jo ikke laboratorie prøver , men udført med hobby testsæt (salifert, red sea) :beer:
Jamen jeg er da på ingen måde i tvivl om dine test er gode nok. Jeg burde måske have brugt [ironi] [/ironi] omkring mit indlæg. Der var alene beregnet til at drille nbd.
:beer:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af nbd »

PoulD skrev:
nbd skrev:@Poul: CO2-partialtrykket i luften på prøvestedet kan godt være anderledes end i det lokale, hvor prøven analyseres :T
Siger du til mig, at Søren's kone ikke lufter ud? :wink: :biggrin:

CO2 partialtrykket i den nedre atmosfære over havet er jo (heldigvis) rimelig konstant over hel kloden. Jeg har et excel ark der kan beregne mængden af CO2 i mol eller g der udveksles pr kvadratmeter pr. time ved en given vindhastighed (efter wanninkhofs metode), hvis du er frisk på at anslå delta CO2 partialtrykket til Sørens lumre stue :hehe:
He he - du kan jo overveje hvor meget CO2-partialtrykket stiger når du knapper en humle op i stuen. Skræmmende hvis en humle sænker kH :T
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Hjemvendt fra rødhavet med vandprøver.

Indlæg af Flemming »

minedykker skrev:HEHE elsker når der går så meget nørd i det at vi næsten er kommet frem til at en vandprøve ikke kan udføres over vand hvis vi vil have den helt rigtig sandhed.

kan dog fortælle jeg har taget 1/2 liter med hjem i en flaske der er fyldt helt op. vil gerne del svart med jer når prøven kommer retur men gider altså ikke høre om at en lille smule luft gør prøve svarene ubrugelig vi tester selv med " hobby sæt " :beer: :beer:
Sikke en gang nørderi omkring en KH måling (ment sjovt) :biggrin: Så er det måske nu jeg skal fortælle at Triton slet ikke måler hverken PH eller KH... :beer:
Hilsen
Flemming
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"