"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af KasperT »

Jesper ØH skrev:
KasperT skrev:Jesper:
Men hvorfor ville du putte det i? Hvis du ikke havde alger og dine koraller er flotte og vokser godt.

Det lyder som om du generelt synes det er et dårligt produkt. Men det kommer vel an på hvad formålet er.

Tror egentlig ikke folk generelt bruger det systemer der køre godt i forvejen.
Jeg bruger det udelukkende i mangel på bedre løsning.
Jeg puttede det vel i af samme grund andre gør, lav NO3 og PO4. Det er der jo andre der gør med gamle fine etablerede systemer, også uden grund mener jeg. Men hvad er der i flasken/flaskerne : ) Jeg vil ikke sige noget er dårligt, deler bare min erfaring af produkter. Og er nok blevet endnu mere skeptisk over for nye produkter end jeg har været : ) Jeg så en video af de hårde drenge over there der sagde at julian sprung havde sagt man bare skulle pisse i akvariet, og der efter havde folk begyndt at pisse i deres akvarie :smartass:
Ok, ud fra den betragtning er vi enige :-)
Havde jeg et system som dit, så skulle der heller ikke ændres noget, så længe det bare køre fint der ud af :GO
Der er jo også rigeligt udfordringer i at holde de svære koraller hvis man begynder at kede sig :-)

Men ser man på emnet omkring tilsætning af NO3 generelt, så synes jeg sango og andre NO3 tilsætningsstoffer kan have sin berettigelse i nogle scenarier.
Kunne jeg komme afsted med det, ville jeg meget hellere bare fodre korallerne og fiskene, så de kan blive store og stærke :sneaky2:


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:
PederP skrev: Du er med på at Nitrat tilsætningen netop er en erkendelse af at korallen er et dyr?
Det den får fra furealgen er jo kun kulstof. Og det vi forsøger at gøre er at supplere med ekstra Nitrogen, da vores tilførsel gennem foder strategien ikke viser sig tilstrækkelig, for en stadig større andel af os?
men koraller spiser det ikke,det ser ud til at de kun spiser zooplankton:)
Nå?
Her er et par artikler hvor det bliver beskrevet hvordan nitrat optages af koraller.

http://www.int-res.com/articles/meps/68/m068p065.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jeg mener er, du er på kanten til at tale ned til folk der ikke er enige med dig.
Du kunne jo også være heldig at udvide din allerede store viden. :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

ja for sådan er jeg generelt:(
du linker til en over 20år gammel artikkel.det er ikke så meget i den kulkilde og det bliver smidt ligeså hurtig når koraller slimer


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:ja for sådan er jeg generelt:(
du linker til en over 20år gammel artikkel.det er ikke så meget i den kulkilde og det bliver smidt ligeså hurtig når koraller slimer
Pampers, vi bliver taget ved næsen, ved ikke noget om koraller osv.. Hvorfor anfægte vores motiver, når i bare kan komme med argumenterne og observationerne.

Ja. Det er en rigtigt god 20 år gammel artikel. Videnskab består til modbevist. Mener du videnskabelig fakta har en udløbsdato?
Edit: Den anden er 2005, og endnu mere relevant, da den beskriver Nitrogen som en mulig mangel på revet, og de faktorer der påvirker Nitrat optaget - Prøv at se reference datoerne, videnskab bygger videre på gammel viden min ven.
Hvis du mener den indeholder fejl, så beskriv dem.
Hvilken kulkilde refererer du til?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Ps. Søg på forfatter og årstal for udgivelse for at finde uddybene fakta.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

den kulkilde jeg refererer til er et produkt ifra fotosyntese,fotosyntetiske alger og bakterier der er tilvænnet sig det "ulns" vand.Typisk er det højt på kul agtig stof og en kilde til hurtig energi og meget går tabt i at producere slim
Senest rettet af ole kekkonen tors 2. okt 2014 20:25, rettet i alt 1 gang.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

som igen er mad til andre "ting"


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Faktum er, falder min no3 under 1-2 bliver farverne triste og matte, hæver jeg no3 til 1-2 stykker, så begynder farverne at stå stærkt igen. Alt andet er det samme, fodringerne er det samme osv, det må alt andet lige betyde at de mangler næring, og får den via noget af den via vandet, når der ikke er andre muligheder.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af trine... »

Jeg tror bla at den ubalance folk oplever ved "for lave" værdier ligesåvel KAN være et produkt af at der i fødekæden altid vil være en ny art parat til at udfylde tomrummet efter "den dominerende" art hvis denne går ned i bestand eller uddør, altså opportunisme, såvel på det bakterielle og mikobielle plan. Så hvis vi antager at vi tager livet af de mindst adaptive stammer af denitrificerende bakterier osv når vores værdier bliver for "pæne" og deres fødekilde løber tør, så ligger der helt sikkert også et væld af nye bakterier, mikrober osv og venter på at tage deres plads og dermed skabe nye affalds/rest produkter, som kan give anledning til forskellige uønskede ting. Floraen varierer jo hele tiden alt efter hvilke fødekilder der er til rådighed og afgør dermed hvilke bakteriestammer der bliver de mest dominante.
Som jeg før skrev, så foregår fotosyntese i samtlige algearter vi kan præsentere i vores akvarier, det være sig macroalger,fritlevende alger i vandsøjlen eller interne symbionter såsom zooxanthellae/furealge(hvilken jo regulerer pigmenteringen efter tætheden af denne i vores koraller). Denne proces kræver som før nævnt brændstof (bla N og P) for at finde sted. Endvidere er mange af de bakterier som residerer på/i vores sten samt i vores sand også fotosensitive og reagerer dermed på lys, hvilket hos nogle stammer booster næringsomsætningen..
Hvor meget klogere vi bliver på denne problemstilling uden at skrive en ph.d
om emnet ved jeg nu ikke, men det er jo kun godt at vi er i stand til at identificere symptomerne.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

StarF skrev:Faktum er, falder min no3 under 1-2 bliver farverne triste og matte, hæver jeg no3 til 1-2 stykker, så begynder farverne at stå stærkt igen. Alt andet er det samme, fodringerne er det samme osv, det må alt andet lige betyde at de mangler næring, og får den via noget af den via vandet, når der ikke er andre muligheder.
jeg regner med lidt opløst næring vil ikke hjælpe når korallene har genvundet sine zooxantheller:)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

Jep, det er også derfor når no3 og po4 bliver udpint, så er der en risiko for der opstår cyano eller dino fordi de ting der er med til at holde dem i skak forsvinder.

Hvis man kommer i den ubalance så kan det hjælpe selv at buffe no3 og po4 lidt op, så der kan komme balance i regnskabet igen. Dino flagater kan dog godt li rent vand, hvilke er derfor de kan være så svære at komme af med.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af StarF »

ole. skrev:
StarF skrev:Faktum er, falder min no3 under 1-2 bliver farverne triste og matte, hæver jeg no3 til 1-2 stykker, så begynder farverne at stå stærkt igen. Alt andet er det samme, fodringerne er det samme osv, det må alt andet lige betyde at de mangler næring, og får den via noget af den via vandet, når der ikke er andre muligheder.
jeg regner med lidt opløst næring vil ikke hjælpe når korallene har genvundet sine zooxantheller:)
det mener jeg så det gør, så der bliver vi ikke enige. :)

Det handler vel nærmere om balance, får korallerne nok næring andre steder fra, behøver de ikke gøre brug af det der er i vandet. Så man får ikke automatisk flottere koraller, med at smide næring i vandet f.eks.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

ole. skrev:den kulkilde jeg refererer til er et produkt ifra fotosyntese,fotosyntetiske alger og bakterier der er tilvænnet sig det "ulns" vand.Typisk er det højt på kul agtig stof og en kilde til hurtig energi og meget går tabt i at producere slim
Det der var min pointe var at korallen intet nitrogen får via fotosyntese alene.

Jeg sakser lige lidt fra den sidste artikel:
Attention has been
focused on the sources of requisite nutrients and recycling
of these nutrients within the coral symbiosis
(Muscatine and Porter 1977), and nitrogen has been the
primary element of interest given its possible role as a
limiting nutrient on coral reefs and in other oligotrophic
ecosystems. There are several sources from which corals
can obtain the nitrogen needed for growth, tissue repair,
mucus production and reproduction

The consistent uptake of nitrate demonstrated by
D. strigosa adds to the list of corals that can use this
nitrogen source (D’Elia and Webb 1977; Muscatine and
D’Elia 1978; Wilkerson and Trench 1986; Badgley
2002). Interestingly, out of 12 corals cited by Wilkerson
and Trench (1986), only S. pistillata did not show net
uptake of nitrate. However, Grover et al. (2003), using
15N, found that S. pistillata did take up nitrate, although
the rate is lower than that reported for all other species
studied to date (Table 2). The only coral then that appears
incapable of nitrate uptake is M. mirabilis, which
even after 1 month exposure to nitrate in the absence of
ammonium did not assimilate 15NO3 - (Badgley 2002). An
inability to take up nitrate has also been reported for
other cnidarian–algal symbioses, such as medusae and
sea anemones (Muscatine et al. 1984; Wilkerson and
Muscatine 1984; Wilkerson and Trench 1986.) Although
Miller and Yellowlees (1989) suggested that bacterial
assimilation was responsible for any use of nitrate by
corals, Badgley (2002) measured 15NO3 incorporation
into both zooxanthellae and host tissue of D. strigosa
immediately after exposure to the tracer, implying direct
use by the symbiosis
. Grover et al. (2003) also concluded
that bacteria were not major sinks for nitrate in the coral
symbiosis.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

"Lidt" om optag af opløst fosfat, som spiller en stor rolle i nitrat optag:
High phosphate uptake requirements of the scleractinian coral
Stylophora pistillata: http://jeb.biologists.org/content/214/16/2749.full.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:"Lidt" om optag af opløst fosfat, som spiller en stor rolle i nitrat optag:
High phosphate uptake requirements of the scleractinian coral
Stylophora pistillata: http://jeb.biologists.org/content/214/16/2749.full.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dejligt med fakta Peder :GO


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

The photosynthates which zooxanthellae provide their hosts with can deliver up to 100% of the daily required energy budget for corals1,2,3. These are often deficient in nitrogen and phosphorus, and are thought to be mainly used as fuel for respiration and mucus secretion, rather than being assimilated into biomass1,5
http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af pederrevnørd »

ole. skrev:
The photosynthates which zooxanthellae provide their hosts with can deliver up to 100% of the daily required energy budget for corals1,2,3. These are often deficient in nitrogen and phosphorus, and are thought to be mainly used as fuel for respiration and mucus secretion, rather than being assimilated into biomass1,5
http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;
Daglig energibehov dækket. Jep, men ikke nok til at overleve, og ej heller danne nyt væv.
Jeg kan også få mit energibehov dækket ved at spise 500 gram sukker dagligt, men jeg og korallerne har brug for mere - bla zooplankton og DON

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Ja ja NO3 er det nye sort :) Hvad bliver det næste GG Utroligt akvarier kunne køre uden inden det kom GG
Held og lykke, og hold på pungen den bliver hurtig slatten ;)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

pederrevnørd skrev:
ole. skrev:
The photosynthates which zooxanthellae provide their hosts with can deliver up to 100% of the daily required energy budget for corals1,2,3. These are often deficient in nitrogen and phosphorus, and are thought to be mainly used as fuel for respiration and mucus secretion, rather than being assimilated into biomass1,5
http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;
Daglig energibehov dækket. Jep, men ikke nok til at overleve, og ej heller danne nyt væv.
Jeg kan også få mit energibehov dækket ved at spise 500 gram sukker dagligt, men jeg og korallerne har brug for mere - bla zooplankton og DON

Mvh
Peder
:GO


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Ja ja NO3 er det nye sort :) Hvad bliver det næste GG Utroligt akvarier kunne køre uden inden det kom GG
Held og lykke, og hold på pungen den bliver hurtig slatten ;)
Ja ja. Frygt alt nyt, men vær glad for alle de akvarister der gennem tiden har turde prøve noget nyt, ellers sad vi og malede koral skeletter. :y

Vil lige indskyde, at min fragbalje som er t5 belyst ikke viser tilnærmelsesvis de samme symptomer når nitraten er lav, som DT med led.
Men det til side, så syntes jeg det er spændene det du nævner med phyto tidligere. Vil du ikke fortælle om hvilken og hvordan?
Jeg syntes input fra folk der kan fodre til passende NO3 niveauer, samt dem der kan forsyne med at det N-P gennem foderet så de kan køre i 0 uden skader er meget lærerige.

Jeg forsøger ikke at beskrive en ny REGEL, men søger bare forklaring af en ny tendens. Har man ikke N/P mangler har man self. ikke noget ud af at tilsætte.
ole. skrev:
The photosynthates which zooxanthellae provide their hosts with can deliver up to 100% of the daily required energy budget for corals1,2,3. These are often deficient in nitrogen and phosphorus, and are thought to be mainly used as fuel for respiration and mucus secretion, rather than being assimilated into biomass1,5
http://www.coralscience.org/main/articl ... orals-feed" onclick="window.open(this.href);return false;
Men alligevel spiller symbiosen så en rolle i nitrogen forsyningen til korallen, hvis der er Nitrat til stede.
Der må jeg også lige rette mig selv.

Metabolic interactions with endosymbiotic photosynthetic dinoflagellate Symbiodinium spp. are fundamental to reef-building corals (Scleractinia) thriving in nutrient-poor tropical seas. Yet, detailed understanding at the single-cell level of nutrient assimilation, translocation, and utilization within this fundamental symbiosis is lacking. Using pulse-chase 15N labeling and quantitative ion microprobe isotopic imaging (NanoSIMS; nanoscale secondary-ion mass spectrometry), we visualized these dynamic processes in tissues of the symbiotic coral Pocillopora damicornis at the subcellular level. Assimilation of ammonium, nitrate, and aspartic acid resulted in rapid incorporation of nitrogen into uric acid crystals (after ~45 min), forming temporary N storage sites within the dinoflagellate endosymbionts. Subsequent intracellular remobilization of this metabolite was accompanied by translocation of nitrogenous compounds to the coral host, starting at ~6 h. Within the coral tissue, nitrogen is utilized in specific cellular compartments in all four epithelia, including mucus chambers, Golgi bodies, and vesicles in calicoblastic cells. Our study shows how nitrogen-limited symbiotic corals take advantage of sudden changes in nitrogen availability; this opens new perspectives for functional studies of nutrient storage and remobilization in microbial symbioses in changing reef environments.

Full text: http://mbio.asm.org/content/4/3/e00052-13.full" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Jeg tror bla at den ubalance folk oplever ved "for lave" værdier ligesåvel KAN være et produkt af at der i fødekæden altid vil være en ny art parat til at udfylde tomrummet efter "den dominerende" art hvis denne går ned i bestand eller uddør, altså opportunisme, såvel på det bakterielle og mikobielle plan. Så hvis vi antager at vi tager livet af de mindst adaptive stammer af denitrificerende bakterier osv når vores værdier bliver for "pæne" og deres fødekilde løber tør, så ligger der helt sikkert også et væld af nye bakterier, mikrober osv og venter på at tage deres plads og dermed skabe nye affalds/rest produkter, som kan give anledning til forskellige uønskede ting. Floraen varierer jo hele tiden alt efter hvilke fødekilder der er til rådighed og afgør dermed hvilke bakteriestammer der bliver de mest dominante.
Som jeg før skrev, så foregår fotosyntese i samtlige algearter vi kan præsentere i vores akvarier, det være sig macroalger,fritlevende alger i vandsøjlen eller interne symbionter såsom zooxanthellae/furealge(hvilken jo regulerer pigmenteringen efter tætheden af denne i vores koraller). Denne proces kræver som før nævnt brændstof (bla N og P) for at finde sted. Endvidere er mange af de bakterier som residerer på/i vores sten samt i vores sand også fotosensitive og reagerer dermed på lys, hvilket hos nogle stammer booster næringsomsætningen..
Hvor meget klogere vi bliver på denne problemstilling uden at skrive en ph.d
om emnet ved jeg nu ikke, men det er jo kun godt at vi er i stand til at identificere symptomerne.
Tror også på at nogen typer kalkalger især kan være storforbrugere af Nitrat. Har du prøvet at afkalke en pumpe for den mørkerøde kalkalge, og set en stor mængde organisk væv der er tilbage bagefter. Den mørke farve indikerer også stort lys-optag.
Men ja, ellers tror jeg du har helt ret. Vores akvarie-biologi kan være fyldt med forskellige variabler, som også kan være med til at forklare forskellige resultater ved samme tilgang.


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Ok - du har et problem med at andre gør noget andet end dig. Så meget har jeg forstået.
Du gider ikke dele informationen om hvad du fodrer med, trods jeg har spurgt et par gange..

Tror du ikke på, at vi der taler for at det virker i nogen situationer, har prøvet det??
Kan du komme med et eksempel hvor nogen i denne tråd fremhæver Nitrat som et vidundermiddel? Som jeg læser det, bliver der kun talt for det kan løse akut nitrogen mangel. Det at du hældte det i et akvarium uden mangel symptomer er jo liiidt af en forskel, så måske er fejlen at du ikke selv læser det kritisk nok.

Ok. du kom faktisk med en reel kritik: Hvis min koraller viser at jeg har mangler gør jeg noget, ikke før ikke senere. Alternativet til at hælde noget i når det mangler, er at pludselig ramme 0. At gå fra 3 til 0 er uendeligt mange procent.
I min oplevelse væsentligt værre end at dosere, men smag og behag. Tak fordi du gad bidrage lidt alligevel.


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Ok - du har et problem med at andre gør noget andet end dig. Så meget har jeg forstået.
Du gider ikke dele informationen om hvad du fodrer med, trods jeg har spurgt et par gange..

Tror du ikke på, at vi der taler for at det virker i nogen situationer, har prøvet det??
Kan du komme med et eksempel hvor nogen i denne tråd fremhæver Nitrat som et vidundermiddel? Som jeg læser det, bliver der kun talt for det kan løse akut nitrogen mangel. Det at du hældte det i et akvarium uden mangel symptomer er jo liiidt af en forskel, så måske er fejlen at du ikke selv læser det kritisk nok.

Ok. du kom faktisk med en reel kritik: Hvis min koraller viser at jeg har mangler gør jeg noget, ikke før ikke senere. Alternativet til at hælde noget i når det mangler, er at pludselig ramme 0. At gå fra 3 til 0 er uendeligt mange procent.
I min oplevelse væsentligt værre end at dosere, men smag og behag. Tak fordi du gad bidrage lidt alligevel.
Det var nu ikke kritik af nogen. Og nej jeg mener ikke min måde er den rigtige, tvært imod mener jeg der er mange veje til et sundt akvarie. Alle akvarier er jo ikke ens. Mange indlæg bliver netop hurtigt nedgjort eller afvist, netop pga nogle mener deres måde er den rigtige. Alle kan jo finde fancy tråde på nettet og fremhæve dem her. Jeg mener der er gået for meget chatt og det er vores forum i den. Det jeg mente er at jeg syntes det er synd hvis der kun er få på SF der deler deres viden til andre, pga netop de syntes deres måde er rigtigt. Man må jo sige der er nogle der skriver konstant her inde, og derfor er der så andre der ikke skriver mere. Hvad folk vil bruge for at få deres vand/akvarie til at køre må de jo selv prøve sig frem, eller bruge de forskellige meninger her inde. Lige en anden ting, så tror jeg nok jeg har bidraget hvad jeg kan bidrage med, men jo det er mest på Tlf og mail eller når folk er her, netop pga det jo næsten altid ender med spektakel her på SF. Så hvis folk vil vide hvordan mit akvarie kører så skriv eller endnu bedre kom og få en kande kaffe, syntes det er mere rart end dette.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Ok - du har et problem med at andre gør noget andet end dig. Så meget har jeg forstået.
Du gider ikke dele informationen om hvad du fodrer med, trods jeg har spurgt et par gange..

Tror du ikke på, at vi der taler for at det virker i nogen situationer, har prøvet det??
Kan du komme med et eksempel hvor nogen i denne tråd fremhæver Nitrat som et vidundermiddel? Som jeg læser det, bliver der kun talt for det kan løse akut nitrogen mangel. Det at du hældte det i et akvarium uden mangel symptomer er jo liiidt af en forskel, så måske er fejlen at du ikke selv læser det kritisk nok.

Ok. du kom faktisk med en reel kritik: Hvis min koraller viser at jeg har mangler gør jeg noget, ikke før ikke senere. Alternativet til at hælde noget i når det mangler, er at pludselig ramme 0. At gå fra 3 til 0 er uendeligt mange procent.
I min oplevelse væsentligt værre end at dosere, men smag og behag. Tak fordi du gad bidrage lidt alligevel.
Det var nu ikke kritik af nogen. Og nej jeg mener ikke min måde er den rigtige, tvært imod mener jeg der er mange veje til et sundt akvarie. Alle akvarier er jo ikke ens. Mange indlæg bliver netop hurtigt nedgjort eller afvist, netop pga nogle mener deres måde er den rigtige. Alle kan jo finde fancy tråde på nettet og fremhæve dem her. Jeg mener der er gået for meget chatt og det er vores forum i den. Det jeg mente er at jeg syntes det er synd hvis der kun er få på SF der deler deres viden til andre, pga netop de syntes deres måde er rigtigt. Man må jo sige der er nogle der skriver konstant her inde, og derfor er der så andre der ikke skriver mere. Hvad folk vil bruge for at få deres vand/akvarie til at køre må de jo selv prøve sig frem, eller bruge de forskellige meninger her inde. Lige en anden ting, så tror jeg nok jeg har bidraget hvad jeg kan bidrage med, men jo det er mest på Tlf og mail eller når folk er her, netop pga det jo næsten altid ender med spektakel her på SF. Så hvis folk vil vide hvordan mit akvarie kører så skriv eller endnu bedre kom og få en kande kaffe, syntes det er mere rart end dette.
Hvis du syntes du har bidraget med det du syntes du kan så er det selvfølgeligt helt ok med mig. Jeg gad godt høre om phytoplankton, men ved ikke om den kop kaffe gælder mig.
Eneste grund til at jeg bliver ved med at linke til artikler om nitrat optag, er fordi der stadig bliver påstået det ikke kan lade sig gøre.
Eftersom tråden handler om Nitrat, syntes jeg at det er på sin plads at hive frem her.

Der er ikke mange der her har postet ret meget om hvad de gør med succes, og af dem der har, er der da ikke kommet meget andet end interesse? Tvært imod mange forsøg på latterliggørelse af nitratdosering, hvilket nok er medvirkende årsag til min insisterende argumentation.

Men ja, det kunne sgu være informativt at høre hvad folk gør som ikke har de problemer..

Lader den slutte her..


Jesper ØH
Reactions:

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Jesper ØH »

PederP skrev:
Jesper ØH skrev:
PederP skrev:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Ok - du har et problem med at andre gør noget andet end dig. Så meget har jeg forstået.
Du gider ikke dele informationen om hvad du fodrer med, trods jeg har spurgt et par gange..

Tror du ikke på, at vi der taler for at det virker i nogen situationer, har prøvet det??
Kan du komme med et eksempel hvor nogen i denne tråd fremhæver Nitrat som et vidundermiddel? Som jeg læser det, bliver der kun talt for det kan løse akut nitrogen mangel. Det at du hældte det i et akvarium uden mangel symptomer er jo liiidt af en forskel, så måske er fejlen at du ikke selv læser det kritisk nok.

Ok. du kom faktisk med en reel kritik: Hvis min koraller viser at jeg har mangler gør jeg noget, ikke før ikke senere. Alternativet til at hælde noget i når det mangler, er at pludselig ramme 0. At gå fra 3 til 0 er uendeligt mange procent.
I min oplevelse væsentligt værre end at dosere, men smag og behag. Tak fordi du gad bidrage lidt alligevel.
Det var nu ikke kritik af nogen. Og nej jeg mener ikke min måde er den rigtige, tvært imod mener jeg der er mange veje til et sundt akvarie. Alle akvarier er jo ikke ens. Mange indlæg bliver netop hurtigt nedgjort eller afvist, netop pga nogle mener deres måde er den rigtige. Alle kan jo finde fancy tråde på nettet og fremhæve dem her. Jeg mener der er gået for meget chatt og det er vores forum i den. Det jeg mente er at jeg syntes det er synd hvis der kun er få på SF der deler deres viden til andre, pga netop de syntes deres måde er rigtigt. Man må jo sige der er nogle der skriver konstant her inde, og derfor er der så andre der ikke skriver mere. Hvad folk vil bruge for at få deres vand/akvarie til at køre må de jo selv prøve sig frem, eller bruge de forskellige meninger her inde. Lige en anden ting, så tror jeg nok jeg har bidraget hvad jeg kan bidrage med, men jo det er mest på Tlf og mail eller når folk er her, netop pga det jo næsten altid ender med spektakel her på SF. Så hvis folk vil vide hvordan mit akvarie kører så skriv eller endnu bedre kom og få en kande kaffe, syntes det er mere rart end dette.
Hvis du syntes du har bidraget med det du syntes du kan så er det selvfølgeligt helt ok med mig. Jeg gad godt høre om phytoplankton, men ved ikke om den kop kaffe gælder mig.
Eneste grund til at jeg bliver ved med at linke til artikler om nitrat optag, er fordi der stadig bliver påstået det ikke kan lade sig gøre.
Eftersom tråden handler om Nitrat, syntes jeg at det er på sin plads at hive frem her.

Der er ikke mange der her har postet ret meget om hvad de gør med succes, og af dem der har, er der da ikke kommet meget andet end interesse? Tvært imod mange forsøg på latterliggørelse af nitratdosering, hvilket nok er medvirkende årsag til min insisterende argumentation.

Men ja, det kunne sgu være informativt at høre hvad folk gør som ikke har de problemer..

Lader den slutte her..
Der er nu ikke det store hokus pokus i phytoplankton, det fodre zooplankton som jeg skrev, og giver dermed bedre fauna i akvariet. Før i tiden dyrkede jeg det selv til artemia opdræt og til akvariet. Stoppede med det da det larmede for meget, og der var for meget arbejde med artemia opdræt. Du skal da være meget velkommen forbi til kaffe : )


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Jesper og peder....
Jeg syntes i begge er inde på noget af det rigtige :GO

Det handler ikke lige om NO3, men i beskriver begge to, spot on, den ånd der imo desværre er herinde blandt nogle af dem der kommer med indlæg. Så det tror jeg i er enige om.

Jesper
"Mange indlæg bliver netop hurtigt nedgjort eller afvist, netop pga nogle mener deres måde er den rigtige. Alle kan jo finde fancy tråde på nettet og fremhæve dem her. Jeg mener der er gået for meget chatt og det er vores forum i den. Det jeg mente er at jeg syntes det er synd hvis der kun er få på SF der deler deres viden til andre, pga netop de syntes deres måde er rigtigt. Man må jo sige der er nogle der skriver konstant her inde, og derfor er der så andre der ikke skriver mere. "+ 5



Og
Peder ( til en 3 bruger)
"Det jeg mener er, du er på kanten til at tale ned til folk der ikke er enige med dig. Du kunne jo også være heldig at udvide din allerede store viden". +5

Ellers spændende tråd.

Go weekend.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af ole kekkonen »

helt sikkert!
også kommer der en masse nye tråde som,hjælp hvorfor dør mine koraller..?
enjoy!


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Reductio ad absurdum.

Det er nok en forholdsvis kendt sag, at der bliver bliver flere og flere kreationister derude i samfundet. Mere overraskende - i hvert fald for mig - er det, at selv et forum som dette synes at afspejle denne samfundstendens.

Jeg ville have troet, at praktisk talt alle på et forum som dette, ville være modtagelige for videnskabelige fakta og rationelle argumenter. Af og til synes det imidlertid som om nogle forholder sig fuldstændig subjektivt til selv de mest faktuelle argumenter, alt efter hvilken overbevisning de har i forvejen.

Eller alt efter hvilken person der fremfører argumentationen (fantastisk som nogen kan hylde en påstand som den skinbarlige sandhed når den fremføres af en person, og samtidig mene at præcis samme påstand er totalt i hampen, når den fremføres af en anden person).

Eller alt efter hvilke konspirationer man mener at kunne få øje på:
Jesper ØH skrev:Kan høre ULNS er helt yt i den NYE saltvandsbibel : ) Ang lys så kører jeg både med T5 og LED. Jeg syntes der er for meget talerør i det, og for mange der forguder nye produkter/forhandlere inden produktet er afprøvet. For der efter at gøre produktet til viunder middel, så de nye og andre hopper på og muligvis sidder og maler koral skeletter nu :/ Der vil jo altid være folk der er til det nye, det er jo deres sag. Men vidre give det sådan hver 6 månede, hvor efter man selv stopper er ikke ok syntes jeg. Der er jo også andre måder at tilføre næring på.
Enhver må naturligvis synes hvad de vil. Selv synes jeg det er super ærgerligt når nogen - i særdeleshed når nogen er en af de absolut dygtigste koral ekvilibrister - pludselig får den tvangstanke, at en saglig debat om korallers nitrogen behov absolut må være skalkeskjul for et reklamefremstød for et bestemt produkt, og alene af den grund føler trang til næsten at håne saglige indlæg fra en anden yderst kompetent akvarist, og forplumre debatten.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:helt sikkert!
også kommer der en masse nye tråde som,hjælp hvorfor dør mine koraller..?
enjoy!
Jeg kan godt være bekymret for, at Ole har en pointe i sin forudsigelse.

@PederP
Du ved, at jeg har stor respekt for din viden omkring planter(alger) og deres behov for næring og at jeg anerkender at du har en pointe når du siger, at koraller har brug for næring (Nitrogen og fosfat).
Men du ved også, at jeg er meget modstander af, at man betragter tilsætninger, som løsningen (den eneste løsning)
Som vi har skrevet frem og tilbage om, så mener jeg at, når man tilsætter noget på et oplyst grundlag (hvilket jeg mener at du gør, qua din indsigt i planters vækst og krav), så er man også i stand til at se tegn på en negativ reaktion tidligt i forløbet og er derved i stand til at reagere på det. Så jeg angriber bestemt ikke at du tilsætter Nitrat, bare for at have det på plads.
Men det er ikke alle der kan se det og så læner man sig forståeligt nok op ad målinger, som har vist sig i bedste fald, kun at være retningsvisende. Når man så jagter et tal som succeskriterie, så er der en fare for, at balladen/problemerne kan opstå. Og så kan Oles forudsigelse godt komme i spil og blive aktuel.
For det at man ikke kan måle næring, behøver ikke at betyde, at den ikke er der. Det kan jeg jo se på mit eget system, ligesom jeg formoder at Jesper kan se det på hans. Jeg tilsætter intet og har hverken problemer med vækst eller farver.

Jeg tillader mig lige at citere noget jeg skrev tidligt i tråden.
"Jeg fulgte en tråd på RC, hvor emnet blev taget op. En af de meget erfarne folk derovre, nævnte præcis dette.
Jo mere detritus og andet der lå på bunden og i revet i øvrigt, jo større mængde af bakterier. Jo flere bakterier = flere dyr som skal håndtere dem og sådan bliver det ved opad i fødekæden.
Alle disse individer bruger af de stoffer der er i vandet, det være sig sporstoffer og andet. Så jo større mængden er, jo større er behovet for yderligere tilsætninger.
Hans konklusion på problematikken var, at jo bedre en eksport af affalds- og næringsstoffer, jo mindre behov for tilsætninger og vise versa."

PoulID mente at det var lidt en hønen eller ægget situation og det vil jeg til en vis grad give ham ret i. Dog vil jeg sige, at fjerner man hønen, så kommer der ikke nogen æg.
Og det er netop det der var min pointe. Måske skal problemet angribes fra en anden vinkel.

Jeg lagde et link op i en anden tråd idag: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenska ... aendringer" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan gennemskue det helt. Men du kan måske hjælpe her?
Der står bla.:
"Ud fra vores målinger af vandsøjlen kunne vi bl.a. se, at en øget algevækst ved overfladen gav en højere koncentration af opløst organisk kulstof, og dermed en stigning i antallet af både bakterier og små encellede dyr, som lever af at æde bakterier."
Og som jeg læser det, så viser det det samme, som det jeg skrev i det ovenfor citerede. Jeg kan være helt galt afmarcheret, men hvis jeg har forstået/tolket det rigtigt, så burde en bedre eksport af disse affaldsstoffer mindske behovet for (kommercielle)tilsætninger.
Hvis tesen holder vand, så slagter man jo hønen inden den når at lægge æg. (man fjerner affaldstofferne inden de når ind i kvælstofcirklen)
Er det forkert opfattet?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"