"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Reductio ad absurdum.

Det er nok en forholdsvis kendt sag, at der bliver bliver flere og flere kreationister derude i samfundet. Mere overraskende - i hvert fald for mig - er det, at selv et forum som dette synes at afspejle denne samfundstendens.

Jeg ville have troet, at praktisk talt alle på et forum som dette, ville være modtagelige for videnskabelige fakta og rationelle argumenter. Af og til synes det imidlertid som om nogle forholder sig fuldstændig subjektivt til selv de mest faktuelle argumenter, alt efter hvilken overbevisning de har i forvejen.

Eller alt efter hvilken person der fremfører argumentationen (fantastisk som nogen kan hylde en påstand som den skinbarlige sandhed når den fremføres af en person, og samtidig mene at præcis samme påstand er totalt i hampen, når den fremføres af en anden person).

Eller alt efter hvilke konspirationer man mener at kunne få øje på:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Enhver må naturligvis synes hvad de vil. Selv synes jeg det er super ærgerligt når nogen - i særdeleshed når nogen er en af de absolut dygtigste koral ekvilibrister - pludselig får den tvangstanke, at en saglig debat om korallers nitrogen behov absolut må være skalkeskjul for et reklamefremstød for et bestemt produkt, og alene af den grund føler trang til næsten at håne saglige indlæg fra en anden yderst kompetent akvarist, og forplumre debatten.
Spot on Poul :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3591
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af nielsk »

PederP: Du skriver tidligere om forskellen i din hovedtank og fragtanken ved lave nitrat værdier. Jeg har oplevet præcis det samme!! Og jeg kører også med Pacific sun lampe over fragtanken. I fragtanken afbleger de ikke på samme måde ved lave næringsværdier - og samme lys. Den helt store forskel ved mig er cirkulationen - det er kun 1/3 i fragtanken - og jeg har funderet på om det også spiller en rolle - i negativ retning i hovedtanken. Måske højt flow stresser korallerne samtidig med lav nitrat.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

nielsk skrev:PederP: Du skriver tidligere om forskellen i din hovedtank og fragtanken ved lave nitrat værdier. Jeg har oplevet præcis det samme!! Og jeg kører også med Pacific sun lampe over fragtanken. I fragtanken afbleger de ikke på samme måde ved lave næringsværdier - og samme lys. Den helt store forskel ved mig er cirkulationen - det er kun 1/3 i fragtanken - og jeg har funderet på om det også spiller en rolle - i negativ retning i hovedtanken. Måske højt flow stresser korallerne samtidig med lav nitrat.
@Nielsk

Jeg ved ikke om du kan bruge denne her til noget, men den taler om samspillet mellem flow og lys.
Rigtig fin artikel, som er en ud af en serie på 5 der alle tager udgangspunkt i samme emne.
http://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;

En af artiklerne behandler flow og fotosyntese så vidt jeg husker.
Hvis du vil have det, så kan jeg linke hele striben til dig.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

:f3:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Ok - du har et problem med at andre gør noget andet end dig. Så meget har jeg forstået.
Du gider ikke dele informationen om hvad du fodrer med, trods jeg har spurgt et par gange..

Tror du ikke på, at vi der taler for at det virker i nogen situationer, har prøvet det??
Kan du komme med et eksempel hvor nogen i denne tråd fremhæver Nitrat som et vidundermiddel? Som jeg læser det, bliver der kun talt for det kan løse akut nitrogen mangel. Det at du hældte det i et akvarium uden mangel symptomer er jo liiidt af en forskel, så måske er fejlen at du ikke selv læser det kritisk nok.

Ok. du kom faktisk med en reel kritik: Hvis min koraller viser at jeg har mangler gør jeg noget, ikke før ikke senere. Alternativet til at hælde noget i når det mangler, er at pludselig ramme 0. At gå fra 3 til 0 er uendeligt mange procent.
I min oplevelse væsentligt værre end at dosere, men smag og behag. Tak fordi du gad bidrage lidt alligevel.
Det var nu ikke kritik af nogen. Og nej jeg mener ikke min måde er den rigtige, tvært imod mener jeg der er mange veje til et sundt akvarie. Alle akvarier er jo ikke ens. Mange indlæg bliver netop hurtigt nedgjort eller afvist, netop pga nogle mener deres måde er den rigtige. Alle kan jo finde fancy tråde på nettet og fremhæve dem her. Jeg mener der er gået for meget chatt og det er vores forum i den. Det jeg mente er at jeg syntes det er synd hvis der kun er få på SF der deler deres viden til andre, pga netop de syntes deres måde er rigtigt. Man må jo sige der er nogle der skriver konstant her inde, og derfor er der så andre der ikke skriver mere. Hvad folk vil bruge for at få deres vand/akvarie til at køre må de jo selv prøve sig frem, eller bruge de forskellige meninger her inde. Lige en anden ting, så tror jeg nok jeg har bidraget hvad jeg kan bidrage med, men jo det er mest på Tlf og mail eller når folk er her, netop pga det jo næsten altid ender med spektakel her på SF. Så hvis folk vil vide hvordan mit akvarie kører så skriv eller endnu bedre kom og få en kande kaffe, syntes det er mere rart end dette.
Hvis du syntes du har bidraget med det du syntes du kan så er det selvfølgeligt helt ok med mig. Jeg gad godt høre om phytoplankton, men ved ikke om den kop kaffe gælder mig.
Eneste grund til at jeg bliver ved med at linke til artikler om nitrat optag, er fordi der stadig bliver påstået det ikke kan lade sig gøre.
Eftersom tråden handler om Nitrat, syntes jeg at det er på sin plads at hive frem her.

Der er ikke mange der her har postet ret meget om hvad de gør med succes, og af dem der har, er der da ikke kommet meget andet end interesse? Tvært imod mange forsøg på latterliggørelse af nitratdosering, hvilket nok er medvirkende årsag til min insisterende argumentation.

Men ja, det kunne sgu være informativt at høre hvad folk gør som ikke har de problemer..

Lader den slutte her..
Der er nu ikke det store hokus pokus i phytoplankton, det fodre zooplankton som jeg skrev, og giver dermed bedre fauna i akvariet. Før i tiden dyrkede jeg det selv til artemia opdræt og til akvariet. Stoppede med det da det larmede for meget, og der var for meget arbejde med artemia opdræt. Du skal da være meget velkommen forbi til kaffe : )
Vil stadig gerne have et stykke sunset engang ;)
Som sagt tidligere, så er jeg ikke uenig i at jo "højere" form af nitrogen man kan forsyne sine koraller med, jo bedre. Så egen filosofi er bestemt at det hedder inorganisk Nitrogen<Phyto<Zoo, så alle simple tiltag for en forbedring af det syntes jeg er spændene. Men jeg vil stå ved det at den lave form syntes brugbar ved akut mangel, og at det understøttes af de fanzy artikler.
Selv om vi kan snakke over kaffe, så tror jeg det ville glæde flere end mig hvis du gad uddybe her på forum?
Er det et flaskeprodukt? (tiltalende) Hvad er din dosis, slukker du skummer og hvad tid på døgnet?
Og måler du altid et rent nul i nitrat?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

crazy seahorse skrev:
ole. skrev:helt sikkert!
også kommer der en masse nye tråde som,hjælp hvorfor dør mine koraller..?
enjoy!
Jeg kan godt være bekymret for, at Ole har en pointe i sin forudsigelse.

@PederP
Du ved, at jeg har stor respekt for din viden omkring planter(alger) og deres behov for næring og at jeg anerkender at du har en pointe når du siger, at koraller har brug for næring (Nitrogen og fosfat).
Men du ved også, at jeg er meget modstander af, at man betragter tilsætninger, som løsningen (den eneste løsning)
Som vi har skrevet frem og tilbage om, så mener jeg at, når man tilsætter noget på et oplyst grundlag (hvilket jeg mener at du gør, qua din indsigt i planters vækst og krav), så er man også i stand til at se tegn på en negativ reaktion tidligt i forløbet og er derved i stand til at reagere på det. Så jeg angriber bestemt ikke at du tilsætter Nitrat, bare for at have det på plads.
Men det er ikke alle der kan se det og så læner man sig forståeligt nok op ad målinger, som har vist sig i bedste fald, kun at være retningsvisende. Når man så jagter et tal som succeskriterie, så er der en fare for, at balladen/problemerne kan opstå. Og så kan Oles forudsigelse godt komme i spil og blive aktuel.
For det at man ikke kan måle næring, behøver ikke at betyde, at den ikke er der. Det kan jeg jo se på mit eget system, ligesom jeg formoder at Jesper kan se det på hans. Jeg tilsætter intet og har hverken problemer med vækst eller farver.

Jeg tillader mig lige at citere noget jeg skrev tidligt i tråden.
"Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa."

PoulID mente at det var lidt en hønen eller ægget situation og det vil jeg til en vis grad give ham ret i. Dog vil jeg sige, at fjerner man hønen, så kommer der ikke nogen æg.
Og det er netop det der var min pointe. Måske skal problemet angribes fra en anden vinkel.

Jeg lagde et link op i en anden tråd idag: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... aendringer" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan gennemskue det helt. Men du kan måske hjælpe her?
Der står bla.:
"Ud fra vores målinger af vandsøjlen kunne vi bl.a. se, at en øget algevækst ved overfladen gav en højere koncentration af opløst organisk kulstof, og dermed en stigning i antallet af både bakterier og små encellede dyr, som lever af at æde bakterier."
Og som jeg læser det, så viser det det samme, som det jeg skrev i det ovenfor citerede. Jeg kan være helt galt afmarcheret, men hvis jeg har forstået/tolket det rigtigt, så burde en bedre eksport af disse affaldsstoffer mindske behovet for (kommercielle)tilsætninger.
Hvis tesen holder vand, så slagter man jo hønen inden den når at lægge æg. (man fjerner affaldstofferne inden de når ind i kvælstofcirklen)
Er det forkert opfattet?

Erik
Jo, man kan slå baljen ihjel med stort set alt vi har på hylden. Men hånden på hjertet min ven. Syntes du tråden her hvad angår egentlige råd om tilsætning, opfordrer til at hælde noget som helst i akvariet uden årsag? Det er derfor jeg ikke syntes den kritik er berettiget.
På trods af forsigtighed, så må der være plads til at dem der retter op på næringsbalancen ved en tilsætning kan fortælle om det, uden motiverne bliver draget i tvivl. Det er ligesom trådens emne ;)

Men jo, du kan da have noget der med bakteriernes optag. Som med vodka.
Jeg kører dog bb i dt, og støvsuger/spuler ugentligt, så det er nok ikke det der er gældende lige i mit tilfælde. Kører dog med dsb i frag. så det kan jo ikke udelukkes at være en variabel. Mine symptomer virker som det jeg kan se og læse hos andre.
Senest rettet af PederP fre 3. okt 2014 20:49, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

nielsk skrev:PederP: Du skriver tidligere om forskellen i din hovedtank og fragtanken ved lave nitrat værdier. Jeg har oplevet præcis det samme!! Og jeg kører også med Pacific sun lampe over fragtanken. I fragtanken afbleger de ikke på samme måde ved lave næringsværdier - og samme lys. Den helt store forskel ved mig er cirkulationen - det er kun 1/3 i fragtanken - og jeg har funderet på om det også spiller en rolle - i negativ retning i hovedtanken. Måske højt flow stresser korallerne samtidig med lav nitrat.
Spændene observation. Jo, jeg kører med en enkelt 6055 i frag, som svinger mellem minimum og 1/3 ved 12 v. Mest for at dsb ikke skal hvirvles op, så det kunne der da være noget om!


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Flemming »

Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?


Hilsen
Flemming
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg bruger flydende phytoplankton, køber som regel ved Aquafair.de eller dyrker det selv, der er flere forskellige arter. Jeg hælder i som jeg lige synes mit akvarie har behov for - ingen faste dage eller klokkeslæt. Skummeren bliver ikke slukket. Måler altid 0 i NO3 og PO4 selv med rowa test. Dertil skal siges at jeg svinefodre hver dag, virkelig rundhåndet. Er nødt til at fodre såden, da mine koraller optager enorme mængder - så meget at min KH falder med 1 i timen. Så balling bliver der suget sindsyge mængder af.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev: Jeg tillader mig lige at citere noget jeg skrev tidligt i tråden.
"Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa."


Erik
det kan da være noget forsvinder ifra systemet og bliver opbrugt,men det eneste kemi der forbruges i stor stil er calcium alt andet bliver metabolisk genbrugt
Flemming skrev:Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?
det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:
Flemming skrev:Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?
det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:
Det har du formentlig ret i Ole, men de får vel også nogle behov dækket via animalsk føde o.a. Noget af føden er måske endda levende plankton, men plankton skal jo også have noget at leve af. Er det tænkeligt, at plankton bestanden i baljen kan være højere såfremt der er en smule opløst næring i vandet end hvis vandet er klinisk rent?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Flemming skrev:Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?
At det hos mig nok mest er forsigtigheds alarmen der lyder, på trods af at jeg også læser at den form er at fortrække. (har kun prøvet én gang at sætte "fut" i nogen nye sten med ammoniumnitrat, det blev et biologisk festfyrværkeri jeg ikke vil se igen :) ved godt det ikke er samme)
Måske det at N kan opkoncentreres og gemmes som urinsyre taler for at man kunne give et enkelt skud hen ad vejen. Men det blev ikke et forsøg i min DT.
Tror du også ikke de aerobe bakterier ville gøre kort proces med det ved fast dosering?

Jeg tror også på at belastning kan løse problemet i mange tilfælde, skrue ned for skummer og rengøring ligeså. Men fra man bestemmer sig for flere fisk, til man finder de rigtige..


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

fantastisk viden og tanker der bliver smidt til højre og venstre i denne tråd!
Min nysgerrighed var i starten hvorfor folk ikke bare fodre mere i forhold til at få no3 til at stige...

Nu har jeg selv skruet ned for min ATS og det har gjort godt på mine få koraller i akvariet...

Men det er super at høre hvad I gør derude for at holde værdierne brugbare for vores indbyggere i vores mine rev i stuerne!


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev:
ole. skrev:
Flemming skrev:Hej jeg må indrømme jeg er noget i vildrede om jeg er til nitrattilsætning for at hæve nitrogen indholdet. Jeg er helt enig at korallerne skal have nitrogen i vandet, som vi så i sidste ende måler som No3.
Jeg har spurgt nogle dygtige folk om deres mening til at tilsætte nitrat (for koralnæring purpose)...de svarede mig: Har du overvejet om det ikke var bedre at tilsætte ammonium (Nh4) der senere bliver til No3...derved ræsonnerer jeg mig frem til at nitrogen cirklen giver koraller mulighed for at både optage nitrogen fra nh4+no3. Jeg mener jeg så en artikkel i et af disse indlæg som netop viste at ca 30% af nitrogenoptagelsen kom fra ammonium og ca 30 % fra nitrat.
Derefter sagde de kloge folk til mig....man kan godt hælde ammonium i baljen, men hvorfor ikke løse det ved at bare have flere fisk. Men meningen med mit indlæg her, var i højere grad at høre jeres mening om det i virkeligheden ikke var bedre at tilføre ammonium fremfor nitrat....velvidende det i sidste ende ender med nitrat og er det vi bruger som pejlemærke. Hvad tænker i andre?
det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:
Det har du formentlig ret i Ole, men de får vel også nogle behov dækket via animalsk føde o.a. Noget af føden er måske endda levende plankton, men plankton skal jo også have noget at leve af. Er det tænkeligt, at plankton bestanden i baljen kan være højere såfremt der er en smule opløst næring i vandet end hvis vandet er klinisk rent?
næring er vidt begreb det er plankton også,nitrat er også plankton der følger med strømmen.
fleste baljer har for meget opløst næring men det findes de baljer der har for lidt og det kan da være at det kan betale sig at kigge på tilsætninger :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:
Jamen så er vi vel alle enige :y
Det er et supplement når vores ellers intensive koral fodring ikke slår til. Er ikke uimodtagelig for justering af diæten, men tiden til at passe forskellige levende kulturer har jeg ikke. Phyto som jeg nu har hørt lidt om fra Jesper m.fl., er et forsøg værdigt. Jeg har masser af pods, så det kan vel kun gavne.
ole. skrev: næring er vidt begreb det er plankton også,nitrat er også plankton der følger med strømmen.
fleste baljer har for meget opløst næring men det findes de baljer der har for lidt og det kan da være at det kan betale sig at kigge på tilsætninger :)
Også enig der.
Selve begrebet næring er noget rod når man taler koraller IMO. Botanik og dyr, NPK og fedt, sukker og protein falder under samme begreb. Det kan kun give misforståelser. :)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:
ole. skrev:det jeg tænker(uden at tale ned til nogen :Peace: )
er at selvom koraller er istand til at optage nitrogen forbindelser ifra vandet er det stadig ikke nok til at opfylde de fleste metaboliske krav :biggrin:
Jamen så er vi vel alle enige :y
Det er et supplement når vores ellers intensive koral fodring ikke slår til. Er ikke uimodtagelig for justering af diæten, men tiden til at passe forskellige levende kulturer har jeg ikke. Phyto som jeg nu har hørt lidt om fra Jesper m.fl., er et forsøg værdigt. Jeg har masser af pods, så det kan vel kun gavne.
ole. skrev: næring er vidt begreb det er plankton også,nitrat er også plankton der følger med strømmen.
fleste baljer har for meget opløst næring men det findes de baljer der har for lidt og det kan da være at det kan betale sig at kigge på tilsætninger :)
Også enig der.
Selve begrebet næring er noget rod når man taler koraller IMO. Botanik og dyr, NPK og fedt, sukker og protein falder under samme begreb. Det kan kun give misforståelser. :)
Dejligt drenge :GO
Lad os så fortsætte en fornuftig debat :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Ja super godt drenge : ) lad os det :GO


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Jesper ØH skrev:Ja super godt drenge : ) lad os det :GO
Kanon Jesper - rigtigt godt at høre at du ønsker en god bred debat, som de fleste andre.
Det vil jeg godt personligt takke dig for :h

Meget lettere med et åbent sind - og ingen der ønsker at afspore en af de mere interessante tråde forummet har haft.

Tak.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Jamen, så vidt jeg kan se er alle jo efterhånden ved at være så'n rimelige enige. Det er jo ikke enighed der giver grundlag for en debat :biggrin:

Faktisk tror jeg slet ikke vi dybest set har været så forfærdelige uenige når det kommer til stykket. Nogen gange handler diskussionen måske mest om hvem der har den største. . . . skummer, for det er måske særligt dem der har behovet for lejlighedsvis tilsætning af NO3 :hehe:

:grouphug:
God weekend
Poul


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Flemming »

Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

Jamen Flemming da,

Jeg kan da huske du selv har doseret No3 - du købte blot så vidt jeg husker kaliumnitrat. Du ville ikke bruge penge på varen som som gav dig N.

N er IKKE No3.

Dosering af næring er ikke for alle på forum, enig.
Det vi drøfter er at behovet kommer, når baljen når en vis rate af succes. Dvs masser af koralvækst, og blege koraller.

Koraller er øverst i fødekæden, og har behov for næring. Mere næring end lys kan give via zooxantheller, nemlig DON og Zooplankton.

Dette behov mener jeg først er tilstede i en balje med en vis alder - og som er passet og plejet ordentligt.
Mit postulat er også at lys og andre faktorer påvirker dette behov.

Og mht dit spørgsmål - omkring alger og nul i No3, så ser vi jo det hver dag. Det er ofte nye baljer, som ikke er i denne fase - hvor der ellers blot behøves afstemt import/eksport eller Rowaphos.
Vi drøfter behovet lidt længere ude , hvis du forstår hvad jeg mener :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Flemming skrev:Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?
Tror det afhænger meget af hvad man har i P. Optagelse af N og P til fotosyntese er jo ca. 16:1 og det er vel som oftest N der er den begrænsende faktor


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Flemming skrev:Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?
For mig er det vigende farver/begyndende lysblegning der er alarm klokken. Så er den gerne <1ppm.
Daler nitraten helt i bund mens jeg stadig har fosfat, så får jeg en brun, nærmest støvet alge overflade, især hvor strømmen er stærkest.

Gnizten postede et spændene link til et velkørende akvarium med kæmpe fosfat værdier engang. Noget som udfordrer min overbevisning om max værdier og N:P ratio som noget man ikke kan afvige fra. :?


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Flemming »

pederrevnørd skrev:Jamen Flemming da,

Jeg kan da huske du selv har doseret No3 - du købte blot så vidt jeg husker kaliumnitrat. Du ville ikke bruge penge på varen som som gav dig N.

N er IKKE No3.

Dosering af næring er ikke for alle på forum, enig.
Det vi drøfter er at behovet kommer, når baljen når en vis rate af succes. Dvs masser af koralvækst, og blege koraller.

Koraller er øverst i fødekæden, og har behov for næring. Mere næring end lys kan give via zooxantheller, nemlig DON og Zooplankton.

Dette behov mener jeg først er tilstede i en balje med en vis alder - og som er passet og plejet ordentligt.
Mit postulat er også at lys og andre faktorer påvirker dette behov.

Og mht dit spørgsmål - omkring alger og nul i No3, så ser vi jo det hver dag. Det er ofte nye baljer, som ikke er i denne fase - hvor der ellers blot behøves afstemt import/eksport eller Rowaphos.
Vi drøfter behovet lidt længere ude , hvis du forstår hvad jeg mener :-)

Mvh
Peder
Tak for at huske mig på mine egne tiltag og læringen om hvordan koraller har brug for næring.
Kan dog ikke lige se hvad det har med spørgsmålet at gøre

Ja, jeg lavede lidt forsøg for nogle år siden med at tilføre kaliumnitrat og har også afprøvet NPK gødning.
Den gang var der mig bekendt ikke nogen produkter at købe der kunne hæve disse på anden vis. Muligvis var der nogle af de blå dyre flasker. Men når indholdet var en hemmelighed, vil jeg ikke bare forsøge.
Skal lige sige at jeg ikke kan anbefale kaliumnitrat og NPK. Det gav ihvertfald mig et ordentligt algeboom.

Jeg er helt vidende om at det er nitrogen indholdet og ikke nitratindholdet der er i fokus. Dog hører jeg mange der taler om hvordan man doserer nitrat. Jeg vil gerne slå på tromme for at man virkelig skal overveje at tilføre noget der hæver no3 og po4 og at man let kan lade sig friste hvis man har et relativt nyt akvarie, der ikke har mange år på bagen.

Jeg tilfører også zooplankton i form af rotiferer gutloadet med phytoplankton. Det virker super godt for mine koraller. Og dette kan tilføres i både nye og ældre baljer.


Hilsen
Flemming
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Flemming skrev:
pederrevnørd skrev:Jamen Flemming da,

Jeg kan da huske du selv har doseret No3 - du købte blot så vidt jeg husker kaliumnitrat. Du ville ikke bruge penge på varen som som gav dig N.

N er IKKE No3.

Dosering af næring er ikke for alle på forum, enig.
Det vi drøfter er at behovet kommer, når baljen når en vis rate af succes. Dvs masser af koralvækst, og blege koraller.

Koraller er øverst i fødekæden, og har behov for næring. Mere næring end lys kan give via zooxantheller, nemlig DON og Zooplankton.

Dette behov mener jeg først er tilstede i en balje med en vis alder - og som er passet og plejet ordentligt.
Mit postulat er også at lys og andre faktorer påvirker dette behov.

Og mht dit spørgsmål - omkring alger og nul i No3, så ser vi jo det hver dag. Det er ofte nye baljer, som ikke er i denne fase - hvor der ellers blot behøves afstemt import/eksport eller Rowaphos.
Vi drøfter behovet lidt længere ude , hvis du forstår hvad jeg mener :-)

Mvh
Peder
Tak for at huske mig på mine egne tiltag og læringen om hvordan koraller har brug for næring.
Kan dog ikke lige se hvad det har med spørgsmålet at gøre

Ja, jeg lavede lidt forsøg for nogle år siden med at tilføre kaliumnitrat og har også afprøvet NPK gødning.
Den gang var der mig bekendt ikke nogen produkter at købe der kunne hæve disse på anden vis. Muligvis var der nogle af de blå dyre flasker. Men når indholdet var en hemmelighed, vil jeg ikke bare forsøge.
Skal lige sige at jeg ikke kan anbefale kaliumnitrat og NPK. Det gav ihvertfald mig et ordentligt algeboom.

Jeg er helt vidende om at det er nitrogen indholdet og ikke nitratindholdet der er i fokus. Dog hører jeg mange der taler om hvordan man doserer nitrat. Jeg vil gerne slå på tromme for at man virkelig skal overveje at tilføre noget der hæver no3 og po4 og at man let kan lade sig friste hvis man har et relativt nyt akvarie, der ikke har mange år på bagen.

Jeg tilfører også zooplankton i form af rotiferer gutloadet med phytoplankton. Det virker super godt for mine koraller. Og dette kan tilføres i både nye og ældre baljer.
Kan kun tilslutte mig det du skriver : ) Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Flemming »

PoulD skrev:
Flemming skrev:Jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålet om hvad er så et lavt no3 indhold, der skulle berettige til at tilføre no3 på den ene eller anden måde.
Jeg personligt tilstræber at ligge på ca 2 i nitrat. Det virker bedst for mig.
Men når folk måler de har 0 i nitrat og samtidig har alger...er jeres tanke så at man bør dosere no3 ? Det er her jeg ikke har fanget budskabet endnu, hvis dette menes.
Hvornår har man for lavt no3 og skal tilføre noget synes i?
Tror det afhænger meget af hvad man har i P. Optagelse af N og P til fotosyntese er jo ca. 16:1 og det er vel som oftest N der er den begrænsende faktor
:GO check helt enig. Det indbyrdes Nitrogen og fosfor indhold må være det afgørende (red field ratio)
Og så igen må man have in mente hvor indkørt akvariet er og ikke hovedkuls begynde tilsætningen selvom man måler næsten nul hvis akvariet er nyt.


Hilsen
Flemming
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

@flemming

Jeg husker noget info fra Månedens-tank artiklen, hvor du beskrev at du havde sænket dit flow en del.
Hvad siger du til Nielsk's observation, med lysfølsomhed ved lave nitrat værdier og flowets mulige indvirkning. Er det noget du kan genkende?


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Hvorfor tror du ikke jeg mangler NO3 ?? Når jeg måler skifter testsættene ikke engang farve ??? Har ydermere testløsninger til at teste om testsættene er præcise.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

Hos mig observerer jeg en sammenhæng mellem kraftigt lys og kraftigt flow.
Men min nitrat var ikke målbar sidst jeg målte. Ingen blege koraller. Men samtidig en høj Kh, hvilket også kunne have en indvirkning. Det passer fint her i hvert fald.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2253547" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det er lidt svært med Nitrat og nitrogen. Jeg fandt det her:

Nitrat, ammonium og phosphat er næringssalte, som planter kan optage.
N (nitrogen/kvælstof) og P (fosfor) er næringsstoffer. Der skelnes mellem disse.
Nitrat og ammonium er kvælstofholdige næringssalte, mens phosphat er fosforholdigt næringssalt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Jeg søger også stadig på noget der kan hæve NO3, uden at give alger og andre dårligheder i tanken :/ Lyder til jeg skal blive ved som jeg gør ??? Eller er der nogen der ved hvordan man får KUN NO3 op via et produkt/medikament ??
I og med det er en ion, så er der et andet halvt salt med. Så det kunne være MgNO3, Ca(NO3)2 og KNO3 som de mest oplagte.
Om de er til at finde i en renhed man helt kan stole på ved jeg ikke.
Kan kun sige at din balje var en af de sidste jeg ville skyde til at mangle N..
Ja det er også det eneste jeg har kunne finde, og har ikke lyst til at putte det i akvariet :/ Tror ikke vi kommer vidre på den her desværre :/


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"